Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jakob Bonde Sørensen, Roar Futtrup Havemann Ipsen
|
Hold
|
2022 id/l (1l id, 2l id, 3l id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Crossfit
Omfang: 6 lektioner á 90 minutter
Hovedområde: Klassiske og nye idrætter
Læringsmål/kriterier til bedømmelse (forløbsprøve og eksamen):
- At kunne udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- At kunne udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- At kunne sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
- At kunne være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- At kunne støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sundhedsprofiler
Lektion 1 (23/1-23): Teorilektion, hvor eleverne bl.a. diskuterer sundhedsbegrebet. Hvornår er man egentlig sund? Hvilke anbefalinger er der på området? Eleverne har som lektie til lektionen læst artiklen "Vores livsstil er sygelig. Det er ikke ekstremt at være fysisk aktiv i halvanden time om dagen. Det ekstreme er at være fysisk inaktiv i godt 22,5 timer". På timen diskuteres artiklens pointer. Hernæst ses dokumentaren: "Ha det godt" (2007), der omhandler en ung mand, der i 14 dage ikke må tage mere end 1500skridt om dagen. Hvad sker der med hans krop?
Lektion 2 (12/4-23): Introduktion samt gennemførelse af bip-test.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rytmisk opvarmning
Omfang: 6 lektioner á 90 minutter
Hovedområde: Musik & bevægelse
Læringsmål/kriterier til bedømmelse (forløbsprøve og eksamen):
- At kunne høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- At kunne holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- At kunne planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram på ca. 15 minutter
- At kunne finde egnet musik til de fundne øvelser
- At kunne udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- At kunne demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- At kunne koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- At vise teoretisk forståelse for hvorfor man varmer op
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Basketball
I forløbet med basketball har vi arbejdet med grundlæggende færdigheder , derfor forventes eleverne at kunne beherske følgende:
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stød-/brystaflevering, studs og over hovedet) samt vide hvornår hvilken afleveringstype er mest nyttig.
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
- Indgå̊ i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
- Dække op med henholdsvis zone- og personligt forsvar samt kunne reflektere og fordele/ulemper ved de forskellige forsvarsformer.
Derudover er eleverne blevet introduceret til følgende, som de forventes at have kendskab til:
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Jive
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Badminton
Hovedområde: Klassiske og nye idrætter
I forløbet badminton har vi arbejdet med grundlæggende færdigheder tekniske og taktiske færdigheder, som er blevet trænet både formelt (uden modstand), funktionelt (med delvis modstand) og i kampsituationer. Grundlæggende har hver enkelt lektion haft et teknisk/taktisk fokus, hvor eleverne indledningsvist i lektionen har trænet den tekniske færdighed isoleret, hvorefter de i slutningen af lektionen har fået lov til at sætte disse færdigheder i spil i kamp eller i kamplignende øvelser.
Læringsmål/kriterier til bedømmelse (forløbsprøve og eksamen):
- Evnen til at kunne udvise rimelig beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Evnen til at kunne udvise rimelig beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Evnen til at kunne udvise rimelig beherskelse af serv til igangsættelse af spillet (forhåndsserv eller baghåndssserv)
- Evnen til at kunne udvise rimelig beherskelse af slagene clear, drop, netdrop, lob og smash
- Evnen til at kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Evnen til at have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Træningsprojekt
Hovedområde: Klassiske og nye idrætter
I forløbet træningsprojekt har eleverne arbejdet med forskellige træningsprogrammer og målsætninger - enten i forhold til styrketræning eller i forhold til kredsløbstræning. Indledningsvist fik eleverne en introduktion til kravene til træningsprojektet og efterfølgende har eleverne arbejdet selvstændigt med deres træning. Der har både været proceskrav - i form af udfyldelse af en træningsdagbog - og produktkrav i form af en træningsrapport, som skulle afleveres i slutningen af forløbet.
Eleverne bedømmes i forløbet på følgende kriterier:
- ̶ Evnen til at kunne udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori i træningsrapporten
̶ Evnen til at kunne systematisere sin træning og udvise selvstændighed i forløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Softball
Eleverne skal skifte bekendtskab med Softball, hvor de praktisk skal afprøve et dette slagspil, som ikke er en naturlig del af den dansk/europæiske idrætskultur. De skal praktisk kunne mestre de grundlæggende egenskaber: Batting og pitching, samt udvide forståelse for spilles taktiske egenskaber.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Parkour
Formålet med parkourforløbet er indsigt i de basale teknikker. Forløbet er bygget op, så det giver forståelse for anvendelsen og udførelsen af de forskellige teknikker: balance, jumps, rails og vaults. Udgangspunktet er grundlæggende bevægelser, som så kan tilpasses den enkeltes niveau via forskellige udgaver af teknikkerne. Forløbet afsluttes med at forskellige udvalgte teknikker fra alle fire hovedområder vises. Enten som isolerede øvelser, eller hvis det er muligt på en bane, hvor så mange relevante teknikker som muligt inddrages. Forløbsprøven er frem- visningen af de øvelser eller det gennemløb, der laves ud fra egne valg. Evalueringen tager udgangspunkt i egen anvendelse og forståelse af teknikkerne. Gennemløbet kan evt. filmes og afleveres som produkt.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Precision jumps + mindst to andre spring - Catcrawl på gulvet, evt. på bom
- Gående balance på bom
- Lande i balance
- Safety vault + to andre vaults
- Turn vault på rail / gelænder + mindst to andre teknikker til rails
- Kunne vurdere hvilken teknik, der kan anvendes ved en forhindring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Lancier og folkedans
Eleverne skal lære at danse alle 5 ture i Rødkilde Gymnasiums lancier.
De vil være fokus på at kunne udføre de korrekte trin i de forskellige ture, samt at kunne følge takterne i den forskellige ture. De vil endvidere blive introduceret til andre kredsdanse for forskellige lande
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Valgfri tema
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101709",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101709",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101709"
}