Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Eline Bruhn Skivild, Lars Harck Lauridsen
|
Hold
|
2022 SA/d (1d SA, 2d SA, 3d SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
2 - Økonomi 1
Forløbet berører følgende faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Forløbet berører følgende kernestof:
Økonomi
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3 - Sociologi 1: Velfærd & ulighed
Forløbet havde fokus på velfærd og ulighed og fattigdom som lå i forlængelse af arbejdet med den danske velfærdsstat.
Forløbet berører følgende faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Forløbet berører følgende kernestof:
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Sociologi:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle.
Nedenstående afsnit er alle fra i-bogen Luk Samfundet Op!, 4.udgave.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1. skriftlige opgave: udled og opstil hypoteser
|
11-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4 - Kriminalitet
Formålet er at eleverne kan anvende sociologiske og politologiske begreber og teorier til at analysere kriminalitet og straf. Besvare problemstillinger som:
- Hvad er kriminalitet?
- Hvordan måler man kriminalitet?
- Hvordan er udviklingen i kriminalitet i Danmark? Og i Vejle?
- Hvem begår kriminalitet? Og hvorfor? Er der en sammenhæng mellem social baggrund og kriminalitet?
- Hvad kendetegner det danske retssystem?
- Hvorfor straffer man?
- Er der en sammenhæng mellem partiers ideologiske udgangspunkter og deres holdninger til kriminalitet og straf?
Indhold:
- Kriminalitetsteorier
- Social differentiering og kulturelle mønstre
- Sammenhæng mellem kriminalitet og social baggrund
- politiske grundholdninger, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme
- Sammenhæng mellem ideologi og holdninger til kriminalitet og straf
- demokratiopfattelser, herunder betydningen af retssystemet
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
-
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5 - USA: Den amerikanske drøm?
Forløbet har fokus på at undersøge hvad den amerikanske drøm er, samt hvad der presser den. Dette vil både bliver undersøgt sociologisk og politisk med fokus på både begrebet samt befolkningens opfattelse af dette.
I igennem forløbet vil der været et fokus på forståelsen af det amerikanske samfund, herunder amerikanernes selvopfattelse kultur og værdiforestillinger. Følgende begreber vil endvidere bliver arbejdet med, med udgangspunkt i amerikanske forhold:
Føderalisme, præsidentieltsystem, demokratiopfattelser, partisystemet, valgmetoder, parti- og vælgeradfærd, ulighed både social, økonomisk
i uddannelse og politisk deltagelse samt sammenhængskraft.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6 - Politik 2: Magt, medier og kommunikation
Forløbets fokus er to delt. I første del fokuseres på magt både det teoretiske udgangspunkt og en undersøgelse af magtfordelingen i Danmark. Følgende magtbegreber vil blive behandlet: relationel magt (direkte og indirekte), strukturel magt (institutionel og diskursiv).
Anden del af forløbet er et fokus på medier, medieteorier samt særligt social mediers betydning i det danske samfund. Som afslutning arbejdes med fake news, og forskelige definitioner til dette med udgangspunkt i tjekdet.dks materiale.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Kernestof:
Sociologi:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Politik:
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7 - EU - Europaparlamentsvalget 2024
Med udgangspunkt i det kommende europaparlamentsvalg vil dette forløb have fokus på EUs insititutioner, med særligt fokus på parlamentet og des rolle og nogle af de vigtigste emner i valgkampen. Endvidere vil der blive kigget på EUs største udfordringer, samt teorier om integration i EU.
Grundbøger:
"EU på kryds og tværs", februar 2024 Folketingets EU-oplysning 2. udgave- Ikke længere tilgængelig. Derfor link til 3. udgave:
https://www.eu.dk/-/media/sites/eu/publikationer/eu-paa-kryds-og-tvaers_3-udgave.pdf
Frederiksen, Lars : "EU's udfordringer", Columbus 2020 https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Politik:
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
Metode:
komparativ metode og casestudier
statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Omfang: ca. 75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
5. Sammenligning
|
01-04-2024
|
Afl. 6 Udled og diskussion
|
07-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
8 - Økonomi 2:Den økonomiske situation & udvikling
Forløbet vil beskæftige sig med den økonomiske situation i Danmark samt globalt, med henblik på at kunne karakterisere denne samt forstå de bagvedliggende faktorer, der påvirker udviklingen.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
International politik:
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Metode:
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Omfang ca. 105 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
7. Notat - Samfundsfaglige udfordringer
|
05-09-2024
|
8. Udledning (liniær regression)
|
09-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
9 - Det amerikanske præsidentvalg
Forløbet ligger i forlængelse af USA forløbet i 2.g og fungere som optakt og efterfølgende arbejde med resultatet af det Amerikanske præsident valg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
10. IP: Rusland som stormagt og krigen i Ukraine
Forløbet har fokus på international politik, herunder teorier og de forskellige stormagters ageren inden for den internationale politik, samt Danmarks internationale rolle.
Som et særligt fokus vil vi arbejde konflikten mellem Rusland og Ukraine, med fokus på Ruslands rolle i international politik.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Omfang: 108 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
11 - Sociologi 2: Identitet og køn
Forløbet fungere som et repetitions forløb, samt overbygning af tidligere sociologiforløb.
Forløbet starter med at arbejde med de klassiske sociologer for at få sikret et teoretisk grundlag.
Fokus ligger både på unges identitetsdannelse, familiens betydning, samt køn og ligestilling.
I løbet af forløbet planlage, udførte og efterbehandlede eleverne en spørgeskemaundersøgelse om et selvvalgt sociologisk emne.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Omfang: 120 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Miniterminsprøve
|
02-04-2025
|
Opg. 12 - Udled, undersøg og diskussion
|
28-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101722",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101722",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101722"
}