Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Mathias Fugmann
|
Hold
|
2022 MA/j (1j MA, 2j MA, 3j MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb i matematik
Indhold
– Lineære funktioner
– Funktionsbegrebet som en maskine
– Sammenhæng mellem forskrift og graf
– Generelle regneregler
– Bevisførelse
– De fire repræsentationsformer
– Vurdering af regressionsmodeller
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vektorregning
Indhold
Materiale
– Clausen, Flemming m.fl.: Gyldendals Gymnasiematematik A1. Kapitel 4: Vektorer i 2D. URL: gymnasiematematika1.systime.dk/?id=161
Kernestof
– Vektorer i to dimensioner givet ved kartesiske og polære koordinater.
– Vektorers længde, retning og prikprodukt.
– Vinkel mellem vektorer.
– Trigonometri, sinus, cosinus og tangens defineret ud fra enhedscirkel.
– Trigonometri i retvinklede trekanter.
Supplerende stof
– Bevis for formlen for vinkel mellem vektorer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Deskriptiv statistik
Indhold
Materiale
– Clausen, Flemming m.fl.: Gyldendals Gymnasiematematik A1. Afsnit 3.1 og 3.2. URL: gymnasiematematika1.systime.dk/?id=158
– Danmarks Statistik (2019): "Ulighedsmål: Gini-koefficient".
Kernestof
– Ugrupperede og grupperede observationer.
– Grafiske repræsentationer af data.
– Statistiske deskriptorer.
Supplerende stof
– Bearbejdning af autentisk datamateriale.
– Gini-koefficienten.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
|
Titel
5
|
Potenser og polynomier
Indhold
Materiale
– Clausen, Flemming: Gyldendals Gymnasiematematik. Afsnit 1.8: gymnasiematematika1.systime.dk/?id=143. Kapitel 2: gymnasiematematika1.systime.dk/?id=152.
– Lærernote om Shamirs hemmelighedsdeling. 4 sider.
Kernestof
– Potensfunktioner og deres egenskaber.
– Omvendt proportionalitet.
– Grundlæggende egenskaber ved n'te-gradspolynomier
– Andengradspolynomier herunder egenskaber ved parablen, toppunkt og rødder.
– Polynomiel regression.
Supplerende stof
– Bevis for symmetriakse, toppunkt og løsningsformel for andengradsligninger.
– Shamirs hemmelighedsdeling.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
6
|
Privatøkonomi
Indhold
Indeholdt besøg hos IBA, hvor der blev arbejdet med privatøkonomiske cases.
Materiale
– Clausen, Flemming: Gyldendals Gymnasiematematik A1. Afsnit 1.15 og 1.16. Systime. URL: gymnasiematematika1.systime.dk/?id=150.
Kernestof
– Renteformlen.
Supplerende stof
– Annuitetsopsparing.
– Annuitetsgæld.
– Begreber og metoder fra diskret matematik.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Funktionsteori
Indhold
Materiale
– Clausen, Flemming m.fl.: Gyldendals Gymnasiematematik A1. Afsnit 1.6, 1.11, 1.12, 1.13. Systime. URL: gymnasiematematika1.systime.dk/?id=141
– Clausen, Flemming m.f.l: Gyldendals Gymnasiematematik A3. Afsnit 1.3. Systime. gymnasiematematika1.systime.dk/?id=138.
– Lærernote om logaritmisk transformation af eksponentielle og potensudviklinger. 1 side.
Kernestof
– Sammensatte funktioner.
– Inverse funktioner, herunder injektive funktioner.
– Parallelforskydning af grafer.
– Stykkevist definerede funktioner.
– Logaritmefunktioner.
Supplerende stof
– Logaritmiske transformationer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Differentialregning
Indhold
Materiale
– Clausen, Flemming: Gyldendals Gymnasiematematik A1. Kapitel 7. Systime. URL: gymnasiematematika1.systime.dk/?id=175.
– Clausen, Flemming: Gyldendals Gymnasiematematik A2. Kapitel 1. Systime. URL: gymnasiematematika2.systime.dk/?id=249
– Clausen, Flemming: Gyldendals Gymnasiematematik A2. Afsnit 6.1–6.3. Systime. URL: gymnasiematematika2.systime.dk/?id=170.
