Holdet 2022 SA/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Lotte Kristensen, Roar Futtrup Havemann Ipsen
Hold 2022 SA/c (1c SA, 2cSA, 3cSA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Politik, ideologi, parti- og vælgeradfærd
Titel 2 Forløb#2 Forskellige liv - ulighed i Danmark?
Titel 3 Forløb#3 Økonomi og velfærd
Titel 4 Forløb#4 Demokrati & medborgerskab
Titel 5 Demokrati og medborgerskab 2
Titel 6 Kriminaltet og det danske retsystem
Titel 7 Medier og politisk kommunikation
Titel 8 Samfundscup
Titel 9 USA - Politiske system og kultur
Titel 10 DK i internationale konflikter
Titel 11 Køn og ligstilling
Titel 12 Økonomi 2 Hvordan styrer man DK gennem en krise?
Titel 13 Velfærdsstat, arbejdsmarked og finansiering
Titel 14 Klimakrisen og Danmark
Titel 15 Kriminalitet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Politik, ideologi, parti- og vælgeradfærd

Forløbet havde Folketingsvalget 2022 som omdrejningspunkt og berørte følgende faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Forløbet havde fokus på følgende kernestof:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier

Nedenstående afsnit er alle fra i-bogen Luk Samfundet Op!, 4.udgave.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Forskellige liv - ulighed i Danmark?

Forløbet havde fokus på ulighed og levevilkår.

Forløbet arbejdede med følgende faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Forløbet berørte følgende kernestof:
Sociologi:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle.

Metode
- kvantitativ og kvalitativ metode.

Nedenstående afsnit er alle fra i-bogen Luk Samfundet Op!, 4.udgave.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1. skriftlige opgave 27-03-2023
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Økonomi og velfærd

Forløbet berører følgende faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


Forløbet berører følgende kernestof:
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.

Nedenstående afsnit er alle fra i-bogen Luk Samfundet Op!, 4.udgave.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Demokrati & medborgerskab

Forløbet berører følgende faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


Forløbet berører følgende kernestof:
Politik:
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

Nedenstående afsnit er alle fra i-bogen Luk Samfundet Op!, 4.udgave.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Demokrati og medborgerskab 2

Dette forløb hænger sammen med forløbet fra slutningen af 1.g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kriminaltet og det danske retsystem

I dette forløb skal der arbejde med forskellige sociologiske forklaringer på, at der opstår og udøves forskellige typer af kriminalitet. Der skal arbejde med kvalitativ og kvantitative empiri, hvor de skal arbejde med hvad de to empiriformer, kan give af svar. Endvidere skal der arbejde med hvad der menes med baggrundsvariabler, afhængige og uafhængige variabler. Et af produkterne er, at de skal udarbejde og besvare deres egne hypoteser.
Sidste del af forløbet handler om det danske retssystem, hvorfor man straffer, samt hvordan Det danske restsystem er opbygget. Dette munder ud i en rollespil og gennemførsel af en retssag.

Faglige mål:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder  
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi


Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samf opgave 1 10-09-2023
Samf opgave 2 10-10-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Medier og politisk kommunikation

Dette forløb ser på fake news og hvordan forskellige politiske aktører arbejder på at være med til at bestemme dagsordenen. Der skal arbejde med nyhedskriterier og hvordan de forskellige politiske aktører kan anvende disse, til at fremme deres synpunkter og sag.
Faglige mål:
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Samfundscup

Vi skal deltage i dette skoleårs Samfundscup, hvor der er fokus på at arbejde men innovative løsninger på et samfundsfagligt problem.


Faglige mål
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 USA - Politiske system og kultur

Forløbet ser på hvad der er kendetegnet for USA politiske system og politiske kultur. De skal arbejde med Hoftedes kulturanalyse og løgmodel, for derigennem af lave analyse af, hvad der er specielle amerikanske værdier, samt hvilken indflydelse det har på politiske klima. Dette anvendes til at se på den aktuelle præsidentvalgkamp, hvor der er skal arbejdes med svingstater, samt hvordan man laver forskellige typer af politiske kampanger. I dette arbejde skal de inddrage forskellige typer af vælger- og partiadfærd.
Faglige mål
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

De har endvidere deltaget i et foredrag med Derek Beach
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 DK i internationale konflikter

IP- hvem har magten
Forløbsbeskrivelse
Forløbet tager udgangspunkt i hvilke aktører, der har og kan spille en væsentlig rolle i forhold til internationale forhold. Teoretisk vil der blive taget udgangspunkt i de to hoved retninger – realisme og liberalisme. De vil endvidere også se IP-sammenhæng fra et konstruktivistisk synspunkt. De skal i denne sammenhæng arbejde med at kunne foretage analyse af forskelige typer af aktører, for herefter at kunne klassificere, hvad de er præget af.
Begreber som sikkerhedsdilemma, fredstese, cyklisk og lineær historieopfattelse, nul-sum eller plus-sumspil, interdependens samt hårde og bløde magtressourcer, er væsentlige.
De skal arbejde med hvorledes Danmarks som småstat kan agere i en global verden. De skal viden hvordan Danmark har anvendt forskellige udenrigspolitiske tilgange gennem de sidste 40 år, samt hvilke internationale organisationer, Danmark er en del af.
Endvidere skal de arbejde globalisering som en tendens, udfordring og mulighed for Danmark.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold  
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Køn og ligstilling

Køn og ligestilling
Køn set ud fra et historisk og sociologiske perspektiv med fokus på hvilke funktion familien som institution har haft og har i dag. Elever skal i denne del arbejde med at finde relevant empiri, der viser en udvikling.
Der skal undersøge hvordan forskellige normer og kønsroller formes gennem socialiseringen. De skal kunne diskutere hvor dobbeltsocialisering er med til at skabe og påvirke bestemte kønsnormer.
De skal kunne anvende viden om forskellige typer kulturopfattelser, samt anvende dette i en diskussion af om forskelle i forskellige kulturers kønsnormer har betydning på integrationen i DK.
De skal have viden om forskellige kønsteorier, og hvad de har fokus på.
Afslutningsvis skal de arbejde med at undersøge empiri, der omhandler køn, arbejdsmarked, indkomst og velfærd i forhold til danske forhold

Faglige mål
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Økonomi 2 Hvordan styrer man DK gennem en krise?

Forløbet bygger videre på deres viden fra 2.g og fra coronaforløbet i begyndelse af dette skoleår.
Det tages udgangspunkt i makroøkonomiske mål og konflikter, samt hvilke forskellige redskaber, der kan anvendes. De økonomiske mål er vækst, arbejdsløshed, inflation, Betalingsbalance, samt viden om fattigdom og ulighed. Redskaber er ekspansiv og kontraktiv finanspolitik samt ekspansiv og kontraktiv pengepolitik.
Faglige mål
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå  
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Velfærdsstat, arbejdsmarked og finansiering

Økonomi og velfærdsstat?
Forløbet behandler følgende kernefaglige mål:
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
Forløbet har fokus på den danske universelle velfærdsmodel samt hvilke styrker, svagheder samt udfordringer den har.
Derudover behandles og sammenlignes med den selektive og den residuale velfærdsmodel, og ideologiernes syn på velfærd samt velfærdstrekanten inkluderes.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 15 Kriminalitet

Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer