X - Rødkilde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Rødkilde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 FR/g - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Christine Schnefeld Therkelsen, Kirsten Smedegaard
Hold
2022 FR/g (
1gFR
,
2gFR
,
3gFR
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb (i alt 8 lektioner)
Titel 2
Begynderuv: Bonjour Lyon m.m. - 37 lektioner
Titel 3
L'amitié
Titel 4
EKSAMEN - L'enfance difficile (ca. 25 lektioner)
Titel 5
EKSAMEN - La vie entre deux cultures (1)
Titel 6
Opstart + intro til 3.g (3 moduler)
Titel 7
Intouchables - kobling til EKSAMEN (18 moduler)
Titel 8
EKSAMEN - La banlieue et sa culture (16 moduler)
Titel 9
Better halves - une rencontre interculturelle
Titel 10
EKSAMEN - Entre deux cultures 2 (16 moduler)
Titel 11
EKSAMEN Les exclus de la société (19 moduler)
Titel 12
Repetition og eksamensinformation (ca. 5 moduler)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb (i alt 8 lektioner)
GF-forløb på i alt 8 timer som en første introduktion til faget fransk.
Præsentation af franskfaget, herunder gode grunde til at lære fransk
Fokus på transparente ord samt øvelse i at afkode franske tekster ud fra disse.
Udtale og intonation
Hilsen og præsentation - mundtligt såvel som skriftligt.
Basalt ordforråd til præsentation af klasseværelset, sig selv og hinanden, herunder glosetræning: møbler samt tøj/udseende
Verber: être, avoir samt 1. bøjning (habiter, porter) + refleksive verber efter 1. bøjning (se laver, s'appeler)
Farver og tal (især 1-20, men også 20-100)
Adjektiver og deres placering
Præpositioner
Artikler samt udvalgte ejestedord (minigrammatik)
Sange:
Au Clair de la Lune
Champs-Élysées
Bon anniversaire
3 elever er dog kommet til efter grundforløbet, da de har skiftet sprog.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Begynderuv: Bonjour Lyon m.m. - 37 lektioner
Begynderbogsundervisning med fokus på den basale grammatik, udtalregler samt mundtlighedstræning. Arbejdet med begyndersystemet suppleres løbende af små ordforrådsøvelser, kommunikative øvelser m.m.
Materiale:
Grundbogsmateriale: I-bogen "Bonjour, Lyon" (kap.1-10, kap.12, grammatikdelen til kap.13, kap.14-16.
Suppleret med materiale fra begynderbogen Carte Blanche, kapitel 9: La vie de tous les jours + kap. 11: Les loisirs
Diverse lærerark bl.a. om udtale, verbernes bøjning, artiklerne m.m.
Indhold
Kernestof:
Træn verberne fra grundforløbet (mundtligt og skriftligt) til du kan dem udenad. À demain :-) Kirsten
Lyt et par gange til kapitel 2 "Le départ". Træn højtlæsning af stykket og forsøg vha. af gloserne at forstå indholdet. Træn også tallene via det andet link (nedenfor)
Træn (og lyt til) tallene (= "les chiffres") på fransk
Lyt til videogennemgangen af "liaison" + læs om begrebet (på samme side). Lav derefter din egen definition af begrebet.Træn til slut igen højtlæsning af kap. 2 "Le départ" og find mindst 6 eksempler på stemthed (inkl. liaison) i teksten. Altsammen på
Træn MUNDTLIG oversættelse kap. 3 "L'arrivée". Træn også igen højtlæsning af stykket. Lyt til oplæsningen i små bidder (med brug af pauseknappen) og gentag derefter højt for dig selv det, du netop hørte.
Lyt til kapitel 4 "Une présentation". Træn HØJTlæsning af kapitlet samt MUNDTLIG oversættelse af teksten vha. de opgivne gloser. Placér jer venligst i de vedhæftede (faste) grupper.
Grupper fra medio december.docx
Vi afholder en lille prøve på klassen UDEN hjælpemidler. Repeter derfor grundigt de ting, der fremgår af vedhæftede, så du er velforberedt til prøven. Medbring noget at skrive med. Er man fraværende, laver man en prøve i næste lektion.
bonjour.systime.dk
Læs dette dokumentet om nægtelsen "ne...pas"og lignende konstruktioner og løs opgaverne på arket.
Forsøg at rette de markerede fejl i den oploadede aflevering vha. mine farvekoder. HUSK: fjern ikke mine rettelser og farvekoder, men notér blot rettelsen i en parentes efter fejlen. LYT også til teksten "l'appartement" og træn HØJTlæsning af tekstst
Lektie efter kap.5 - tegn og beskriv dit værelse.docx
https://bonjour.systime.dk/?id=159#c392
Læs grundigt om de 3 regelmæssige verbalbøjninger på denne side og lyt også til videogennemgangen. Repeter desuden vigtige boliggloser via de to links nederst. Vælg den rigtige glose til de ting, som de røde pile på billedet viser.
Lyt kap. 6 ("La fête") igennem et par gange. TRÆN derefter nydelig højtlæsning samt (mundtlig) oversættelse af de 6 første linjer. Placér jer venligst i de vedhæftede grupper.
TRÆN - via den vedhæftede oversigt - 1., 2. og 3. bøjning (herunder også de refleksive verber) + de 5 vigtigste uregelmæssige verber, dvs. 'être', 'avoir', 'faire', 'aller' og 'venir'. Træn dem både ved at skrive dem ned og ved at sige dem højt for d
interaktiv øvelse
LE CORPS - Kap. 6 (elev).docx
Læs grundigt mine rettelser og kommentarer til jeres stil, som I netop har fået tilbage. Ret selv alle de fejl I kan vha. mine farvekoder. HUSK: Fjern IKKE mine rettelser/farvekoder, men skriv blot rettelsen i en parentes efter selve fejlen. Repetér
Til brug i selve timen:
Lyt til kap. 7 i "Bonjour Lyon". Træn højtlæsning samt forståelse af teksten. Færdiggør desuden billedbeskrivelsen fra sidst, så den rummer mindst 6-8 sætninger, mindst 6 adjektiver og mindst 6 kropsgloser.
https://bonjour.systime.dk/?id=162#c670
Læs grundigt dette dokument om artiklerne (=kendeordene) på fransk og løs opgaven med at finde eksempler på de forskellige artikler i kap. 7. Artiklerne indgår også som en del af prøven på torsdag. Placér jer venligst i de nye grupper)
Grupper fra februar.docx
Oversættelse med fokus på artiklerne.docx
Vi afholder en lille prøve i (noget af) det stof, vi har gennemgået. Prøven er uden hjælpemidler og foregår med papir og blyant. Husk noget at skrive med! Forbered dig til prøven ved at repetere de ting, jeg har samlet på det vedhæftede ark OG ved at
Repetition inden prøven
LINK-øvelser til træning af de vigtigste verber
Lyt til kap. 8 "L'Université Lumière". Træn derefter højtlæsning og mundtlig oversættelse af tekststykket.
Oversættelse med fokus på artiklerne (1.g).docx
Repeter grundigt måneder, årstider og vejret via det vedhæftede ark. Lav derefter opgave 2 på arket og aflever besvarelsen i elevfeedback.
Lær ugedage, måneder, temagloser om vejret samt verbet "faire" udenad (s. 1 i vedhæftede dokument) Læs og forstå teksten (om Laurent og Élodie), s. 3 i kompendiet. OBS: Der er gloser til teksten på s. 4! Afsæt 50 min. til lektien, da der er tale om e
Repeter de refleksive verber/pronomener via det vedhæftede dokument og lav de to linkøvelser.
La vie à deux - sangtekst - refl. verber.docx
Introark - les loisirs (2022).docx fsnit
Læs grundigt vedhæftede ark og aflever opgaven i elevfeedback! Brug tid på opgaven, da den har status som en lille "aflevering" (nemlig den individuelle del afleveringen til uge 10)
Klokken - øvelser (1).docx
Lektien er at lave opgave 1-3 på det vedhæftede ark
fejlsætninger - opgave i elevfeedback (2023).docx
Lyt til kap. 9 og TRÆN højtlæsning samt mundtlig oversættelse/forståelse af tekststykket.
Forsøg hver især at rette de markerede fejl i gruppeafleveringen vha. mine farvekoder. Fjern ikke mine rettelser og farvekoder, men skriv blot dit bud på en rettelse i en parentes efter fejlen. (I finder den tilbageleverede opgave under "opgaver" i L
Beskriv vedhæftede billede vha. billedbekrivelsesmodellen. Brug 25 minutter på opgaven. Skriv mindst 15 sætninger og læg dine sætninger ind i elevfeedback.
Beskriv cafebilledet, som jeg har linket til. Færdiggør de 4 sætninger og skriv selv 10 sætninger mere om billedet. Inddrag mindst 5 adjektiver (f.eks. farver). Brug den vedhæftede billedbeskrivelsesmodel, hvor du kan hente masser af inspiration. Afl
Billedbeskrivelsesmodel 1.g
Se vedhæftede lektie
Besvar skriftligt de 6 spørgsmål til kap.12. Først skal I nok lige genopfriske kap.12, som vi læste inden ferien. (Ikke mindst alle jer, der var fraværende i sidste lektion inden påske!)
Ret de (eventuelt) farvemarkerede fejl i den oploadede billedstil og læs grundigt mine rettelser og kommentarer igennem. Oversæt desuden de vedhæftede 3 sætninger i opg.4 (hvis du ikke nåede det i sidste lektion)
Genlæs kap.14 "Sortir en ville" og besvar de 6 spørgsmål under tekststykket. Se linket:
I skal arbejde selv med vedhæftede opgave i denne lektion, da jeg deltager i et pædagogikumbesøg på skolen. I skal aflevere en fyldig besvarelse i elevfeedback (svarende til 1,5 times arbejde). Ellers får I fravær.
Lyt til kap.15 og træn HØJTlæsning af tekststykket.
Forbered dig grundigt til prøven. Se de to vedhæftede ark!
Kap. 14 - Parvis - billedbeskrivelse.docx
Læs allerførst boksen med faste vendinger oven over selve teksten. Lyt derefter til første del af kap. 16 "Paris" (= de første 2:22 minutter. Dvs. til og med Léas replik: "....Excusez-moi, monsieur. Pardon".) Træn til sidst HØJTlæsning og forståelse
Bonjour Lyon kap. 16 - Questions.docx
Lektien er at repetere modalverberne + besvare vedhæftede spørgsmål til kap.16 "Paris" (påbegyndt i sidste lektion). SE vedhæftede:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Prøve på klassen efter kap. 4
08-12-2022
Første franskaflevering
08-12-2022
Une présentation - 2. franskaflevering
15-01-2023
Prøve på klassen (efter kap. 7)
02-02-2023
Ma vie de tous les jours - 3. franskaflevering
10-03-2023
Décrire une image
26-03-2023
Prøve på klassen
02-05-2023
Omfang
Estimeret: 37,00 moduler
Dækker over: 37
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
L'amitié
Mette Bering og Mimi Sørensen: Quatre amis, Gyldendal 2010. Kapitel 1-4 behandles intensivt, resten ekstensivt (gruppevis) - alle episoder ses på klassen
Forløbet har fokus på relationen mellem venner, kærester samt forældre og børn - med alle de glæder, sorger og forviklinger, det kan skabe.
Indhold
Kernestof:
Læs og forstå første del af scene 1 af "QUATRE AMIS", dvs. side 6 (om byen "Rouen") + dialogen side 7 (indtil afsnittet "En classe" midt på siden). OBS: sidetallene 6+7 svarer til side 3-4 i det vedhæftede dokument.
Quatre amis kap. 1-4.pdf
Jeg glæder mig til at se jer alle igen! Også velkommen til Andrea og Maggi fra 2.e. Placér jer venligst i de vedhæftede grupper. Lektien er at repetere to vigtige dokumenter fra 1.g: 1) De vigtigste verber 2) Ark om Artikelbrug. À bientôt :-)
Lektien er vedhæftet: Kap. 1 - lektie - alfabet og tal.docx
Træn igen de vigtigste verber (særligt de regelmæssige verber: 1., 2. opg 3. bøjning, så du kan bøjningen udenad)
Kap. 1 - Find verberne (øvelse).docx
Verber fra kap. 1 + kort tillægsform (skema).docx
Læs og forstå første del af 2. kapitel af "Quatre amis", dvs. afsnittet "À la cantine", s.12-s,13 (linje 2). TRÆN højtlæsning! Brug mit vedhæftede udtaleark til at lære/repetere udtalereglerne på fransk.
Feriebrev - fejlfinding.docx
Læs og forstå resten af afsnit 2 (s.13 i Quatre amis) og løs derefter opgaven "vrai ou faux" s.14 øverst. Repeter også tiden "passé composé" via denne videogennemgang:
Afsnit
Notér hjemmefra 8 vigtige gloser (4 verber og 4 substantiver) til begge disse emneord: "Lycée" (gymnasium) og "amitié" (venskab) - altså mindst 16 ord i alt. Færdiggør også dine rettelser til stilen (feriebrevet), hvis du ikke nåede det i sidste lekt
Minlæring
Gennemgang: MinlæringPassé composé:
Beskriv billedet af Emma, Céline og Alima øverst s.10 i "Quatre amis", så du som minimum kommer rundt om de første 6 punkter i min vedhæftede billedbeskrivelsesmodel. Notér kun STIKORD og træn billedbeskrivelsen mundtligt et par gange.
futur proche, passé récent, passé composé - min øvelse.docx
Link til video (repetition af p.c.)
Læs første del af kapitel 3 (s.16 frem til midt på s.18) i Quatre amis (indtil afsnittet "Chez Céline")
Læs og forstå resten af kapitel 3 (dvs. afsnittet "Chez Céline", fra midt på s.18-19). Træn højtlæsning af tekststykket. Genopfrisk også første del af kapitlet og besvar "vrai ou faux" på s.19.
Læs og forstå de første to scener af afsnit 4 (dvs. "Chez Céline" og "Chez Céline, dans le jardin"), s.23 til s.25, linje 14 i "Quatre amis". Den vedhæftede oversigt over verbernes tider (+ billedbeskrivelsesmodellen) er til brug i timen, men kast ge
On est dimanche (4) – mots-cle_s (1).docx
Læs og forstå resten af scene 4, fra s. 25, linje 15 til s. 26 (afsnittene ”Chez Céline, le coin bureau” + ”Chez Céline, dans le jardin” + ”Chez Céline, dans la chambre”) og besvar spørgsmål 7-10, nederst s. 26. Husk: så lange svar som muligt.
Træn grundigt MUNDTLIGT resumé af hele scene 4 med brug af mine nøgleord (mots-clés). Husk at bøje verberne!
Skabelon - Gruppeprojekt 2023.docx
Lektien er at skimme den scene, som din gruppe har fået tildelt.
Forsøg at rette de farvemarkerede fejl i jeres oversættelser (om "Quatre amis") vha. farvekoderne. Skriv blot rettelsen i en parentes efter fejlen.
Une introduction - Il a jamais tué personne, mon papa.docx
Dan 10 sætninger om serien Quatre amis med brug af følgende pronominer. Lav 2 sætninger med hver type, gerne både entals- og flertalsformer. Brug mit vedhæftede pronomen-ark som hjælp.
Placér jer venligst i de nye grupper:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Feriebrev - BREVgenren
27-08-2023
Oversættelse - Quatre amis
28-09-2023
Quatre amis - mundtlig aflevering
09-10-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
EKSAMEN - L'enfance difficile (ca. 25 lektioner)
Forløbet har fokus på far-søn-relationen samt på, hvordan det påvirker børn at vokse op uden klare rollemodeller.
Jean-Louis Fournier: Il a jamais tué personne mon papa, red. Anne og Torben Knudstrup, Systime 2002-2003, kapitel 2 (linje 1-10), kap. 3-4, 8, kap. 9 læses ifa. et dansk resume, som oversættes til fransk, 11 (l. 11-26), 16, 28, 34-35, 37-38, 40
Stromae: "Papaoutai"
Gruppeprojekt om filmen "Monsieur Ibrahim et les fleurs du coran"
Desuden mulighed for perspektivering til ”La boîte aux lettres” (fra emnet ”La vie entre deux cultures”), sangteksterne fra emnet ”La banlieue et sa culture” samt ”No et moi” (fra emnet ”Les exclus de la société)
Indhold
Kernestof:
Vi afholder en lille repetitionsprøve på klassen. Repeter - vha. vedhæftede ark - 1., 2. og 3. bøjning + de 4 hjælpeverber (être, avoir, aller og venir) + verbaltiderne futur proche, passé récent og passé composé
Repetition 2g.docx
Læs min korte intro til den nye tekst "Il a jamais tué personne, mon papa". Læs og forstå også det korte uddrag af kap. 2 "La claque de papa" (= Fars klask/slag). Kapiteloverskriften refererer til, at faderen har slået ham en enkelt gang, nemlig da h
Pronominer (fransk).docx
Se den vedhæftede lektie:
Læs kapitel 4 "Mon papa était docteur" og notér nye oplysninger om faderen. Prøv også at finde ud af, hvilken tid kapitlet er skrevet i. Hvor mange forskellige tider kan du finde i kapitlet?
Læs og forstå/oversæt kapitel 8 "Papa et l'argent". Hav fokus på, hvilken rolle penge spiller i familien (for hhv. faderen, moderen og Jean-Louis (og hans søskende)).
Læs mit resume af kapitel 9 og oversæt de 7 sætninger (nederst), som sammenfatter indholdet.
Læs og forstå kapitel 11. Læs også grundigt den vedhæftede gennemgang om brug af dativobjekt på fransk (anvendelse, form og placering i sætningen).
Læs og forstå kap.16 "Le docteur Jekyll". Vi samler desuden op på gruppearbejdet fra fredagslektionen. Så færdiggør gerne opgaverne, hvis I ikke nåede det i timen (se fredag).
TRÆN - vha. vedhæftede stikord - MUNDTLIGT resumé af kap.16 (som var lektien til sidste lektion). Ret desuden de farvemarkerede fejl i de oploadede stile. Husk: fjern ikke mine farvekoder og rettelser, men skriv blot rettelsen i en parentes efter fej
Titel
Sammenfat med dine EGNE ord indholdet af kap. 28 i 5-7 nøglesætninger. Brug de gloser, som I skrev op på tavlen sidst (og som du tog et billede af). Bl.a.:
Læs og forstå kapitel 35 " Papa à la maison".
Beskriv grundigt (ud fra kap. 35) hhv. familiens reaktion/opførsel og faderens humør/opførsel de dage, hvor faderen bliver hjemme hos familien. Brug det vedhæftede skema.
Kap. 37, 38, 40 - Il a jamais tué personne (ELEV).docx
Læs grundigt til sidste 3 små kapitler 37, 38 og 40, hvis I ikke nåede det sidst + besvar spørgsmål 1 + 2 på det vedhæftede opgaveark. (Se også min Lectiobesked ang. opgaven "Formativ evaluering", hvis du var fraværende sidst).
Besvar hjemme (grundigt) spørgsmål 1-8 på det vedhæftede ark (hvis I ikke nåede det sidst). Se også lektien til tirsdag!
Prøvelignende opgave i grupper uden hjælpemidler. Repeter grundigt:• Ordforråd (og indhold) fra teksten "Il a jamais tué personne, mon papa"• Pronomenarket. Særligt de bundne personlige pronominer OG deres placering i sætningen + de relative pr
Vi mødes her: Meet
Lektien er at færdiggøre opgaverne fra fredagslektionen. Alle grupper bør besvare opgave 1 mere fyldestgørende. Se desuden mine kommentarer til opgave 2 (og forsøg at rette fejlene). Brug resten af tiden på opgave 3 (Lyricstraining til sangen "Papaou
Lektien er at træne tiden passé composé i Minlæring, (hvilket I også havde 30 min. til i sidste lektion). Se også vedhæftede intro til filmen.
Forbered grundigt en beskrivelse af 2 billeder fra filmen (vedhæftet). Beskriv også, hvad der er sket, lige inden billedet blev taget (vha. passé récent) og hvad der sker lige bagefter (vha. futur proche) - blot frit efter hukommelsen. Brug billedbes
Lav lektien i Minlæring færdig (fra torsdagslektionen 11/1 - se denne)
futur og conditionnel - gennemgang og øvelser.docx
Repeter de 2 nye tider, I lærte sidst (futur simple og conditionnel) OG færdiggør øvelserne nederst i dokumentet (s.3-5)
ALLE gruppemedlemmer skal bruge 25 min på at skrive videre på jeres specifikke gruppeopgave (under opgave C på det vedhæftede ark). Kom gerne med konkrete eksempler fra filmen (hvor I refererer til konkrete episoder i filmen). Elever, der var fravære
fællesdokument til stikord
Medbring et UDPRINTET stikordsark til præsentationen. Træn hjemmefra grundigt (og HØJT for dig selv) den mundtlige præsentation af jeres gruppeopgave (opgave C). Tilføj evt. individuelle stikord efter behov (men ikke sætninger). Husk at tage tid på d
Repeter grundigt mit artikelark (med særligt fokus på "artsartiklen", "delingsartiklen" og "reduceret artikel"). I får brug for det til prøven på fredag.
Medbring noget at skrive med. Vi afholder en lille prøve på klassen (med udgangspunkt i filmen Monsieur Ibrahim et les fleurs du coran). Prøven tester bl.a. følgende: Brugen af de forskellige artikler på fransk (med særligt fokus på "artsartiklen", "
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
EKSAMEN - La vie entre deux cultures (1)
Forløbet er en introduktion til begrebet "La Francophonie" og har fokus på både fordele og udfordringer ved det at leve i, med og mellem forskellige kulturer.
Baggrund:
Lille introducerende kompendium om La Francophonie med uddrag fra:
"Entrées" af Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2012
le Maghreb (s. 122)
Les pieds noirs et les harkis (s.127)
Venir vivre en France (s. 129)
"Guadeloupe" af Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2016:
Avant de commencer (s.8-9)
Les Guadeloupéens - des Français de métissage (s.12)
Non à l'indépendance (s. 19)
samt afsnittet med overskriften "Comment est-ce que les gens en Guadeloupe vivent la relation avec la France?" (s. 41)
Kernestof:
Uddrag af Alain Mabanckou, Kaleidoscope, Fiction française 2000: "L'enterrement de ma mère" (kapitel 1, kapitel 2 (indtil s. 13, linje 15), kapitel 4 + 1. afsnit af kapitel 5 (s. 24) kapitel 8 + 9, kap. 12: blot selve talen til moderens begravelse (s.57-59), kapitel 13 (s. 60, linje 22- s. 61, linje 19), kapitel 14 (fra s. 64,linie 19)
Supplerende materiale om livet i i de parisiske forstæder:
"La Délinquance", Kapitel 25 fra Carte blanche, Kaleidoscope 2002
Grand Corps Malade: Je viens de là (sangtekst og video)
Intro: le verlan: Le Verlan – Qu’est-ce que c’est? (video + diverse eksempler):
https://www.youtube.com/watch?v=dhn7BIbxqA0
Indhold
Kernestof:
Tag godt imod jeres søde vikar, Christine :-)
Francophonie - texte sur les pays francophones
La Francophonie - nyt kompendium 2022 - Elev.docx
Chapitre 1 (elev).docx
Hvad hedder de franske tal 1 – 100?
Tekst - L'enterrement de ma mère (2022).pdf Vocabulaire - L'enterrement de....docx INTRO til forfatteren og bogen (SM).docx
Chapitre 2 (elev).docx
Accueil - 1jour1actu.com
Læs kap. 2 side 10-12 af "L’enterrement de ma mère"
Chapitre 4 (s. 20-22,15) - elev.docx
Racisme : le dossier de la rédaction - 1jour1actu
3 clichés sur les noirs que Jean-Pascal Zadi a vécus
Vi springer kapitel 3 over, så lektien er at læse første del af kapitel 4 (til og med s. 22 l. 15) af ”L’enterrement de ma mère”. Brug evt. gloselisten som hjælp.
Chapitre 4-5 (s. 22,16-24,13) - elev.docx
Lous and The Yakuza - Solo.docx
Læs resten af kap. 4 (fra s. 22 l. 16) + starten af kap. 5 (til og med s. 24 l. 13) af ”L’enterrement de ma mère”. Brug evt. gloselisten som hjælp.
Tegneøvelse person 1.docx Tegneøvelse person 2.docx
Chapitre 8 (p 39-41,14) - elev.docx
Vi springer videre i ”L’enterrement de ma mère”. Læs første del af kapitel 8 (til og med s. 41 l. 14), og brug gerne gloselisten som hjælp.
Mastering French Pronunciation with Fun Tongue Twisters
Chapitre 8 (p. 41,15-45) - elev.docx
Quick Language Games for Fun Learning and Practice
Tegneøvelse pers. 1.docx Tegneøvelse pers. 2.docx
Læs resten af kapitel 8 (fra s. 41 l. 15) af ”L’enterrement de ma mère”. Brug evt. gloselisten som hjælp.
Chapitre 9 (p. 46-48) - elev.docx
Læs kapitel 9 af ”L’enterrement de ma mère”. Brug evt. gloselisten som hjælp.
Chapitre 12 - Le discours (p.57-59).docx
Læs kapitel 12 (s. 57 l. 5 til s. 59 l. 6 – dvs. alt i kursiv) af ”L’enterrement de ma mère”. Brug evt. gloselisten som hjælp.
chapitre 13 - L_enterrement de ma mère .docx
Lektien er at genopfriske vores arbejde med ”L’enterrement de ma mère” til og med kapitel 12, så I kan huske, hvad der er sket.
Chapitre 14 (p. 64-67) - elev.docx
Læs kapitel 14 (fra s. 64, l. 19) af ”L’enterrement de ma mère”. Brug evt. gloselisten som hjælp.
Træn disse gloser :)
Billedbeskrivelse med præpositioner.docx
I det vedhæftede dokument bedes I læse om de personlige pronominer og oversætte de første tre sætninger
Forbered et lille mundtligt resumé af ”L’enterrement de ma mère” og prøv at nøjes med stikord
Læs og forstå teksten ”La délinquance” (s. 132-133)
Færdiggør/finpuds jeres svar på spørgsmålene til teksten ”La délinquance”
Spil Krydsord - Puzzel.org
Le Verlan (elev).docx
Lyt til sangen "Je viens de là" af Grand Corps Malade og læs sangteksten igennem, så du danner dig et indtryk af, hvad den handler om.
Billedbeskrivelse banlieues.docx Udvidet billedbeskrivelsesmodel.pdf
SPØRGEMÅDE.doc
Vigtige uregelmæssige verber (oversigt).docx
Læs om le gérondif og oversæt de tre sætninger til dansk
Lektien er afleveringen til d. 13/5, hvor I repeterer de to eksamensemner fra 2.g ved at lave oversigtsark med stikord til emnerne og teksterne
Billedbeskrivelse 1605.docx
Repetér disse spørgeord
Dictionnaire de rimes
Repetér disse vigtige uregelmæssige verber i présent, som I skal kunne her ved afslutningen af 2.g
Sidste skoledag = ingen lektier :)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Stil: M. Ibrahim et les fleurs du coran + LYDFIL
09-02-2024
L'enterrement de ma mère - BREV
06-05-2024
Stikord til mundtlighedstræning om eksamensemner
13-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Opstart + intro til 3.g (3 moduler)
Samtaleøvelser - bl.a. om sommerferien og ferieformer
Repetition af verbernes bøjning + verbaltiderne
Datider - ASPEKT: l'imparfait + passé simple passé composé
Desuden intro til 3.g samt første (tilpassede) delprøve 1
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage til fransk! Jeg glæder mig til at se jer alle igen :)
https://www.1jour1actu.com/sport/5-enfants-te-racontent-leurs-jeux-olympiques
Billedbeskrivelse_Château de sable.docx
Udvidet billedbeskrivelsesmodel.pdf
https://www.francaisfacile.com/exercices/exercice-francais-2/exercice-francais-11758.php
Repetér verberne i det vedhæftede dokument
Udvidet billedbeskrivelsesmodel.pdf De vigtigste verber.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Delprøve 1 - Voyager après le Covid-19
21-08-2024
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Intouchables - kobling til EKSAMEN (18 moduler)
Der arbejdes med filmen "Intouchables". Forløbet har tilknytning til emnerne "L'amitié", "Entre deux cultures", "Les exclus de la société" samt "La banlieue et sa culture".
Indholdsmæssige fokuspunkter:
1. Le portrait des personnages principaux et leur milieu social
2. Les relations entre les personnages du film
3. Le titre et le message du film
Kernestof:
Selve filmen
Teksten: "Les vrais intouchables" (s.46-47) i "Læs en film. De urørlige", øvehæftet, forlaget Passion
Supplerende materiale:
1. Interview avec Philippe di Borgo (lytteforståelse + baggrund)
https://www.youtube.com/watch?v=fcLqoWU7bas
2. forskellige quizzer til filmen
Sproglige fokuspunkter:
1. Der arbejdes med diverse øvelsesopgaver fra arbejdshæftet som træning til delprøve 1 ved den skriftlige eksamen.
2. Ordforrådstræning
SPROG
Gennemgang:
3 datider på fransk (aspekt) - l'imparfait vs. passé composé og passé simple
Repetition:
Vigtige uregelmæssige verber
Dativ
Indhold
Kernestof:
I dette modul begynder vi at se lidt af filmen 'Intouchables', som vi skal arbejde det næste stykke tid
l_affiche du film - _Intouchables_.docx
Scène 1-3
Træn gloserne til scene 4-7
Gloser scene 8-9 og 10-11.docx
Passé composé
Billedbeskrivelse_Driss.docx
Træn gloserne til scene 8-9 og 10-11
Futur proche
Læs om le futur proche og lav opgave 1 og 2
Træn gloserne til scene 12-14 og 15-17
Travail en groupe - Intouchables.docx
Genopfrisk jeres viden om bøjning af verber i det vedhæftede ark, og brug gerne paragraf 10 i Voilà som supplering. De, der ikke har set filmen Intouchables, bedes se den inden timen. Den kan findes på Filmstriben :)
Vi laver delprøve 1 i timen. Det er en paropgave. I skal forberede jer til prøven ved at repetere billedbeskrivelse og bøjning af verber (især le présent). Husk at medbringe en blyant.
Décrivez votre scène préférée du film Intouchable et expliquez pourquoi. Écrivez au moins cinq phrases :)
De urørlige - øvebog.pdf
Træn modalverberne pouvoir, vouloir, devoir og savoir, så du kan bøje dem i præsens. Skriv derefter en sætning med hvert verbum.
Øvelse med akkusativobjekter og dativobjekter på fransk.docx
Læs om dativobjekter
Medbring gerne øvebogen til Intouchables
Lav billedbeskrivelsen som beskrevet i dokumentet og brug gerne billedbeskrivelsesmodellen som hjælp
Vi laver delprøve 1 individuelt i modulet. Som forberedelse skal I afsætte 1 time derhjemme til at træne verberne i det vedhæftede dokument i présent samt repetere arket med billedbeskrivelse. Husk en blyant :)
Quiz Intouchables
Gambitter.docx
Læs første del af teksten Les vrais intouchables s. 46-47 i øvebogen indtil Les thèmes du film (dvs. til og med « … et se voient souvent. »), og notér tre sætninger fra teksten, som du finder særligt væsentlige.
Invitation, Sprogcamp2025.pdf
Interview_Les vrais intouchables.docx
Læs resten af teksten Les vrais intouchables s. 47 i øvebogen (’Les thèmes du film’), og notér tre sætninger fra teksten, som du finder særligt væsentlige.
Opgavesæt_imparfait, passé composé og passé simple.docx
Læs om de tre datider : l'imparfait, le passé composé og le passé simple i §18 og §19 i Voilà
Hjælp til aspekt.docx
De urørlige - manuskript.pdf
Lav opgave 1-3 i §18+19 af Voilà
Medbring begge Intouchables-bøger
Medbring de to Intouchables-bøger
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
EKSAMEN - La banlieue et sa culture (16 moduler)
Forløbet sætter fokus på den stigmatisering og chanceulighed, som gør sig gældende for mange unge i de franske forstæder. Vi ser bl.a. nærmere på begreberne "Frihed, lighed og broderskab", livet i de parisiske forstæder, rap- og slamkulturen samt forslaget om at udpege "la banlieue" (forstæderne) til europæisk kulturhovedstad 2028, netop i kampen mod ulighed og stigmatisering (verdensmål nr. 10) og i kampen for anerkendelse af kulturel mangfoldighed og af kulturens bidrag til en bæredygtig udvikling (delmål 4.7)
BAGGRUNDSSTOF:
Les 17 objectifs de développement durable de l’ONU:
https://www.un.org/sustainabledevelopment/fr/objectifs-de-developpement-durable/
« Liberté, égalité, fraternité” :
https://vimeo.com/117782326
C’est quoi une banlieue?
https://www.youtube.com/watch?v=7DDg7CV2rnc
C'est quoi un jeune de banlieue?
https://www.ensemble-en-france.org/cest-quoi-un-jeune-de-banlieue
Desuden materiale om livet i i de parisiske forstæder (læst i 2.g under forløbet "Entre deux cultures"):
- "La Délinquance", Kapitel 25 fra Carte blanche, Kaleidoscope 2002
- Le Verlan – Qu’est-ce que c’est? (video + intro til le verlan med diverse eksempler):
https://www.youtube.com/watch?v=dhn7BIbxqA0
KERNESTOF:
Article et vidéo "Les banlieues, reflets des inégalités en France", 20/8, 2019:
https://fr.euronews.com/2019/08/20/les-banlieues-reflets-des-inegalites-en-france
Sangtekster + musikvideo af Grand Corps Malade de l’album ”Enfant de la ville”, 2008:
2.g: ”Je viens de là”
3.g: ”Éducation nationale”
Sangtekst+ musikvideo af IAM : ”Nés sous la même étoile”, 1997
Teksten: ”Jeter les ponts entre les cultures” (uddraget stammer fra: ”Moi, raciste!?”, commission européenne, Luxembourg, Office de publications officielles des communautés europénnes, 1998)
L’interculturalité. Deux définitions (uddrag):
Kilde 1: https://www.unigiessen.de/fbz/fb05/romanistik/sprx/frz/pers/moureaux/proj/seminar/g1g2-travail/G1-G2-3/g2-Hofstede
Kilde 2:
https://www.uni-r.org/linterculturalite-et-la-communication-interculturelle/
Artikel: Manon Gayet | 17 février 2021: ”Et si la banlieue devenait capitale européenne de la culture”
https://www.enlargeyourparis.fr/culture/et-si-la-banlieue-devenait-capitale-europeenne-de-la-culture
PERSPEKTIVERENDE / SUPPLERENDE MATERALE: Musik som talerør (for minoriteter) - også med kobling til verdensmålene
”Je me lève le matin – je pense gwo-ka” (fra antologien ”Guadeloupe”, Gyldendal, 2016). OBS: Le GWO-KA est sur la liste d’UNESCO
Vidéo (la danse) :
https://www.youtube.com/watch?v=lcH6FO1UGLg
Vidéo (la danse) :
https://www.youtube.com/watch?v=B1GVE37rQBM
Domonik Coco : « Gwada » (la vie en Guadeloupe en créole)
https://www.youtube.com/watch?v=8MSZH-QliqU
Desuden bl.a. mulighed for perspektivering til emnerne ”Les exclus de la société”, ” la vie entre deux cultures”, ”L’enfance difficile” samt filmen ”Intouchables”
Grammatik:
1. pronominaladverbier "en" og "y"
2. infinitivmærke
3. neutrale pronominer
Indhold
Kernestof:
Træning af kongruens og billedbeskrivelse
Pourquoi la musique fait du bien ?
Beskriv billedet vha. billedbeskrivelsesmodellen. Skriv mindst 10 sætninger.
Édith Piaf_Non, je ne regrette rien.docx
Repetér talord og klokkeslæt (§8-9 i Voilà) og løs opgave 1-3
La banlieue et sa culture.docx
Repetér bøjning af verberne i le présent
Vendespil verber.pdf
Læs teksten "Les banlieues, reflets des inégalités en France", s. 3-4 i kompendiet (kun til og med "c'est catastrophique!"). Markér i teksten vigtige oplysninger om livet i "la banlieue".
EN og Y.docx
Læs om pronominaladverbierne en og y
Gambitter.docx
SPØRGEMÅDE.doc
Better halves.docx
Læs og forstå sangen "Éducation nationale" af Grand Corps Malade s. 5-7 i kompendiet
Læs og hør sangen ”Nés sous la même étoile" s. 8-10 i kompendiet
Læs om de neutrale pronominer (svarende til det lille danske ord "det") § 32 i Voilà - via dette link:
Til brug i timen:
Læs side 12 i kompendiet ("l'interculturalité. Deux définitons") og lav til sidst din egen (korte) definition af begrebet "interculturalité" - en français, naturellement :-)
Læs de to artikler, som I startede på i sidste lektion (s. 13-15 i kompendiet) og besvar de to spørgsmål nederst s.15:
Afsnit
Som perspektivering til emnet "La banlieue et sa culture" hopper vi lige en tur til Guadeloupe (et fransk département i Caribien) og ser på deres særlige musikkultur « le gwo-ka ». LÆS den korte tekst på side 1 i det vedhæftede dokument og lav
Gwo Ka Bwa Bandé foire de Paris 2015 - Keïsha
GWOKA LA PYÈTONE avec KEÏSHA
Kære 3.g fransk
Lav de 4 små opgaver på s.4 i det vedhæftede dokument (altså opgaverne efter selve teksten om "Le gwo-ka"). Dokumentet er vedhæftet her og findes nu også i jeres "Lectio-mappe" under emnet "La banlieue et sa culture".
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Delprøve 2: Mail
24-10-2024
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Better halves - une rencontre interculturelle
Et ægte kulturmøde med to herboende franskmænd, Nathalie og Alicia, som holdt oplæg og derefter lod sig interviewe af eleverne og indgik i en dialog med dem. Inden besøget havde eleverne forberedt spørgsmål til følgende emner. Efter besøget fremlagde de outputtet for hinanden i matrixgrupper.
La religion
La francophonie
La culture populaire (film, séries, musique, réseaux sociaux etc.):
L’égalité entre les sexes
Le racisme en France
Les traditions (les grandes fêtes, la cuisine etc.)
Indhold
Kernestof:
Som perspektivering til emnet "La banlieue et sa culture" hopper vi lige en tur til Guadeloupe (et fransk département i Caribien) og ser på deres særlige musikkultur « le gwo-ka ». LÆS den korte tekst på side 1 i det vedhæftede dokument og lav
Gwo Ka Bwa Bandé foire de Paris 2015 - Keïsha
GWOKA LA PYÈTONE avec KEÏSHA
Kære 3.g fransk
Lav de 4 små opgaver på s.4 i det vedhæftede dokument (altså opgaverne efter selve teksten om "Le gwo-ka"). Dokumentet er vedhæftet her og findes nu også i jeres "Lectio-mappe" under emnet "La banlieue et sa culture".
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
EKSAMEN - Entre deux cultures 2 (16 moduler)
Forløbet har fokus på kulturmøder, livet som immigrant og drømmen om et bedre liv.
Kernestof:
Régine Datambel: "La boîte aux lettres" (kapitel 1-5 + starten af kapitel 6 (s.28-s-29,16), Fiction française, 2010
Teksten kan desuden relateres til emnet "Intouchables" samt "Les SDF. Les exclus de la société"
GRAMMATIK:
demonstrative pronominer
subjonctif (konjunktiv)
konjunktioner
Desuden repetition:
Personlige pronominer, herunder dativ
Adverbier
Verberne (træning!) + verbaltiderne
Verbaludtryk
Indhold
Kernestof:
Vi starter nyt emne. Læs og forstå første del af kapitel 1 af teksten "La boîte aux lettres" indtil linje 2, s. 8 (se sidetallene nederst i den vedhæftede pdf). OBS: GLOSER til teksten er også vedhæftet. (Både tekst og gloser/opgaver er også lagt in
La boîte aux lettres (le texte).pdf
Læs resten af kap.1, dvs. s. 8-9 (sidetallene er bogens sidetal, som I kan se nederst på pdf'en). Gloser er også vedhæftet igen. Notér 5-10 informationer om Jasmine (Maliks mor), ikke kun udseende, men især hvad hun gør/laver. Bemærk: Jer, der var fr
Færdiggør opgave 2-5 (på s. 4-5) til "La boîte aux lettres", som I arbejdede med sidst. (HUSK: I opgave 3 skal I kun besvare spørgsmål 1, 4, 7-10 og 12-13). Læs også vedhæftede info om SRP i fransk.
Læs og forstå kap. 2 i "La boîte aux lettres" indtil s.12, linje 25 (dvs. linje 4 fra neden..."je suis son soleil"). HUSK: Der er gloser til på glose-/opgavearket. (Tekst og glose-/opgaveark er vedhæftet tirsdag og ligger desuden i Lectio-mappen om e
Lektie: Oversæt følgende tekst med brug af de opgivne gloser. Aflever søndag jeres oversættelse i elevfeedback under denne lektion.
Læs den sidste lille bid af kap. 2 (fra s.12, tredjesidste linje fra neden, dvs.fra "Malik est très généreux...." og besvar i STIKORDSFORM spørgsmål 4, 5, 7, 8 samt 10 og 11 under punkt 3 "Questions" (s. 6 på det vedhæftede glose-/opgaveark)
Læs og forstå første del af kapitel 3 (frem til s. 17, linje 12) og besvar disse to spørgsmål:
Færdiggør hjemme de 4 spørgsmål til kapitel 3, som I arbejdede med sidst. Se også den korte video fra genåbningen af Notre-Dame de Paris.
Læs og forstå første del af kap. 4 i "La boîte aux lettres" (frem til s. 21, linje 4). Husk: der er gloser til.
Læs grundigt mine kommentarer og rettelser og ret selv de markerede fejl vha. mine farvekoder (i den oploadede stil om La banlieue)
Besvar hjemme følgende 4 spørgsmål til første del af kap. 4 (dvs. frem til linje 4, s. 21 i "La boîte aux lettres, som var læselektie til i mandags):
Læs grundigt resten af kapitel 4 i "La boîte aux lettres" (s.21, linje 5 til s. 24). Husk: Der er gloser til.
Læs og forstå kap. 5 i "La boîte aux lettres".
Kap. 5 - mots clés pour un résumé.docx
Vi afholder desuden en lille skriftlig prøve i fri formulering på baggrund af de første 4-5 kapitler af "La boîte aux lettres". Medbring noget at skrive med. Prøven laves uden brug af hjælpemidler. Den bedste måde at forberede til prøven på er at vær
LAV først jeres STILERETTELSER til terminsprøven
Læs første del af kap. 6, s. 28-29,16 (indtil ”…un terrible silence”). Husk: Der er gloser til. Lav STIKORD til et resume. Læg stikordene ind i elevfeedback og træn resumeet MUNDTLIGT vha. af dine stikord.
Repeter hjemme grundigt de ting, som altid er en del af delprøve 1 (bl.a. vigtige verber, billedbeskrivelse osv.). Kig også delprøve 1 (fra terminsprøven igennem igen, så du lige bliver mindet om, hvilke opgaver, du bør mest OBS på).
Lektien (for alle) er grundigt at repetere historien "L'enterrement de ma mère", som vi læste sidste år. Ekstra lektie for de af jer, der har ambitioner om at lære konjunktiv: Repeter konjunktiv vha. min vedhæftede gennemgang og oversæt de første 5 s
Lav lektien, som er angivet øverst i det vedhæftede dokument om konjunktioner/(= ledsætningsindledere). Vi samler desuden (mundtligt) op på arbejdet fra sidste lektion (også vedhæftet).
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
La banlieue
19-11-2024
Gruppeaflevering: La boîte aux lettres
10-12-2024
3gFR terminsprøve
10-01-2025
Prøve på klassen: La boîte aux lettres
23-01-2025
Formativ evaluering
24-01-2025
Delprøve 1 mdtl.
27-01-2025
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
EKSAMEN Les exclus de la société (19 moduler)
Forløbet har fokus på livet som marginaliseret/udstødt/hjemløs og hvad man kan gøre for at hjælpe de udstødte/hjemløse
BAGGRUNDSSTOF:
Materiale: "Les SDF" af Mette Bering og MImi Sørensen, Systime, 2011-2013
1. Kapitel 20 fra "Carte Blanche" - Les restos du cœur"
2. Billedbeskrivelse (billederne s. 8-11)
3. Jean-Jacques Goldman: "Les Restos du Cœur" (s. 50-51 i samme bog som No et Moi))
KERNESTOF:
No et Moi, fra: "Les SDF" af Mette Bering og MImi Sørensen, Systime, 2011-2013
Kapitel 1 (undtagen passagen s. 13, linje 18-38)
Kapitel 2. (undtagen passagen s. 15, linje 19-39)
Kapitel 4 (kun afsnittet s. 17 (linje 1-19) og s. 18 (linje 1-16)
Kapitel 5
Kapitel 6 (kun s. 20-s.21, linje 9)
Kapitel 7 (kun s. 22, linje 6-20)
Kapitel 9 og 10
Kapitel 11 (hurtig gennemlæsning)
Kapitel 12
Kapitel 14 (undtagen s. 29, linje 36-s. 30, linje 3/4 + s. 30, linje 32-37)
SUPPLERENDE MARTERIALE:
"Campagne détourne les marques de luxe pour lutter contre l'exclusion":
https://www.20minutes.fr/insolite/1598075-20150429-paris-association-aurore-detourne-marques-luxe-lutter-contre-exclusion
Desuden mulighed for at perspektivere til filmen "Intouchables".
Desuden mulighed for at drage paralleller til flere af de andre emner.
Repetition af bl.a.:
De bundne personlige pronominer, herunder dativ
Adverbier m.m.
Indhold
Kernestof:
Vi starter på vores sidste forløb om emnet "Les exclus de la société". Læs og oversæt mundtligt den vedhæftede tekst. Repeter også konjunktionerne ud fra det vedhæftede dokument (fra sidst lektion) og færdiggør opgave 3-4, hvis I ikke nåede det sidst
Vi starter på vores sidste forløb om emnet "Les exclus de la société". Læs og oversæt mundtligt den (korte) vedhæftede tekst. Repeter også konjunktionerne ud fra § 34 i Voilà og færdiggør opgave 3-4 ud fra det vedhæftede dokument (fra sidste lektion)
Brug lektietiden (25 min.) på at orientere dig på hjemmesiden "Les Restos du Cœur", særligt under de 4 første faner, dvs.: "Les restos du cœur", "Nos actions", "Nous soutenir" og "Agir avec nous". Notér mindst 5 interessante oplysninger om organisati
Besvar hjemme arbejdsspørgsmålene til kap.1 (fra sidst). Læs derefter de udvalgte passager af kap. 2. Hvilke fremgår af det vedhæftede tekstuddrag, hvor de passager, som I ikke skal læse, er streget over. (Dvs. kap. 2 MINUS passagen s.14, linje 24-3
Vi springer kapitel 3 over, så lektien er at læse kapitel 4 af ”No et moi” (læs kun afsnittet s. 17, linje 8-19 og s. 18, linje 1-16). Se overstregede afsnit i vedhæftede dokument. VIGTIG info:
Vælg 2 billeder fra kompendiet/bogen”Les SDF” (s. 8-11). Forbered en grundig beskrivelse af de to billeder med udgangspunkt i disse punkter s.7-8 (i samme bog):
Læs og forstå resten af kap. 5, dvs. s. 19, linje 26 - s. 20.
Læs de to små uddrag af hhv. kap. 6 og 7. Dvs. starten af kap. 6 (til og med s. 21, linje 9) + sidste del af kap.7 (s. 22, linje 6-20) OG besvar i stikordsform de vedhæftede spørgsmål til de to tekstafsnit (i alt 5 stk.).
Vi springer kapitel 8 over, så lektien er at læse (og forstå) kapitel 9 af "No et moi"
Læs og forstå resten af kap.10, dvs. s.24,linje 19 - s.25,linje 9 + repeter verber m.m. til delprøve 1. OBS: Lektien til tirsdag er at besvare spørgsmålene til kap.10.
Besvar de vedhæftede sprøgsmål til kap. 10. Bemærk: Vi oversatte jo allerede i sidste uge passagen i spørgsmål 5. Så her skal I blot kommentere passagen. Prøv gerne at sammenfatte indholdet af passagen i én sætning/overskrift.
Samme lektie som til tirsdag, dvs.: Besvar de vedhæftede spørgsmål til kap. 10. Bemærk: Vi oversatte jo allerede i sidste uge passagen til spørgsmål 5. Så her skal I blot kommentere passagen. Prøv f.eks. at sammenfatte indholdet af passagen i en enke
Tekstuddrag af No et moi (m.m.) fra bogen Les SDF - OCR-scannet 2025.pdf
Læs og forstå kap.12 af "No et Moi"
Træn via Quizlet vigtige gloser til "No et moi".
Læs første del af kap.14 (til og med s. 29, l. 35), som I blev introduceret til sidst og TRÆN hjemmefra (vha. de vedhæftede stikord) et MUNDTLIGT resumé af afsnittet.
Vi mødes allesammen kl.17:00 i restauranten "Bouillon", hvor der (til 3.g'erne) er reserveret bord i mit navn :-)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Delprøve 2: Læserbrev/blog
20-02-2025
Delprøve 1
07-04-2025
Brev: No et moi
27-04-2025
Omfang
Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Repetition og eksamensinformation (ca. 5 moduler)
Herunder gode vendinger:
Præsentation af tekst/emne
Dialog
Spørgeord
Links brugt i undervisningen må I gerne tilgå til skriftlig eksamen, hvis I hjemmefra f.eks. kopierer dem ind i et Word-dokument, som I downloader til jeres computer:
https://www.minlaering.dk/
https://voila.systime.dk/
https://atoilagrammaire.systime.dk/
https://bonjour.systime.dk/?id=193
Indhold
Kernestof:
Besvar de vedhæftede spørgsmål til sidste del af kap.14, som vi læste sidst.
Træn hjemmefra - vha. det udarbejdede stikordsark (= afleveringen) - MUNDTLIG præsentation af ét eksamensemne fra 3.g. Præsentationen skal vare ca. 5 min (til eksamen ca. 5-7 min). Vi samler desuden op på de 7 afsluttende spørgsmål til No et moi.
Træn hjemmefra MUNDTLIG præsentation af TO eksamensemner fra 3.g ud fra dine stikordsark (= afleveringen). Præsentationen skal vare ca. 5 min (til eksamen ca. 5-7 min) MEDBRING UDPRINTEDE stikordsark til timen.
SPØRGEMÅDE.doc
Træn (ud fra dit udarbejdede stikordsark) MUNDTLIG præsentation af et eksamensemne fra 3.g (altså et andet end det, du præsenterede sidst). Præsentationen skal vare ca. 5 min (til eksamen ca. 5-7 min). MEDBRING UDPRINTEDE stikordsark til timen. Se og
LÆS grundigt de 5 dokumenter der ligger i vores Lectio-rum under mappen "SKRIFTLIG EKSAMEN". Mød talstærkt op til timen. Vi skal "læse" en sidste interessant "billedtekst" til emnet "Les exclus de la société". Og derudover laver vi forskellige små ek
Campagne avec des marques de luxe (2023)- ELEV.docx
Sidste fransklektion. Ingen lektier :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101484", "T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101484", "H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101484" }