Titel
12
|
Imperiers opståen og forfald (kronologiforløb)
Arbejdsformen er primært projektarbejde bortset fra det første modul, hvor elverne vil få viden om imperieteori.
Eleverne skal undervejs i forløbet udarbejde en hjemmeside, hvor der bl.a. skal indgå en video og en kildeanalyse. Der gives desuden formativ evaluering i form af gensidig elev- og lærerfeedback.På baggrund af de faglige mål udarbejder læreren en test som evaluering på forløbet. Desuden giver læreren en endelig feedback på hjemmesiderne og tilhørende produkter.
Anvendt litteratur:
Peter Fibiger Bang mf. https://imperier.ibog.forlagetcolumbus.dk. 2024.
Kapitel 1: Imperiet - en global historie i udvalg: IMPERIER (0,2 ns) , Magtens hemmelighed: Hvordan imperier regerer | IMPERIER (3,5 ns) og Teorier om imperier | IMPERIER (2,4 ns)
Kapitel 2: Romerriget i udvalg: Kapitel 2: Romerriget | IMPERIER (0,2 ns), Erobrende republik og universelt imperium | IMPERIER (3,4 ns), Imperiets politiske organisering | IMPERIER (6,1 ns)
Kapitel 7: Franske imperier i udvalg: Kapitel 7: Franske imperier | IMPERIER (0,3 ns), Det napoleonske imperium | IMPERIER (0,8 ns) , Overblik: Imperiets faser | IMPERIER (4,8 ns) og Napoléon | IMPERIER (5,5 ns)
Kapitel 8: Den nazistiske imperiedrøm i udvalg: Lebensraum og Neuordnung Europas på racistisk grundlag | IMPERIER (3,0 ns), Nazisternes kolonivision: (5,7 ns) og Imperiets kultur | IMPERIER (1,7 ns)
Kapitel 9: Imperier i dag? I udvalg: Kapitel 9: Imperier i dag? (0,8 ns.), Et amerikansk imperium? (4,4 ns) Kina (2,2 ns)
Følgende faglige mål vil blive arbejdet:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Følgende kernestof vil blive arbejdet med:
- Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- Holocaust og andre folkedrab
- Historiebrug og -formidling
- Historiefaglige teorier og metoder. ̶
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
|