Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Tine Krogsgaard Tolstrup
|
Hold
|
2022 DA/k (1k DA, 2k DA, 3k DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløbet i dansk
Grundforløbet i dansk på Rødkilde dækker over 12 moduler á 90 minutter.
I grundforløbet er eleverne blevet præsenteret for kernebegreber inden for arbejdet med litterære tekster, herunder begreber som fortælleteknik og fremstilling, komposition, person- og miljøkarakteristik, billedsprog og genre (novellegenren). Eleverne har også stiftet bekendtskab med talehandlinger.
Derudover er eleverne blevet præsenteret for danskfaget generelt og dets taksonomi.
Følgende noveller er læst og analyseret og fortolket i dansk i grundforløbet:
Naja Marie Aidt: "Den blomstrende have" (1993)
Thomas Korsgaard: “I bor da meget pænt” (2019)
Helle Helle: "En stol for lidt" (1996)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mundtlig retorik
Introduktion til talegenrer (den politiske tale, lejlighedstalen, informativ tale), kommunikationsmodel (Ciceros pentagram), appelformerne og mundtlig fremstilling generelt. Retorisk analyse af taler i undervisningen samt udarbejdelse og afholdelse af taler.
Forløbets læringsmål:
- At kunne skelne forskellige talegenrer fra hinanden.
- At kunne redegøre for og anvende Ciceros pentagram som analyseredskab.
- At kunne skelne mellem de tre appelformer.
- At kunne analysere og fortolke en tale via inddragelse af relevante begreber.
- At kunne udarbejde og fremføre en tale med bevidst brug af retoriske virkemidler.
- At kunne give andre konstruktiv feedback på taler/mundtlige oplæg.
Primærlitteratur:
Analyse af udvalgte taleklip, forskellige genrer:
Uddrag af "Mød partierne - Socialdemokratiet" (Mette Frederiksen), DR, 2022
Uddrag af Dronningens nytårstale 2021
Uddrag af filmen, "Kærlighedens smerte" (Nils Malmros, 1992)
Kronprinsesse Marys tale ved H.K.H Kronprins Frederiks 50 års fødselsdag, 26.05.18
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla, 26.08.20
Jens Stoltenbergs tale (norsk originalversion) i Oslo Domkirke, 24.07.11
Sekundærlitteratur: Grundbog i retorik (Johnsen & Gade, i-bog, systime.dk)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Skrivekursus
Skrivekursus med fokus på brug af billedsprog, kreativt sprog og skriftlig formidling generelt (forskelle på skrift- og talesprog) - opgaveskrivningens faser (forberedelse af en tekst/opgave, selve skrivefasen + forbedringsfasen (korrektur)) og udarbejdelse af tekster/opgaver.
Introduktion til argumentationsanalyse (Toulmins argumentationsmodel)).
Forløbets læringsmål:
- At blive bevidst om opgaveskrivnings forskellige faser (idefasen, forberedelsesfasen, skrivefasen og forbedringsfasen).
- At bruge forskellige skriveværktøjer i forbindelse med opgaveskrivning til idegenerering og fokusering.
- At blive bevidste om afsender- og modtagerforhold samt den genre, der skrives i.
- At skrive i et objektivt eller subjektivt sprog (at redegøre vs. at vurdere).
- At skrive kreativt og levende samt bruge billedsprog.
- At foretage argumentationsanalyse med danskfaglige begreber og selv at argumentere på en saglig og velbegrundet måde.
- At skrive en sammenhængende og fagligt funderet opgave (boganmeldelse) om et selvvalgt, selvlæst værk.
Individuelt læste værker:
Adam: George Orwell: 1984
Alberte: Tove Ditlevsen: Barndommens gade
Anders: Jan Guillou: Ondskaben
Anne: André Aciman: Call me by your name (læst på dansk)
Asta: Puk Damsgaard: Ser du månen, Daniel?
Caroline: Karin Slot Christiansen: Fuglene flyver baglæns
Cecilie: Ruth Ware: I en mørk skov
Christian: Ina Bruhn: Den anden bror
Emil: Puk Damsgaard: Ser du månen, Daniel?
Filip: Puk Damsgaard: Ser du månen, Daniel?
Isabel: Betty Mahmoody: Ikke uden min datter
Johanne: Zoë Ferraris: Den sidste sura
Jonas: Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi
Josefine S.: Delia Owens: Hvor flodkrebsene synger
Josefine O.: Chloe Benjamin: De udødelige
Julie: Delia Owens: Hvor flodkrebsene synger
Karoline-Matilde: Jussi Adler-Olsen: Journal 64
Lise: Puk Damsgaard: Ser du månen, Daniel?
