X - Rødkilde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Rødkilde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/d - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Elsebeth Grøn
Hold
2022 DA/d (
1d DA
,
2d DA
,
3d DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Retorik og argumentation
Titel 2
Kronologiforløb
Titel 3
Det moderne gennembrud (DHO)
Titel 4
Dokumentarfilm + værk 2
Titel 5
National identiet
Titel 6
Vidnesbyrdlitteratur + værk 3
Titel 7
Greb om nyheder
Titel 8
Reportagen
Titel 9
Politisk kommunikation
Titel 10
Storbyen + værk 4
Titel 11
Værklæsning København
Titel 12
Tilladte hjælpemidler til årsprøve
Titel 13
Arven efter Brandes
Titel 14
Autofiktion og Selvfremstilling værk 5
Titel 15
Tilladte hjælpemidler til terminsprøve
Titel 16
Skriftlighedsforløb 2
Titel 17
Psyke og eksistens i efterkrigstiden
Titel 18
Repetition
Titel 19
Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen
Titel 20
Forløb#1
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Retorik og argumentation
I dette forløb arbejdes med appelformer, Ciceros pentagram, talegenrer og sproglige virkemidler.
Der arbejdes med både fra et medie- og et sprogligt perspektiv. Der trænes med reklame/kampagner, taler og læserbreve. Eleverne laver memes, skriver taler, skriver læserbreve og holder taler.
Teori:
Appelformer, Ciceros pentagram, talegenrer, sproglige virkemidler.
https://www.youtube.com/watch?v=4CKToXVvpwY
https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=128
https://hbdansk.systime.dk/?id=204
+ pdf om sproglige virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Bruges i timen:
Afsnit
Bruges i timen (ikke lektie!) Klasseidealer - 1d.pdf
Jeres kostråds-memes skal være færdige og uploadet.
Bruges i timen: https://danskpaany.systime.dk/?id=289
Jeg fandt en bedre video, den er så også lidt længere (15 minutter)
bruges i timen:
https://squiz.systime.dk/tinyurl/Uha-ec273bd80
Oversigt over appelformerne: https://danskpaany.systime.dk/?id=282
Toulmins model: https://danskpaany.systime.dk/?id=283
Opgaver appelformer og argumentation (2).docx
Træningsopgaven i argumentation og appelformer ( ligger på mandagens lektion) skal være besvaret skriftlig og I skal være klar til at tale om det på klassen. Der er ikke sat lektietid af, da I fik 25 minutter i timen.
Bruges i timen: https://hbdansk.systime.dk/?id=205
Samme lektie som til lektionen i onsdags. Se detaljer der eller nedenfor :-)
Her er lektien til lektionen i onsdags:
Opgaven om appelformer og argumentation, som vi arbejdede med i lektionen sidste mandag:
Læs opgaven og artiklen grundigt. Skriv gerne stikord.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Stil 1 - retorisk analyse. Paraflevering
10-01-2023
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kronologiforløb
I kronologiforløbet ser vi gennem littteraturens øjne, på udviklingen fra et samfund med fokus på fællesskab og familie til et samfund med inidividet i centrum. Vi ser på kampen kirkens betydning, gudsopfattelsen og kampen mellem viden og tro.
Folkeviser + litteraturhistorie om middelalderen
Rosens navn om kampen mellem viden og tro
Uddrag af Don Quijote - den første moderne roman
Kingo "Ked af verden og Kier ad himmelen" + Litteraturhistorie
Holberg uddrag af "Jeppe på Bjerget"
Oenschlaeger "morgenvandring"
Årestrup "I en landsbykirke"
+ litteraturhistorien på langs og på tværs.
Indhold
Kernestof:
HUSK: Intro til Selvvalgt værk.
Bruges i timen:
Vi skal lære om forskellige typer af taler, der er ingen lektie.
Husk intro til læringsvejledersamtaler:
Opgave:
Vi fortsætter arbejdet med talerne. Følg linket og læs om de forskellige taletyper samt Aristoteles 5 faser. Du skal kun læse indtil opgaven starter. Læs og PDF-dokumentet om talergenrerne.
Liste til selvvalgt værk:
Lektien til i dag er at I alle skal have skrevet en politisk tale og være være klar til at fremføre den for gruppen. Tale skal tage udgangspunkt i et af de 17 verdensmål. Talen skal tage ca. 2-3 minutter at fremføre. Lektien gælder også dem som ik
Læs folkevisen "Torbens datter" Riddervisens ære og hævn: Torbens datter
http://www.skjaldesang.dk/estrato.php?Page=vissang&sid=1762
Vi mødes 13.05 og I læser jeres slutninger højt for hinanden i gruppen.
Afsnit
Læs hvis du brug for genopfriskning: Folkevisens flade personer og voldsomme temaer
Læs Folkevisen Hr. Bøsmer i Elverhjem
Vi hører de slutninger på "Torbens datter" som vi ikke nåede sidst. Så hav dem klar:)
Timens Program:
Ingen ny lektie.
Link til filmen:
I vores undersøgelse af fjerne tiders litteratur og dens betydning for os i dag, vender vi blikket mod Italien i 1400-tallet, sammen med Umberto Eco og værket "Rosens Navn" Teksten er for svær, men filmen kan vi klare.
Vi ser resten af "Rosens Navn" sammen og samler op bagefter.
1d opsamling 1d.docx
Video om renæssancen: https://litthist.systime.dk/?id=238
Til denne time skal I læse et uddrag af verdens første moderne roman. Den handler om en mand, der elsker ridderromaner og på tidspunkt beslutter sig for selv at drage ud på eventyr som ridder, selvom riddertiden er slut.. Altså om en mand der lever i
Vi arbejder videre med Kingo.
Bruges i timen: https://bl.systime.dk/?id=164
Læs i Litteraturhistorien om oplysningstiden og Holberg:
Læs i litteraturhistorien om "Romantikkens ideer" I skal ikke lave opgaverne.
Universalromantik.docx
Læs i litteraturhistorien om Romantismen: https://bl.systime.dk/?id=180
Læs digtet I en landsbykirke tekst.pdf
Bruges i timen;
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Det moderne gennembrud (DHO)
Et Litterært forløb, der er udgangspunktet i Brandes indledning til forelæsningen i 1872, arbejdes der i periodeforløbet med de 3 K''er.
