Holdet 2022 SA/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Eline Bruhn Skivild, Lars Harck Lauridsen
Hold 2022 SA/d (1d SA, 2d SA, 3d SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Politik 1: ideologier, partier og skillelinjer
Titel 2 2 - Økonomi 1
Titel 3 3 - Sociologi 1: Velfærd & ulighed
Titel 4 4 - Kriminalitet
Titel 5 5 - USA: Den amerikanske drøm?
Titel 6 6 - Politik 2: Magt, medier og kommunikation
Titel 7 7 - EU - Europaparlamentsvalget 2024
Titel 8 8 - Økonomi 2:Den økonomiske situation & udvikling
Titel 9 9 - Det amerikanske præsidentvalg
Titel 10 10. IP: Rusland som stormagt og krigen i Ukraine
Titel 11 11 - Sociologi 2: Identitet og køn
Titel 12 Links og eksamensnoter

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 2 - Økonomi 1

Forløbet berører følgende faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


Forløbet berører følgende kernestof:
Økonomi
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3 - Sociologi 1: Velfærd & ulighed

Forløbet havde fokus på velfærd og  ulighed og fattigdom som lå i forlængelse af arbejdet med den danske velfærdsstat.

Forløbet berører følgende faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


Forløbet berører følgende kernestof:
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

Sociologi:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle.

Nedenstående afsnit er alle fra i-bogen Luk Samfundet Op!, 4.udgave.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1. skriftlige opgave: udled og opstil hypoteser 11-05-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4 - Kriminalitet

Formålet er at eleverne kan anvende sociologiske og politologiske begreber og teorier til at analysere kriminalitet og straf. Besvare problemstillinger som:
- Hvad er kriminalitet?
- Hvordan måler man kriminalitet?
- Hvordan er udviklingen i kriminalitet i Danmark? Og i Vejle?
- Hvem begår kriminalitet? Og hvorfor? Er der en sammenhæng mellem social baggrund og kriminalitet?
- Hvad kendetegner det danske retssystem?
- Hvorfor straffer man?
- Er der en sammenhæng mellem partiers ideologiske udgangspunkter og deres holdninger til kriminalitet og straf?


Indhold:
- Kriminalitetsteorier
- Social differentiering og kulturelle mønstre
- Sammenhæng mellem kriminalitet og social baggrund
- politiske grundholdninger, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme
- Sammenhæng mellem ideologi og holdninger til kriminalitet og straf
- demokratiopfattelser, herunder betydningen af retssystemet
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
-
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5 - USA: Den amerikanske drøm?

Forløbet har fokus på at undersøge hvad den amerikanske drøm er, samt hvad der presser den. Dette vil både bliver undersøgt sociologisk og politisk med fokus på både begrebet samt befolkningens opfattelse af dette.
I igennem forløbet vil der været et fokus på forståelsen af det amerikanske samfund, herunder amerikanernes selvopfattelse kultur og værdiforestillinger.  Følgende begreber vil endvidere bliver arbejdet med, med udgangspunkt i amerikanske forhold:
Føderalisme, præsidentieltsystem, demokratiopfattelser, partisystemet, valgmetoder, parti- og vælgeradfærd, ulighed både social, økonomisk
i uddannelse og politisk deltagelse samt sammenhængskraft.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:

Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 6 - Politik 2: Magt, medier og kommunikation

Forløbets fokus er to delt. I første del fokuseres på magt både det teoretiske udgangspunkt og en undersøgelse af magtfordelingen i Danmark. Følgende magtbegreber vil blive behandlet: relationel magt (direkte og indirekte), strukturel magt (institutionel og diskursiv).
Anden del af forløbet er et fokus på medier, medieteorier samt særligt social mediers betydning i det danske samfund. Som afslutning arbejdes med fake news, og forskelige definitioner til dette med udgangspunkt i tjekdet.dks materiale.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser

Kernestof:
Sociologi:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

Politik:
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene  

Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 7 - EU - Europaparlamentsvalget 2024

Med udgangspunkt i det kommende europaparlamentsvalg vil dette forløb have fokus på EUs insititutioner, med særligt fokus på parlamentet og des rolle og nogle af de vigtigste emner i valgkampen. Endvidere vil der blive kigget på EUs største udfordringer, samt teorier om integration i EU.

Grundbøger:
"EU på kryds og tværs", februar 2024 Folketingets EU-oplysning 2. udgave- Ikke længere tilgængelig. Derfor link til 3. udgave:
https://www.eu.dk/-/media/sites/eu/publikationer/eu-paa-kryds-og-tvaers_3-udgave.pdf

Frederiksen, Lars : "EU's udfordringer", Columbus 2020 https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Politik:
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU

Metode:
komparativ metode og casestudier
statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Omfang: ca. 75 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
5. Sammenligning 01-04-2024
Afl. 6 Udled og diskussion 07-05-2024
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 8 - Økonomi 2:Den økonomiske situation & udvikling

Forløbet vil beskæftige sig med den økonomiske situation i Danmark samt globalt, med henblik på at kunne karakterisere denne samt forstå de bagvedliggende faktorer, der påvirker udviklingen.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof:
Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

International politik:
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Metode:
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Omfang ca. 105 ns.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
7. Notat - Samfundsfaglige udfordringer 05-09-2024
8. Udledning (liniær regression) 09-10-2024
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 10. IP: Rusland som stormagt og krigen i Ukraine

Forløbet har fokus på international politik, herunder teorier og de forskellige stormagters ageren inden for den internationale politik, samt Danmarks internationale rolle.
Som et særligt fokus vil vi arbejde konflikten mellem Rusland og Ukraine, med fokus på Ruslands rolle i international politik.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Omfang: 108 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 11 - Sociologi 2: Identitet og køn

Forløbet fungere som et repetitions forløb, samt overbygning af tidligere sociologiforløb.
Forløbet starter med at arbejde med de klassiske sociologer for at få sikret et teoretisk grundlag.
Fokus ligger både på unges identitetsdannelse, familiens betydning, samt køn og ligestilling.

I løbet af forløbet planlage, udførte og efterbehandlede eleverne en spørgeskemaundersøgelse om et selvvalgt sociologisk emne.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Omfang: 120 ns.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Miniterminsprøve 02-04-2025
Opg. 12 - Udled, undersøg og diskussion 28-04-2025
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Links og eksamensnoter

Forløb i 3.g

Sociologi - identitet, køn og ligestilling:
Sociologibogen
https://sociologibogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
SociologiNU
https://sociologinu.systime.dk/?id=155
Sociologisk set
https://sociologiskset.systime.dk/?id=242
Sociologiens kernestof  
https://sociologiskset.systime.dk/?id=242

Den økonomiske situation
Økonomiens kernestof
https://xn--konomienskernestof-f4b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
https://oekonominu.systime.dk/?id=1946

Det amerikanske valg
USA's udfordringer
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=129&loopRedirect=1

IP - Rusland som en stormagt:
International politikNU
https://ip-nu.systime.dk/?id=1


Forløb i 2.g

Kriminalitet
Ret og rimelighed
https://ret.systime.dk/?id=1

Sociologi og politik: USA - den amerikanske drøm
USA's udfordringer
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=129&loopRedirect=1

Magt, medier og politisk kommunikation
PolitikNU - Magt og politik
https://politik-nu.systime.dk/?id=456
PolitikNU - Medier og politik
https://politik-nu.systime.dk/?id=459
Tjekdet.dk
https://www.tjekdet.dk/


EU - Europaparlamentsvalget

EU på kryds og tværs (Bog) + hjemmeside:
https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser
Brug din stemme
https://elections.europa.eu/da/why-vote/
Eu's udfordringer
https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1

Forløb i 1.g

Politiske ideologier, partier og skillelinjer:
Luk samfundet op!
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1

Økonomi:
Luk samfundet op!
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1

Velfærd og ulighed:
Luk samfundet op!
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1

Skriftlighed i samfundsfag:
Sådan skriver du i samfundsfag
https://xn--sdanskriverduisamfundsfag-cfc.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
Den lille hjælper til samfundsfag
https://xn--denlillehjlpertilsamfundsfag-2oc.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1

Excel i samfundsfag - https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/startside

Herunder følgende YouTube videoer:
lektion 2 - vækstberegning:
https://xn--denlillehjlpertilsamfundsfag-2oc.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
lektion 5 - indekstal: https://www.youtube.com/watch?v=Pb6JG9gFtcQ
lektion 6 - andelsberegning: https://www.youtube.com/watch?v=UA3dw3xkkks
Lektion 8 - statistisk usikkerhed: https://www.youtube.com/watch?v=-NtwglHKPHI
Lektion 7 - lineær regression: https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/lektion-7-line%C3%A6r-regression?authuser=0
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer