Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Christian Ørts Ottosen
|
Hold
|
2022 id/k (1k id, 2k id, 3k id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate i grundforløbet
Grundforløb
Ultimate (6 lektioner)
Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de gennemgåede elementer og selvfølgelig evnen til at kunne deltage i det færdige spil.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet, hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb, hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sundhedsprofiler
Dette korte forløb skal give eleverne et indblik i "sundhedsbegrebet" og give dem et indblik i deres egen sundhed. Forløbet består af tre lektioner:
Lektion 1: Teorilektion, hvor eleverne bl.a. diskuterer sundhedsbegrebet. Hvornår er man egentlig sund? Hvilke anbefalinger er der på området? Eleverne har som lektie til lektionen læst artiklen "Vores livsstil er sygelig. Det er ikke ekstremt at være fysisk aktiv i halvanden time om dagen. Det ekstreme er at være fysisk inaktiv i godt 22,5 timer". På timen diskuteres artiklens pointer. Hernæst ses dokumentaren: "Ha det godt" (2007), der omhandler en ung mand, der i 14 dage ikke må tage mere end 1500skridt om dagen. Hvad sker der med hans krop?
Lektion 2: Introduktion samt gennemførelse af bip-test.
Lektion 3: Sundhedsmålinger - Smidighed, Talje-hofte-ratio, gribestyrke, hoppehøjde, blodtryk. Eleverne fik herudover mulighed for at prøve skolens tanita-maskine, der bl.a. kan måle BMI, fedt %, muskelmasse, metabolisk alder mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Floorball
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball.
- Aflevering til makker 5-10 meter væk.
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand.
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo.
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser.
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden.
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander.
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser.
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Rytmisk opvarmning
Omfang: 7 lektioner a 90 (75) min.
Hovedområde: Musik og bevægelse (+klatring).
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
Udover opvarmningsprogrammet skal eleverne ligeledes lave en svingserie bestående af 16 x 4taktslag. Eleverne skal selv vælge et musikstykke, der passer til deres svingserie.
Opvarmningsprogrammet bedømmes ud fra følgende kriterier:
- Evnen til at planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram.
- Evnen til at finde egnet musik til de fundne øvelser.
- Evnen til at udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/hold i det.
- Evnen til at argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget.
- Demonstrerer eleven forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg.
- Evnen til at reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogram.
Svingserien bedømmes ud fra følgende kriterier:
- Evnen til at høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken.
- Evnen til at holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken.
- Evnen til at koordinere bevægelser og udføre svingene teknisk korrekt.
Selve forløbet tog denne form:
Lektion 1: Musikforståelse + rytme/tempo.
Lektion 2: Gruppearbejde, hvor eleverne laver opvarmningsprogram + svingserie.
Lektion 3: Gruppearbejde, hvor eleverne laver opvarmningsprogram + svingserie.
Lektion 4: Gruppearbejde, hvor eleverne laver opvarmningsprogram + svingserie.
Lektion 5: Fremvisning af svingserier. (Opvarmningsprogrammet vises i næste forløb).
Lektion 6: Sammensætning af svingserier + redskaber.
Lektion 7: Labans bevægelseslære (Teori + aktiviteter)
Gennemgået materiale/lektier:
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=185 - Introduktion til opvarmning til musik.
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=c3767 - Svingserier.
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=c3684 - Håndredskaber i gymnastik.
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=c2082 - Labans bevægelseslære.
*** Eleverne blev på skift taget ud af undervisningen for at klatre på skolens klatrevæg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Crossfit
Omfang: 6 lektioner á 90 (75) min.
Hovedområde: Klassiske og nye idrætter
Forløbsbeskrivelse: Crossfit er en træningsform og sportsgren, der som oftest foregår ved høj intensitet. Øvelserne er funktionelle og flere led aktiveres, dvs. at øvelserne nemt kan overføres til de bevægelser, vi går og laver til daglig. De øvelser, der benyttes i Crossfit stammer typisk fra gymnastik, vægtløftning, konditionstræning og yoga.
Formålet med Crossfit-forløbet er, at I erfarer, hvilken træningsform Crossfit er, samt får kendskab til de centrale, tekniske øvelser og forståelse for de måder, man kan sammensætte Crossfit-træning på.
Forløbsprøven består i afvikling af en træning (WOD) for resten af klassen med overvejelser over øvelses-sammensætning, samt teknikken i øvelserne.
Særlige fokuspunkter du skal kunne:
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde.
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde.
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde.
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer.
- Forstå den særlige Crossfit-mentalitet, hvor man giver sig fuldt ud, men samtidig støtter, motiverer og korrigerer sine klassekammerater.
- Få overfladisk kendskab til kroppens anatomi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Softball
Eleverne skal skifte bekendtskab med Softball, hvor de praktisk skal afprøve et dette slagspil, som ikke er en naturlig del af den dansk/europæiske idrætskultur. De skal praktisk kunne mestre de grundlæggende egenskaber: Batting og pitching, samt udvide forståelse for spilles taktiske egenskaber.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Basketball
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basket- ball. Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at ”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og løbemønstrespil.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Almindelige afleveringer
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Salsa
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt
Træningsprojektsforløbet havde til formål at træne eleverne i at planlægge og fuldføre eget træningsprogram. Eleverne kunne vælge at arbejde hen mod forbedringer i enten 1) Kondition/udholdenhed 2) Styrketræning.
Hver lektion startede med et fysiologisk læreroplæg. De fysiologiske læreroplæg omhandlede bl.a.:
- ATP-dannelse
- Aerob træning
- Anaerob træning
- Styrketræning
- Superkompensationsprincippet
- Fysiologiske adaptioner ved hhv. styrketræning og konditionstræning
Kapitel 2 "Menneskets fysiologi" + Kapitel 3 "Træningslære" + Kapitel 20 "Træningsprojekt" danner grundlag for pensum under træningsforløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Pickleball
- Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob & flugtning/smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball
- Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning og dropshot (både i for- og baghånd)
- Rimelig beherskelse af serv, returnering og smash i forhåndssiden
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Les Lanciers og folkedans
I de 5 Les Lanciers-ture er det vigtigt, at eleverne får forståelse for trin, rytme og udtryk. Et godt kendskab til musikken er en stor hjælp til at finde ud af hvilken formation, hvilke trin samt hvilken dansefatning, der skal laves.
Hvad skal eleverne kunne:
- Udføre de forskellige trin såsom chassétrin, gåtrin samt danse fx polka i takt til musikken
- Opøve musikforståelse så du kan høre, hvornår sekvenser i folkedansene starter og slutter
- Kunne føre eller blive ført af en partner
- Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
- Kunne huske de forskellige danse udenad, så du kan danse med passende udtryk
- Kunne redegøre for de vigtigste elementer ved folkedansenes historie
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101708",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101708",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101708"
}