Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Christina Bøhmer Vibæk
|
Hold
|
2022 id/e (1e id, 2e id, 3e id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb - Ultimate
Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves.
Eleven skal kunne flg.:
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet, hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb, hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
sundhedsprofiler
Sundhedsprofiler
Dette korte forløb skal give eleverne et indblik i "sundhedsbegrebet" og give dem et indblik i deres egen sundhed.
Forløbet består af tre lektioner:
Lektion 1: Teorilektion, hvor eleverne bl.a. diskuterer sundhedsbegrebet. Hvornår er man egentlig sund? Hvilke anbefalinger er der på området? Eleverne har som lektie til lektionen læst artiklen "Vores livsstil er sygelig. Det er ikke ekstremt at være fysisk aktiv i halvanden time om dagen. Det ekstreme er at være fysisk inaktiv i godt 22,5 timer". På timen diskuteres artiklens pointer. Hernæst ses dokumentaren: "Ha det godt" (2007), der omhandler en ung mand, der i 14 dage ikke må tage mere end 1500skridt om dagen. Hvad sker der med hans krop?
Lektion 2: Introduktion samt gennemførelse af bip-test.
Lektion 3: Sundhedsmålinger - Smidighed, Talje-hofte-ratio, gribestyrke, blodtryk. Eleverne fik herudover mulighed for at prøve skolens tanita-maskine, der bl.a. kan måle BMI, fedt %, muskelmasse, metabolisk alder mm. Vi diskuterer, hvorfor BMI i sig selv er et problematisk mål og sammenligner egne målinger med standardtabeller for samme aldersgruppe.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
X-fit
X-fit
Formålet med X-fitforløbet er en grundlæggende indføring i X-fit som træningsform, kendskab til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes på.
I de første lektioner vil fokus primært være på øvelser med egen kropsvægt, og i de følgende lektioner vil der blive inddraget forskellige redskaber - kettlebells og TRX-seler.
I hver lektion læres desuden en ny måde at sammensætte træningen på.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de gennemgåede tekniske øvelser og de forskellige måder at sammensætte træningen på.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Støtte, motivere, korrigere og tælle for klassekammerater
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Nyt emne: X-fitHusk drikkedunk, da der er svedgaranti :)Du har hjemme læst s.963-969 i Yubio, der skal bruges som base til dette forløb.Forventet tidsforbrug: 15-20 min.Yubiohttps://drive.google.com/file/d/1MqBrVyWip82GxlHMYQQ32ALJsLyCpuyb/view?usp=s
-
Et godt og lykkebringende nytår, kære 1.e :)X-fit - lektion 2Ingen lektie, men husk din drikkedunk.
-
X-fit 3 - TEORI INDENFOR (der er terminsprøver i hallen)Lektionen bliver en teoretisk idrætslektion, hvor vi arbejder med x-fit i form af en artikel og jeres produkt til forløbsprøven.DER ER INGEN LEKTIER - NYD DET :)
-
X-fit 1.e lektion 3.docx
-
X-fit 4KettlebellsVi mødes i dansesalen i dag.
-
X-fit 5TRX
-
X-fit 5Introduktion til TRX
-
X-fit 6 - HUSK AT AFLEVERE SKABELON DAGEN FØR.3 x elevWODs1) Anna, Thea, Andrea, Ida N, Ludvig og Emma G2) Simon, Caroline, Ella, Alexander og Ida F3) Maria, Emma K, Aksel, Maja og Magnus
-
X-fit 73 x elevWODs1) Nanna, Asbjørn, Sara, Sofie og Isabella2) Gloria, Anushan, Mads, Noa og Nicoline3) Frederikke, Christian, William, Josefine og Daris
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Floorball
Floorball
Eleverne skal spille såvel kønsintegreret som kønsopdelt for derved at blive bevidst om forskelle og ligheder mellem kønnenes måde at spille på.
De vil blive evalueret individuelt, hvor de skal forevise tekniske færdigheder såsom skudvariation, boldkontrol og driblinger. Endvidere vil deres taktiske evner i det færdige spil blive inddraget i denne evaluering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Badminton
Badminton
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spil på en halv bane. Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, og det hele bliver pakket ind i mange forskellige kamplignende spil på en halv bane. Grunden til, at der ikke spilles på fuld bane er, at det sjælden kan lade sig gøre pladsmæssigt på idræt C-niveau.
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor elevernes egen-færdigheder inden for nogle isolerede øvelser testes. De enkelte lektioner er bygget op omkring forløbsprøven, så eleverne bliver bedst mulig klædt på til denne.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne - Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
step-aerobic
Step-aerobic
Udføre begyndertrin og let øvet-trin i step-aerobic.
Koordination med både ben og arme i takt til musikken ved indlæring af nye serier.
Korrekt teknik og udtryk (hele foden på, rank kropsholdning og stræk benene).
Kunne følge med fysisk og konditionsmæssigt hele timen.
Sammensætte små koreografier, hvor der indtænkes varieret brug af rum og bænk.
Opbygge øvelser, så de bliver gradvist mere komplekse.
Redegøre for centrale begreber såsom kontinuerlig træning, puls og Borg-skala.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
intro til yoga og padel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
træningsprojekt
Træningsprojekt
Dette træningsprojekt tager udgangspunkt i følgende faglige mål:
Fokusområde fysisk aktivitet og træning
– gennem alsidig idrætsundervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for idrættens discipliner og træning
– udforme og udføre grundtræningsprogram samt gennemføre enkle fysiologiske test og i forbindelse hermed kunne redegøre for relevant fysiologisk viden
– udfærdige, gennemføre og evaluere eget fysisk træningsprogram og kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
Træningsforløbet skal vise elevens evne til at koble teoretisk viden til et personligt træningsforløb
I bedømmelse vil indgå følgende:
– fysisk kapacitet(udvikling i træningsforløbet)
– planlægning, gennemførelse og evaluering af eget træningsprogram i 2.g, herunder evnen til at koble teori og træningslære sammen med praktik.
Eleverne skal endvidere udarbejde en individuel skriftlig rapport over deres træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Introduktion til træningsprojektetVi mødes til en teoretisk idrætstime i F02 for at planlægge jeres individuelle træningsprojekt.Ingen lektie :)
-
2.e Forberedelse til træningsprojektet.docx
-
Nu går det løs!Starttest til det individuelle træningsprojekt.Du har hjemme planlagt din opvarmning og starttest + noteret det i dit g.doc., så det kan gentages så præcist som muligt, når der skal midtvejs- og sluttestes.Husk din computer, vandflaske
-
Nu går det løs! Vi mødes omklædt i hallen i starten af lektionen.Starttest til det individuelle træningsprojekt.Du har hjemme planlagt din opvarmning og starttest + noteret det i dit g.doc., så det kan gentages så præcist som muligt, når der skal mid
-
Træningsprojekt - vi starter fælles i hallen med lidt info.Du har som forberedelse planlagt 60 min's træning, som vil gavne dit projekt og bringe dig tættere på målstregen.Husk at udfylde din træningsdagbog.
-
TræningsprojektVi starter fælles i hallen med fraværsregistrering + evt. fælles beskeder.Du har som forberedelse planlagt 60 min's træning, som vil gavne dit projekt og bringe dig tættere på målstregen.Husk at udfylde din træningsdagbog.
-
TræningsprojektVi starter fælles i hallen med fraværsregistrering + en fælles besked vedr. midtvejsrefleksion.Dernæst går det løs med midtvejstesten!Du skal gentage opvarmningen fra starttesten + dernæst gentage starttesten (husk dokumentation).Alle
-
TræningsprojektDu har skrevet en midtvejsrefleksion sammen med resultatet og dokumentationen for din midtvejstest. Desuden har du genovervejet dine træningspas ift. eventuelle justeringer.Vi starter fælles i hallen med fraværsregistrering.Du har som
-
Vi starter fælles i hallen.Dernæst holder CB oplæg om aerob træning + træningsrapport (30 min.) og derefter om anaerob træning + træningsrapport (30 min.) i F36.Det er valgfrit, om man vil træne hele lektionen, eller om man vil høre oplæg + planlægge
-
Træningslære - aerob træning.pptx Træningslære - anaerob træning.pptx
-
SLUTTEST - jeg hepper på jer!I skal forsøge at skabe de samme rammer til sluttesten, som der var til de to øvrige tests, så resultaterne bliver sammenlignelige.Hvis man ikke skal slutteste i dag grundet fx kamp dagen inden (aftalt med mig i forrige l
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Basketball
Basketball
Læringsmål/kriterier til bedømmelse (forløbsprøve og eksamen):
- At kunne lave et lay-up, hvor bolden slippes kontrolleret og med korrekt teknik
- At kunne lave et stående tohåndsskud, hvor bolden slippes med korrekt teknik
- At kunne drible med venstre og højre hånd (gerne mens man kigger op)
- At kunne lave forskellige afleveringer (primært stødaflevering/chest pass, studsaflevering/bounce pass)
- At kunne lave finter (primært crossover og pumpfake)
- At kunne rebounde og forstå for anvendelsen af dette
- At kunne forstå taktiske begreber (cuts og opstillinger)
- At kunne indgå i kampsituationer, hvor man modtager bolden og spiller den videre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Rep. af badminton, x-fit og stepaerobic
Repetition - to lektioner til hver eksamensdisciplin
Første lektion
Vi genopfrisker de centrale elementer fra de tre forløb.
Anden lektion
Der laves et videoprodukt til bedømmelse samt en drejebog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Les Lanciers og folkedans
Les Lanciers + Folkedans
Formålet med forløbet Les Lanciers og folkedans er at opnå en forståelse for de centrale elementer i dansene. I de 5 Les Lanciers-ture skal eleverne få en forståelse for trin, rytme og udtryk. Et godt kendskab til musikken er en stor hjælp til at finde ud af, hvilken formation og hvilke trin der skal laves. Forløbet bestod af 6 lektioner, hvoraf 5 af lektionerne blev brugt på at lære de 5 Les Lanciers ture og en enkelt lektion blev brugt på folkedans. Klassen har stiftet bekendtskab med folkedansene: Totur til Vejle og Den muntre kreds.
Fokuspunkter:
- Udføre de forskellige trin såsom chassétrin, gåtrin samt danse fx polka i takt til musikken
- Opøve musikforståelse så du kan høre, hvornår sekvenser i folkedansene starter og slutter
- Kunne føre eller blive ført af en partner
- Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
- Kunne huske de forskellige danse udenad, så du kan danse med passende udtryk
- Kunne redegøre for de vigtigste elementer ved folkedansenes historie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Rep. af floorball
Repetition af eksamensdisciplin
Første lektion
Vi genopfrisker de centrale elementer i spillet floorball.
Anden lektion
Der arbejdes med en drejebog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Teori, drejebøger og afslutning
Pensum genses i eksamensgrupper, der dernæst holder oplæg i matrixgrupper.
Valgfrie drejebøger testes og tilrettes.
Der sættes et festligt og udfordrende punktum for tre års samarbejde :)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#12
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101706",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101706",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101706"
}