Marius: Puk Damsgaard: Ser du månen, Daniel?
Merle: Khaled Hosseini: Under en strålende sol
Mille: Katrine Marie Guldager: En uskyldig familie
Mingus: Jonas Jonasson: Analfabeten der kunne stave
Naja: Sara Omar: Dødevaskeren
Nanna: Lucinda Riley: De syv søstre
Nicoline: Lisa Jewell: Den fremmede gæst
Sahel: Jan Guillou: Ondskaben
Sofia: Maren Uthaug: En lykkelig slutning
Sophie: Jussi Adler-Olsen: Kvinden i buret
Thea: Khaled Hosseini: Under en strålende sol
Tobias: Bret Easton Ellis: American Psycho (dansk oversættelse)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kortfilm
Mediemæssigt forløb med analyse og fortolkning af kortfilm. Fokus på introduktion til filmiske begreber samt genreteori, herunder Raskins syv parametre.
Forløbets læringsmål:
- at kunne redegøre for dramaturgiske og filmiske begreber.
- at kunne redegøre for Raskins syv parametre og kortfilmen som genre.
- at kunne foretage en filmisk- og genremæssig analyse af en kortfilm med anvendelse af relevante, faglige begreber.
- at skrive en analyserende artikel med en samlet analyse og fortolkning af en kortfilm samt en perspektivering til genren.
Tekster:
Kortfilm: "Ude i skoven" (Lisa Svelmøe, 2013)
Kortfilm: "Ude på landet" (Super8, Filmværksted, 2012)
Kortfilm: "Diamantpigen" (Simon Wasiolek, 2019)
Baggrundsstof og begreber fra "Levende billeder" (Anders Dahl m.f., i-bog, Systime)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Det moderne gennembrud - DHO
Litterær periodelæsning i samarbejde med historiefaget i forbindelse med DHO.
Fokus på forholdet mellem litteratur og samfund, realisme, naturalisme og impressionisme.
Introduktion til litterær metode - herunder fokus på socialhistorisk metode (men også biografisk og nykritisk metode).
Forløbets læringsmål:
- at kunne redegøre for, hvad der kendetegner det moderne gennembruds litteratur.
- at kunne redegøre for, hvordan det folkelige gennembruds forfattere adskiller sig fra det moderne gennembruds mænd.
- at kunne redegøre for genrerne realisme, naturalisme og impressionisme og at kunne genkende og pege på stilistiske træk i de læste tekster.
- at kunne analysere og fortolke litterære tekster og sætte dem i perspektiv til deres samtid.
- at skrive en analyserende artikel med genrebevidsthed og bevidsthed om fagets tilgang og metode.
- at klæde eleverne på til at skrive deres DHO med fokus på det vellykkede faglige samspil.
Primærlitteratur:
Georg Brandes: uddrag af "Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur" (1871)
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1887) + "Ørneflugt" (1894)
J.P. Jacobsen: "Et Skud i Taagen" + uddrag af Fru Marie Grubbe
Herman Bang: "Den sidste balkjole"
Martin Andersen Nexø: uddrag af Pelle Erobreren (1906) (obs: tilhører det folkelige gennembrud)
Sekundærmateriale:
DR2-dokumentar: 1800-tallet på vrangen (afsnit 7)
Om det moderne gennembrud in Litteraturens veje (i-bogsudgaven, Systime) og Brug litteraturhistorien (Sørensen & Rangvid, i-bogsudgaven, Systime)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Litteraturhistorisk overblik
Litteraturhistorisk oversigtsforløb med nedslag i middelalder, barok, oplysningstid og romantik.
Forløbets læringsmål:
- At danne et overblik over forskellige litteraturhistoriske perioder fra middelalderen og frem til og med romantikken.
- At kunne redegøre for hovedtrækkene ved litteratur fra middelalder (folkeviser og folkeeventyr), barokken, oplysningstiden og romantikken.
- At kunne foretage en analyse og fortolkning af en litterær tekst med anvendelse af faglige begreber - herunder at anvende genrebetegnelser, fortælletekniske begreber, at foretage kompositionsanalyse, lave personkarakteristikker, udpege vigtigste tematikker i en tekst etc.
- At kunne perspektivere en tekst til sin litteraturhistorisk periode.
- At arbejde med remediering - fra eventyrets billedplan til podcast-fortælling i realplan samt fortolke barokkens vanitasmotiv i et nyt medie (video, billede etc.).
- At skrive en analyserende artikel med genrebevidsthed, indeholdende en samlet analyse og fortolkning af en af de læste tekster i forløbet samt en perspektivering til den litterære periode.
Primærlitteratur:
Folkeeventyr: Kong Lindorm (middelalder)
Folkevise: Germand Gladensvend (middelalder)
Thomas Kingo: Keed af verden, og kier ad Himmelen (barok)
Ludvig Holberg: uddrag af Erasmus Montanus (akt 2) (oplysningstid)
Staffeldt: Indvielsen (romantikken)
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" (romantikken)
Sekundærlitteratur:
Om folkeeventyr og folkeviser in 'Tekster før 1700-tallet' (Bilbo Egelund, 1. i-bogsudgave 2020, Gyldendal, systime.dk).
Om barokken, oplysningstiden og romantikken in 'Brug litteraturhistorien' (Sørensen og Rangvid, Systime, i-bog).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Nyhedsgenren
Mediemæssigt forløb om nyhedsgenren med introduktion til nyhedstrekanten og nyhedskriterierne.
Viden om avisformater (omnibusaviser vs. tabloidaviser) og modtagergrupper (Minerva-modellen).
Forløbets læringsmål:
- at kunne redegøre for, hvad der karakteriserer nyhedsgenren og at kunne analysere en nyhedsartikel med inddragelse af relevante, faglige begreber.
- at blive bevidst om forskellige avisformaters saglighed og lødighed og at kunne analysere en avis og dens artikler ud fra bl.a. Minerva-modellen.
- at kunne omsætte sin viden om nyhedsgenren til praksis og formidle en nyhed skriftligt med modtagerbevidsthed.
- at remediere en nyhed fra to omnibusaviser til en nyhed i en tabloidavis med bevidsthed om forskellige avistyper.
Tekster:
Diverse dagsaktuelle avisartikler fundet af eleverne - primært fra følgende avisers hjemmesider: Politiken, Jyllandsposten, Ekstra Bladet og BT.
Læst og analyseret på klassen:
”Pølsevogn ligeglad med Michelin: Vi laver bedre pølser end Noma” (Ekstra Bladet, 26/2 2015)
”15-årig dræbt: Blev slynget af crosser” (Ekstra Bladet, 26/2 2015)
”Afghanistan ramt af kæmpe snekatastrofe” (Ritzau, 26/2 2015)
"Frankrigs selvransagelse i gang: Kritik af politiets indsats vokser", Politiken, 23.03.12
"Fra arbejdsløs rod til iskold dræber", Ekstra Bladet, 23.03.12
"Vold, overgreb og urincocktails", Ekstra Bladet, 06.0522
Baggrundsstof og begreber hentet fra medieDK og aiu.dk (avisen i undervisningen).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Michael Strunge - værklæsning: Skrigerne!
Værklæsning af Michael Strunges digtsamling, 'Skrigerne!' (1980).
Introduktion til lyrikanalyse og repetition af metode (nykritisk metode, biografisk metode og socialhistorisk metode).
Som optakt til besøget havde vi lyrikdag med skriveworkshops hos forfatter, Mads Mygind.
Forløbets læringsmål:
- At kunne analysere og fortolke et digt med anvendelse af relevante fagbegreber, hvad angår udsigelse, komposition, rim, rytme og tone.
- At kunne skelne mellem og analysere og fortolke forskellige former for billedsprog.
- At kunne redegøre for den nykritiske metode og den socialhistoriske og biografiske metode samt at kunne reflektere over metodeanvendelsen i læsning af digtsamlingen.
- At skrive digte og lege med lyriske udtryk og sprog.
Primærlitteratur:
Mads Mygind: uddrag af "I min hule hånd" (2023)
Michael Strunge: "Livets hastighed" (1978) og "Plasticsolen" (1981)
Værklæsning, digtsamling: Michael Strunge: Skrigerne! (1980)
Sekundærlitteratur:
Litteraturens veje, i-bog, Systime: Kap. 16 (1980'erne)
Litteraturhistorien på langs og på tværs, i-bog, Systime, kap. 7 ("Ny realisme 1960-1980")
Danske forfattere, i-bog, Systime: Portræt af Michael Strunge
Dokumentarer:
Dokumentarfilm: Væbnet med ord og vinger (Torben Skjødt Jensen, 2018)
Dokumentarserie: Digtere, divaer og dogmebrødre, afsnit 7 (80'erne)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Retorik og debat
Sprogligt- og mediemæssigt forløb med fokus på debatterende retorik, analytisk og i praksis.
Analyse af opinionstekster af forskellige genrer - aviskronikker og politiske taler.
Repetition af retorikkens appelformer, Ciceros pentagram samt introduktion til Toulmins udvidede argumentationsmodel og forskellige argumenttyper.
Der arbejdes med analyse af opinionstekster og desuden med retorik og argumentation i praksis via skriveøvelser og taleskrivning med fokus på brugen af retoriske virkemidler og argumentation. Desuden præsenteres eleverne i forløbet for den debatterende artikel som genre.
Læringsmål i forløbet:
- at kunne redegøre for retorikkens appelformer, Ciceros pentagram samt Toulmins udvidede argumentationsmodel.
- at kende til og kunne identificere forskellige argumenttyper i en tekst.
- at kunne foretage en analyse af en opinionstekst med anvendelse af relevante faglige begreber.
- at kunne anvende retoriske virkemidler og bevidst argumentation i praksis.
- at kunne skrive en debatterende artikel med genre- og formidlingsbevidsthed.
Primærlitteratur:
Dronningens nytårstale , 31/12 2023
Statsministerens nytårstale, 1/1 2024
Lea Christensen: "Organdonation: Min krop tilhører mine pårørende" (Politiken, 16/10 2016)
Pia Kjærsgaard: uddrag af Grundlovstale, 2007
Eliyas Kayon: "Jeg bestemmer ikke, hvad du må sige. Men du skal vide, at det gør mig ondt, når du kalder mig 'ham'" (Politiken, 21/9 2019)
Sekundærlitteratur:
Johnsen & Gade: Grundbog i retorik, Systime (i-bog, 2023)
Kjeld Mazanti Sørensen: Sproget og den politiske meningsdannelse, Columbus (2010)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Dokumentargenren
Mediemæssigt forløb om dokumentargenren. Introduktion til dokumentariske grundformer, dokumentartyper og filmiske fortælleforhold. Analyse og fortolkning af udvalgte dokumentarklip, afsnit af dokumentarserier og læsning af et dokumentarværk.
Forløbets læringsmål:
- at kunne redegøre for forskellige dokumentariske grundformer (den autoritative dokumentar, den observerende dokumentar, den dramatiserede dokumentar og den poetisk-refleksive dokumentar), dokumentartyper (den sagsorienterede dokumentar, portrætdokumentaren, institutionsdokumentaren, den sociologiske dokumentar, true crime-genren) samt dokumentariske fortælleforhold (den autoritative fortæller, den observerende fortæller, den interaktive fortælleform).
- at kunne redegøre for og anvende filmiske begreber i dokumentaranalysen - lyd, lys, komposition, fremdriftselementer, klipning etc.
- at kunne analysere og fortolke en dokumentarfilm med anvendelse af genreteori samt relevante fagbegreber.
Primærlitteratur:
Dokumentarklip (anslagene, første ca. 5 min.) fra følgende dokumentarfilm:
"Og det var Danmark..." (Carsten Søsted og Mads Kamp Thulstrup, 2008)
"Vesterbro" (Michael Noer, 2007)
"Et forbandet år" (Louise Kjeldsen og Louise Detlefsen, 2012)
"Den giftlige" (Adam Schmedes, 2002)
Dokumentarafsnit:
Drabet på kælkebakken (afsnit 1) (NRK, 2021)
Spies og morgenbolledamerne (afsnit 1 - "Heidis farlige rejse") (Sacha Hvidbjørn Sennov, DR, 2022)
Dokumentarværk:
Flugt (Jonas Poher Rasmussen, 2021)
Sekundærlitteratur:
Filmtekniske begreber er hentet fra Levende billeder (Dahl m.f., i-bog, Systime)
Materiale om dokumentargenren er hentet fra medieDK (Stig Hjarvad, 2011)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Et dukkehjem - og andre perspektiver på køn
Værklæsning af Henrik Ibsens Et Dukkehjem (1879).
Litterært forløb, der præsenterer eleverne for dramagenren, herunder det naturalistiske drama og Ibsen som dramatiker.
Efter endt værklæsning analyseres nyere tekster med fokus på køn og ligestilling eller mangel på samme, og der arbejdes således også inden for både det sproglige og mediemæssige perspektiv i forløbet.
Forløbets læringsmål:
- At repetere viden om det moderne gennembrud samt litteraturens og kunstens rolle i perioden.
- At kunne redegøre for dramagenren og at tilegne sig dramaturgiske begreber.
- At kende til Ibsen som dramatiker og at kunne redegøre for det naturalistiske drama som genre.
- At kunne analysere og fortolke et dramastykke med inddragelse af relevant viden samt anvendelse af relevante fagbegreber.
- At kunne sætte 'Et Dukkehjem' i perspektiv til øvrigt læste tekster fra det moderne gennembrud.
- At undersøge Ibsens værks aktualitet via perspektiver til tekster i samtiden, som omhandler køn og kønsroller.
Primærtekster:
Henrik Ibsen: Et dukkehjem (1879).
Kortfilm: Et dukkehjem (Tobias Gundorff Boesen, 2013).
Uddrag af Blondinens betragtninger, kap. 5 og 10 (Helle Thorning Schmidt, 2021)
Uddrag af Vi burde alle være feminister (Chimamanda Ngozie Adichi, 2014).
Musikvideo: Brooke Candy: "Das Me" (2013)
Dokumentarafsnit, "Røv, dickpics og feminisme" (Abdel mellem fjender, DR, 2019)
Baggrundsstof om Ibsen og det naturalistiske drama in Litteraturens veje, e-bog.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Eksistentialisme
Forløb om eksistentialisme med fokus på Søren Kierkegaard samt den kierkegaardske stadielære og begreberne frihed, valg og angst. Eksistentialistisk læsning af udvalgte tekster.
Forløbets læringsmål:
- At stifte bekendtskab med eksistentialismen som filosofisk retning, herunder både den religiøse og ateistiske eksistentialisme.
- At læse tekster om og af Søren Kierkegaard med fokus på begreberne frihed, valg og angst og at aktualisere begreberne i forhold til nutidens unges liv og udfordringer.
- At kunne redegøre for den kierkegaardske stadielære.
- At kunne foretage en eksistentialistisk analyse og fortolkning af udvalgte tekster med inddragelse af faglige begreber og kendskab til Jean-Paul Sartre og Albert Camus, herunder begreberne 'positiv nihilisme' og 'amor fati'.
Tekster:
Søren Kierkegaard: uddrag af Enten-Eller (bind 1: "af Diapsalmata" + bind 2: "Ligevægten mellem det Æsthetiske og Ethiske i Personlighedens Udarbeidelse".
Uddrag af Kong Frederiks tale i anledning af Kronprins Christians 18 års fødselsdag, 15/10 2023.
Jan Sonnergaard: "Sex" (1997).
Ida Jessen: "Ude på vandet" (1997).
Jean-Paul Sartre: uddrag af "Eksistentialisme er en humanisme" (1947).
Peter Seeberg: "Hullet" (1962) og "Patienten" (1962).
Sekundærlitteratur hentet fra Litteraturens veje og Eksistentialisme i dansk - fra Kierkegaard til Sonnergaard.
Video: "En kortfilm om Søren Kierkegaard" - "https://www.youtube.com/watch?v=bPpRYO0sBOM
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Romantik og romantisme
Litterært og sprogligt forløb med fokus på romantikken som litteraturhistorisk periode samt romantikkens sprog, udtryksformer og forskellige retninger: nationalromantik, universalromantik, biedermeier, nyplatonisme, poetisk realisme og romantisme.
Forløbets læringsmål:
- At forstå og kunne redegøre for den litterære periode, romantikken, herunder periodens undergenrer og forskellige retninger.
- At repetere lyriske og stilistiske begreber i arbejdet med periodens teksters sprog og udtryk.
- At foretage en analyse og fortolkning af udvalgte litterære tekster fra perioden med fokus på genre- og periodemæssige træk.
- At foretage grundige, litteraturhistoriske perspektiveringer.
- At holde faglige oplæg med inddragelse af faglige begreber og didaktiske overvejelser.
Romantiske tekster:
Grundtvig: "Langt høiere Bjerge" (1820)
Adam Oehlenschläger: "Morgen-Vandring" (1805)
Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
Christian Winther: "Med et Teppe"
St. St. Blicher: "Hosekræmmeren"
Romantistiske tekster:
H.C. Andersen: "Skyggen" (1847)
B.S. Ingemann: "Glasskabet" (1847)
Grundbog: Litteraturens veje + Litteraturhåndbogen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Realisme og modernisme
Forløb om det 20. århundredes litteratur med fokus på de to store, overordnede ismer, realisme og modernisme. I forlængelse af dette nyeste tid og nyeste tendenser - autofiktion.
Forløbets læringsmål:
- At kunne skelne mellem overgenrerne realisme og modernisme og at kunne redegøre for henholdsvis realistisk og modernistisk litteratur.
- At repetere litterære fag- og genrebegreber i arbejdet med de læste tekster.
- At analysere og fortolke tekster med fokus på realistiske og modernistiske træk.
- At foretage relevante stilmæssige og litteraturhistoriske perspektiveringer.
- At stifte bekendtskab med tendenserne inden for nyeste litteratur, herunder autofiktionsgenren.
Johannes V. Jensen: Uddrag af "Den gotiske Renaissance" (1900) + "Interferens" (1906)
Edith Södergran: "Landet som icke är" (1922) + "Vierge Moderne" (1916)
Filippo Marinetti: "Futurismens manifest" (1909)
Emil Bønnelycke: "Aarhundredet" (1918)
Tom Kristensen: "Det blomstrende Slagsmaal" (1920) og "Fribytter" (1920)
Hans Scherfig: uddrag af "Det forsømte forår" (1940)
Klaus Rifbjerg: "Livet i badeværelset" (1960), "Det er blevet os pålagt" (1963)
Helle Helle: "Fasaner" (1996)
Leonora Christina Skov: Uddrag af 'Den der lever stille" (2018)
Mads Mygind: Uddrag af 'I min hule hånd' (2023)
Sekundærlitteratur (forfatterportrætter og periodebeskrivelser) fra Litteraturens veje (Systime), Litteraturhistorien - på langs og på tværs (Systime) og Danske forfattere (Systime).
Desuden mundtlig aflevering - værkanalyse af individuelt selvlæst værk fra det 20. århundrede (plus/minus få år).
Oversigt over læste værker:
Anne: Martin A. Hansen: Løgneren
Filip: Yahya Hassan: Yahya Hassan
Marius: Yahya Hassan: Yahya Hassan
Lise: Tove Ditlevsen: Barndommens gade
Caroline: Jan Sonnergaard: Radiator
Alberte: Klaus Rifbjerg: Den kroniske uskyld
Cecilie: Klaus Rifbjerg: Den kroniske uskyld
Sofia: Tove Ditlevsen: Barndommens gade
Julie: Tove Ditlevsen: Barndommens gade
Tobias: Jan Guillou: Ondskab
Thea: Jakob Ejersbo: Nordkraft
Gustav: Tove Ditlevsen: Barndommens gade
Naja: Tove Ditlevsen: Barndommens gade
Nanna: Mette Thomsen: Plastic
Isabel: Martin Andersen Nexø: Barndom (Pelle Erobreren, bind 1)
Johanne: Martin A. Hansen: Løgneren
Sophie: Helle Helle: Rester
Asta: Tove Ditlevsen: Barndommens gade
Nicoline: Mette Thomsen: Plastic
Christian: Jan Guillou: Ondskab
Merle: Karen Blixen: Den afrikanske farm
Adam: Jan Guillou: Ondskab
Mille: Klaus Rifbjerg: Den kroniske uskyld
Emil: Jan Guillou: Ondskab
Josefine: Naja Marie Aidt: Vandmærket
Sahel: Naja Marie Aidt: Vandmærket
Sebastian: Naja Marie Aidt: Vandmærket
Karoline-Matilde: Hans Scherfig: Det forsømte forår
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Klimatekster
Repetitionsforløb i dansk med klimatekster som omdrejningspunkt inden for det sproglige og mediemæssige perspektiv.
Forløbet har til formål at repetere talegenren samt retorisk analyse og vores filmiske begrebsapparat.
Primærlitteratur:
Greta Thunberg: Tale ved Klimamarchen i København, 25/5 2019.
Steve Cutt: animationsvideo: The Turning Point (2020).
Kampagnefilm for Conservation International: Nature is Speaking (2015).
Carsten Jensen: Tale ved Klimamarchen i Odense, 30/10 2022.
Sekundærlitteratur:
Rune Kier Nielsen: "Sådan holder du den gode klimatale - en guide" (pov.international, 18/10 2021)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL EKSAMEN
Følgende i-bøger på systime.dk må tilgås ved den skriftlige (og mundtlige) eksamen i dansk:
Litteraturens veje
Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Danske forfattere
Tekster før 1700-tallet
Brug litteraturhistorien
Begreb om dansk
Grundbog i retorik
Levende billeder
Eksistentialisme i dansk
I må desuden tilgå Gyldendals ordbøger samt ordnet.dk, som vi har brugt i undervisningen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101680",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101680",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101680"
}