Periodeforløbet indeholder 8 lektioner. Herefter følger 6 lektioner med forkus på metode og opgaveformulering. Forløbet afvikles i samarbejde med historie.
Indhold
Kernestof:
Den 3. november 1871 besteg en ung mand universitetets talerstol. Salen var fyldt, og den efterfølgende forelæsningsrække blev et tilløbsstykke og startskuddet til det, vi kalder det moderne gennembrud.Den unge mand var Georg Brandes, nyuddannet litt
Litteraturhistorisk baggrund: https://bl.systime.dk/?id=192
Gruppearbejde. Bruges i timen:
sæt dig til rette og læs det kort uddrag af Amalie Skrams roman "Constance Ring." Uddraget handler om, hvordan Constance Ring forsøger at overbevise en præst om at hun kan få skilsmisse. Overvej, hvilke argumenter de hver især bruger og hvem I synes
EG har igen glemt præmie til bedste graftiske fortolkning af "I en landsbykirke" men prøver at huske det til i morgen.
Bruges i timen:
Afsnit
Læs om "retninger i det moderne gennembrud"
Læs teksten "Støv." Skriv i elevfeedback, hvilke problemer denne tekst sætter under debat og hvordan skrivestilen passer til tiden ( Er det realisme eller naturalisme og hvordan kan man se det? )
Læs opgaven og de to tekste, der tilsammen danner materialet til den kommende danskaflevering. Skriv eventuelle forståelsesspørgsmål ned.
Bruges i timen. Litteraturhistorisk baggrund:
Læs først Pontoppidans novelle om Stine bødker der bliver hentet af ordensmagten, fordi hun skal på fattiggården. Der er forklaringer til de ord, der står på stiplede linjer. Hold musen over dem, så kommer forklaringen.
Prøv at tegne fattighuset, 'Kassen', ud fra beskrivelserne i teksten. Hvad ligner 'Kassen' udefra? Hvilket indtryk vil man i herredet give af måden, hvorpå man administrerer fattigforsorgen i området?Hvem er 'lemmerne' (de personer, der er på 'Kassen
I dag skal vi arbejde med Martin Andersens Nexøs novelle "Lønningsdag en idyl" der ligesom "nådsensbrød er kritisk og ironisk.
Før timen:
Opgaven til timen. Download det til jeres computer, navngiv det og svar på det individuelt. I må gerne sidde sammen med jeres bordmakker og snakke om svarene.
Genlæs "Lønningsdag en Idyl." Tryk nedenfor for link til novelle.
Læs teksten "Nogle fattigbesøg før jul" af Herman Bang.
Læs også om Herman Bang og den Impressionistiske fortælleteknik her:
Metoder i dansk og Engelske socialister:
Ingen lektie :-)
OBS har du spørgsmål under skrivedagene, så stil dit spørgsmål her: FAQ - Spørgsmål til DHO
Øvelse 1- Fra opgaveformulering til disposition DHO.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Problemer under debat
15-04-2023
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Dokumentarfilm + værk 2
I dette forløb skal vi arbejde med dokumentaren som genre. Vi begynder med en introduktion til genren. I den første del af forløbet arbejder vi med dokumentarfilmen, hvor vi bruger Henrik Poulsens 8 parametre i vores analysearbejde. Vi analyserer forskellige anslag. Som medieværk ser vi dokumentarfilmen "Tove i stykker"
Herefter zoomer vi ind på tv-dokumentaren også kaldet den journalistiske dokumentar, hvor vi skal arbejde med den observerende dokumentar, den autoritative og den deltagende dokumentar.
I denne del begynder med en introduktion til de 3 dokumentartyper og laver anslagsanalyse af diverse dokumentarer. Derefter retter vi fokus på fremstillingen af Herlufsholm i de to dokumentarer ”Herlufsholm for livet” og ”Herlufsholms hemmeligheder”.
Læringsmål:
- at kunne skelne mellem fakta- og fiktionstekster/fakta- og fiktionskontrakter
- at kunne definere dokumentargenren
- at kunne genkende autenticitetsmarkører
- at kunne skelne mellem den observerende, den autoritative og den deltagende dokumentar
- at kunne lave en fokuseret analyse af brugen af de filmiske virkemidler med fokus på effekten
Baggrundsmateriale:
Dorte Granild m.fl.: ”DOX”, L&R Uddannelse 2016, uddrag af s. 16-26 + s. 33-44
Berit Riis Langdahl m. fl.: ”Krydsfelt”, Gyldendal 2010, s. 300 + 317:
Thomas Bjørn Pedersen: Grundbog til medier i dansk (Systime):
https://grundbogtilmedieridansk.systime.dk/?id=138
Indhold
Kernestof:
bruges i timen:
I må gerne tænke over en sjov aktivitet, som jeres klasse kan lave til skolens fødselsdag.
Ingen lektie :-)
bruges i timen: https://www.danmarkpaafilm.dk/tema/film-fra-virkeligheden-dokumentarismens-historie
1) I skal vise de dokumentarfilm, som I lavede i sidste time, så tjek at de kan afspilles på jeres computer og være klar til at forklare jeres intention mv. Jeres dokumentarfilm skal være færdige og I skal være klar til at vise dem og forklare. 2) L
parametermodellen: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2109
Læs om dokumentarfilmens stilarter i dette kapitel:
bruges i timen: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2629
tove i stykker grupper.pdf
Lav en personkarakteristik af Tove Ditlevsen – dokumenter med nedslag.Lav en næranalyse af filmens farver. Hvilken stemning skaber de? Dokumenter jeres næranalyse med nedslag.Lav en næranalyse med nedslag af filmens lyd, herunder synkronlyd (også kal
Link til filmen: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/tove-i-stykker
Brug for hjælp til opbygning mv? Brug "eksamensgenrer i dansk" https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/Brug for hjælp til analyse? Brug "Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=171
Gå ind på “opgaver” og læs materialet til den første stil. Læs derefter skrivestilladset, som er vedhæftet herunder og lav en disposition for din opgave. Du skal selvfølgelig tage udgangspunkt i den opgave der bliver stillet i stilen. Upload disposit
Hvis du har spørgsmål til stilen, så skriv en kommentar i dit dokument - så svarer jeg også der. Du kan også lige tippe mig i Lectio.
Gennemgang af opgaverne til "Tove i Stykker."
I dag skal vi bruge lidt af timen til at snakke om, hvordan I vil samle penge ind til Stairway. Som lektie skal du overveje, hvilke muligheder du har.
Bruges i timen:
Der skelnes i medievidenskaben imellem dokumentarfilm og tv-dokumentarer. Dokumentarfilmen er tiltænkt et biograf- og filmfestival-publikum, mens tv-dokumentaren er tænkt ind i en tv-programflade. Derfor er mange dokumentarfilm længere end tv-dokumen
Læs side 32 - 44 i den vedhæftede pdf, som er et uddrag af bogen "DOX". I skal IKKE lave de øvelser, der præsenteres undervejs. Blot Læse om de 3 klassiske dokumentarformer.
https://docs.google.com/presentation/d/1t1qwz7TMNg-SJO89DV9Ol23S8tZrqbMt/edit?usp=sharing&ouid=105194936989399481135&rtpof=true&sd=true
Samme lektie som sidst. Klik på teksten og genlæs om nødvendigt:
https://ucl.mitcfu.dk/TV0000112551
Vær klar til opsamling på gruppearbejde fra sidst. Vi trækker lod om, hvem der fremlægger ved tavlen.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
National identiet
i skal arbejde med national identitet med afsæt i romantikkens fædrelandsdigte/-sange. Vi laver komparative analyser af lyriske tekster og medietekster, ligesom vi foretager perspektiveringer til andre tiders fremstilling af Danmark og danskerne.
Læringsmål:
- at kunne karakterisere romantikken som periode
- at kunne foretage en stilistisk analyse af lyriske tekster
- at kende fædrelandssangen som genre
- at kunne foretage en komparativ analyse
- at kunne reflektere over den nationale identitet
- at kunne skrive kreativt
- at kunne skrive en analyserende artikel med komparativ analyse af digt og video
Tekster:
Grundtvig: "Langt høiere Bjerge"/”Danmarks Trøst (1820)
Michael Falch: "I et land uden høje bjerge" (1986)
Steen Steensen Blicher: "Hiemvee" (1814).
H. C. Andersen: ”I Danmark er jeg født”/”Danmark, mit Fædreland” (1850)
Natasja: ”I Danmark er jeg født” (2007)
Nikoline: ”Danskhed” (2018) (tekst + video)
Fodboldsange:
Dodo & The Dodos: “Re-Sepp-ten”
Alphabeat: “Danmarks Dynamite” (2021), tekst + video
Gulddreng: “Helt sikker” (2021)
Dr.dk
"Morgensang med Ole og Kaya"
VisitDenmark: Kampagnevideoen ”Mere end bare Danmark”:
https://www.youtube.com/watch?v=Ocmc7CKNCF8
Indhold
Kernestof:
Vær klar til opsamling på gruppearbejde fra sidst. Vi trækker lod om, hvem der fremlægger ved tavlen.
Læs om danskhed her: https://kulturnu.systime.dk/?id=147
Bruges i timen:
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-05-31-test-dig-selv-kan-du-bestaa-den-nye-indfoedsretsproeve
Gruppearbejdet om fodboldsange skal være lavet færdigt.
Læs digtet "Danmarks trøst" af Grundtvig til i dag. Skriv gerne nøgleord til hver strofe, mens du læser digtet.
Grundtvig - Langt høiere Bjerge (2).pdf
Læs HC Andersens " I danmark er jeg født." Sproget er ikke gammeldags, det er spritmoderne for sin tid! Hvis der alligevel er noget du ikke forstå, kan du slå det op i ODS (ordbog over det danske sprog) https://ordnet.dk/ods/forside
Opgaven til "Langt højere bjerge," som I startede på sidst, skal være løst.
Spørgsmålene om HCA skal være besvaret.
Find 3 stilistiske iagttagelserHvordan beskrives Danmark i digtet?Hvorfor hedder det ”Hiemvee”? Find 3 stilistiske iagttagelserHvordan beskrives Danmark i digtet?Hvorfor hedder det ”Hiemvee”? OPGAVE: Lav jeres egen fædrelandssang (2).docx
Læs digtet "hjemve" af Blicher og skriv i elevfeedback, hvad det handler om.
Mine læringsvejledersamtaler gennemføres i denne time. Altså skal Caroline, Damita, Hjalte og Kathrine på skift ud at tale med mig i 10-15 minutter :-)
Supplerende stof:
Program
Intro til skriveøvelsen Håbstale - Eksistenskonference 9. nov. 2023.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Genaflevering analyserende artikel
15-11-2023
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Vidnesbyrdlitteratur + værk 3
Forløb om vidnesbyrdlitteratur og herunder den grafiske roman (MAUS).
Læringsmål:
- at kende centrale genretræk ved vidnesbyrdlitteraturen
- at kunne analysere og fortolke vidnesbyrdlitteratur med fokus på stilistik, fortælleteknik og genretræk.
- at kunne perspektivere til teksternes historiske samtid
- at kende centrale genretræk ved den grafiske roman og kunne anvende begreberne i analysen af "MAUS"
- at kunne lave en remediering (fra litterær tekst til tegneseriestribe)
Materiale:
Primo Levi: Uddrag af "Hvis dette er et menneske" (IN: Thor Gustafsson m.fl.: "Litteratur med udsyn", s. 169-175)
Art Spiegelman: "MAUS", bind 1 + 2 (1973-1991)
"Grafiske romaner", s.12-13, 17, 106-107 (Mimi Olsen m.fl., 2015)
"Litteratur med udsyn", s. 154-165 (2016)
Indhold
Kernestof:
Analyserende artikel om danskhed .docx
Skriftlighedslektion. Læs materialet til næste stil under opgaver. Vi starter sammen
Bruges i timen:
Læs om vidnesbyrdlitteratur her. Fokus på begreberne der introduceres undervejs. Læsetid 25 minutter.
Læs "Læsning af vidnedsbyrdlitteratur" først og derefter uddraget af Primo Levis Roman; "Hvis dette er et menneske" Fokus på træk fra vidnesbyrdlitteratur.
Arbejdsspørgsma_l til Primo Levi (2).doc
bruges i timen:
Læs om den grafiske roman her: Intro til grafiske romaner (4).pdf
Hvis man ikke blev færdig med arbejdsspørgsmålene i fredags, skal de være besvaret. VI starter timen med at gennemgå dem
bruges i timen: 2d arbejdsopgave Maus del 1.docx
Alle skal have læst kapitel 1 og 2 i Maus.
2d arbejdsopgave Maus del 1.docx
Find en behagelig stol og læs i din roman.
2d arbejdsopgave Maus del 1.docx
Del 1 ( til og med kap. 6) i Maus skal være læst. HUSK at tage bogen med.
Husk i timen: 3 Vies elever januar. Se mail fra Simon.
Bruges i timen: Gruppearbejde om MAUS kapitel 2, bind 2 (1) (3).docx
Maus Del 2 skal være læst til i dag. Hvis det er længe siden du har læst den færdig, kan du med fordel lige skimme kapitel 2, som vi skal arbejde detaljeret med i dag.
Magnus og Nicolai skal være VIES-værter på mandag. Opgaven består i, at skal tage imod 3-4 VIES-elever om morgenen, sørge for at de kommer med rundt til undervisningen, og at de har en stol at sidde på. Det er vigtigt, at elevværterne tager ansvar fo
Lektien til i dag er at skrive et kort referat af kapitel 3 og 4 i elevfeedback
2d Opsamling på Maus.docx
Link til teori:
Sidste gang med Maus. Husk Romanen. Den skal afleveres i dag.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Greb om nyheder
Mediemæssigt og sprogligt perspektiv
Dette korte forløb giver en introduktion til nyhedsformidlingens historie, avisens genrer og nyhedskriterierne.
Læringsmål:
- at kende nyhedsformidlingens historie,
- at kende nyhedskriterierne
- at kende avisens genrer og deres formål
Materiale:
artiklen Jakob Kjøgx Bohr og Mikkel Secher: ”Rusland angriber Ukraine – her er, hvad vi ved”,
Nyhederne.tv2.dk
, 24.02.2022. Find den her:
https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-02-24-rusland-angriber-ukraine-her-er-hvad-vi-ved
Teori: Kapitlet "Greb om nyheder" in "Krig og kærlighed i nyhedskredsløbet" som er teksterne fra "hvorfor er nyheder vigtige til og med "offentlighed og demokrati"
https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=132
Indhold
Kernestof:
Bruges i timen:
De elever, som stadig ikke har afleveret Maus, skal huske at tage den med i dag.
opgave nyhedsindslag:
Matrix grupper
Afsnit
Følg linket og læs Kapitlet "Greb om nyheder" som er teksterne fra "hvorfor er nyheder vigtige til og med "offentlighed og demokrati"
Læs reportagen Henry Hellsen: ‟Krigens sidste billeder”, Berlingske Tidende 22.11.1918.
Pararbejde om dagens reportage:
spørgmål som skal besvares skriftligt og individuelt.
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Reportagen
Det sproglige og mediemæssige perspektiv
I dette forløb læser vi en række historiske reportager for at lære genrens særtræk at kende, vi arbejder dernæst videre med aktuelle reportager for til sidst at smøge ærmerne op og selv forsøge os som en moderne Tintin, der løber af sted for at fange øjeblikket med sin pen.
Primærtekster:
- Henrik Cavling: uddrag af ‟Jens Nielsens henrettelse”, Politiken 09.11.1892
- Henry Hellsen: ‟Krigens sidste billeder”, Berlingske Tidende 22.11.1918
- Jacob Ludvigsen: uddrag af ‟Da vi snuppede Christiania”, trykt første gang i Information i september 1972 og genoptrykt i Weekendavisen i september 2021
- Morten Sabroe: “Et svin i Berlin”, Information 02.01.1990
- Søren Flott & Thomas Laursen & Ole Sønnichsen: uddrag af ‟Som om solen kom for tæt på”, Jyllands-Posten05.11.2004
- Anders Ryehauge: uddrag af ‟Andreas Mogensen: Når jorden ikke er nok”,
euroman.dk
21.04.2017
- Marianne Weiercke: uddrag af ‟Tragedien i Seest: Billederne vi aldrig glemmer”,
TV2.dk
03.11.2014
Supplerende stor:
- Borker, Brøndgaard & Rokamp (2022): Reportagen i ord og billede, Dansklærerforeningens Forlag, 2022
Indhold
Kernestof:
Læs reportagen Henry Hellsen: ‟Krigens sidste billeder”, Berlingske Tidende 22.11.1918.
Pararbejde om dagens reportage:
spørgmål som skal besvares skriftligt og individuelt.
Bruges i timen: spørgsmål til blodig nat på stenbroen.docx
Læs Reportagen "Blodig nat på stenbroen" Blodig nat på stenbroen reportage.docx
Afsnit
Læs Morten Sabros reportage "Et svin i Berlin":
Orienter jer i materialet til den kommende aflevering, samt introduktionen til den debatterende artikel og formuler de spørgsmål I gerne vil stille. Materialet findes nedenfor.
Bruges i timen:
Læs om baggrundsreportagen her:
Nye Grupper i denne time:
Vi gennemgår analysen fra lektionen i går. De som var fraværende, skal også lave det
Reportage om Ukraine.docx
Bruges i timen: opgave til arbejd selv timen onsdag.docx
Opgaven fra lektionen i mandags, skal være løst og delt af alle.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Politisk kommunikation
I dette forløb skal vi arbejde med politisk og strategisk kommunikation og arbejde med hvordan man styrer en samtale, sætter en dagsorden og hvad der definerer god og dårlig argumentation. Teoretisk fokuserer vi på Toulmins argumentationsmodel (den udvidede), argumenttyper, ordvalgsargumenter, framing og spin. Derefter vi arbejde med diskursanalysen som metode, med fokus på at lære, hvordan man kan bruge analysen til at gennemskue diskursen og på at lære, hvordan man selv etablerer en diskurs. Vi arbejder med forskellige teksttyper, for at se, hvordan diskursanalysen bruges forskelligt i litteratur og sagprosa.
Vi skal arbejde medkampagner, paneldebat, skrevne debatindlæg og selvvalgte indlæg på sociale medier.
Læringsmål:
- at kunne lave en analyse af både en mundtlig og skriftlig strategisk kommunikationssituation
- at kunne lave en stilistisk analyse af sproglige/retoriske virkemidler
- at kunne lave en argumentationsanalyse med udgangspunkt i Toulmins argumentationsmodel (den udvidede)
- at kunne skelne mellem forskellige argumenttyper
- at kunne genkende argumentationskneb
- at kunne analysere debatindlæg og tweets
- at kende og kunne bruge diskursanalysens begreber
Tekster:
Jyllandsposten.dk
8/3 2018 debatindlægget "Metoo æder sine døtre op" incl. kommentarspor.
Det sjette opholdssted af Yahya Hassan
Kampagne for Marlboromanden (https://diskurs.systime.dk/?id=140)
Kampagne for og imod abort (https://diskurs.systime.dk/?id=164)
Teori:
Håndbog til dansk; Kapitel om kommunikationsanalyse:
https://hbdansk.systime.dk/?id=210
Toulmins udvidede argumentationsmodel:
https://danskpaany.systime.dk/?id=283#c700
Strategisk kommunikation og spin:
https://begrebdansk.ibog.dansklf.dk/?id=351&loopRedirect=1
Overordnet argumentation:
https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=159
Diskursanalyse i dansk, Ibog, Systime 2014, udvalgte kapitler.
Nøglebegreber i diskursanalyse:
Nodalpunkt
Ækvivalenskæd
Flydende betegner
Konnotationer
Antagonistiske diskurser
Hegemonisk diskurs
Indhold
Kernestof:
Læs om offentlig kommunikation her. I skal læse til og med tegneserien:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSff_5P4mINx1BIkYib32p0RQtt4pxE8TgUmteHFwjcWAbZmgg/viewform
https://hbdansk.systime.dk/?id=205#c627
https://docs.google.com/document/d/1HWL-0LS7i108XREM7yLLFB-Er1LOFw2ol80pAAeA7-w/edit?usp=sharing
oversigt over argumenttyper: https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=236
Bruges i timen:
Vi gennemgår argumentationsøvelserne, så de skal være lavet.
Læs om new speak og framing i kompendiet.
Gennem et bevidst sprogligt arbejde prøver politikerne og deres kommunikationsmedarbejdere at sætte dagsordenen og dermed rammerne for de handlinger og tanker der er mulige i forhold til en bestemt sag.
Afsnit
1) Læs den korte introduktion til diskursanalyse her:
2) Læs den danskfaglige introduktion til diskuranalysen her: https://diskurs.systime.dk/?id=136
4) Læs Michael Jalvings tekst om Metoo:
Læs denne artikel om abort:
Læs om anagonismepar her : https://diskurs.systime.dk/?id=150
Læs uddraget Præsindent Bush tale til nationen efter terrorangrebet 11.september 2001. I skal ikke laver en analyse derhjemme, men skriv ned undervejs når/hvis I møder nodalpunkt, ækvivalenskæder, flydende betegnere og anagonismepar.
Nye grupper og pladser:
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Storbyen + værk 4
I dette forløb handler det om storbyen som litterært motiv.
Vi tager afsæt i mellemkrigstiden og dens modernismer. Vi skal læse Tom Kristensen, Broby Johansen og Emil Bønnelycke. Herefter rykker vi frem til 80er-lyrikken, hvor vi skal læse Strunge, Taftdrup og Søren Ulrik Thomsen, .
I denne sammenhæng arbejder vi også med Claus Bohms dokumentar "Nattens Engel" fra(1981).
Læringsmål:
- at kunne redegøre for udvalgte modernismer (ekspressionisme, futurisme, dadaisme, surrealisme samt firserlyrik/kropsmodernisme og postmodernisme)
- at kunne læse og forstå en svensk tekst
- at kunne foretage en fokuseret stilistisk analyse
- at kunne sætte de læste tekster i perspektiv til perioden
- at kunne foretage en tematisk perspektivering
- at kunne arbejde med remedierede digte og noveller
Materiale:
Ekspressionisme
Tom Kristensen: "Fribytter" (1920)
Tom Kristensen: "Nat i Berlin" (1927)
Futurisme:
Emil Bønnelycke: "Aarhundredet" (fra Asfaltens Veje, 1918)
Emil Bønnelycke: "Hyldestdigt til New York" (1917) + "Berlin" (1918)
Firserlyrikken/Strunge:
Michael Strunge: "NAT I ELECTRI-CITY" (1979), "Den hæslige by" (repetition fra 1.g)
Torben Skjødt Jensen: "Væbnet med ord og vinger" (2018)
Perspektiveringstekster:
UFO: "Fribytter" (2014)
Nordstrøm: "Berlin" (2006)
Dan Turèll: ”Gennem byen sidste gang” (1977)
Joakim Thåström: "Sönder Boulevard" (2005)
Baggrundsstof:
Litteraturens huse (i-bog, Systime) p2036
Litteraturhistorien - på langs og på tværs (i-bog, Systime): c461, c466
https://litteratursiden.dk/artikler/lyrik-i-byen-i-1980erne-i-fodsporene-pa-michael-strunge-og-soren-ulrik-thomsen
Indhold
Kernestof:
Læs om:
bruges i timen: https://bl.systime.dk/?id=206
Læs intro til det moderne samfund her: https://litthist.systime.dk/?id=169
Byens dansetrin: https://danskoghistorie.systime.dk/?id=212
Opgave:
Det semantiske skema: Semantisk skema - definition.docx
Bruges i timen:
Læs om Tom Kristensen og ekspressionismen her:
Læs digtet; Det blomstrende slagsmål igen. Læs også jeres semantiske skemaer.
spørgsmål til det blomstrende slagsmål:
Bruges i timen:Ny Arbejdsopgaver til Nat i Berlin (1) (1).docx
Vi skal læse endnu et digt af Tom Kristensen. Dette er fra digtsamlingen "Verdslige sange" fra 1927. Digtet hedder "Nat i Berlin" og kan læses her:
5. Sproglig-stilistisk analyse af litterære tekster
Bruges i timen: Arbejdsspørgsmål: Broby Johansen natlig plads opgave (2) (1).docx
Læs
modernismens motorveje: https://modernismensmotorveje.wordpress.com/category/modernisme-i-dag/
Læs om storbymodernismen her: Storbymodernisme .docx
Vi skal ud at gå i lokalområdet, selvom det jo ikke ligefrem er en storby.. Turen slutter nede ved pølsevognen på havnen, så hvis I tager penge med, er der mulighed for at købe en læææækkker frokost :-)
Opgave som skal løses i timen:
https://padlet.com/eg/2d-reflektioner-over-faglig-deltagelse-iod8p9aqznohprm6
Opgaven fra fredag skal være færdig.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Værklæsning København
Litterært og sprogligt perspektiv.
I dette korte forløb, skal vi som opfølgning på vores storbyforløb, læse Guldagers Novellesamling "København"
Læringsmål:
At kende den moderne novelles genretræk
At kunne foretage en analyse af komposition, persongalleri, fortælleteknik
At kunne sætte novellerne i sammenhæng med storbyen som tema
At kunne samle analyse og tortolkning i en formidlingsorienteret præsentation.
Materiale:
Guldager "København" 2004
Håndbog til dansk:
Litterære genrer:
https://hbdansk.systime.dk/?id=172#c1171
analysevejledning:
https://hbdansk.systime.dk/?id=171
Indhold
Kernestof:
Læsetime. Hele timen bruges til at læse i. Bogen skal læses færdig i dag.
I denne time arbejdes individuelt med Novellen Nørreport. I skal besvare de nedenstående spørgsmål og placere dem i elevfeedback senest kl. 9.45.
Bruges i timen:
Svar på spørgsmål til nørreport:
Alle noveller skal være læst til i dag. Vi laver lectiogrupper og trækker lod om novellerne.
Fremlæggelser: Hver gruppe skal have en præsentation som kan køre på skærmen og som de kan pege på og læse citater højt fra. Den skal deles med klassen bagefter. Hver gruppe skal tale i mindst 7 minutter og maks 10 minutter.
Så er det tid til at sige tak for i år. Vi lukker med intensiv træning af sangen "Lyse nætter", så vi kan shine til Translokationen.
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Tilladte hjælpemidler til årsprøve
Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen
- I må bruge alt udleveret materiale.
- I må bruge alle egne noter/materiale.
- Materialet skal ligge lokalt på jeres computer, så husk at downloade fra drev på forhånd.
- I må tilgå følgende materiale online, da det har været anvendt i undervisningen:
Brug litteraturhistorien:
https://bl.systime.dk/
Eksamensgenrerne i dansk, stx:
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/
Håndbog til dansk:
https://hbdansk.systime.dk/
Litteraturhistorien på langs og på tværs:
https://litthist.systime.dk/
Retskrivningsordbogen:
https://www.ordbogen.com/da/#/
Ordbog:
https://ordnet.dk/
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Arven efter Brandes
Litterært og sprogligt perspektiv
Med afsæt i parolen fra Brandes forelæsning, skal vi i dette forløb arbejde med litteratur, der sætter problemer under debat. Vi starter med at genbesøge det moderne gennembrud og arbejder derefter med nyere tekster, der på forskellige vis løfter arven efter Brandes.
Læringsmål:
- at kende forskel på realisme og modernisme
- at genopfriske de centrale træk ved kritisk realisme, naturalisme og impressionisme ( fra 1g)
- at kende de centrale træk ved socialrealisme, nyrealisme og politisk realisme.
- at kunne analysere og fortolke litterære tekster med sikker brug af danskfaglige begreber (fx stilistiske og fortælletekniske begreber).
- at kunne sætte den litterære analyse i perspektiv til den litterære periode.
- at kunne foretage en tematisk perspektivering.
- at kunne reflektere over litteraturens rolle i samfundsdebatten
Materiale:
Det moderne gennembrud:
Georg Brandes: Uddrag af "Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur" (1871) (genbesøg fra 1.g)
Socialrealismen:
Harald Herdal: "Før jul" (1932)(https://bl.systime.dk/?id=210)
Tove Ditlevsen "Aften" ( 1952)
Nyrealismen:
Anders Bodelsen, uddrag "Signalet" (1965) (https://bl.systime.dk/?id=230#c599)
Vita Andersen, "Arkitektens specialitet" + "Fredag, lørdag, søndag"
Politisk realisme: 70ernes sangskat. (Trille, Benny Andersen, Sebastian)
Kritisk realisme i 1990´erne:
Jan Sonnergaard: ”SEX” (1997)
Samfundskritisk realisme i nyeste tid:
Tessa: "Sårn Der", 2020 (https://www.youtube.com/watch?v=D4xK5WJ2EVA)
Niviaq Korneliussen: Uddrag af "Blomsterdalen" (2020)
Niviaq Korneliussens takketale ved Nordisk Råds Litteraturpris 2021
Uddrag af langdigtet "Jeg er vred" bragt i Information d. 27/10-23
Interview med Caspar Eric (0-10.00): https://youtu.be/FXHkGJg7A1k
Caspar Eric: Udvalgte digte fra ”Nye balancer” (2023): ”CATWALK, A/W 02”, ”ELECTRIC FEEL”, ”ET DIGT JEG IKKE HAR LYST TIL AT SKRIVE”
Sekundærlitteratur:
Litteraturhistorien på langs og på tværs (i-bog, Systime, kapitlet om modernismer og realismer. (https://litthist.systime.dk/?id=126)
Brug Litteraturhistorien.
Skriftligt arbejde: Stil om litteratur, der vil sætte problemer under debat.
Forløbet følges op af et tværfagligt arrangement med samfundsfag om ”Normalitetsforståelser og menneskesyn”, hvor vi får besøg af bl.a. Caspar Eric.
Indhold
Kernestof:
Bruges i timen:
Læs de to tekster i den vedhæftede fil.
Arbejdsspørgsmål fra fredag skal være besvaret. Upload til elevfeedback! Alle uploader hver deres, selvom det er lavet i par. (Hvis I ikke blev færdige i fællesskab på timen, kan I færdiggøre individuelt derhjemme)
Lektien er den samme som til lektionen i mandags. I må gerne uploade til denne times elevfeedback.
Find jeres noter fra forløbet om storbyen fra maj og læs om det kunstneriske oprør og Tom Kristensen. Læs også noter fra sidst om Socialrealismen. Vi snupper en lille test om mellemkrigstidens skrivestile.
Hvad ved du om mellemkrigstiden.docx
Nyrealisme.docx
Læs det vedhæftede ark med intro til nyrealismen + uddrag af novellen "Signalet."Upload svaret på de to nedenstående spørgsmål i elevfeedback.
Husk underskrevne sedler til KBHtur
I skal have jeres rollespil klar til opførelse:
Læreren EG - Elsebeth Grøn - Aktivitetsforside - Lectio - Rødkilde Gymnasium.pdf
Læs om politisk realisme knækprosa og bekendelseslitteratur her:
Arbejdsspørgsmål:
Lydside + perspektivering:
Vi samler op på resten af arbejdsspørgsmålene.
Læs Per Højholts digt "Tumlingen" fra 1965:
Find jeres noter fra forårets arbejde med Tom Kristensens digt Rio janeiro fra 1914. Genlæs digtet, hvis I ikke kan huske det.
Opgave 1 og 2 samt fremlæggelser hertil, skal være færdige.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Stedets betydning
16-09-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Autofiktion og Selvfremstilling værk 5
Forløb om Autofiktion og selvfremstilling i litteratur og medier
Læringsmål:
- at kunne redegøre for fiktions-, fakta- og dobbeltkontrakt
- at kunne lave en selvstændig analyse og fortolkning med sikker brug af danskfaglige begreber.
- at kunne reflektere over konsekvenser ved autofiktionen som genre
Materiale:
Knud Romer: Uddrag af "Den som blinker er bange for døden" (2006)
- Georg Græsholt: "Åbent brev til Romer", Weekendavisen 2/2-07
Jørgen Leth: Uddraget "Kokkens datter" fra "Det uperfekte menneske - Scener fra mit liv."
Jørgen Leth: Digt "Tiden gået i stå" (2006).
- Lone Hørslev: "Jeg skrår over vejen" fra digtsamlingen "Jeg ved ikke om den slags tanker er normale.Skilsmissedigte" (2009), Uddrag af ”Alt er data” (2018)
- Yahya Hassan: Uddrag af "LANGDIGT" + "BARNDOM" (2013)
- Uddrag af interview med Yahya Hassan:
http://politiken.dk/debat/ECE2095547/digter-jeg-er-fucking-vred-paa-mine-foraeldres-generation/
Christina Hagen "pistoldigte" 2024 (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2869)
Værk Thomas Korsgaard: "Hvis der komme et menneske forbi" (2017) Debatindlæg:
Lorten der aldrig blev opdaget.docx
Familie om debutantforfatter: Det er usandt og for meget (e61b03dd).pdf
Baggrundslitteratur fra Systime:
Litteraturhistorien- på langs og på tværs, p294
Brug litteraturhistorien, p349
De seneste 5 års litteratur: p334
Indhold
Kernestof:
Bruges i timen:
1. Virkelighed og fiktion: selvbiografisme
BRUGES I TIMEN:
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2128
Læs uddraget af bogen " Det uperfekte menneske, scener fra mit liv" af Jørgen Leth. Bogen er udgivet på Gyldendal, hvor beskrivelsen lyder således:
OBS: På mandag skal vi deltage i et arrangement om normalitet. Det foregår i festsalen. I den nedenstående præsentation kan I se, hvad det handler om.
I skal abejde selv i denne time. Besvar de vedhæftede spørgsmål og upload jeres besvarelser i et worddokument i elevfeedback inden dagen er omme. Opgaven er individuel!
Vi skal arbejde med Yahya Hassan i dag. I skal læse uddraget fra "LANGDIGT" samt digtet "BARNDOM. Tag noter til stilistisk analyse, mens du læser, så du har mindst 2 interessante stiltræk ved hvert digt. Skriv disse i elevfeedback.
Læs Interviewet med Yahia Hassan:
Romanen "hvis der skulle komme et menneske forbi" skal være læst færdig til i dag.
Læs disse artikler om Korsgård:
Præsentationer i denne time. Alle laver en PP og deler med mig. 4 grupper for lov at fremlægge, men alle kan deltage i klassesamtalen.
Husk bogen. Det er sidste dag for aflevering i dag. Den skal afleveres hos Iben i kælderen. Hvis hun ikke er der, kan den afleveres på kontoret.
Takketalen skal være læst. Den står under spørgsmålene i dokumentet her: . Gruppearbejde om uddrag af Blomsterdalen (1) (1).docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyserende artikel om storbyen
10-11-2024
Ekamenssæt Frit genrevalg
20-12-2024
3d DA skr. prøve
09-01-2025
3d DA skr. prøve - Marius
23-01-2025
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Tilladte hjælpemidler til terminsprøve
Husk høretelefoner.
Tilladte hjælpemidler (står også i studieplanen i Lectio):
I må bruge alt udleveret materiale.
I må bruge alle egne noter/materiale, men husk at downloade materiale i drev i forvejen. Det må IKKE være delt med andre.
I må tilgå følgende materiale online, da det har været anvendt i undervisningen:
Eksamensgenrerne i dansk:
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/
Litteraturhistorien på langs og på tværs:
https://litthist.systime.dk/
Håndbog til dansk:
https://hbdansk.systime.dk/
Brug litteraturhistorien:
https://bl.systime.dk/
Gyldendals ordbøger: synonym, fremmedordbog
Gode råd til selve prøven:
Vælg genre efter, hvad du er stærkest i.
Vær genrebevidst.
Tjek, at du besvarer HELE opgaveformuleringen.
Læs korrektur
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Skriftlighedsforløb 2
Sprogligt perspektiv
Dette skriftlighedsforløb fungerer som optakt til SRP-perioden og har som mål at skærpe jeres bevidsthed om processkrivningens faser, skrivestrategier og egne fejltyper.
Læringsmål:
- at kunne skelne mellem kreativ og akademisk skrivning
- at kunne imitere en forfatter (Klaus Rifbjerg)
- at kende til processkrivning (de 3 faser, samt skrivestrategier som hurtigskrivning, mind map etc.)
- at være bevidst om fokusområder som variation, skriftsprog >< talesprog, kohærens og kohæsion.
- at opnå øget bevidsthed om egne fejltyper
- at opnå øget korrekthed i skriftlig formidling (fokus på typiske fejltyper og tegnsætning)
Materiale:
Klaus Rifbjerg: "Livet i badeværelset" (1960)
Styr på sproget (Systime):
https://styrpaasproget.systime.dk/
Kompendium med uddrag fra:
Dansk på ny (Systime)
Grundbog til dansk (Systime)
Sådan skriver du SRP (Forlaget Columbus)
Indhold
Kernestof:
Bruges i timen:
Vi skal starte på et nyt forløb om eksistentialisme. Tænk over, hvornår du sidst har taget et valg af eksistentialistisk karakter.
Se Retfærdighedens ryttere færdig. Når I logger ind på "Mit CFU," ligger den klar til jer. Hvis I ikke var til stede mandag, skal I se hele filmen hjemme.
Bruges i timen: Karen Blixen: "Ringen" https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=279
Lektien til i dag er at besvare de vedhæftede spørgsmål til teksten af Sartre, som I læste i sidste time. Upload jeres besvarelse til Elevfeedback.
Læs om Albert Camus. Læs til om med Sisyfosmyten. Brug overblikslæsning til de første tekster og nærlæsning til selve sisyfosmyten.
Peter Seeberg_Hullet_tekst (1).pdf
Svar skriftligt på spørgsmålene. Opgaven løses individuelt. Upload svar til elev-feedback.
Afsnit
Fordybelsesopgaven fra sidst skal være færdiggjort. Hvis man ikke var til stede i sidste lektion, skal man læse novellen og besvare spørgsmål 13, således man kan følge med i fremlæggelserne og får trænet brugen af den eksistentialistiske teori.
Læs om Albert Camus. Læs til og med Sisyfosmyten. Brug overblikslæsning til de første tekster og nærlæsning til selve sisyfosmyten.
Lektie:
Bruges i timen: https://skriftligeksamenidansk.systime.dk/?id=135
Skriftlighed frem mod SRP.pptx
SRP skriftlighed.docx
Læs Martin A hansens novelle "Roden"
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Psyke og eksistens i efterkrigstiden
Læringsmål
- at kunne redegøre for centrale træk ved perioden
- at kunne sætte den danske efterkrigstid i relation til den franske eksistentialisme
- at kunne analysere og fortolke litterære tekster med fokus på deres eksistentialistiske træk
- At kunne holde et fagligt oplæg og formidle et abstrakt filosofisk emne
Materiale:
Filosofien: Afsnit om Kierkegaard, Nietzche, Sartre og Camus:
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=292
Litteraturen:
Om Heretica og efterkrigstidens litteratur:
https://litthist.systime.dk/?id=173
Sartre: Uddrag af "Eksistentialisme er humanisme" (1946)
Camus: "Sisyfosmyten" (1942)
Martin A. Hansen: "Roden"
Karen Blixen: Uddrag af Babettes Gæstebud
Peter Seeberg: "Hullet" (1962)
Indhold
Kernestof:
Bruges i timen:
Vi skal starte på et nyt forløb om eksistentialisme. Tænk over, hvornår du sidst har taget et valg af eksistentialistisk karakter.
Se Retfærdighedens ryttere færdig. Når I logger ind på "Mit CFU," ligger den klar til jer. Hvis I ikke var til stede mandag, skal I se hele filmen hjemme.
Bruges i timen: Karen Blixen: "Ringen" https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=279
Lektien til i dag er at besvare de vedhæftede spørgsmål til teksten af Sartre, som I læste i sidste time. Upload jeres besvarelse til Elevfeedback.
Læs om Albert Camus. Læs til om med Sisyfosmyten. Brug overblikslæsning til de første tekster og nærlæsning til selve sisyfosmyten.
Peter Seeberg_Hullet_tekst (1).pdf
Svar skriftligt på spørgsmålene. Opgaven løses individuelt. Upload svar til elev-feedback.
Afsnit
Fordybelsesopgaven fra sidst skal være færdiggjort. Hvis man ikke var til stede i sidste lektion, skal man læse novellen og besvare spørgsmål 13, således man kan følge med i fremlæggelserne og får trænet brugen af den eksistentialistiske teori.
Læs om Albert Camus. Læs til og med Sisyfosmyten. Brug overblikslæsning til de første tekster og nærlæsning til selve sisyfosmyten.
Lektie:
Bruges i timen: https://skriftligeksamenidansk.systime.dk/?id=135
Skriftlighed frem mod SRP.pptx
SRP skriftlighed.docx
Læs Martin A hansens novelle "Roden"
https://drive.google.com/drive/folders/1BZ1P-gYvSrWwOcP58YaLxWhul76sXck7?usp=sharing
Sonnergaard _Sex_.pdf Helle Helle Fasaner.doc
Arbejdsspørgsmål til Helle Helles _Fasaner_.docx
Læs om Minimalismen her: https://litthist.systime.dk/?id=178
Læs om Sonnergaard og hans skrivestil her:
Teksterne "Sex" og "Fasaner" skal begge være læst. Også hvis man ikke var til timen sidst. Vi starter med fremlæggelser.
Bruges i timen. Hør IC læse op her:
Læs om Sonetten:
Upload jeres analyse her:
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Repetition
Indhold
Kernestof:
Digtsamlingen "Sommerfugledalen" skal være læst færdig til i dag. Vi gennemgår analyserne fra sidst, taler om værket som helhed og laver forskellige perspektiveringer som således også bliver udgangspunkt for vores repetetionsarbejde.
https://docs.google.com/document/d/1gZyE7UpTpn0UWAhG-10h4Gbj_59qqvdJ/edit?usp=sharing&ouid=105194936989399481135&rtpof=true&sd=true
Kopi af Uddrag et dukkehjem fra DMGMT (1).pdf
Vi skal have startet vores litteraturhistoriske tidslinje og have styr på noterne til de relevante forløb fra 1g. Lektien er en opladt computer.
Retepetition af litteraturhistorien:
Kingo:Keed af Verden Kingo.doc
Læs uddraget af "Et Dukkehjem" - vi bruger det som udgangspunkt for perspektivering
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen
Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen:
I må bruge alt udleveret materiale.
I må bruge alle egne noter/materiale, men husk at downloade materiale i drev i forvejen. Det må IKKE være delt med andre.
I må tilgå følgende materiale online, da det har været anvendt i undervisningen:
Eksamensgenrerne i dansk:
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/
Litteraturhistorien på langs og på tværs:
https://litthist.systime.dk/
Håndbog til dansk:
https://hbdansk.systime.dk/
Brug litteraturhistorien:
https://bl.systime.dk/
Gyldendals ordbøger: synonym, fremmedordbog
Indhold
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Forløb#1
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101677", "T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101677", "H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101677" }