Holdet 2022 DA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Christina Bøhmer Vibæk
Hold 2022 DA/z (1z DA, 2z DA, 3z DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Litteraturanalyse
Titel 2 Kortfilm og første stil
Titel 3 Ældste litt. - saga, folkeviser og Rosens navn
Titel 4 DHO - Det moderne gennembrud
Titel 5 Barok og rationalisme
Titel 6 Retorik
Titel 7 Hiphop-lyrik og sprogdebat
Titel 8 romantikken
Titel 9 Dokumentargenren
Titel 10 Reportage og storby
Titel 11 Introduktion til den pop.vid.artikel
Titel 12 Psykologisk læsemetode
Titel 13 Realismer og modernismer
Titel 14 1970'erne + værklæsning
Titel 15 Tilladte hjælpemidler til prøver og eksamen
Titel 16 80'erne
Titel 17 90'erne
Titel 18 performativ biografisme
Titel 19 Maskuliniteter
Titel 20 Verdenslitteratur
Titel 21 Eksamensforberedelse
Titel 22 Forløb#15

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Litteraturanalyse

Forløbet giver eleverne en introduktion til litteraturanalyse med særligt fokus på den moderne novelle. Afslutningsvis skriver eleverne deres egen novelle, og desuden arbejdes der med omskrivning af de læste tekster (fx fortælleskift, skiftende synsvinkler etc.), så der på den måde arbejdes på tværs af det litterære og det sproglige perspektiv i forløbet.

Fokus i forløbet:
- bevidsthed om (litterære) genrer i dansk.
- fælles begrebsapparat til litterær analyse.
- karakteristiske træk ved den moderne novelle.
- den produktive skriftlige udtryksfærdighed (kreative skriveøvelser).
- skrivestrategier (hurtigskrivning, del og stjæl etc.).
- skriftlig formidling (struktur, fejltyper).

Følgende noveller er blevet analyseret:
- Thomas Korsgaard: "I bor da meget pænt"
- Naja Marie Aidt: "Den blomstrende have"
- Helle Helle: "En stol for lidt"

Forløbet har varet fra august til november 2021 (12 moduler).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kortfilm og første stil

Kortfilm
Teori om filmiske virkemidler – i fiktion og fakta
Raskins syv parametre
Caravan – fælles oplæg

Valgfri kortfilm til gruppearbejde:
Sommersøndag
Lille mand
Lauges kat
Pinup

Stileemne om Under bæltestedet af Alexander Kølpin

Læringsmål
Du skal kende Raskins syv parametre for en kortfilm.

Du skal kende de filmiske virkemidler (billedudsnit, perspektiv, billedkomposition, kamerabevægelser, lys, scenografi, klipning, lyd og rammen om en film).

Du skal holde et gruppeoplæg om en kortfilm, hvor Raskins parametre og de filmiske virkemidler anvendes.

Du skal lave en skriftlig analyse og fortolkning af en kortfilm med brug af de filmiske virkemidler (makkeropgave).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ældste litt. - saga, folkeviser og Rosens navn

Norrøn litteratur
Ravnkel Frøjsgodes Saga (værk 1)
Litteraturhistorisk baggrundsviden fra Litteraturens veje
Klip fra Vikings og Valhalla samt interviews ifm. asatro + deres hjemmeside, Fornsidr
Jønke- mit liv (uddrag) af Jørn Jønke Nielsen

Folkeviser
Litteraturhistorisk baggrundsviden fra Litteraturens veje
Teori om Ødipus samt om Jungs individuationsproces
Ebbe Skammelsøn – riddervise
Germand Gladensvend – tryllevise (brugt som stileemne)

Fra middelalder til renæssance
Teori om universaliestriden
Rosens navn (værk 2)

Læringsmål (norrøn litt.)
Kunne anvende litteraturhistorisk baggrundsviden
Kunne genkende sagatræk
Kunne anvende forskellige taxonomiske niveauer
Kunne give perspektiveringsidéer til den norrøne litteratur

Læringsmål (folkeviser)
- Kende forskel på ridderviser og trylleviser.
- Kende og kunne anvende de tre læseniveauer.
- Kunne omsætte klassenotater om en tryllevise til en analyserende artikel.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 DHO - Det moderne gennembrud

Romantik – 1800-tallet
Fokus på understrømmen nationalromantik og fædrelandssange som DHO-optakt
H.C. Andersen ”Danmark, mit fædreland”
Grundtvig ”Langt højere bjerge”
Rungs version af ”I Danmark er jeg født” samt Isam B’s version


Det moderne gennembrud – 1871
Litteraturhistorisk baggrundsviden fra Litteraturens veje
1800-tallet på vrangen, nr.6
Hovedstrømninger i det 19. århundredes litteratur (kort uddrag) af Georg Brandes
”Naadsensbrød” af Henrik Pontoppidan
”Lønningsdag – en idyl” af Martin Andersen Nexø
”Engelske socialister” af Holger Drachmann
Teorioplæg om sædelighedsfejden, kvindeskæbner samt uddrag af Forraadt af Amalie Skram
Fru Marie Grubbe (uddrag) af J.P. Jacobsen
”Irene Holm” af Herman Bang
Et dukkehjem (uddrag – både læst og set) af Henrik Ibsen

Læringsmål:
Få et litteraturhistorisk overblik over perioden med fokus på sociale kår og kvindernes kår.
Genkende de tre hovedgenrer - epik, lyrik og dramatik.
Arbejde bevidst med danskfaglige metoder som tekstinterne og -eksterne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Barok og rationalisme

Barok – 1600-tallet
Litteraturhistorisk baggrundsviden fra Litteraturens veje
”California Gurls” af Katy Perry – fet. Snopp Dogg
“En dag tilbage” af Nik og Jay
“Keed af Verden – kier ad Himmelen” af Thomas Kingo


Rationalisme (1700-tallet)
”Om selsomme ægteskaber” – en epistel af Ludvig Holberg
Teori om det gode argument samt om appelformer

Læringsmål:
To korte nedslag for at få et samlet kronologisk overblik over litteraturhistorien.
Genkende salmen som genre.
Genkende epistlen som genre.
Anvende viden fra retorikken på ældre litteratur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Retorik

Retorik
Teori om retoriske virkemidler, argumenttyper, Ciceros pentagram og Toulmins argumentationsmodel
Egen tale om ét af de 17 verdensmål opført på Rødkildes talerstol
En professionel tale af Mogens Lykketoft ”Tak til alle der har støttet partiet”

Læringsmål for forløbet
• Lære at holde en kort tale, hvor modtageren skal overbevises om vigtigheden af ét af de 17 verdensmål.
• Lære at lave argumenter.
• Lære at anvende de tre appelformer (patos, etos og logos).
• Lære at skrive en debatterende artikel, hvor du opbygger argumenter og anvender retoriske virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Hiphop-lyrik og sprogdebat

Hiphop-lyrik og sprogdebat
Teori fra Det’ sprog til et beat
”Mit sprog yo” af Jokeren
”Bøn fra en player” af Jokeren
”Hvis ansvar?” af Jokeren
”Du er fucking sexistisk, Niarn!” af Hanne Vibeke Holst
Om kvinder i dansk hiphop https://www.euroman.dk/kultur/hiphop-klumme-danske-kvindelige-rappere-gennembrud

Studiegrupper laver analyse af selvvalgt nummer + holder oplæg

Læringsmål
Sprogets nulpunkt samt høj og lav stil.
De tre -lekter: socio-, krono- og etnolekt.
De tre roller ift. positionering af rapperen.
Argumentationsanalyse på sagprosa (Cicero, Toulmin og øvrige retoriske virkemidler).
Forskellen på argumentationsanalyse og litterær analyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 romantikken

Romantikken som periodelæsning
Teori fra Litt.veje og introduktion til Platon
”Guldhornene” af Adam Oehlenschläger
”Harpespilleren ved Posthuset” af Adam Oehlenschläger
(Perspektivering til moderne klimadigtning)

”Indvielsen” af S. Staffeldt

Moderne nationalsange – arbejde i makkerpar:
Nephew Danmark Man Dark (2009)
Suspekt Danmark (2014)

Natasja I Danmark er jeg født
Nik og Jay Novembervej

Michael Falck I et land uden høje bjerge
Shu-bi-dua Danmark

Ulige numre Frit land
Annika Aakjær Plads nok

Der er et yndigt land af Oehlenschläger som rep. af DHO-optakt

”Sildig opvaagnen” af St. St. Blicher (værk 3)

”Skriftestolen” af Christian Winther
Stadielære og uddrag fra Enten-Eller af Søren Kierkegaard
”Paa Sneen” af Emil Aarestrup + perspektivering til Minds of 99 ”Under din sne”

Forløbets læringsmål:
- Forståelse for, hvorfor romantisk litteratur opstår.
- Forståelse for periodens understrømme via litterære eksempler.
-Kendskab til nøglebegreber som organismetanken, panteisme og guldaldertanken.
-Kendskab til filosofiske tanker som Platons hulemyte og Søren Kierkegaards stadielære.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Dokumentargenren

Dokumentargenren
Teori om genren i Håndbog til dansk
Genkende subgenrer ud fra egne produktioner
Analyse af selvvalgt dokumentar (kun introen)
Armadillo af Janus Metz (værk 4)
”Velkommen til Armadillo” af Carsten Jensen
Første del af dokumentaren Fie + stikord fra Presselogen d.7.2.21
Programflade og målgrupper + uddrag af loven om Public Service

Læringsmål:
Genkende kendetegn for dokumentargenren.
Skelne mellem flg. subgenrer:
Den dybdeborende, den observerende, den deltagende, den poetiske og den dramatiserede dokumentar.
Kunne lave en kort dokumentar, hvor subgenren er tydelig.
Genkende fiktionskoder og autenticitetsmarkører
Vigtighed af vinkling.
Skelne mellem spillefilm og dokumentar.
Kunne lave en næranalyse med brug af de filmiske virkemidler
Kende til god formidling ved brug af still-billeder, fagtermer og tydelige analysepunkter.
Kende DR's public service-aftale i grove træk
Have synspunkter ift., om dokumentargenren primært skal underholde eller være public service. Skal journalistikken give svar eller stille spørgsmål?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Reportage og storby

Reportage og storby

Podcast om de klassiske nyhedskriterier.
Den omvendte nyhedstrekant, kommodemodellen samt avisens genrer.
Håndbog til dansk - om de journalistiske genrer med fokus på nyhedshistorier og nyhedsreportager.
Berlingskes Nyhedsbureau: "Mand indlagt efter skyderi i Nivå". b.dk, 25.juni.2013.
Mikael S. Lund: "På computer-kirkegården hoster børn blod". Politiken/Lnd.dk, 2008.
Dy Plambeck: "Krig er et kontrolleret kaos" (uddrag), Weekendavisen, d.26.10.2012.
Puk Damsgård: "Arabica", 2020 (uddrag).
Besøg hos VAF med fokus på det journalistiske arbejde med lokalstof og brugen af AI som hjælpemiddel.
Rudolf Broby-Johansen "FORAARET KOMMER TIL CAFEEN" + "NATLIG PLADS", 1922.
Michael Struge "Plasticsolen", 1981.
Yahya Hassan "LIGE FØR LUKKETID" + "NATBUS", 2013.

Læringsmål:
Kendskab til avisens genrer.
Kendskab til de klassiske nyhedskriterier.
Kende forskel på en nyhedsartikel og en nyhedsreportage.
Kunne skrive en nyhedsartikel og en nyhedsreportage - med og uden brugen af AI.
Overveje om byen skaber mennesket, eller om mennesket skaber byen.
Kunne lave research ift. biografi og politisk ståsted.
Kunne bruge den komparative metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Introduktion til den pop.vid.artikel

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Psykologisk læsemetode

Psykologisk læsemetode

"Frokost med mor" https://www.youtube.com/watch?v=SYw9tvCwLhs
Folkeeventyret "Kong Lindorm"
Leif Panduro "Tur i natten"
H.C. Branner "De blå undulater"
Kirsten Hammann "Jeg civiliserer mig om morgenen"
Eget materiale om Freud og Jung sammenklippet fra "Litteraturens veje".

Læringsmål
Du kender til Freuds personlighedsmodel.
Du kender til Jungs individuationsproces og personlighedsmodel.
Du er i stand til at anvende Freuds og Jungs teorier om personligheden på litterære tekster.
Du kan kende forskel på den nykritiske, strukturalistiske og psykologiske læsemetode.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Realismer og modernismer

Realismer og modernismer

"Litteraturens veje" bruges løbende som litteraturhistorisk baggrundsstof til de skiftende periode fra 1020'erne frem til 1970'erne.
Om drømmetydning: https://www.youtube.com/watch?v=qYU2Eb9MMJc
Læreroplæg om Freuds drømmetydning.
Tom Kristensen "Nat i Berlin, 1921"
To musikalske perspektiveringer til digtet – som en drøm og som et mareridt.
Nordstrøm Nat i Berlin (3:47)
https://www.youtube.com/watch?v=JaUEfzcWkzg
Bengtsson og Sydow fra Glimtvis (1:52)
https://soundcloud.com/sydow-dk/nat-i-berlin
gustav munch-petersen "det underste land"
Ole Wivel "Aabenbaring"
Martin A. Hansen "Hjemkomsten"
Howard Barker "I tilfælde af..." - teaterstykke i Vejle Musikteater (krigsbilleder).
Villy Sørensen "Blot en drengestreg".
Peter Seeberg "Hullet".
Klaus Rifbjerg "Frihavnen".
Otto Gelsted "Reklameskibet".
Klaus Rifbjerg "Livet i badeværelset".
Vagn Steen "Sproganvendelse".
Per Højholdt "Turbo" (uddrag).

Læringsmål:
Kunne adskille realistiske og modernistiske tekster.
Kunne sætte en litterær tekst i sammenhæng med dens samtid.
Kunne arbejde kreativt med svært materiale .
Kendskab til eksistentielle spørgsmål og måder at udtrykke dem på.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 1970'erne + værklæsning

1970'erne + værklæsning

"Litteraturens veje" ift. baggrundsviden om perioden.
Afsnit 6 i "Digtere, divaer og dogmebrødre" (de første 20 min.).
Kristen Bjørnkær "Kærestesorg".
TV2 "Tidens kvinder".
Interview med Lone Hørslev https://drive.google.com/file/d/15anPhvZ9wKABS2kD3NcsRwOV_5zrUbjA/view
Vita Andersens digtsamling "Tryghedsnarkomaner", 1977 (værk 5).
Hver gruppe læser de tildelte syv (seks) digte hjemme + beslutter sig for det bedste digt + laver en analyse og fortolkning af digtet + trækker perspektiverende tråde til de øvrige seks (fem) digte.
Der skal laves et skarpt og præcist oplæg på 10 min. i plenum.
Gruppe 1 – ”Hvad tror du jeg tror”
Gruppe 2 – ”Til dig Gudrun Brun”
Gruppe 3 – ”Familie”
Gruppe 4 – ”Overgangsalder”
Gruppe 5 – ”Søstrene”
Gruppe 6 – ”Mellem weekenderne”
En ramme om værket
https://litteratursiden.dk/analyser/andersen-vita-tryghedsnarkomaner

Læringsmål:
Kendskab til bekendelseslitteratur som genre.
Kunne skelne mellem det private og det personlige i litteratur.
Kunne reflektere over kønsroller.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Tilladte hjælpemidler til prøver og eksamen

Tilladte hjælpemidler til prøver og eksamen

Eleverne må tilgå følgende materialer til den skriftlige eksamen (gælder også termins- og årsprøver):

Litteraturens veje: https://litteraturensveje.systime.dk/

Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier: https://hbdansk.systime.dk/

Styr på sproget - https://styrpaasproget.systime.dk/

Gyldendals ordbøger: synonym-ordbog og fremmedordbog
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 17 90'erne

1990’erne – det mørke i mennesket som vinkel

Bret Easton Ellis (uddrag) American Psycho
Mads Brenøe ”Det har ikke spor med sex at gøre”
Jan Sonnergaard ”Polterabend”
Jan Sonnergaard ”Bagom realismen” (interview om hans skrivestil)
Christina Hesselholdt (uddrag) Det skjulte
Christina Hesselholdt ”Jagten på sjælen gennem kroppen ” (interview om hendes skrivestil)
Om punktromanen som genre
Helle Helle ”Køreplaner”
Helle Helle ”Jeg afprøver hvor lidt der skal til” (interview om hendes skrivestil)

Læringsmål
Fokus på bestemt vinkling (det mørke i mennesket) i en afgrænset periode.
Kendskab til punktromanen som genre.
Kendskab til den minimalistiske skrivestil.
Kendskab til realismemarkører samt brud.
Kendskab til samtaleprincipper, talehandlinger og replikgengivelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 performativ biografisme

Performativ biografisme

Livsværk, s.1-12 ift. fagbegreber
Første afsnit af Klovn (sitcom)
De første 20 min. af AFR – i sandhed en stor løgn af Morten Hartz Kapler
Knud Romer (uddrag) Den som blinker er bange for døden
”Banal selvbefamling” af Søren Staal Balslev – om genren autofiktion
Claus Beck-Nielsen som fænomen - læreroplæg

Læringsmål
Kendskab til genrens fagtermer
Fagtermer kan anvendes i forskellige tekstsammenhænge
Kendskab til genren både i en mediemæssig og litterær kontekst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Maskuliniteter

Maskuliniteter

Shaolin, S2, E5 ”Det skal jeg aldrig gøre igen” (uddrag)

Artikel om en generation af frustrerede unge mænd
https://pov.international/er-unge-maend-imod-ligestilling-maskulinitet/

Tobias Rahim ”Når mænd græder”, 6.5.22
https://www.youtube.com/watch?v=F5lq3NINeww

Læreroplæg om maskuliniteter

Første afsnit af serien Drenge af Jonas Risvig, 2022

Klip fra serierne Friends og Brooklyn 99 samt en reklame med figuren Polle fra Snave

Artikel om opgør med den giftige maskulinitet og faderskabslitteratur
https://pov.international/opgor-med-giftig-maskulinitet-faderskab/

Udvalgte digte af Casper Eric fra Nye balancer
”Jeg slider mine kondisko hurtigere end andre”
”Mads”
”Kampdag”

Artigeardit – Længe leve-album (værk 6)
Albummet er både værklæsning som repetition af forløbet om hip-hop-lyrik samt et kig på en manderolle.

Læringsmål
Kendskab til teoretisk inddeling ift. manderoller før og nu
Kendskab til mulige årsager, når der tales om en tabt, vred generation af unge mænd
Den teoretiske inddeling i maskuliniteter kan anvendes på et bredt tekstbegreb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Verdenslitteratur

Verdenslitteratur

Indledende fokus på Verdens Bogdag ift. UNESCO og verdensmål 4

Jensen vs. Blixen – kanonforfattere i samtale om modernitet
Johannes V. Jensen ”Menageriet”
Karen Blixen ”I menageriet”

Verdenslitteratur i oversættelse (værk 7)
Individuelle værker + oplæg for CB

Nicoline - Dan Brown DaVinci Mysteriet
Nicolai – John Steinbeck Dagdriverbanden
Hasti - André Acimans Call Me By Your Name
Christoffer - Dan Brown Inferno
Alfred – Tolkien Ringenes herre 1
Marcus – George Orwell 1984
Sabine – Johan Theorin Sankt Psyko
Jonas – Patrick Dewitt Brødrene Sisters
Lærke – William Shakespeare Romeo og Julie (Bugges udgave fra e-reolen)
Magnus - Dennis Lehane Shutter Island
Emil – Stephen King Ondskabens hotel
Kirstine - Diamant Salihu Bandekrigen mellem Shottaz og Dødspatruljen
Simon - Tolkien Hobitten
Morten – Stephen King Det sorte hus
Josefine - Delia Owens Hvor flod-krebsene synger
Birk - Conn Iggulden Ulven fra stepperne
Jannick – Jeffrey Arher Det 11. bud
Clara - Toshikazu Kawaguchi før kaffen bliver kold
Oliver V - Stephen King De dødes by
Victor – George Orwell Kammerat Napoleon
Peter Karen M. McManus En af os lyver
Asta – Dan Brown Engle og Dæmoner
Oliver N – John Steinbeck Mus og Mænd

Læringsmål
Kendskab til verdenslitteratur i oversættelse
Kendskab til to danske giganter, der læses i resten af verden
At kunne lave et fokuseret danskfagligt oplæg med understøttende citater
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 22 Forløb#15

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer