Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Malene Kjær Jensen
|
Hold
|
2022 EN/e (1e EN, 2e EN, 3e EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
The American Dream (EKSAMEN)
Dette emne har taget udgangspunkt i tidlig amerikansk identitet, med løsrivelsen, og med dannelsen af den nye nation. Vi har diskuteret baggrunden for den store immigration til landet på baggrund af filmen Far and Away sammen med ideen om ”The Fontier” og hvordan denne historiske periode har præget amerikanernes menneske- og samfundssyn om at alt er muligt hvis bare man arbejder for det.
Slutteligt trak vi konceptet The American Dream op til nutiden med artiklen "Downsizing The American Dream" som konkluderer, at drømmen nu ikke handler om at bevæge sig opad i samfundet, men i højere grad om at holde fast i det man har.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Fantasy Fiction
Emnet tog udgangspunkt i de elementer som kapitlet ”What is Fantasy?” behandler. Disse blev herefter behandlet i alle kerneteksterne, og eleverne udarbejdede deres egen ”fantasy-dictionary”. Ud over at kigge på fantasy-elementer, havde emnet fokus på ”fortolkninger” dels med oversættelse, hvor eleverne kiggede kritisk på den danske oversættelse af første kapitel af ”Harry Potter and the Philosopher’s Stone” med efterfølgende diskussion af de udfordringer som oversætteren har stået overfor, og dels med adaption fra bog til film. Vi har desuden diskuteret hvorfor mange mennesker finder fantasy så fascinerende at læse, og hvorfor andre mener at fantasy er en genre der henvender sig til børn og ikke bør anses som ”seriøs” litteratur.
Slutteligt læste vi hele romanen "Coraline" (2002) af Neil Gaiman, hvor fokus især lå på fantasy features men også overlappende genrer som horror.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Transatlantic Slave Trade and modern slavery
TST står for Transatlantic Slave Trade og er et netværk under UNESCO's Associated Schools Project. Rødkilde Gymnasium er med i dette netværk for at sætte fokus på UNESCO's mål og værdier, og også for at give en større bevidsthed om de mindre flatterende dele af vor historie. Forståelse af slaveri i fortiden kan ydermere give et nyt perspektiv til nutidens slaveri, der i 2016 er estimeret til minimum 20 millioner!
Tematisk er der arbejdet med den danske kolonitid på de Dansk Vestindiske øer, med litteratur der beskriver hvilken indflydelse den danske kolonitid har haft for identitetsdannelsen på øerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Science Fiction
Målet med emnet var at opnå en forståelse for hvad der karakteriserer science fiction herunder genrens terminologi. Fokus i emnet lå på især på kunstig intelligens (A.I). Igennem emnet så vi blandt andet på genrens popularitet fra 50’erne og op til i dag samt hvordan fiktionen (selv den der foregår i fremtiden) afspejler ideer, problematikker og temaer fra den samtid den er produceret, f.eks. børnesyn, videnskab, teknologi eller racisme. Vi afprøvede desuden selv A.I med app’en ”Replica” og brugte emnet som springbræt til at snakke om engelsk som ”lingua franca” i forbindelse med Toyotas lancering af ”The Wowen City” i samarbejde med den danske arkitekt Bjarke Ingels.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Climate Action
Under dette emne arbejdes der med emnet klimaforandringer og de problemer og problematikker der følger med fænomenet. Emnet beskæftiger sig med forskellige under-emer indefor klimaforandringer herunder forbrug, psykologiske/etiske bekymringer, mediernes behandling af emnet, klimaaktivisme samt fremtidsudsigter. Emnet består hovedsageligt af non-fiktionstekster som bruges eksamensforberedende på at øve analyse af denne type tekster. Slutteligt bruges filmen "Don't Look Up" som en form for opsamling på alle underemnerne og med formål at øve diskussion af de kritikker som filmen rejser.
(Ns. læst i forløbet: 30)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
The Beautiful Game
Emnet undersøger fodboldsportens indflydelse på engelsk historie, kultur og identitet. Første del af emnet handler om fodboldens historie/opståen i England. Herefter kigger vi på hvordan fodbold kan være en del af en kultur med eksempel i byen Manchester og artiklen "Northern Star" som kortlægger fodboldens betydning for byen selvforståelse både i forhold til klubloyalitet men også hvordan den flyder over i andre kulturformer, f.eks. musikken. Slutteligt kigger vi på hvordan denne klubloyalitet kan kamme over i vold og selvdestruktuon, men også et ubrydeligt sammenhold i form af hooliganisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
It_s a Game of Two Halves, Marek Kohn, The Independent, 16 April 1995.docx
-
Northern Star (Manchester article), Jan Gradvall, Scanorama, May, 2011.pdf
-
How Football Explains the Sentimental Hooligan, Franklin Foer, From Where You Are, Systime, 2011 .pdf
-
The Two Emotions that Drive Sports Fans, Susan Krauss Whitbourne, Psychology Today, 2018.docx
-
Green Street Hooligans (film), Dir.: Lexi Alexander (2005)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
The American Primary Elections 2024
We take a look at Primary Election rules and process and a closer look at the Republican candidates to run against President Joe Biden in the Presidential Election 2024.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
From Empire to Multicultural Nation (EKSAMEN)
Emnet forholder sig til historiske, kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger i forhold til British imperialisme og kolonisme med særligt fokus på Indien. Emnet belyser de værdier som imperiet stod for og måden hvorpå det dominerede en stor del af verden. Derudover behandles delingen efter imperiets ophør af Indien og den post-koloniale arv som Storbritannien stadig kæmper med i dag med særligt fokus på immigranternes identitetsfølelse.
Fagligt fokus er på digt- og fiktionsanalyse herunder særligt på symboler og metaforer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
The Victorian Age (EKSAMEN)
Emnet tager udgangspunkt i litteratur og materiale fra/omhandlende den victorianske æra i England fra 1837-1901. Hovedfokus bliver på det victorianske samfunds opbygning og værdigrundlag som det kommer til udtryk i litteraturen. Især har vi haft fokus på periodens nyfundne sociale samvittighed overfor samfundets bund. Emnet afsluttes med læsning af romanen ”The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde” med formål at belyse konflikten mellem samfundets normer og individets natur.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
The American Presidential Election 2024 (EKSAMEN)
Emnet dækker det amerikanske præsidentvalg i 2024 med fokus på valgkampen mellem de to kandidater samt den politiske splittelse i USA. Emnet dækker desuden det amerikanske valgsystem, svingstater, lobbyisme mm.
Emnet har fagligt fokuseret på retorisk analyse af forskellige taler af de to præsidentkandidater, samt deres partiprogrammer hvortil den retoriske pentagon samt appelformer og retoriske virkemidler indarbejdes.
Emnet skal desuden ses som en fortsættelse af emnet "The American Primary Election 2024" som er afholdt i 2.g.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
The Merchant of Venice (EKSAMEN)
Emnet er en læsning af udvalgte scener fra skuespillet "The Merchant of Venice" (ca. 1599) med fokus på forståelse for Shakespeares samtid, temaer og skrivestil. I analysen af skuespillet har vi fokuseret på fire hovedtemaer; kærlighed, antisemitisme, retfærdighed og venskab. Vi startede med at se filmatiseringen fra 2002, og diskuterede afslutningsvist forskellen på de to publikum der appelleres til med øje for, at menneskers moral og værdisæt har ændret sig siden renæssancen.
Ud over The Merchant of Venice har vi læst og analyseret Sonnet 18 som perspektivering til skrivestilen og emnerne i skuespillet. I arbejdet med begge tekster er vi desuden kommet omkring den lyriske terminologi som bruges i læsningen af Shakespeares værker.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Man vs. Nature
Emnet behandler menneskets forhold til naturen med særligt fokus på overlevelse i den vilde natur. Vi har diskuteret hvilke kvaliteter der er nødvendige for at overleve, hvordan vores instinkter gør os overlevelsesdygtige, men også hvorvidt vi i den moderne verden egentlig lytter til de instinkter. Derudover har vi haft fokus på civilisation mod vildmarken og hvordan det moderne menneske har fjernet sig mere og mere fra det sidste. Fagligt fokus: tekst/film-analyse, citatbrug og genrebekendskab.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Roderick Nash: Wildernss Defined, (background article), 1967Man vs. Nature Compendium.pdf
-
The Frontier Heritage - Edward N. Kearny 1984.docx
-
Henry David Thoreau, Walden, (essay), 1854 Man vs. Nature Compendium.pdf
-
Rich DeMarinis, Wilderness, (short story), 1991 Man vs. Nature Compendium.pdf
-
Jack London, To Build a Fire, (short story), 1908 Man vs. Nature Compendium.pdf
-
Alejandro González Iñárritu, The Revenant (film), 2015
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101686",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101686",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101686"
}