Titel
18
|
Periodelæsning i 1930'erne
Periodelæsning med fokus på det kulturradikale i 1930'erne. Efter en fælles præsentation af hovedtankerne i det kulturradikale som strømning i 1930'erne vælger eleverne selv emner og materiale inden for emnet. I grupper (eller individuelt) afleveres en besvarelse, som er udgangspunkt for fremlæggelser for klassen.
Grupperne arbejdede med følgende emner :
1. Arkitektur og design I (Matti, Mathias, Viktor, Anders)
2. Arkitektur og design II (Sophie, Ingrid, Vivi)
3. Den økonomiske krise (Christian, Mads)
4. Kvindefrigørelse (Cecilie R., Petrea, Lærke, Astrid H., Basse)
5. PH (Astrid G., Karen, Philippa)
6. Skole og opdragelse (Thilde, Kirstine, Anna, Frederikke, Finja, Ida)
7. Teater (Cecilie, Anna, Christina, Josefine, Gaby)
Følgende grupper holdt oplæg for klassen :
1. Arkitektur og design I
2. Arkitektur og design II
3. Skole og opdragelse
Tekster :
Fælles baggrundsstof :
Litteraturhåndbogen side 245-60
Litteraturens genveje : Kulturradikalisme, revy og teater – PH og Kjeld Abell.
Tekster til de tre oplæg :
Baggrundsstof om funktionalisme
Hans Scherfig : Det forsømte forår (kapitel 17)
Gertrud Lundholm : De, der vil selv, og skolen
Faglige mål :
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
Kernestof :
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
|