Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Skriftlige opgaver -
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 SR/c (2c SR)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
SR3
SR3 med fokus på innovation og verdensmålene.
Problemstilling
Det 3. verdensmål omhandler sundhed og trivsel. Ifølge WHO kan sundhed både gælde det fysiske og det mentale, hvorfor disse parametre begge er vigtige for trivslen.
WHO begrunder, hvorfor man skal leve sundt. Hvis man lever en usund livsstil, kan det medføre sygdomme som diabetes, hjerte-kar-sygdomme og kræft. Det er derfor vigtigt, at man lever et fysisk aktivt liv, da det kan forebygge livsstilssygdomme.
Der findes flere forskellige incitamenter til, hvorfor man ønsker at undgå livsstilssygdomme.
Fra et samfundsperspektiv er det utrolig dyrt, og fra et individuelt perspektiv forringer og forkorter det menneskers liv. Mental og fysisk sundhed hænger sammen.
Når man bevæger sig, frigives endorfiner, der skaber en lykkefølelse og skaber overskud.
Derfor er fysisk såvel som mental sundhed vigtigt, da det er med til at skabe bund for lettere at kunne træffe sunde valg.
Unge mennesker i jeres aldersgruppe tilbringer en stor del af dagen på skolebænken, hvor bevægelse ikke spiller den store rolle. Også efter skole bruger en del unge mange timer foran skærmen med skole- og ikke-skolerelaterede aktiviteter.
En normal hverdag er derfor for de fleste unge ikke præget af en særlig høj grad af fysisk aktivitet.
Et argument, man ofte hører i den forbindelse, er, at der ikke er tid til at være fysisk aktiv.
Opgave i SR3-forløbet
En måde at bringe mere fysisk aktivitet ind i hverdagen er at tilføre bevægelse i løbet af skoledagen, i skolebygningen, i klasselokalet, i undervisningen, i frikvartererne; eller hvad man nu kunne forestille sig.
Jeres opgave er ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv, begrundet i det 3. verdensmål, at udvikle et innovativt løsningsforslag, der bringer mere bevægelse ind i skoledagen.
Som en del af jeres løsningsforslag skal I udarbejde konkrete forslag til, hvordan I vil formidle løsningsforslaget til jeres målgruppe. Det er i denne del, at I får alvor skal tage udgangspunkt i jeres danskfaglige viden og metoder. Vi forventer ikke, at I når at færdiggøre jeres formidling, hvis det er de mere omfattende produkter (fx lave en hel reklamefilm, app, hjemmeside etc.), men at I udformer en ide til en sådan formidling med udgangspunkt i faglig viden og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SR3- opgave
|
03-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
SRO: Black Lives Matter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101502",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101502",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101502"
}