Holdet 2022 id/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Cecilia Kirk, Roar Futtrup Havemann Ipsen
Hold 2022 id/d (1d id, 2d id, 3d id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmisk opvarmning
Titel 2 X-fit
Titel 3 Floorball
Titel 4 Sundhedslektioner
Titel 5 Softball
Titel 6 Pickelball
Titel 7 Grundtræningsformer
Titel 8 Jive
Titel 9 Selvtræningsprojekt
Titel 10 Parkour
Titel 11 Basketball 1
Titel 12 Lancier og folkedans
Titel 13 Basketball 2
Titel 14 Repetition af eksamensforløb fra 1. og 2.g

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmisk opvarmning

Omfang: 5 lektioner a 90 (75) min.
Hovedområde: Musik og bevægelse (+klatring).

Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.

Udover opvarmningsprogrammet skal eleverne ligeledes lave en svingserie bestående af 16 x 4taktslag. Eleverne skal selv vælge et musikstykke, der passer til deres svingserie.

Opvarmningsprogrammet bedømmes ud fra følgende kriterier:
- Evnen til at planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram.
- Evnen til at finde egnet musik til de fundne øvelser.
- Evnen til at udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/hold i det.
- Evnen til at argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget.
- Demonstrerer eleven forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg.
- Evnen til at reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogram.

Svingserien bedømmes ud fra følgende kriterier:
- Evnen til at høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken.
- Evnen til at holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken.
- Evnen til at koordinere bevægelser og udføre svingene teknisk korrekt.

Teori
Yubiobogen
kap. 30.1 Hvorfor varme op? s. 1287 – 1288
kap. 30.1 Selve musikken s. 1288 – 1289
Kap 30.3 Bevægelseskvaliteter s. 1290-1293
kap. 30.8 Labans bevægelseslære s. 1308 - 1310



Selve forløbet tog denne form:
Lektion 1: Musikforståelse + rytme/tempo.
Lektion 2: Gruppearbejde, hvor eleverne laver opvarmningsprogram + svingserie.
Lektion 3: Gruppearbejde, hvor eleverne laver opvarmningsprogram + svingserie.
Lektion 4: Fremvisning af svingserier. (Opvarmningsprogrammet vises i næste forløb)..
Lektion 5: Labans bevægelseslære (Teori + aktiviteter)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 X-fit

Omfang: 7 lektioner á 90 (75) min.

Hovedområde: Klassiske og nye idrætter.

Forløbsbeskrivelse: Crossfit er en træningsform og sportsgren, der som oftest foregår ved høj intensitet. Øvelserne er funktionelle og flere led aktiveres, dvs. at øvelserne nemt kan overføres til de bevægelser, vi går og laver til daglig. De øvelser, der benyttes i Crossfit stammer typisk fra gymnastik, vægtløftning, konditionstræning og yoga.

Formålet med Crossfit-forløbet er, at I erfarer, hvilken træningsform X-fit er, samt får kendskab til de centrale, tekniske øvelser og forståelse for de måder, man kan sammensætte Crossfit-træning på.

Forløbsprøven består i afvikling af en træning (WOD) for resten af klassen med overvejelser over øvelses-sammensætning, samt teknikken i øvelserne.

Særlige fokuspunkter du skal kunne:
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde.
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde.
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde.
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer.
- Forstå den særlige Crossfit-mentalitet, hvor man giver sig fuldt ud, men samtidig støtter, motiverer og korrigerer sine klassekammerater.


Teori:
Yubiobogen
kap 25.1 X-fits historie s. 936
kap 25.2 Regler, ide & organisering s. 964 – 968
Kap 25.6 Strong is the new Skinny s. 991.993
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Floorball

Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksi- malt er to elever om en bold det meste af tiden.I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i femte lektion, hvor sammenspil og taktik er fokus.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden - Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre

Teori:
Yubiobogen
kap. 14.1 Floorballs historie s. 615 - 616
kap. 14.1 Regler, ide og organisering s. 616 – 623
Kap. 14.6 Den gode floorbalspiller s. 657 - 658
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sundhedslektioner

Dette korte forløb skal give eleverne et indblik i "sundhedsbegrebet" og give dem et indblik i deres egen sundhed. Forløbet består af tre lektioner:

Lektion 1: Teorilektion, hvor eleverne bl.a. diskuterer sundhedsbegrebet. Hvornår er man egentlig sund? Hvilke anbefalinger er der på området? Eleverne har som lektie til lektionen læst artiklen "Vores livsstil er sygelig. Det er ikke ekstremt at være fysisk aktiv i halvanden time om dagen. Det ekstreme er at være fysisk inaktiv i godt 22,5 timer". På timen diskuteres artiklens pointer. Hernæst ses dokumentaren: "Ha det godt" (2007), der omhandler en ung mand, der i 14 dage ikke må tage mere end 1500skridt om dagen. Hvad sker der med hans krop?

Lektion 2: Introduktion samt gennemførelse af bip-test.

Lektion 3: Sundhedsmålinger - Smidighed, Talje-hofte-ratio, gribestyrke, hoppehøjde, blodtryk. Eleverne fik herudover mulighed for at prøve skolens tanita-maskine, der bl.a. kan måle BMI, fedt %, muskelmasse, metabolisk alder mm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Pickelball


Pickelball forløbsbeskrivelse
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spillet pickelball
De skal primært beskæftige sig med at spille dobbeltversionen af spillet, hvor der er fokus på grundlæggende indføring i reglerne, teknikken og taktikken i spillet.
Først læres grebet og de forskellige slag. Herefter sættes slagene sammen i forskellige slagserier, og der spilles en masse kampe.
Teknisk skal der arbejdes med forskellige typer af slag.
- Forhåndsslag, baghåndsslag, serv, flugtning og smash
Specielle pickelballslag:
- Drop shot, offensivt lob, defensivt lob og dink
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor elevernes egen-færdigheder inden for nogle isolerede øvelser testes.

Hvad skal jeg kunne?
- Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob & flugtning/smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball
- Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning og dropshot (både i for- og baghånd)
- Rimelig beherskelse af serv, returnering og smash i forhåndssiden
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen

Teori
- kap. 210.1 Pickelballs historie s. 1254-1256
- kap 210.2 Regler, ide og organisering s. 1256-1260
- kap 10.2.1 Boldspilsfamilerne
- kap 210.6 ældre og idræt 1279-1982
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Grundtræningsformer

Dette forløbe tager udgangspunkt i følgende område inden for idræts faglige mål
Fokusområde fysisk aktivitet og træning
– gennem alsidig idrætsundervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for idrættens discipliner og træning
– udforme og udføre opvarmnings- og grundtræningsprogrammer samt gennemføre enkle fysiologiske test og i forbindelse hermed kunne redegøre for relevant fysiologisk viden
– udfærdige, gennemføre og evaluere eget fysisk træningsprogram og kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden

Forløbet har til hensigt at forberede dem på det selvstændige træningsprojekt som for deres vedkommende vil bliver gennemført som de sidste forløb i 2.g.
De vil i dette forløbet praksis og teoretisk blive introduceret til forskellige former for aerob og anaerob træning, samt styrketræning.
Evaluering foregår ved at de i grupper skal strukturere dele af et grundtræningsprogram og gennemfører dette med resten af holdet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Jive

Dette forløb tager udgangspunkt i den latinamerikanske pardans Jive
De vil skulle udføre grundtrin og forskellige typer af variationer individuelt og med en partner.
De vil i dette forløb var fokus på, hvordan man forsøger at styre sin partner og hvordan man kan sammensætte variationer til små dansesekvenser.
De skal kunne danse i takt til musikken og der skal anvendes forskellige typer musik. Almindeligt 4/4 dels musik som klassik jivemusik.
De skal arbejde med at udforme små sammensatte dansesekvenser i mindre grupper.
De skal afslutte med at forevise dansesekvenser i mindre grupper.

Teori:
Yubiobogen
Kap. 32.1 Standard og latin s. 1291 - 1294
kap 32.2 Jive                 s. 1302 – 1303
Kap. 33.6 Idrættens Organisering s. 1399-1401



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Selvtræningsprojekt

Dette træningsprojekt tager udgangspunkt i følgende faglige mål:
Fokusområde fysisk aktivitet og træning
– gennem alsidig idrætsundervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for idrættens discipliner og træning
– udforme og udføre grundtræningsprogram samt gennemføre enkle fysiologiske test og i forbindelse hermed kunne redegøre for relevant fysiologisk viden
– udfærdige, gennemføre og evaluere eget fysisk træningsprogram og kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
Træningsforløbet skal vise elevens evne til at koble teoretisk viden til et personligt træningsforløb
I bedømmelse vil indgå følgende:
– fysisk kapacitet(udvikling i træningsforløbet)
– planlægning, gennemførelse og evaluering af eget træningsprogram i 3.g, herunder evnen til at koble teori og træningslære sammen med praktik.
Eleverne skal endvidere udarbejde en individuel skriftlig rapport  over deres træningsprojekt
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Træningsrapport 02-06-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Parkour

Formålet med parkourforløbet er indsigt i de basale teknikker. Forløbet er bygget op, så det giver forståelse for anvendelsen og udførelsen af de forskellige teknikker: balance, jumps, rails og vaults. Udgangspunktet er grundlæggende bevægelser, som så kan tilpasses den enkeltes niveau via forskellige udgaver af teknikkerne. Forløbet afsluttes med at forskellige udvalgte teknikker fra alle fire hovedområder vises. Enten som isolerede øvelser, eller hvis det er muligt på en bane, hvor så mange relevante teknikker som muligt inddrages. Forløbsprøven er frem- visningen af de øvelser eller det gennemløb, der laves ud fra egne valg. Evalueringen tager udgangspunkt i egen anvendelse og forståelse af teknikkerne. Gennemløbet kan evt. filmes og afleveres som produkt.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Precision jumps + mindst to andre spring - Catcrawl på gulvet, evt. på bom
- Gående balance på bom
- Lande i balance
- Safety vault + to andre vaults
- Turn vault på rail / gelænder + mindst to andre teknikker til rails
- Kunne vurdere hvilken teknik, der kan anvendes ved en forhindring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Basketball 1

I forløbet med basketball har vi arbejdet med grundlæggende færdigheder , derfor forventes eleverne at kunne beherske følgende:
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stød-/brystaflevering, studs og over hovedet) samt vide hvornår hvilken afleveringstype er mest nyttig.
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
- Indgå̊ i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
- Dække op med henholdsvis zone- og personligt forsvar samt kunne reflektere og fordele/ulemper ved de forskellige forsvarsformer.

Derudover er eleverne blevet introduceret til følgende, som de forventes at have kendskab til:
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
Finter fx crossover og forfinteløb

Teori:
Yubiobogen
kap 12.1 Basketballs historie s. 543-535
kap 12.2 Regler, ide & organisering s. 535 – 544
kap 12.6 Kan du score? S. 576 - 579
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Lancier og folkedans

Eleverne skal lære at danse alle 5 ture i Rødkilde Gymnasiums lancier.
De vil være fokus på at kunne udføre de korrekte trin i de forskellige ture, samt at kunne følge takterne i den forskellige ture. De vil endvidere blive introduceret til andre kredsdanse for forskellige lande
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Basketball 2

I forløbet med basketball har vi arbejdet med grundlæggende færdigheder , derfor forventes eleverne at kunne beherske følgende:
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stød-/brystaflevering, studs og over hovedet) samt vide hvornår hvilken afleveringstype er mest nyttig.
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
- Indgå̊ i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
- Dække op med henholdsvis zone- og personligt forsvar samt kunne reflektere og fordele/ulemper ved de forskellige forsvarsformer.

Derudover er eleverne blevet introduceret til følgende, som de forventes at have kendskab til:
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer