Holdet 2022 EN/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Malene Kjær Jensen
Hold 2022 EN/e (1e EN, 2e EN, 3e EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The American Dream (EKSAMEN)
Titel 2 Fantasy Fiction
Titel 3 Transatlantic Slave Trade and modern slavery
Titel 4 Science Fiction
Titel 5 Climate Action
Titel 6 The Beautiful Game
Titel 7 The American Primary Elections 2024
Titel 8 From Empire to Multicultural Nation (EKSAMEN)
Titel 9 The Victorian Age (EKSAMEN)
Titel 10 The American Presidential Election 2024 (EKSAMEN)
Titel 11 The Merchant of Venice (EKSAMEN)
Titel 12 Man vs. Nature
Titel 13 Tilladte hjælpemidler til terminsprøve/eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The American Dream (EKSAMEN)

Dette emne har taget udgangspunkt i tidlig amerikansk identitet, med løsrivelsen, og med dannelsen af den nye nation. Vi har diskuteret baggrunden for den store immigration til landet på baggrund af filmen Far and Away sammen med ideen om ”The Fontier” og hvordan denne historiske periode har præget amerikanernes menneske- og samfundssyn om at alt er muligt hvis bare man arbejder for det.
Slutteligt trak vi konceptet The American Dream op til nutiden med artiklen "Downsizing The American Dream" som konkluderer, at drømmen nu ikke handler om at bevæge sig opad i samfundet, men i højere grad om at holde fast i det man har.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Fantasy Fiction

Emnet tog udgangspunkt i de elementer som kapitlet ”What is Fantasy?” behandler. Disse blev herefter behandlet i alle kerneteksterne, og eleverne udarbejdede deres egen ”fantasy-dictionary”. Ud over at kigge på fantasy-elementer, havde emnet fokus på ”fortolkninger” dels med oversættelse, hvor eleverne kiggede kritisk på den danske oversættelse af første kapitel af ”Harry Potter and the Philosopher’s Stone” med efterfølgende diskussion af de udfordringer som oversætteren har stået overfor, og dels med adaption fra bog til film. Vi har desuden diskuteret hvorfor mange mennesker finder fantasy så fascinerende at læse, og hvorfor andre mener at fantasy er en genre der henvender sig til børn og ikke bør anses som ”seriøs” litteratur.
Slutteligt læste vi hele romanen "Coraline" (2002) af Neil Gaiman, hvor fokus især lå på fantasy features men også overlappende genrer som horror.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Transatlantic Slave Trade and modern slavery

TST står for Transatlantic Slave Trade og er et netværk under UNESCO's Associated Schools Project. Rødkilde Gymnasium er med i dette netværk for at sætte fokus på UNESCO's mål og værdier, og også for at give en større bevidsthed om de mindre flatterende dele af vor historie. Forståelse af slaveri i fortiden kan ydermere give et nyt perspektiv til nutidens slaveri, der i 2016 er estimeret til minimum 20 millioner!
Tematisk er der arbejdet med den danske kolonitid på de Dansk Vestindiske øer, med litteratur der beskriver hvilken indflydelse den danske kolonitid har haft for identitetsdannelsen på øerne.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 Science Fiction

Målet med emnet var at opnå en forståelse for hvad der karakteriserer science fiction herunder genrens terminologi. Fokus i emnet lå på især på kunstig intelligens (A.I). Igennem emnet så vi blandt andet på genrens popularitet fra 50’erne og op til i dag samt hvordan fiktionen (selv den der foregår i fremtiden) afspejler ideer, problematikker og temaer fra den samtid den er produceret, f.eks. børnesyn, videnskab, teknologi eller racisme. Vi afprøvede desuden selv A.I med app’en ”Replica” og brugte emnet som springbræt til at snakke om engelsk som ”lingua franca” i forbindelse med Toyotas lancering af ”The Wowen City” i samarbejde med den danske arkitekt Bjarke Ingels.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Climate Action

Under dette emne arbejdes der med emnet klimaforandringer og de problemer og problematikker der følger med fænomenet. Emnet beskæftiger sig med forskellige under-emer indefor klimaforandringer herunder forbrug, psykologiske/etiske bekymringer, mediernes behandling af emnet, klimaaktivisme samt fremtidsudsigter. Emnet består hovedsageligt af non-fiktionstekster som bruges eksamensforberedende på at øve analyse af denne type tekster. Slutteligt bruges filmen "Don't Look Up" som en form for opsamling på alle underemnerne og med formål at øve diskussion af de kritikker som filmen rejser.
(Ns. læst i forløbet: 30)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 The Beautiful Game

Emnet undersøger fodboldsportens indflydelse på engelsk historie, kultur og identitet. Første del af emnet handler om fodboldens historie/opståen i England. Herefter kigger vi på hvordan fodbold kan være en del af en kultur med eksempel i byen Manchester og artiklen "Northern Star" som kortlægger fodboldens betydning for byen selvforståelse både i forhold til klubloyalitet men også hvordan den flyder over i andre kulturformer, f.eks. musikken. Slutteligt kigger vi på hvordan denne klubloyalitet kan kamme over i vold og selvdestruktuon, men også et ubrydeligt sammenhold i form af hooliganisme.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 7 The American Primary Elections 2024

We take a look at Primary Election rules and process and a closer look at the Republican candidates to run against President Joe Biden in the Presidential Election 2024.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 From Empire to Multicultural Nation (EKSAMEN)

Emnet forholder sig til historiske, kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger i forhold til British imperialisme og kolonisme med særligt fokus på Indien. Emnet belyser de værdier som imperiet stod for og måden hvorpå det dominerede en stor del af verden. Derudover behandles delingen efter imperiets ophør af Indien og den post-koloniale arv som Storbritannien stadig kæmper med i dag med særligt fokus på immigranternes identitetsfølelse.
Fagligt fokus er på digt- og fiktionsanalyse herunder særligt på symboler og metaforer.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 9 The Victorian Age (EKSAMEN)

Emnet tager udgangspunkt i litteratur og materiale fra/omhandlende den victorianske æra i England fra 1837-1901. Hovedfokus bliver på det victorianske samfunds opbygning og værdigrundlag som det kommer til udtryk i litteraturen. Især har vi haft fokus på periodens nyfundne sociale samvittighed overfor samfundets bund. Emnet afsluttes med læsning af romanen ”The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde” med formål at belyse konflikten mellem samfundets normer og individets natur.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 10 The American Presidential Election 2024 (EKSAMEN)

Emnet dækker det amerikanske præsidentvalg i 2024 med fokus på valgkampen mellem de to kandidater samt den politiske splittelse i USA. Emnet dækker desuden det amerikanske valgsystem, svingstater, lobbyisme mm.
Emnet har fagligt fokuseret på retorisk analyse af forskellige taler af de to præsidentkandidater, samt deres partiprogrammer hvortil den retoriske pentagon samt appelformer og retoriske virkemidler indarbejdes.
Emnet skal desuden ses som en fortsættelse af emnet "The American Primary Election 2024" som er afholdt i 2.g.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 The Merchant of Venice (EKSAMEN)

Emnet er en læsning af udvalgte scener fra skuespillet "The Merchant of Venice" (ca. 1599) med fokus på forståelse for Shakespeares samtid, temaer og skrivestil. I analysen af skuespillet har vi fokuseret på fire hovedtemaer; kærlighed, antisemitisme, retfærdighed og venskab. Vi startede med at se filmatiseringen fra 2002, og diskuterede afslutningsvist forskellen på de to publikum der appelleres til med øje for, at menneskers moral og værdisæt har ændret sig siden renæssancen.
Ud over The Merchant of Venice har vi læst og analyseret Sonnet 18 som perspektivering til skrivestilen og emnerne i skuespillet. I arbejdet med begge tekster er vi desuden kommet omkring den lyriske terminologi som bruges i læsningen af Shakespeares værker.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 12 Man vs. Nature

Emnet behandler menneskets forhold til naturen med særligt fokus på overlevelse i den vilde natur. Vi har diskuteret hvilke kvaliteter der er nødvendige for at overleve, hvordan vores instinkter gør os overlevelsesdygtige, men også hvorvidt vi i den moderne verden egentlig lytter til de instinkter. Derudover har vi haft fokus på civilisation mod vildmarken og hvordan det moderne menneske har fjernet sig mere og mere fra det sidste. Fagligt fokus: tekst/film-analyse, citatbrug og genrebekendskab.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 13 Tilladte hjælpemidler til terminsprøve/eksamen

Dokumentet med links til de tilladte hjælpemidler nævnt herunder og en huskeseddel til terminsprøven/eksamen ligger på forsiden af engelskmappen i Lectio.


Tilladte hjælpemidler til skriftlig terminsprøve i engelsk A, 3.g, Rødkilde Gymnasium, 2025

https://minlaering.dk/dashboard (Engram)

https://www.ordbogen.com/da/ (Ordbogen.com)

https://www.ordbogen.com/da/ (abc-ordbogen)

https://www.merriam-webster.com/ (Merriam-Webster, engelsk/engelsk ordbog)

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ (Oxford Learners Dictionary engelsk/engelsk ordbog)
Ordbogen.com (Gyldendal ordbog)

https://www.thesaurus.com/ (synonymordbog)

https://konto.systime.dk/?id=499&redirect_url=https%3A%2F%2Fkonto.systime.dk%2Findex.php%3Fid%3D494&L=0 (Systime login)

https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=240 (The English Handbook, Systime)


Du skal have slået stave- og grammatikkontrol TIL i word. Du må IKKE bruge Editor-funktionen i microsoft, oversættelse eller andre tilføjelsesprogrammer som selv danner tekst.  



PS: alle dokumenter som du mener du får brug for fra Lectio eller Drev skal være downloaded og gemt på din computers harddisk inden prøven.
det gælder f.eks. følgende dokumenter fra mappen "Analysemodeller":
- Toolbox for rhetorical analysis
- How to read a text
- engaging the reader
- Short story analysis
- Narrator types and point of view
- How do I write a good passage about language style

(desuden alle dine gamle afleveringer samt feedbackdokumenterne i mappen "Feedback på afleveringer" og/eller hvad du ellers mener du kan få brug for)

HUSK AT MEDBRINGE HØRETELEFONER SÅ DU KAN LYTTE TIL LYD/VIDEO.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer