X - Rødkilde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Rødkilde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/e - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Eline Bruhn Skivild, Thomas Westh Hansen
Hold
2022 SA/e (
1e SA
,
2e SA
,
3e SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Politik - Dit valg
Titel 2
Grundlæggende samfundsøkonomi
Titel 3
Velfærdsstatsmodeller
Titel 4
Politologi- Politiske Ideologier og skillelinjer
Titel 5
Politologi- Parti og vælgeradfærd
Titel 6
Makroøkonomi
Titel 7
identitetsdannelse og socialisering samt soc.diff
Titel 8
USA primærvalg
Titel 9
International politik 2024
Titel 10
Ungdomskriminalitet
Titel 11
Politisk beslutningsproces, demokrati og medier
Titel 12
Økonomi & velfærdsstat-opsamling
Titel 13
EU
Titel 14
Opsamling på identitetsdannelse og socialisering.
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Politik - Dit valg
Dette forløb har særligt fokus på Folketingsvalget 2022 samt de politiske processer omkring dette.
Kernestof trænet i forløb:
Politik:
Politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
Magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
Kompetencer trænet i forløb:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Omfang: ca. 55 sider
Indhold
Kernestof:
6.6 Regeringen og Folketinget
Regeringsdannelse:
Politiske ideologier
Klassisk liberalisme
Konservatisme
Socialisme
5.6: Populisme
Værdipolitik
5.8: Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik
Fordelingspolitik
Arbejdsspørgsmål:
Molins model og Downs model
6.2: Hvad er et demokrati?
Konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati
6.3: Demokrati i praksis: Det danske politiske system og magt
Magtens tredeling
6.4: Den parlamentariske styringskæde og magtdeling i det danske system
Borgerne i den parlamentariske styringskæde
Forvaltningens rolle i den parlamentariske styringskæde
Gruppearbejde: EU og Danmark
6.5: Udlandets indflydelse på de politiske beslutningsprocesser i Danmark
Pararbejde: Partierne, demokrati og medborgerskab
6.6: Politisk deltagelse og medborgerskab
Statsborger, medborger og modborger
Arbejdsspørgsmål til lektien i studiegrupperne:
Supplerende stof:
Undersøgelse af valgresultatet
Dom fra Joachim B. Olsen: Her er aftenens vindere og tabere
Undersøgelse - liberalistiske træk
Undersøgelse: Konservatisme
Skema over de klassiske ideologier
Kronik og undersøgelse af populisme (Inger Støjberg).docx
Gruppearbejde: Ideologiske forgreninger
De fem vigtigste pointer om værdipolitik
De Konservative forlader regeringsforhandlingerne
Undersøgelse og diskusion af demokrati
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Grundlæggende samfundsøkonomi
Introduktion til økonomi. Vores fokus er på samfundets økonomi, dvs. makro-økonomien. Der skal opnås en forståelse for væsentlige økonomiske begreber og teorier. Hvordan samfundsøkonomien virker og dens betydning for samfundet og borgeren. Herunder også den politiske påvirkning og afhængighed af økonomien.
Indhold
Kernestof:
Luk samfundet op kap 8.0&1 opgaver.docx
Opgave 8.2.docx
Luk samfundet op opg 8.3.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Velfærdsstatsmodeller
Grundlæggende introduktion til velfærdsstatsmodeller og opbygningen af velfærdsstater.
Indhold
Kernestof:
I præsenterer opgavespørgsmål til økonomisk kredsløb med præsentation af kredsløbet samt nedenstående:
Luk samfundet op tjek opgave 8.4.docx
I har læst afsnit 8.4 kriterier for god økonomi. Vi arbejder med øvelsesopgaver hertil.
Opg 8.4 undersøgelsesopgave.docx
Læs afsnit 8.5 udsving i økonomien
Afsnit 8.6 økonomisk politik
Peter Brøndum, Thor Banke Hansen: Luk samfundet op!, Columbus
Luk samfundet op opgave 8.5 konjunkturer.docx
Afsnit 8.6 er lektie
DRTV - Debatten: Ny regering, ny retning?
Øvelsesopgaver
Lektie: 9.0+9.1 læste vi sidst på klassen. Læs 9.2 derhjemme
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Politologi- Politiske Ideologier og skillelinjer
Forløbet arbejder med de politiske ideologier og skaber en struktur omkring hvordan man kan forstå, sammenligne og udfordre de klassiske ideologier, såvel som ideologiske forgreninger.
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage. Ingen lektie, men gennemgang af studieplan, adgang til e-bøger. Overvej jeres ønsker til forløb som I godt kunne tænke jer! Vi starter med klassisk viden om ideologier og politiske skillelinjer...allerede her må I gerne byde ind. O
www.google.com
Ideologi forløbsplan.docx
Skemamodel til oversigt over ideologierne.doc
Ingen lektie. Vi går videre med vores diskussion af regeringens foreslåede skattelettelser. Samt læser kapitel 1 i "Politik-bogen"
Læs afsnit 2-2.2 (liberalismen) i Politikbogen.
Afsnit 2.3 & 2.4 konservatisme og socialisme
Samf.cup
Folder til elever 2024.docx
Vi starter med at kigge på kommende skriftlige opgave.
Vi starter med tavlegennemgang af ideologierne. Herefter går vi i mindre grupper (nye) og diskuterer ideologierne generelt samt ud fra udvalgte problemstillinger.
Træning i hypoteseskrivning. Repetition af disciplinerne, sammenligning og diskussion Træning i hypoteseskrivning. Repetition af disciplinerne, sammenligning og diskussion
Hjælp til skriftlig samfundsfag 2020-2-kopi.docx
Intro til skriftlighed og taksonomi i samfundsfag-kopi.doc
1. Hypotese.docx
Vi arbejder videre med det skriftlige arbejde, først med hypoteser.
Opstil tre hypoteser.docx
4. Sammenligning.docx
5. Diskussion.docx
Vi starter med gennemgang af dokument om sammenligning og diskussion fra onsdagens modul.
Politiske skillelinjer. Læs afsnit 3-3.3 i Politik-bogen
Ny måling viser grøn skillelinje i dansk politik: ”Rigtig mange er ikke villige til at ofre natur for klimaets skyld”
I præsenterer resultaterne af opgave 3.1 ved tavlen og kan begrunde jeres undersøgelse i partierne ideologiske position!
Spørgsmål til politiske skillelinjer.docx
Fremlæggelse ved tavlen af jeres besvarelse til spørgsmål om politiske skillelinjer fra igår.
Afsnit 4-4.2 læses derhjemme. Vi starter med at I på klassen begrundet diskuterer sp. til politiske skillelinjer.
Politologi Molins model -kopi.docx
Vi arbejder videre med opgave til Molins model. Læs samme lektie igen.
Vi læser afsnit 4.3 og 4.4 på klasse og diskuterer tekstboks 4.3 på en lille gåtur eller lign.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Skrive
Diskutere
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Politologi- Parti og vælgeradfærd
Forløbet arbejder med vælgere og politikeres meningsdannelse og adfærd. Særlig med brug af Downs, Molins og Strøm modeller.
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder videre med opgave til Molins model. Læs samme lektie igen.
Vi læser afsnit 4.3 og 4.4 på klasse og diskuterer tekstboks 4.3 på en lille gåtur eller lign.
Læs 6.0 & 6.1; Vælgeradfærd.
Vi mødes omklædt i forhallen til en løbetur med refleksion over "vælgeradfærd" ...I har noget relevant materiale med selv.
Kønsforskellene vokser: Mænd og kvinder stemmer "historisk" forskelligt
Læs 6.3 i bogen.
Feedback på skriftlig opgave. Jeg starter med at præsentere disciplinen "diskussion"
5. Diskussion.docx
Intro til skriftlighed og taksonomi i samfundsfag-kopi.doc
Videre feedback på skr. opgaver.
Træning af sammenligning og diskussion i skriftlig samfundsfag.
Hjælp til skriftlig samfundsfag 2020-2-kopi.docx
Læs afsnit 6.3 og 6.4. Vi starter fra afsnit 6.2 og behandler vælgeradfærd.
Tidsplan for Eksistenskonference 2023 - Rødkilde Gymnasium, Vejle nov.pdf
6. Notat.docx
Læs pkt. 6.5 og filen om notat til opgave 6.4
Vi kigger på jeres besvarelse af opgave 6.4 og arbejder med afsnit 6.5.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Diskutere
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Makroøkonomi
Forløbet skal introducere til grundlæggende makroøkonomisk forståelse.
Vi arbejder med kriterier for sund økonomi, finans og pengepol.,struktur politik, modeller for økonomi, herunder multiplikator mm.
Vi anvender den fysiske bog "Økonomi" af Clemmesen og Henriksen (udleveres).
Indhold
Kernestof:
Opstart på økonomi forløb.
Begrebsark kap 1 .docx
Info om samf.cup 8.11 (se 1.modul 8.11 for mere info.) samt om "etik og håb" konference 9.11 (tidsplan er delt med jer på gmail).
Vi arbejder med begrebsafklaring og anvendelse til kapitel 1 (vi startede i sidste modul). Evt. starter vi med opsamling på nogle af begreberne og går herefter i grupper. Afgøres på dagen.
24.zip
Feedback-modellen.pdf
Værdikompas.pptx
Udfoldning af tema Sundhed.docx
Evaluering og opfølgning af onsdagens samf.cup (se vedhæftede folder om produktkrav og vurderingskriterier) intro samt torsdagens etik og håb.
Folder til elever 2024.docx
Kapitel 2. De store sammenhænge
Sp til kapitel 2 økonomi.docx
Info om elasticitet.docx
Krydselasticitet.docx
Ingen ny lektie. Videre arbejde med kap.2
Danmark er i recession – men ingen grund til panik
Samf.cup arbejde
Hej 2e, jeg er desværre blevet syg, så I er nød til at arbejde selv i modulet.
borsen.dk
Præsentation af samf.Cup pitch'es. Valg af vinder.
s.50-52: Læs om acceleratoren. +vi samler op fra konjunkturforløbs indvirkning på det økonomiske kredsløb.
linear regression opgave 2.xlsx
Lineær regression hvordan.pdf
Lineær regression i samfundsvidenskab Bent Fischer-Nielsen.pdf
Læs side 56-58 om Keynes og Hayek
Masters Of Money | Part 1 | John Maynard Keynes
Masters Of Money | Part 2 | Friedrich Hayek
Læs side 61-67 i økonomi-bogen.
Laveste inflation siden maj 2020
Faste vs. løbende priser.
Sp til Betalingsbalance og statsgæld-kopi 2.docx
side 75-77 Nationalregnskabet.
Vi læser på struktur, finans og pengepol.
Oekonomisk-politik -oversigt.docx
Returnering af skriftlige opgaver.
Supplerende stof:
Program
Intro til skriveøvelsen Håbstale - Eksistenskonference 9. nov. 2023.pdf
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
identitetsdannelse og socialisering samt soc.diff
Forløbet har arbejdet med identitetsdannelse og socialisering samt dens betydning for individ og samfund (gruppe) herunder forandringer i førnævnte gennem tid.
Indhold
Kernestof:
Modulet bliver virtuelt. Link til meet følger.
De klassiske sociologiske paradigmer.docx
Virtuelt modul. Der kommer et meet link.
Meet
Link til mere info om Thomas Ziehe - individets kulturelle frisættelse
Afsnit
Vi arbejder videre med Beck m.fl.
Læs 3.3-3.5
Vi skal tale James Marcia og D.Riesman ift identitetdannelse og socialisering. Herefter læser vi afsnit 3.8 om etnicitet og socialisering
sociologibogen.ibog.forlagetcolumbus.dk
James Marcia model for identitetsafprøvelse.docx
David Riesman model.docx
Godmorgen. Jeg kan læse på lectio at nogle få ikke har set mine beskeder. Jeg er her fysisk. Hvis I vælger at være med på meeet er link nedenstående.
Læs 5.3-5.6 i SociologiNu.(megen lektie til dette modul, men ingen til de kommende)
Interview-kopi.docx
Sociologisk feltundersøgelse af udvalgte Vejlenseres livsstil og livsformer i relation til arbejdslivet samt social arvs betydning i denne sammenhæng.docx
Modulet bliver virtuelt. Jeg er på Skejby AUH til øjenlæge med Ingrid.
Arbejde med kvalitativ undersøgelse. Forberedelse af præsentation
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Skrive
Projektarbejde
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
USA primærvalg
Forløbet introducerer til det amerikanske politiske system, valgsystem, samt aktuelle politiske dagsordner i USA som optakt til SRO
Indhold
Kernestof:
Fremlæggelser af kvalitativt arbejde.
CFU-loginVi ser resten af dokumentaren om stormen på kongressen samt præsentationer af det amerikanske politiske system og optakten til midtvejsvalget.
www.dr.dk
Valg USA 2024.docx
Vil højesteret udelukke Trump fra valget i 2024? Jurister tør ikke gætte
Valg USA 2024 (1).docx
Vi ser små videoer om USA's Parlamentariske system, to parti system og valgsystem.
oversigt over den amerikanske magtdeling.png
Quiz spørgsmål til det amerikanske valg.docx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
International politik 2024
Forløbet tager afsæt i "Global Politik" samt div. kilder til en opdateret forståelse af klassisk og nutidig forståelse af IP.
Indhold
Kernestof:
Læs 1 og 2 megatrend kapitel 1:
Sp til kapitel 1 samt dok Putins krig mod vesten.docx
Vi starter med jeres kommentarer til de 3 spørgsmål (dokumentar) fra sidst.
International Politik 2.modul.docx
Læs kap.1, 3-4megatrend samt kap.2-2.1
Global politik 4.3.24.docx
International politik.docx
Diskussion af artikler fra lektion 2 i IP-forløbs-ark.
Læs 2.3 i IP bogen.
IP 2.3.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Skrive
Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Ungdomskriminalitet
Forløbet har samlet nyeste viden om kriminalitet med fokus på bandekriminalitet, kombineret med besøg af narko & bandeefterforsker ved politiet samt arbejdet med teoretisk viden om kriminalitet og årsager hertil.
Indhold
Kernestof:
Kære 3e velkommen tilbage som 3g'ere.
Forløbsplan kriminalitet.docx
2g årsprøve maj 24 MED bilag.docx
Vi må lige afvente lidt at tage i Retten. Så det ligger vi ind lidt senere om muligt og starter med den teoretiske vinklel på kriminalitet. Afsnit 1.1-1.2 læste I sidst. Læs 1.3-1.4 til modulet.
Øvelsesopgaver til kapitel 1.docx
Grupper.docx
Afsnit 1.5
Vi starter på klassen med at arbejde med sp.1.6 fra sidst.
Læs Afsnit 2.1-2.5
Kapitel 2 tjek på lektien sp..docx
Øvelsesopgaver til kapitel 2.docx
Vi samler op på gruppearbejde fra sidst med afsæt i øvelses-opgaver til kapitel 2 -Hører jeres resultater og diskuterer teorierne.
Rocker og bandesituationen i Danmark 2023.pdf Bander i tal og statistik
Vi ser resten af "Bandernes magt" 18min-
Besøg og oplæg fra narko-efterforsker, Morten.
Opsamling på Mortens besøg. Herefter skriftlighedsmodul: Vi træner opgave genren "undersøg"
3. Undersøg-kopi.docx
1stx231-SAM-A_23052023_del2_18720 (3).pdf
Vi arbejder teoretisk med forklaringer på hvorfor man bliver bande-kriminel, med perspektivering til vores eksisterende viden og Mortens besøg.
Kapitel 4 tjek på lektien sp..docx
Vurderende og diskuterende arbejde til kapitel 4 fra igår samt dokumentar.
Øvelsesopgaver til kapitel 4.1.docx
vi arbejder videre med øvelsesopgaverne til kapitel 4 fra sidst.
Vi kom til gruppe 4 som præsenterer deres arbejde på klassen -Vi opsamler i et google docs.
nyheder.tv2.dk
Højere straffe, lommepengejobs og mere Al Capone-samarbejde_ Her er regeringens bandepakke - Altinget - Alt om politik_ altinget.dk.pdf
Køge har succes med exit-program for bandemedlemmer.pdf
Lektie: artikler fra sidste modul vedr. bandekriminalitet.
Statistisk usikkerhed.pdf
Hvordan straffer vi i Danmark.pptx
301933_Bandeexit_i_stjyllands_Politi_og_Aarhus_Kommune_PDF_UA.pdf
Excel i samfundsfag - Lektion 8: Statistisk usikkerhed
Træning i skriftlighed
Opfølgning på kriminalitetsforløb.
Update på amerikansk valg
Overblik: Her er konsekvenserne efter “Den sorte svane”
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Politisk beslutningsproces, demokrati og medier
Forløbet har arbejdet med nyeste viden om medieforbrug, særligt blandt unge. Herunder hvordan sociale medier og algoritmerne bag kan påvirke dem politiske beslutningsproces hos vælgere. Samt hvorledes politikere anvender sociale medier.
Indhold
Kernestof:
Opstart på forløb om medier og politisk meningsdannelse.
Kulturvaner 3. kvt. 2023 nyhedsforbrug.pdf
Sociologi ABC del 3.pdf
Vi skal starte med at se videre videre på AU forelæsning om mediers påvirkning af pol. meningsdannelse ( vi kom til 35min)
Sociale medier spiller en stor rolle for den politiske dagsorden— men en mindre rolle i den…
Lektie: Udfyld vores interne undersøgelsesark om medieforbrug. Samt forbered eksempler fra dit brug af sociale medier: X, Instagram og Tiktok. Eksemplerne skal afspejle hvordan du bliver eksponeret for politiske emner. Vi har valgt et fokus Israel-Pa
Medier og beslutningsdannelse forløbsbeskrivelse.docx
AI Ungedialog 2024
Demo
Ungedialog 2024 - Drejebog til undervisere.pdf
Gennemgang og begrebstjek på vores arbejde med Sociologi ABC
Evaluering skriftlig
Bigtech udfordre demokrati.pdf
Gennemgang og begrebstjek på vores arbejde med Sociologi ABC https://docs.google.com/document/d/1RBYjyG6ktPOJUj04cdbFIaoLzXS3zKFjzzyVOpks8Vo/edit?tab=t.0
Arbejdsseddel til The great hack.docx
artikel datarettigheder er menneskerettigheder.docx Vi ser "The great hack" -Læs artiklen fra arbejdsarket -vedhæftet.
Vi starter med det sidste af "The great hack" -Husk at have læst artikel "datarettigheder er menneskerettigheder" fra arbejdsarket I fik til dokumentaren.
Tilbud om status-samtaler.
Statussamtaler for dem som ønsker det.
Læs afsnit 7.0-7.2 i politikbogen.
Begrebsark til kapitel 7 i Politikbogen.docx
Grupper.docx
I præsenterer i grupper jeres begrebsark for politikbogen kapitel 7 fra sidste modul.
nyheder.tv2.dk
Arbejdsark til politisk beslutningsproces kap.docx
Arbejde med politisk kampagne -eksemplificeret i socialdemokratiets politiske benchmark for 2020 og frem.
Væsentlige begreber til økonomi A.docx
Repetition af Økonomi med afsæt i begrebsark (ligger på sidste modul)
Opgavespørgsmål til Økonomi.docx
Markedsfejl og markedsimperfektioner. Vi anvender "Økonomibogen"
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Økonomi & velfærdsstat-opsamling
Forløbet skal opsamle og genopfriske jeres viden om økonomi samt koble det til politologien.
Indhold
Kernestof:
Hvis Jeg kan nå at få rettet terminprøver færdig, taler vi indledningsvis om dem.
Evt. spørgsmål til skr.opgave 2
Fold dig ud Redegørelse-kopi.pdf
Skriveniveauer opgavetyper redegørelse, undersøgelse, diskussion etc-kopi.pdf
ttps://xn--konomibogen-fgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=159
https://meet.google.com/fwq-uqry-fiu?authuser=0
https://meet.google.com/ghh-udww-xui?authuser=0
Vrede og vidtrækkende konsekvenser: Her er et overblik over Trumps toldsatser
www.youtube.com
Vi starter med at samle op på vores viden om "toldkrig" og "toldmure" med afsæt i video og artikel fra sidst.
https://meet.google.com/hpj-zkdc-ivr?authuser=0
Vi arbejder videre med kapitel 5 & 6 i økonomibogen
vismandsspillet.dk
Videre arbejde med kapitel 5 -øvelsesopgave 5.2 sp. og konjunkturer.
Videre arbejde med kapitel 5 -øvelsesopgave 5.2 sp. og konjunkturer. For dem som arbejder med kapitel 6, må I gerne kigge på afsnit 6.2 & 6.3, men det er ikke lektie.
Returnering af opgave 3.
Lineær regression hvordan.pdf
Lineær regression.pdf
Ene gruppe læser kapitel 6 med fokus på 6.2 & 6.3 -Vi taler derfra.
Opsamling på forløb Økonomi repetition. Vi aftaler hvad der evt skal nås/gentages ved afslutning til sommer inden eksamen.
Var man i studiegruppe om kapitel 6 (inflation mm.) sidst så starter man modulet med at læse sig ind i kapitel 7.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
EU
Forløbet behandler EU og skal give forståelse for EU som institution, dets formål, opbygning mm.
Indhold
Kernestof:
Opstart på EU forløb.
Repetition af strukturpolitik -Herefter EU
https://detpolitiskeeuropa.ibog.forlagetcolumbus.dk/
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000006634/eu-i-en-krisetid
Kap. 5 i Hvordan fungerer Den Europæiske Union side 57-98-kopi.pdf EU's Institutioner & Beslutningsprocessen.pdf
Arbejdsspørgsmål til s.42-51.docx
Læs om Ministerrådet "hvordan EU fungerer" kap.5 s.69-79 (boks 5.10 & 5.11 undtaget)
Arbejdsspørgsmål til Ministerrådet.docx
Føderalisme og konføderalisme.docx
DEL 1 - 3c, 3d, 3e, 3k, 3j - 02.04.24 - Skriftlig prøve.docx
DEL 2 - 3c, 3d, 3e, 3k, 3j - 02.04.24 - Skriftlig prøve.docx
Bilag 2 tabel 1.xlsx
Læs afsnit 5.5 om EU parlamentet (hvordan fungerer den europæiske union)
Titel
Europa-Parlamentet: EU"s Folketing - Altinget
EU-Domstolen
EF domstol.docx
Vi kigger på seneste skriftlige opgaver såfremt jeg kan nå at rette.
6. Notat.docx
Arb bog til skriftlig samfundsfag s 17-23.pdf
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Opsamling på identitetsdannelse og socialisering.
Forløbet samler op på identitetsdannelse og socialisering fra 1g, 2g samt indrager supplerende sociologiske teoretikere. Herunder med bro til teoretiske forståelser af det senmoderne liv.
Vi anvender "Sociologi NU" og "Sociologibogen" som materialer herfor.
Indhold
Kernestof:
Repetitions forløb om identitetsdannelse og socialisering.
Vi starter med at repetere "identitet og socialisering" med afsæt i bogen SociologiNu
Tjek spørgsmål til Sociologi Nu kapitel 3.docx
Læs 4.2 til 4.5 til modulerne idag.
7.7 Hvad drejer Honneths anerkendelsesteoretiske reformulering af kritisk teori sig om? | SOCIOLOGIBOGEN
Opsamling og gennemgang af sociologiske teoretikere afsnit 4-4.6
https://sociologibogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=173
https://sociologinu.systime.dk/?id=140
Læs afsnit om konsekvenser af "overvågningskapitalisme" -Kan perspektiveres til vors forløb om medier i efteråret 2024. 4.5 https://sociologibogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=245
DRTV - Debatten: Har tech taget magten?
Uddannelse og arbejdsliv
Ja, kvinder tjener mindre end mænd – men det skyldes ikke diskrimination på arbejdsmarkedet
Vi mænd skal turde stemple ind i debatten om kvinders ligestilling
Damerne først | Hvad er der at kæmpe for? | DR LYD
https://www.dr.dk/dr-laer/mediebiblioteket/debatten-langt-fra-ligestilling
Ungdomsliv: Vi arbejder med ungdomsliv. Læs afsnit 2.2,2.3 & 2.5
Mead, George - Samfundsfag
fyens.dk
politiken.dk
Gennemgang af skriftlig og mundtlig eksamen igen.
Eksamen_samf_A-niveau.pptx
SA Den skriftlige prøve .docx
Ved det grønne bord
Samfundsfag-A-2020 case ved det grønne bord.pdf
Spørgetime til eksamen
Afslutningshygge
7.6: Hvordan ser den gode synopsis ud til den mundtlige eksamen i samfundsfag? | METODEBOGEN
AT Synopsis om at skrive at synopsis.pdf
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101723", "T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101723", "H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101723" }