Holdet 2022 FR/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Christine Schnefeld Therkelsen, Kirsten Smedegaard
Hold 2022 FR/g (1gFR, 2gFR, 3gFR)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb (i alt 8 lektioner)
Titel 2 Begynderuv: Bonjour Lyon m.m. - 37 lektioner
Titel 3 L'amitié
Titel 4 EKSAMEN  - L'enfance difficile (ca. 25 lektioner)
Titel 5 EKSAMEN - La vie entre deux cultures (1)
Titel 6 Opstart + intro til 3.g (3 moduler)
Titel 7 Intouchables - kobling til EKSAMEN (18 moduler)
Titel 8 EKSAMEN - La banlieue et sa culture (16 moduler)
Titel 9 Better halves - une rencontre interculturelle
Titel 10 EKSAMEN - Entre deux cultures 2 (16 moduler)
Titel 11 EKSAMEN Les exclus de la société (19 moduler)
Titel 12 Repetition og eksamensinformation (ca. 5 moduler)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb (i alt 8 lektioner)

GF-forløb på i alt 8 timer som en første introduktion til faget fransk.
Præsentation af franskfaget, herunder gode grunde til at lære fransk
Fokus på transparente ord samt øvelse i at afkode franske tekster ud fra disse.
Udtale og intonation
Hilsen og præsentation - mundtligt såvel som skriftligt.
Basalt ordforråd til præsentation af klasseværelset, sig selv og hinanden, herunder glosetræning: møbler samt tøj/udseende
Verber: être, avoir samt 1. bøjning (habiter, porter) + refleksive verber efter 1. bøjning (se laver, s'appeler)
Farver og tal (især 1-20, men også 20-100)
Adjektiver og deres placering
Præpositioner
Artikler samt udvalgte ejestedord (minigrammatik)
Sange:
Au Clair de la Lune
Champs-Élysées
Bon anniversaire

3 elever er dog kommet til efter grundforløbet, da de har skiftet sprog.




Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Begynderuv: Bonjour Lyon m.m. - 37 lektioner

Begynderbogsundervisning med fokus på den basale grammatik, udtalregler samt mundtlighedstræning. Arbejdet med begyndersystemet suppleres løbende af små ordforrådsøvelser, kommunikative øvelser m.m.
Materiale:
Grundbogsmateriale: I-bogen "Bonjour, Lyon" (kap.1-10, kap.12, grammatikdelen til kap.13,  kap.14-16.

Suppleret med materiale fra begynderbogen Carte Blanche, kapitel 9:  La vie de tous les jours + kap. 11: Les loisirs

Diverse lærerark bl.a. om udtale, verbernes bøjning, artiklerne m.m.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve på klassen efter kap. 4 08-12-2022
Første franskaflevering 08-12-2022
Une présentation - 2. franskaflevering 15-01-2023
Prøve på klassen (efter kap. 7) 02-02-2023
Ma vie de tous les jours - 3. franskaflevering 10-03-2023
Décrire une image 26-03-2023
Prøve på klassen 02-05-2023
Omfang Estimeret: 37,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 L'amitié

Mette Bering og Mimi Sørensen: Quatre amis, Gyldendal 2010. Kapitel 1-4 behandles intensivt, resten ekstensivt (gruppevis) - alle episoder ses på klassen

Forløbet har fokus på relationen mellem venner, kærester samt forældre og børn - med alle de glæder, sorger og forviklinger, det kan skabe.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Feriebrev - BREVgenren 27-08-2023
Oversættelse - Quatre amis 28-09-2023
Quatre amis - mundtlig aflevering 09-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 EKSAMEN - L'enfance difficile (ca. 25 lektioner)

Forløbet har fokus på far-søn-relationen samt på, hvordan det påvirker børn at vokse op uden klare rollemodeller.

Jean-Louis Fournier: Il a jamais tué personne mon papa,  red. Anne og Torben Knudstrup, Systime 2002-2003, kapitel 2 (linje 1-10), kap. 3-4, 8, kap. 9 læses ifa. et dansk resume, som oversættes til fransk, 11 (l. 11-26), 16, 28, 34-35, 37-38, 40

Stromae: "Papaoutai"

Gruppeprojekt om filmen "Monsieur Ibrahim et les fleurs du coran"

Desuden mulighed for perspektivering til ”La boîte aux lettres” (fra emnet ”La vie entre deux cultures”), sangteksterne fra emnet ”La banlieue et sa culture” samt ”No et moi” (fra emnet ”Les exclus de la société)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 EKSAMEN - La vie entre deux cultures (1)

Forløbet er en introduktion til begrebet "La Francophonie" og har fokus på både fordele og udfordringer ved det at leve i, med og mellem forskellige kulturer.

Baggrund:
Lille introducerende kompendium om La Francophonie med uddrag fra:
"Entrées" af Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2012
le Maghreb (s. 122)
Les pieds noirs et les harkis (s.127)
Venir vivre en France (s. 129)

"Guadeloupe" af Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2016:
Avant de commencer (s.8-9)
Les Guadeloupéens - des Français de métissage (s.12)
Non à l'indépendance (s. 19)
samt afsnittet med overskriften "Comment est-ce que les gens en Guadeloupe vivent la relation avec la France?" (s. 41)

Kernestof:
Uddrag af Alain Mabanckou, Kaleidoscope, Fiction française 2000: "L'enterrement de ma mère" (kapitel 1, kapitel 2 (indtil s. 13, linje 15), kapitel 4 + 1. afsnit af kapitel 5 (s. 24) kapitel 8 + 9, kap. 12: blot selve talen til moderens begravelse (s.57-59), kapitel 13 (s. 60, linje 22- s. 61, linje 19), kapitel 14 (fra s. 64,linie 19)

Supplerende materiale om livet i i de parisiske forstæder:
"La Délinquance", Kapitel 25 fra Carte blanche, Kaleidoscope 2002
Grand Corps Malade: Je viens de là (sangtekst og video)

Intro: le verlan: Le Verlan – Qu’est-ce que c’est? (video + diverse eksempler): https://www.youtube.com/watch?v=dhn7BIbxqA0

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stil: M. Ibrahim et les fleurs du coran + LYDFIL 09-02-2024
L'enterrement de ma mère - BREV 06-05-2024
Stikord til mundtlighedstræning om eksamensemner 13-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Opstart + intro til 3.g (3 moduler)

Samtaleøvelser - bl.a. om sommerferien og ferieformer
Repetition af verbernes bøjning + verbaltiderne
Datider - ASPEKT: l'imparfait + passé simple passé composé
Desuden intro til 3.g samt første (tilpassede) delprøve 1
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 1 - Voyager après le Covid-19 21-08-2024
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Intouchables - kobling til EKSAMEN (18 moduler)

Der arbejdes med filmen "Intouchables". Forløbet har tilknytning til emnerne "L'amitié", "Entre deux cultures", "Les exclus de la société" samt "La banlieue et sa culture".


Indholdsmæssige fokuspunkter:
1. Le portrait des personnages principaux et leur milieu social
2. Les relations entre les personnages du film
3. Le titre et le message du film

Kernestof:

Selve filmen
Teksten: "Les vrais intouchables" (s.46-47) i "Læs en film. De urørlige", øvehæftet, forlaget Passion

Supplerende materiale:

1. Interview avec Philippe di Borgo (lytteforståelse + baggrund)
https://www.youtube.com/watch?v=fcLqoWU7bas
2. forskellige quizzer til filmen


Sproglige fokuspunkter:
1. Der arbejdes med diverse øvelsesopgaver fra arbejdshæftet som træning til delprøve 1 ved den skriftlige eksamen.
2. Ordforrådstræning

SPROG

Gennemgang:
3 datider på fransk (aspekt) - l'imparfait vs. passé composé og passé simple

Repetition:
Vigtige uregelmæssige verber
Dativ

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 EKSAMEN - La banlieue et sa culture (16 moduler)

Forløbet sætter fokus på den stigmatisering og chanceulighed, som gør sig gældende for mange unge i de franske forstæder. Vi ser bl.a. nærmere på begreberne "Frihed, lighed og broderskab", livet i de parisiske forstæder, rap- og slamkulturen samt forslaget om at udpege "la banlieue" (forstæderne) til europæisk kulturhovedstad 2028, netop i kampen mod ulighed og stigmatisering (verdensmål nr. 10) og i kampen for anerkendelse af kulturel mangfoldighed og af kulturens bidrag til en bæredygtig udvikling (delmål 4.7)

BAGGRUNDSSTOF:

Les 17 objectifs de développement durable de l’ONU: https://www.un.org/sustainabledevelopment/fr/objectifs-de-developpement-durable/

« Liberté, égalité, fraternité” : https://vimeo.com/117782326

C’est quoi une banlieue?
https://www.youtube.com/watch?v=7DDg7CV2rnc

C'est quoi un jeune de banlieue?
https://www.ensemble-en-france.org/cest-quoi-un-jeune-de-banlieue

Desuden materiale om livet i i de parisiske forstæder (læst i 2.g under forløbet "Entre deux cultures"):

- "La Délinquance", Kapitel 25 fra Carte blanche, Kaleidoscope 2002

- Le Verlan – Qu’est-ce que c’est? (video + intro til le verlan med diverse eksempler): https://www.youtube.com/watch?v=dhn7BIbxqA0


KERNESTOF:

Article et vidéo "Les banlieues, reflets des inégalités en France", 20/8, 2019:
https://fr.euronews.com/2019/08/20/les-banlieues-reflets-des-inegalites-en-france

Sangtekster + musikvideo af Grand Corps Malade de l’album ”Enfant de la ville”, 2008:
2.g: ”Je viens de là”
3.g: ”Éducation nationale”

Sangtekst+ musikvideo af IAM : ”Nés sous la même étoile”, 1997

Teksten: ”Jeter les ponts entre les cultures” (uddraget stammer fra: ”Moi, raciste!?”, commission européenne, Luxembourg, Office de publications officielles des communautés europénnes, 1998)

L’interculturalité. Deux définitions (uddrag):
Kilde 1: https://www.unigiessen.de/fbz/fb05/romanistik/sprx/frz/pers/moureaux/proj/seminar/g1g2-travail/G1-G2-3/g2-Hofstede
Kilde 2:
https://www.uni-r.org/linterculturalite-et-la-communication-interculturelle/

Artikel: Manon Gayet | 17 février 2021: ”Et si la banlieue devenait capitale européenne de la culture”
https://www.enlargeyourparis.fr/culture/et-si-la-banlieue-devenait-capitale-europeenne-de-la-culture


PERSPEKTIVERENDE / SUPPLERENDE MATERALE: Musik som talerør (for minoriteter) - også med kobling til verdensmålene

”Je me lève le matin – je pense gwo-ka” (fra antologien ”Guadeloupe”, Gyldendal, 2016). OBS: Le GWO-KA est sur la liste d’UNESCO
Vidéo (la danse) : https://www.youtube.com/watch?v=lcH6FO1UGLg
Vidéo (la danse) : https://www.youtube.com/watch?v=B1GVE37rQBM

Domonik Coco : « Gwada »  (la vie en Guadeloupe en créole)
https://www.youtube.com/watch?v=8MSZH-QliqU

Desuden bl.a. mulighed for perspektivering til emnerne ”Les exclus de la société”, ” la vie entre deux cultures”, ”L’enfance difficile” samt filmen ”Intouchables”


Grammatik:
1. pronominaladverbier "en" og "y"
2. infinitivmærke
3. neutrale pronominer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 2: Mail 24-10-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Better halves - une rencontre interculturelle

Et ægte kulturmøde med to herboende franskmænd, Nathalie og Alicia, som holdt oplæg og derefter lod sig interviewe af eleverne og indgik i en dialog med dem. Inden besøget havde eleverne forberedt spørgsmål til følgende emner. Efter besøget fremlagde de outputtet for hinanden i matrixgrupper.

La religion

La francophonie

La culture populaire (film, séries, musique, réseaux sociaux etc.):

L’égalité entre les sexes

Le racisme en France

Les traditions (les grandes fêtes, la cuisine etc.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 EKSAMEN - Entre deux cultures 2 (16 moduler)

Forløbet har fokus på kulturmøder, livet som immigrant og drømmen om et bedre liv.

Kernestof:
Régine Datambel: "La boîte aux lettres" (kapitel 1-5 + starten af kapitel 6 (s.28-s-29,16), Fiction française, 2010

Teksten kan desuden relateres til emnet "Intouchables" samt "Les SDF. Les exclus de la société"


GRAMMATIK:
demonstrative pronominer
subjonctif (konjunktiv)
konjunktioner

Desuden repetition:
Personlige pronominer, herunder dativ
Adverbier
Verberne (træning!) + verbaltiderne
Verbaludtryk





Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
La banlieue 19-11-2024
Gruppeaflevering: La boîte aux lettres 10-12-2024
3gFR terminsprøve 10-01-2025
Prøve på klassen: La boîte aux lettres 23-01-2025
Formativ evaluering 24-01-2025
Delprøve 1 mdtl. 27-01-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 EKSAMEN Les exclus de la société (19 moduler)

Forløbet har fokus på livet som marginaliseret/udstødt/hjemløs og hvad man kan gøre for at hjælpe de udstødte/hjemløse

BAGGRUNDSSTOF:

Materiale: "Les SDF" af Mette Bering og MImi Sørensen, Systime, 2011-2013
1. Kapitel 20 fra "Carte Blanche" - Les restos du cœur"
2. Billedbeskrivelse (billederne s. 8-11)
3. Jean-Jacques Goldman: "Les Restos du Cœur" (s. 50-51 i samme bog som No et Moi))


KERNESTOF:
No et Moi, fra: "Les SDF" af Mette Bering og MImi Sørensen, Systime, 2011-2013

Kapitel 1 (undtagen passagen s. 13, linje 18-38)
Kapitel 2. (undtagen passagen s. 15, linje 19-39)
Kapitel 4 (kun afsnittet s. 17 (linje 1-19) og s. 18 (linje 1-16)
Kapitel 5
Kapitel 6 (kun s. 20-s.21, linje 9)
Kapitel 7 (kun s. 22, linje 6-20)
Kapitel 9 og 10
Kapitel 11 (hurtig gennemlæsning)
Kapitel 12
Kapitel 14 (undtagen  s. 29, linje 36-s. 30, linje 3/4 + s. 30, linje 32-37)


SUPPLERENDE MARTERIALE:

"Campagne détourne les marques de luxe pour lutter contre l'exclusion":
https://www.20minutes.fr/insolite/1598075-20150429-paris-association-aurore-detourne-marques-luxe-lutter-contre-exclusion


Desuden mulighed for at perspektivere til filmen "Intouchables".
Desuden mulighed for at drage paralleller til flere af de andre emner.


Repetition af bl.a.:
De bundne personlige pronominer, herunder dativ
Adverbier m.m.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 2: Læserbrev/blog 20-02-2025
Delprøve 1 07-04-2025
Brev: No et moi 27-04-2025
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Repetition og eksamensinformation (ca. 5 moduler)

Herunder gode vendinger:
Præsentation af tekst/emne
Dialog
Spørgeord

Links brugt i undervisningen må I gerne tilgå til skriftlig eksamen, hvis I hjemmefra f.eks. kopierer dem ind i et Word-dokument, som I downloader til jeres computer:

https://www.minlaering.dk/
https://voila.systime.dk/
https://atoilagrammaire.systime.dk/
https://bonjour.systime.dk/?id=193



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer