Holdet 2022 id/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Jakob Bonde Sørensen, Nicolai Claussen
Hold 2022 id/a (1a id, 2a id, 3a id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate fra grundforløbet
Titel 2 Crossfit
Titel 3 Sundhedsprofiler
Titel 4 Rytmisk opvarmning
Titel 5 Basketball
Titel 6 Boldbasis
Titel 7 Pickleball
Titel 8 Hiphop
Titel 9 Træningsprojektet
Titel 10 Volley
Titel 11 Lanciers og folkedanse
Titel 12 Akroyoga
Titel 13 Repetition af eksamensforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate fra grundforløbet

Grundforløb

Ultimate (6 lektioner)
Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de gennemgåede elementer og selvfølgelig evnen til at kunne deltage i det færdige spil.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet, hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb, hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Crossfit

Hovedområde: Klassiske og nye idrætter

Læringsmål/kriterier til bedømmelse (forløbsprøve og eksamen):
- At kunne udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- At kunne udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- At kunne sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
- At kunne være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- At kunne støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sundhedsprofiler

Lektion 1 (26/1-23): Teorilektion, hvor eleverne bl.a. diskuterer sundhedsbegrebet. Hvornår er man egentlig sund? Hvilke anbefalinger er der på området? Eleverne har som lektie til lektionen læst artiklen "Vores livsstil er sygelig. Det er ikke ekstremt at være fysisk aktiv i halvanden time om dagen. Det ekstreme er at være fysisk inaktiv i godt 22,5 timer". På timen diskuteres artiklens pointer. Hernæst ses dokumentaren: "Ha det godt" (2007), der omhandler en ung mand, der i 14 dage ikke må tage mere end 1500skridt om dagen. Hvad sker der med hans krop?

Lektion 2 (29/3-23): Introduktion samt gennemførelse af bip-test.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Rytmisk opvarmning

Hovedområde: Musik & bevægelse

Læringsmål/kriterier til bedømmelse (forløbsprøve og eksamen):
- At kunne høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- At kunne holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- At kunne planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram på ca. 15 minutter
- At kunne finde egnet musik til de fundne øvelser
- At kunne udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- At kunne demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- At kunne koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- At vise teoretisk forståelse for hvorfor man varmer op
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Basketball

Hovedområde: Boldspil

Læringsmål/kriterier til bedømmelse (forløbsprøve og eksamen):
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Pickleball

Hovedområde: Klassiske og nye idrætter

Læringsmål/kriterier til bedømmelse (forløbsprøve og eksamen):
- God forståelse af de taktiske aspekter omkring Pickleballs særlige regler om køkkenet og double-bounce ved serv.
- Serv med god præcision tæt på baglinjen.
- Beherskelse af lav-flyvende dinks (fra køkken til køkken, og gerne diagonalt), så modstander ikke kan flugte.
- Beherskelse af short-drops med en middelmådig præcision.
- Beherskelse af lobs med god højde og middelmådig præcision.
- Øje for at gribe muligheden for at udføre flugtning/smash i en spil-situation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Hiphop

Hovedområde: Musik og bevægelse

Læringsmål/kriterier til bedømmelse (forløbsprøve og eksamen):
- 6 step (fra break dance)
- Freezes og poses.
- Arm-rolls
- Hiphop-serie til "Eminem - my name is", med fokus på bevægelse i takt til musikken samt bounce og attitude.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Træningsprojektet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Volley

Hovedområde: Boldspil

I dette forløb har vi primært spillet en teenvolley variant (mindre bane, 3 spillere pr hold og der skal være 3 berøringer for at få point)
Vi har også afprøvet almindelig volley, og eleverne har dermed ligeledes opnået kendskab til det færdige spil.

Læringsmål/kriterier til bedømmelse (forløbsprøve og eksamen):
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der efterfølgende gør det muligt at hæve bolden med fingerslag
- Underhåndsserv der rammer modstanderens bane.
- Forståelse for regler, rotationssystem og hvordan man udnytter holdes tre slag til at modtage, hæve og afslutte.
- Evne til at placere sig optimalt på banen i forhold til bold og modspillere.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Lanciers og folkedanse

Formålet med forløbet i Les Lanciers og andre folkedanse er at opnå en forståelse for de centrale elementer i dansene. Forløbet er bygget op med en introduktion til grundtrinene i lanciers. De består af chache-trin, et eller tre efter hinanden, der sættes ammen med gangtrin.
Derefter starter vi på de 5 ture i lanciers, som primært består af grundtrinene og en lang rækkes forflytninger i den specielle kvadrilleformation, der er kendetegnende for dansen. Når dansens 5 ture er indarbejdet, skal vi desuden arbejde med udtrykket i dansen, som er en gammel aristokratisk dans og som derfor har et helt specielt udtryk.

I anden fase af forløbet arbejdes med tilvænning til traditionelle folkedanses trin, opbygning og forskellige dansefatninger, nu med hovedvægt på bøndernes folkedanse. Vi skal danse de to danske folkedanse, "Totur til Vejle" og "Hamborg Sekstur". Begge danse indeholder grundtrin fra folkedansen og adskiller sig fra lancieren i et langt mere løssluppent temperament og en udtrykt morskab/glæde.

I de 5 Les Lanciers-ture er det vigtigt, at få forståelse for trin, rytme og udtryk. Et godt kendskab til musikken er en stor hjælp til at finde ud af hvilken formation, hvilke trin samt hvilken dansefatning, der skal laves. Det overordnede formål med forløbet er at få en praktisk forståelse for dansenes opbygning, rytme og sociale element - samt et overordnet indblik i den bagvedliggende historie.

Arbejdsformer:
- Klasseundervisning
- Parøvelser
- Gruppeøvelser
- Danseøvelser
- Videogennemgang af dansene
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Akroyoga

Hovedområde: Klassiske og nye idrætter.

Læringsmål/kriterier til bedømmelse (forløbsprøve og eksamen):
- Demonstrere basalt kendskab til simple yogastillinger, som f.eks. bruges i en "solhilsen"
- Indtage rollen som spotter i akroyoga med fokus på tillid og sikkerhed.
- Indgå som flyver og base i flere af stillingerne fra akroyoga, herunder:
Bird, Chair, High flying whale, Foot to shin, Straddle Throne og Thight stand.
I udførelsen af stillingeren fra akroyoga vurderes på:
- Evnen til at komme ind og ud af stillingerne med mindst mulig hjælp fra spotter.
- Balance med bone-stacking når stillingen holdes.
- Kropsspænding og det æstetiske udtryk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Repetition af eksamensforløb

Eksamensforløbene er:

Musik og bevægelse:
- Rytmisk opvarmning
- Hiphop

Boldspil:
- Basket
- Volley

Nye og klassiske:
- Pickleball
- Akroyoga
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer