Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Kirsten Kragbak
|
Hold
|
2022 MA/cz (1czMA, 2czMA, 3czMA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Værktøjsprogrammer og ibøger, som er anvendt i uv.
ibog PlusB1: https://plusstxb1.systime.dk/
ibog PlusA1: https://plusstxa1.systime.dk/
ibog Plus A2: https://plusstxa2.systime.dk/
ibog Plus A3: https://plusstxa3.systime.dk/
online version af Geogebra: https://www.geogebra.org/classic
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hent Plus A2 bogen. Vælg "link til i-bibliotek" på forsiden af lectio. Vælg "det får du adgang til" og søg efter bogen. Lav den stjernemarkeret/vælg som foretrukken.
-
Besvar spørgsskemaet "Undervisningsevaluering i 2czMA" på forsiden af lectio.
-
Kig spørgsmålene igennem og se om der er noget som er uklart. Så arbejder vi med dem i de to lektioner.
-
Læs afsnit 4.6 Normalfordelingen
-
Spørgsmål til lektien:
-
Læs indlledningen til 1. Integralregning
-
Læs afsnit1.1.1 Stamfunktion for kendte funktioner. I skal ikke læse bevis eller lave øvelser.
-
Lav nedenstående øvelser og læg besvarelserne i elevfeedback
-
Lav følgende opgaver med substitution og læg besvarelsen i elevfeedback
-
Beklager at opgaverne er usynlige:)
-
Læs 1.2.2 Bevis for integralregningens hovedsætning
-
Lav opgaverne og læg besvarelsen i elevfeedback
-
Læs om integration ved substitution for bestemte integraler
-
Læs 1.2.4 Punktmængder mellem grafer. Du skal ikke lave øvelser eller interaktivitet eller beviser, men prøv at få fat i budskaberne.
-
Lav opgaven og læg besvarelsen i elefeedback:
-
Lav opgaven herunder og læg besvarelsen i elevfeedback
-
Læs eksemplet først
-
Lav opgaven og læg besvarelsen i elevfeedback
-
Læs afsnit 2.3.2 , ned til anvendelser. Se specielt på sætningen og eksemplet
-
Lav nedenstående opgave og læg svaret i elevfeedback
-
Lav nedenstående opgaver på papir, og medbring papiret (vi har jo off-onsdag). Medbring papir og blyant, men ikke computer.
-
Læs med fokus på sætning og eksempler afsnit 2.4 Logistisk differentialligning. I skal ikke lave øvelserne.
-
Lav øvelsen og læg besvarelsen i elevfeedback
-
Læs afsnit 2.5 Separable differentialligninger med fokus på eksemplerne.
-
Lav opgaven og læg besvarelsen i elevfeedback:
-
Vi holder en prøve i emnet differentialligninger. Det bliver opgaver uden brug af CAS-værktøj, dvs ingen wordmat, kun papir og blyant. Dog må I medbringe og bruge den røde formelsamling og et håndskrevet ark med noter.
-
Læs indledning til kap 3. Vektorfunktioner og banekurver | plus A3 stx
-
Læs afsnit 3.3 Differentiation af vektorfunktioner
-
Lav de fire spørgsmål
-
Vi forbereder til terminsprøven og julehygger. Udfyld også venligst undervisningsevalueringen på forsiden af lectio
-
Download denne version af huskesedlen, nu med direkte link til i-bøgerne som I må bruge til terminsprøven.
-
Min besvarelse Terminsprøve 3cz Ma. Del 2
-
Læs afsnit 4.1 Introduktion til funktioner af to variable | plus A3 stx
-
Læs 4.1 Introduktion til funktioner af to variable | plus A3 stx
-
Læs afsnit 4.3 Partielle afledede, tangentplan og gradient | plus A3 stx
-
Læs 4.3 Partielle afledede, tangentplan og gradient, læs fra tangentplan
-
Forberedelsesmatriale.pdf
-
I skal arbejde videre i grupperne med Forberedelsesmaterialet fra sidst.
-
7.3 Grafteori | Gyldendals Gymnasiematematik B2
-
22. maj 2023.pdf
-
Sølvmyrer bilag til 22. maj 2023.xlsx
-
Mundtlig eksamen i matematik.docx
-
Mundtlig eksamen i matematik version 2.docx
-
Opgavetyper i eksamenssæt 22-23.docx
-
Opgavetyper i eksamenssæt 22-23 (3).docx
-
22. maj 2023.pdf 24. maj 2023.pdf Sølvmyrer bilag til 22. maj 2023.xlsx
-
Mundtlig eksamen i matematik version 3.0.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
202 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grundforløb i matematik
Systimes ibog PlusB1 : https://plusstxb1.systime.dk/
Stikord:
Lineær sammenhæng, forskrift, graf, ligninger, formler for a og b, ligefrem proportionalitet, lineær regression, vurdering af model, elementære regneregler.
Faglige mål:
Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Potenser og rødder og stykvis lineære funktioner
Vi har anvendt Plus A1 i-bog fra Systime, afsnit 1.6 , 2,2 sider og afsnit 2.2, 7,7 sider
Fokuspunkter: Forskrift for stykkevis lineære funktioner og hvordan med bruger geogebra til at tegne stykkevis lineære funktioners grafer og løse opgaver. Potensbegrebet(det udvidede) og regneregler for potenser. Rødder og regneregler for rødder. Eksponentiel notation.
Vi har haft fokus på følgende faglige mål:
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer.
- håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold.
- oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse.
- operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved
opbygningen af matematisk teori.
- beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
Arbejdsformerne har vekslet mellem klasseundervisning, individuelt arbejde, pararbejde.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afleveringsopgaver 1
|
30-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksponentielle funktioner
Vi har anvendt Plus A1 i-bog fra Systime, afsnit 3.1-3.4, 13,4 sider
Fokuspunkter: Forskrift, graf, ligninger, fordoblingskonstant og halveringskonstant, vækstegenskab, to-punktsformel.
Vi har arbejdet med følgende faglige mål:
- håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold.
- oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse.
-anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af
datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt
fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller.
- anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning.
- operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved
opbygningen af matematisk teori.
demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en
mere kompleks problemstilling.
- beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
Arbejdsformerne har vekslet mellem klasseundervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afleveringsopgaver 2
|
15-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Lån og renter
Vi har anvendt Plus A1 i-bog fra Systime, afsnit 3.5, 7,5 sider
Fokuspunkter: rente, gennemsnitlig rente, renteformlen, annuitetsopsparing og annuitetslån. De to sidste er supplerende stof.
Desuden har eleverne arbejdet med et projekt om lån og renter, hvor de i grupper skulle undersøge forskellige låntyper fra nettet.
Vi har arbejdet med følgende faglige mål:
- kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling.
- håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold.
- anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning.
Arbejdsformerne har vekslet mellem individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Potensfunktioner
Vi har anvendt Plus A1 i-bog fra Systime, afsnit 4.1-4.6, 12,6 sider
Vi har haft fokus på: forskrift, graf, to-punktsformel, omvendt proportionalitet, eksponentiel og potensregression.
Desuden har eleverne lavet gruppeprojekter med enten lineær, eksponentiel eller potenssammenhænge.
Vi har arbejdet med følgende faglige mål:
- kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling.
- beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en
mere kompleks problemstilling.
- anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af
datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt
fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller.
- oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
- håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold.
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer.
Arbejdsformerne har varieret mellem klasseundervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afleveringsopgaver 3
|
18-01-2023
|
Afleveringsopgaver 4
|
01-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Polynomier
Vi har anvendt Plus A1 i-bog fra Systime, afsnit 5.1-5.7, 15,7 sider
Vi har i arbejdet haft fokus på: Grad, rødder, monotoniforhold, ekstrema, specielt andengradspolynomiet og dets graf, toppunkt og rødder, faktorisering, parallelforskydning, polynomiel regression og et projekt om optimering med andengradspolynomier. Det sidste er supplerende.
Vi har arbejdet med følgende faglige mål:
- håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold.
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse.
- – anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af
datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt
fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller.
- opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og
flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning
med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable.
- anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning.
- demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en
mere kompleks problemstilling.
- beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
-kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling.
Arbejdsformerne har vekslet mellem klasseundervisning, individuel arbejde, pararbejde og gruppearbejde.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afleveringsopgaver 5
|
22-02-2023
|
Afleveringsopgaver 6
|
15-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Vektorer og geometri
Vi har anvendt Plus A1 i-bog fra Systime, afsnit 6.1 til 6.6 , 28,4 sider
Vi har i arbejdet haft fokus på : Grundlæggende egenskaber ved trekanter, ensvinklede trekanter, Pythagoras sætning, grundlæggende vektorbegreber, retvinklede trekanter, skalarprodukt, vektorprojektion og vinkel mellem vektorer.
Vi har arbejdet med følgende mål:
- opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og
flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning
med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable.
- anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning.
Arbejdsformerne har været en vekselvirkning mellem klasseundervisning, individuelt arbejde og pararbejde.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afleveringsopgaver 7
|
12-04-2023
|
Afleveringsopgaver 8
|
27-04-2023
|
Afleveringsopgaver 9
|
10-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Geometri og vektorer fortsat fra 1g
Vi har anvendt Plus A1 i-bog fra Systime, afsnit 6.7, 6.8, 6.9 og 6.10, 23,8 sider
Vi har arbejdet med determinant, vilkårlige trekanter, rette linjer og cirklen.
Vilkårlige trekanter var supplerende stof.
Vi har arbejdet med følgende faglige mål:
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold.
- oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse.
- opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og
flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning
med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable.
- operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved
opbygningen af matematisk teori.
- demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en
mere kompleks problemstilling.
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
Vi har arbejdet med stoffet på klassen ifm teori og opgaveregning og i par i forbindelse med opgaveløsning.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat afl 1
|
29-08-2023
|
Mat afl 2
|
12-09-2023
|
Mat afl 3
|
26-09-2023
|
Mat afl 4
|
10-10-2023
|
Noter til matematikprøve
|
07-11-2023
|
Mat afl 5
|
07-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Det gyldne snit og perspektivtegning (studietur)
Vi har arbejdet med emnerne Det gyldne Snit og Perspektivtegning, som fagligt oplæg til studieturen til Firenze.
Materiale: Hvad er matematik? 2 , L R Uddannelse, side 1-4: https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/hvadermatematik/hem2download/kap7_Projekt_7_16_Perspektivgeometri.pdf
Eleverne har lavet øvelser med perspektivtegning og fundet gyldne snit i forskellige billeder fra Ufficierne.
Det er supplerende stof.
Vi har arbejdet med følgende faglige mål:
- demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling.
- opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og
flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning
med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable.
Arbejdsformerne har været en kombination af klasseundervisning og individuelt konstruktionsarbejde.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat afl 4
|
10-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Matematisk argumentation
Vi har anvendt Plus A1 i-bog fra Systime, kap 8, 21,7 sider
Vi har arbejdet med inspektionsbevis og skuffebevis, direkte bevis, inddirekte bevis og induktionsbevis, som alt sammen er supplerende stof.
Vi har arbejdet med følgende faglige mål:
- operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved
opbygningen af matematisk teori.
- demonstrere viden om fagets metoder og identitet.
Arbejdsformerne var en kombination af klasseundervisning og pararbejde ved vores elevtavler, hvor eleverne har øvet sig i bevisførelse.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Logaritmefunktioner
Vi har anvendt Systime Plus A2 i-bog, kap 1, 19,3 sider
Vi har arbejdet med fokus på: definition, regneregler, sammenhænge, transformation til lineær sammenhæng(supplerende), omvendt funktion.
Vi har arbejde med følgende mål:
- håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold.
- oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse.
Arbejdsformerne har været en blanding af klasseundervisning med fokus på teori og eksempler og pararbejde med fokus på opgaveregning. Eleverne har også arbejdet ved vores elevtavler, hvor de har øvet sig på bevisførelse.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Trigonometriske funktioner
Vi har anvendt Systime Plus A2 i-bog, kap 2, 22,5 sider
Vi har arbejdet med fokus på: sinus, cosinus og tangensfunktionerne, en lille smule med trigonometriske ligninger, den harmoniske svingning. De to sidste er supplerende stof.
Vi har arbejdet med følgende faglige mål:
- oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse .
- anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning.
Arbejdsformerne har varieret mellem klasseundervisning omkring teori og pararbejde omkring opgaveløsning.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat afl 7
|
19-12-2023
|
Noter til prøve
|
12-01-2024
|
Mat afl 8
|
12-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Differentialregning
Vi har anvendt Systime Plus A2 i-bog, kap 3, 105,3 sider
Vi har i arbejdet haft fokus på: grænseværdi og kontinuitet, differentialkvotient, bestemmelse af differentialkvotient, regneregler for differentiation, afledet funktion, differentiation af kendte funktioner, ligning for tangent, monotoniforhold, optimering og projekt(hjælp kommunen).
I projekt Hjælp kommunen har eleverne arbejdet i grupper med anvendelse af optimering på tre forskellige cases og afleveret en gruppeopgave. Ellers har arbejdsformerne været klasseundervisning med teori og eksempler og pararbejde med opgaver. Eleverne har også i par arbejdet med bevisførelse på vores små elevtavler.
Vi har arbejdet med følgende faglige mål:
- håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold.
- anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af
datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt
fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller.
- demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en
mere kompleks problemstilling.
_ kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat afl 9
|
08-02-2024
|
Mat afl 10
|
01-03-2024
|
Mat afl 11
|
04-04-2024
|
Mat afl 12
|
19-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Sandsynlighedsregning og statistik
Vi har anvendt Systime Plus A2 i-bog, kap 4, 50,4 sider
Vi har arbejdet med grundlæggende begreber ifm. sandsynlighedsregning, som sandsynlighedsfelt, hændelse, a-priori og frekventelle sandsynligheder og symmetrisk sandsynlighedsfelt. Multiplikationsprincippet og additionsprincippet. Rækkefølger og fakultet. Mængde, kombinationer og permutationer, stokastisk variabel, middelværdi, spredning og varians, normale og exceptionelle udfald. Binomialfordeling, hypotesetest i binomialfordeling, konfidensinterval for andel.
Det supplerende stof er:
Multiplikationsprincippet og additionsprincippet. Normale og exceptionelle udfald
Vi har arbejdet med følgende faglige mål:
anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer,
gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar,
der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning.
anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder.
Arbejdsformerne har været en blanding af klasseundervisning omkring teori og eksempler, pararbejde og gruppearbejde omkring opgaveregning.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Deskriptiv statistik
Vi har brugt Systimes Plus A1 i-bog,
Kap 7: 20,1 sider
Stikord: ugrupperede observationer, grupperede observationer, stikprøver, tabeller, diagrammer, boxplot, deskriptorer, middelværdi, varians, spredning.
Faglige mål:
Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer,
gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar,
der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Eleverne har arbejdet i grupper med emnet og afleveret et gruppeprojekt.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Normalfordelingen
Systimes ibog PlusA2: https://plusstxa2.systime.dk/?id=2724
Kap 4.6: 12,2 sider
Stikord:
Normalfordelingen
Beregninger med normalfordelingen
Standardnormalfordelingen
Er fordelingen normal?
Mere om lineær regression
Konfidensinterval for hældningen
Faglige mål:
– anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer,
gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar,
der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat afl 1
|
30-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Integralregning
Systimes ibog PlusA3: https://plusstxa3.systime.dk/?id=2700
Kap 1: 25 sider
Stikord:
Stamfunktion og ubestemt integral
Areal og bestemt integral
Omdrejningslegemer og kurvelængde
Faglige mål:
anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet og forskellige metoder til løsning af differentialligninger
– opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og
flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning
med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat afl 2
|
13-09-2024
|
Mat afl 3
|
27-09-2024
|
Populærvidenskabelig artikel
|
06-10-2024
|
Mat afl 4
|
11-10-2024
|
Noter til prøve
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Differentialligninger
Systime ibog PlusA3: https://plusstxa3.systime.dk/?id=2701
Kap 2: 29,2 sider
Stikord:
Hvad er en differentialligning
Tangentligninger og linjelementer
Lineære differentialligninger af 1. orden
Logististisk differentialligning
Separable differentialligninger
Faglige mål:
anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af
datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt
fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved
opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en
mere kompleks problemstilling
Eleverne afsluttede emnet med at lave et gruppeprojekt: Salt i beholdere
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Vektorfunktioner og banekurver
Systimes ibog PlusA3 : https://plusstxa3.systime.dk/?id=2702
Kap 3: 29,2 sider
Stikord
Introduktion til vektorfunktioner
Skæringspunkter og dobbeltpunkter
Differentiation af vektorfunktioner
Cirkelbevægelse
Faglige mål:
– opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og
flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning
med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Noter til prøve 2
|
02-12-2024
|
Mat afl 8
|
13-12-2024
|
3czMA skr. prøve
|
08-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Funktioner af to variable
Systimes i-bog Plus A3: https://plusstxa3.systime.dk/?id=2703
13,4 normalsider
Stikord:
Introduktion til funktioner af to variable
Niveaukurver og snit
Partielle afledede, tangentplan og gradient
Stationære punkter og ekstrema
Faglige mål:
- opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og
flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning
med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat afl 9
|
31-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Forberedelsesmaterialet: Sandsynlighedsregning
Eleverne arbejder med materialet for året fra prøvebanken.
Normalsider: 20
Stikord: Venn-diagrammer, betinget sandsynlighed. I den forbindelse var der fokus på Bayes formel og Bayes udvidede formel.
Faglige mål:
– anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer,
gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar,
der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat afl 10
|
02-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Valgfrit forløb: grafteori
Gyldendals Gymnasiematematik B2: https://gymnasiematematikb2.systime.dk/?id=282
7,9 normalsider
Stikord: graf, knuder, kanter, valens, vandring, tur, Eulertur, lukket Eulertur.
Faglige mål:
– anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Valgfrit forløb: Privatøkonomi
Eleverne har lavet deres eget budget for, når de flytter hjemmefra, hvor du selv har skullet finde tal for husleje, el, internet, mad mv.
Vi har haft besøg af min eget bankrådgiver, som har fortalt om hvad man skal være opmærksom på når man flytter hjemmefra, herunder lån, opsparing, investering og skat.
Vi har brugt to lektioner, men jeg har kun udleveret en skabelon til et budget.
Faglige mål:
Almendannelse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
25
|
Matematikkens historie
Gyldendals gymnasiematematik A3: https://gymnasiematematika3.systime.dk/?id=300
2,5 normalsider
Stikord:
Fra Kepler til Newton, andre matematikeres betydning for matematikkens udvikling.
You-tube video: Matematikkens historie på 100 s
Faglige mål:
– demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
26
|
Forberedelse til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101493",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101493",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101493"
}