– Lærernote om grænseovergange. 3 sider.
– Lützen, Jesper & Ramskov, Kurt (red.): Kilder til matematikkens historie. Tekst 25: "Leibniz' metode", s. 90–95.
Kernestof
– Definition og fortolkning af differentialkvotient.
– Grænseovergange og kontinuitet.
– Væksthastighed.
– Afledet funktion for elementære funktioner.
– Regneregler for differentiation af konstant, sum/differens, produkt og sammensatte funktioner.
– Monotoniforhold og ekstrema samt sammenhængen til differentialkvotient.
– Optimering.
Supplerende stof
– Bevis for differentialkvotienten af udvalgte elementære funktioner.
– Bevis for regneregler: konstant gange funktion, sum og differens af funktioner, produkt af funktioner.
– Matematikhistorisk perspektiv: Læsning af uddrag fra l'Hospitals Analyse des infiniments petit om differentialregningens oprindelse. Læreroplæg om Sophie Germain. Dertil elevproducerede oplæg om Laplace, Newton, Descartes, Euler og Cauchy. Fungerede som oplæg til studietur i Paris.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Sandsynlighedsregning
Indhold
Materiale
– Clausen, Flemming m.fl.: Gyldendals Gymnasiematematik A2. Kapitel 4. Systime. URL: gymnasiematematika2.systime.dk/?id=132.
Kernestof
– Kombinatorik, herunder Pascals trekant.
– Grundlæggende sandsynlighedsregning.
– Sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel.
– Binomialfordeling.
– Konfidensinterval for andel.
– Binomialtest.
Supplerende stof
– Simulering af nulhypotese.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
10
|
Analytisk plangeometri
Indhold
Sidste del af forløbet blev dækket af vikar.
Materiale
– Clausen, Flemming m.fl.: Gyldendals Gymnasiematematik A2. Kapitel 5. Systime. URL: https://gymnasiematematika2.systime.dk/?id=133.
Kernestof
– Linjens ligning på normalform.
– Parameterfremstilling for ret linje.
– Vinkel mellem linjer.
– Tværvektor og determinant.
– Projektioner.
– Afstand mellem punkt og linje.
– Cirklen, herunder tangent til cirkel samt skæring mellem linje og cirkel.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
11
|
Trigonometriske funktioner
Indhold
Vikardækket af OL.
Materiale
– Clausen, Flemming m.fl.: Gyldendals Gymnasiematematik A3. Afsnit 1.2. Systime. URL: gymnasiematematika3.systime.dk/?id=140.
Kernestof
– Radianer.
– Egenskaber ved trigonometriske funktioner, herunder den harmoniske svingning.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Integralregning 1
Indhold
Vikardækket af OL.
Materiale
– Clausen, Flemming m.fl.: Gyldendals Gymnasiematik A2. Afsnit 2.1, 2.2 og 2.3. Systime. URL: gymnasiematematika2.systime.dk/?id=130.
Kernestof
– Stamfunktion for elementære funktioner.
– Ubestemte og bestemte integraler.
– Sammenhængen mellem areal og stamfunktion.
– Regneregler for ubestemte integraler.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Integralregning 2
Indhold
Integralregningen uddybes med fokus på bevisførelse for de anvendte sætninger, derudover yderligere anvendelser af integralregning. Forløbet afsluttes med en skriftlig prøve.
Materiale
– Clausen, Flemming m.fl.: Gyldendals Gymnasiematematik A2. Kapitel 2. Systime. URL: gymnasiematematika2.systime.dk/?id=130.
Kernestof
– Stamfunktioner
– Ubestemte og bestemte integraler
– Arealberegninger
– Regneregler for integration af sum og differens af funktioner samt af en funktion gange en konstant og integration ved substitution
– Kurvelængde
– Rumfang af omdrejningslegemer
Supplerende stof
– Bevis for entydighed af stamfunktioner op til konstant.
– Bevis for integralregningens hovedsætning.
– Bevis for areal mellem graferne for to funktioner.
– Bevis for kuglens rumfang (lavet som videoaflevering).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
14
|
Normalfordelingen
Indhold
Materiale
– Clausen, Flemming m.fl.: Gyldendals Gymnasiematematik A3. Kapitel 5. Systime. URL: gymnasiematematika3.systime.dk/?id=133.
– Lærernote om analyse af tæthedsfunktionen. 1 side.
– GeoGebra-fil til bestemmelse af konfidensinterval for hældningskoefficient. URL: https://www.geogebra.org/m/nKJpKryR
Kernestof
– Egenskaber ved normalfordelinger.
– Afgøre om datasæt er normalfordelt vha. fraktilplot (QQ-plot).
– Residualspredning.
– Konfidensinterval for hældning i lineær regression.
Supplerende stof
– Analyse af tæthedsfunktion for generel normalfordeling vha. differentialregning.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
15
|
Funktioner af to variable
Indhold
Funktionsbegrebet udvides til mere end én variabel. Der introduceres grundlæggende teori om rumgeometri i starten af forløbet for at lette arbejdet med tangentplaner.
Materialer
– Clausen, Flemming m.fl.: Gyldendals Gymnasiematematik A3. Kapitel 4. Systime. URL: gymnasiematematika3.systime.dk/?id=132.
– Lærernoter om bevis for tangentplanets ligning vha. krydsprodukt, samt note om bevis for mindste kvadraters metode. 2 sider.
Kernestof
– Funktioner i to variable.
– Tegne grafer i 3D og beregne funktionsværdier.
– Niveaukurver og snitkurver.
– Partielle afledede.
– Tangentplaner.
– Stationære punkter og deres art.
Supplerende stof
– Rumgeometri: vektorer i tre koordinater og regneregler, bl.a. prikprodukt. Ligning for plan og kugle.
– Bevis for tangentplanets ligning.
– Udledning af formler for a og b i lineær regression vha. mindste kvadraters metode.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
16
|
Vektorfunktioner
Indhold
Den analytiske plangeometri udvides med generelle vektorfunktioner og banekurver. Der arbejdes gruppevist med miniprojekt om cirkelbevægelser.
Forløbet afsluttes med en skriftlig prøve.
Materiale
– Dalby, Peder m.fl.: Plus A3 stx. Kapitel 3. Systime. URL: plusstxa3.systime.dk/?id=2702.
– Lærernote: "Vektorfunktioners krumning". 4 sider.
Kernestof
– Vektorfunktioner
– Banekurver, herunder tegning af disse i GeoGebra.
– Tangentbestemmelse.
– Hastighedsvektor og accelerationsvektor.
– Dobbeltpunkter.
– Cirklens parameterfremstilling.
Supplerende stof
– En banekurves krumning defineret som areal af parallelogram udspændt af forkortede hastigheds- og accelerationsvektorer. Bevis for krumningens invarians under reparametrisering samt formel for krumning vha. koordinatfunktioner.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
17
|
Differentialligninger
Indhold
Eleverne har arbejdet gruppevist med bogens projekt om "Salt i beholdere", afsluttet med mundtlig fremlæggelse.
Forløbet afsluttes med en skriftlig prøve.
Litteratur
– Dalby, Peder m.fl.: plus stx A3. Kapitel 2. Systime. URL: plusstxa3.systime.dk/?id=2701.
Kernestof
– Lineære og separable differentialligninger af første orden, herunder den logistiske differentialligning
– Kvalitativ analyse af differentialligninger
– Opstilling af simple differentialligninger
Supplerende stof
– Bevis for løsninger til y'=k, y'=ky, y'=b-ay.
– Bevis for løsning til logistisk differentialligning.
– Bevis for panserformlen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
18
|
Forberedelsesmaterialet: Betingede sandsynligheder
Indhold
Eleverne arbejder gruppevist med det centralt udmeldte forberedelsesmateriale om betingede sandsynligheder.
Materiale
– Lærernote med beviser til polynomier. 2 sider.
Supplerende stof
– Bevis for eksistens af mindst én reel rod i polynomier af ulige grad.
– Bevis ved induktion for at polynomier af grad n højst har n rødder.
– Bevis for entydighed ved polynomiel regression.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Repetition
Indhold
Der arbejdes med skriftlig og mundtlig repetition, både gruppevist og individuelt. Forløbet afsluttes med en mundtlig videoaflevering med fokus på bevisførelse og ræsonnement.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101715",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101715",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101715"
}