Holdet 2022 SA/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Sara Nørgård Lind
Hold 2022 SA/j (1j SA, 2j SA, 3j SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 GF 2022 - Køn og ligestilling
Titel 2 Politik, partier, valg og ideologier i DK
Titel 3 Har DK den bedste velfærd?
Titel 4 Citizen Science
Titel 5 Demokrati, magt og medier
Titel 6 Statistisk usikkerhed og kvantitativ undersøgelse
Titel 7 USA - politik, polarisering, samfund og ulighed
Titel 8 Valg i EU
Titel 9 Økonomi: status, udvikling & udfordringer
Titel 10 Sociologi - identitet, samfund, ligestilling
Titel 11 Int.politik: Er PAX Americana forbi?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 GF 2022 - Køn og ligestilling

Grundforløbet 2022 havde fokus på køn og ligestilling belyst fra et politisk, økonomisk og sociologisk perspektiv.

Den anvendte i-bog er:
"Samfundsfag på tværs" af Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge
Heri blev følgende afsnit læst:
- Frit valg af seksuel identitet : https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=138
- Det senmoderne samfund: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p139
- Formbarhed og frisættelse: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p140
- Kvalitativ metode: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=c954
- Er kønnet frisat i det senmoderne samfund? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=137
- Biologisk determinisme: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p142
- Kønnet som socialt skabt: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p144
- Politikernes holdninger til køn og ligestilling: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=153
- Hvad er politik? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p157
- Hvad er et parti? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p158
- Befolkningens holdninger til ligestilling: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p161
- Hvad mener de politiske partier? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p160
- Hvorfor det voksende fokus på seksuelle krænkelser? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=146
- #Metoo: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=147
- Identitetspolitikken på fremmarch: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=148
- Identitetspolitik og demokrati: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=149
- #MeToo og demokratisk deltagelse: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=150
- Hvorfor er der ikke ligeløn i Danmark?: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=154
- Hvad er ligestilling? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=163
- Ligeløn i DK https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=164
- Hvorfor er der et løngab mellem mænd og kvinder? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=165 (undtagen afsnit 3 om Barselsorlovens betydning)
- Hvorfor er det kønsopdelte arbejdsmarked et problem for samfundsøkonomien? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=155
- Velfærd, marked og stat: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p167
- Gender crossover: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p168
- En kvalitativ undersøgelse: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=c454

Følgende supplerende materiale indgik:
Artikel: "Debat: Du kan godt vænne dig til den ammende mand. Det bliver måske mig", Politiken 11.juni 2022
Dokumentar: "Et helt menneske", DR, 06.06.2022, 29 min.: https://www.dr.dk/drtv/se/et-helt-menneske_-nu-er-jeg-en-pige_317739
Sofie Lindes tale ved "Zulu Comedy Galla" 2020: https://nyheder.tv2.dk/video/SGhpODJEUUxLZzkzeHNZV0N3b2NkYVJGVGZ1VkhYdlE


Følgende faglige mål blev berørt:
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Politik, partier, valg og ideologier i DK

I forløbet samler vi op på Folketingsvalget 2022 og ser på valgresultatet, regeringsdannelsen m.m.
Derudover arbejder eleverne med de klassiske ideologier samt disse forgreninger - samt de nuværende danske partier. Og eleverne danner til slut egne partier, udvikler partiernes politik og vi afholder en partilederrunde.

Nedenstående afsnit er fra i-bøger fra Systimes I-bogssystemer:
"PolitikNU", af Jørgen Goul Andersen m.fl.
"Luk samfundet op!", blå udgave, Peter Brøndum m.fl
"Demokrati, magt og politik i Danmark", af Peter Munk Christiansen og Asbjørn Sonne Nørgaard

Følgende faglige mål indgik i forløbet:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Har DK den bedste velfærd?

Forløbet har fokus på de grundlæggende velfærdsmodeller, velfærdstrekanten og derefter især den danske velfærdsmodels indretning, særlige karakteristika samt udvikling og udfordringer.
Undervejs i forløbet indgik et lille mini-økonomiforløb, idet klassen skulle på studieretningsekskursion til International Business Academy (IBA) i Kolding. Her var fokus på privatøkonomi, budgetlægning samt låntagning og -typer.

Følgende i-bøger er anvendt i forløbet:
"Velfærdsstaten under pres", Oliver Boserup Skov m.fl.
"Luk samfundet op!", blå udgave
"Basal økonomi", Bo Isaksen & Dennis Lunding Nielsen

Følgende faglige mål blev berørt:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
HUSK AT INDBETALE 100 KR TIL EKSKURSION 28-02-2023
Samf.aflevering 1 - udled og hypoteser 20-03-2023
Samf.aflevering 2 - udled og undersøg 15-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Citizen Science

Klassen deltager i projektet "Et sunder Syddanmark" og som handler om Citizen Science.
Præsentationen af projektet er som følger:
"Sundhedsforskningen skal være til gavn for den enkelte borger og folkesundheden generelt.
Inddragelse af borgerne omkring sundhed er derfor kernen i "Et Sundere Syddanmark".
Gymnasiepanelet er tilknyttet dette projekt og deltager som ’unge medforskere’. Det betyder at forskerne fra "Et Sundere Syddanmark", får lidt ekstra hjælp fra gymnasieleverne, som giver deres bud på en formidling af forskningsprojekterne, og dermed bliver aktive medborgere.
Eleverne laver dataindsamling, og inddrager  borgerne, eller fortæller hvordan de kunne have inddraget borgerne. Derudover interviewer eleverne de fem forskere.
Formidlingen er i form af en konference-poster og et forberedt pitch.
For at kvalificere sig til posterkonkurrencen, skal de gennemføre en række moduler som findes på denne læringsplatform og undervejs skal de udarbejde et produkt, som indgår i posterkonkurrencen."

Derudover handlede forløbet også mere bredt om ulighed - både i sundhed, økonomi og socialt.
Noget af materialet i forløbet er del af et SR-forløb, hvor holdet arbejdede tværfagligt i samfundsfag og idræt om ulighed i sundhed (med inddragelse af FNs Verdensmål).

Til slut deltog eleverne med deres projekter fra SR-forløbet i årets SamfCup-konkurrence.

Følgende kernefaglige mål blev berørt i forløbet:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier

Følgende faglige mål blev berørt:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2jSA - opstartsopgave 07-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Demokrati, magt og medier

Forløbet handler om hvad demokrati er, hvilke udfordringer de moderne demokratier står overfor samt viden om magt og mediernes indflydelse.

Følgende kernefaglige mål blev berørt:
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

Følgende faglige mål blev berørt:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2jSA - opgave 3 - hypoteser og sammenligning 29-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Statistisk usikkerhed og kvantitativ undersøgelse

Tværfagligt studieretningsforløb.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag om statistisk usikkerhed.
Eleverne udfærdigede en spørgeskemaundersøgelse om aktuelle politiske emner, som eleverne selv valgte.
Spørgeskemaundersøgelsen blev delt via sociale medier og eleverne skulle så efterfølgende bearbejde dataene - opstille hypoteser - teste disse via krydstabeller og beregninger - samt beregne statistisk usikkerhed på de fundne resultater.
Det endelige produkt var en videoaflevering, hvor gruppernes arbejde skulle præsenteres.

Følgende kernefaglige mål blev berørt:
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed

Følgende faglige mål blev berørt:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 USA - politik, polarisering, samfund og ulighed

Forløbet arbejder med det amerikanske samfund, det politiske system i USA samt polarisering og ulighed i USA.
Som en del af forløbet sammenlignes der med det danske politiske system, valgmåder i DK m.m.
Forløbet var delvist optakt til SRO, hvor eleverne skulle skrive i matematik og samfundsfag om det overordnede emne: ULIGHED.

Følgende kernefaglige mål blev berørt:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed

Følgende faglige mål blev berørt:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2jSA - opgave 4 - hypoteser & undersøg 04-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Valg i EU

Forløbet er en blanding af et klassisk EU-forløb, hvor EU som institution, EU's udvikling og fremtid behandles - samtidig arbejder forløbet med det forestående valg til Europa Parlamentet herunder: kandidaterne og de centrale temaer.
Som en del af forløbet var eleverne deltagere ved en paneldebat.
Eleverne besøgte også Vejle Amts Folkeblad og fik et oplæg om nyhedsmedier osv.

Følgende kernefaglige mål blev berørt:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU

Følgende faglige mål blev berørt:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2jSA - opgave 5 - stat.usikkerhed og undersøg om N 10-04-2024
2jSA - opgave 6 - individuel opg.: udled/undersøg 20-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Økonomi: status, udvikling & udfordringer

Forløbet vil beskæftige sig med den aktuelle økonomiske situation i Danmark samt globalt, med henblik på at kunne karakterisere denne samt forstå de bagvedliggende faktorer, der påvirker udviklingen.

Følgende kernefaglige mål berøres i forløbet:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

Følgende faglige mål berøres:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3jSA opg.1 - udled og undersøg - økonomi - indiv. 15-09-2024
3jSA - opg.2 - økonomi - udled, hypoteser, notat 28-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Sociologi - identitet, samfund, ligestilling

Forløbet arbejder med de klassiske sociologer og ser på udviklingen fra traditionelt til moderne til senmoderne samfund, samt de patologier, der ledsager det senmoderne samfund.
I forløbet arbejdes der med forskellige aktuelle problemstilling samt tematisk med køn og ligestilling.

Følgende kernefaglige mål berøres i forløbet:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

Følgende faglige mål berøres:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3jSA - opg.3 - Undersøg og diskutér - valg i USA 05-12-2024
3jSA - opg.4 - synopsistræning 18-12-2024
Samf.terminsprøve - opg.5 07-01-2025
3j SA skr. prøve 07-01-2025
3jSA - opg.6 - sociologi - udled, unders., diskus. 23-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Int.politik: Er PAX Americana forbi?

Forløbet dækker international politik, hvor fokus både er på teoretiske syn på staters handlen, samarbejde, krig, konflikt og udvikling både regionalt og globalt - samt aktuelle problemstillinger og konflikter. Ligeledes arbejdes der med Danmarks rolle, mål og muligheder udenrigspolitisk.

Følgende kernefaglige mål blev berørt:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Følgende faglige mål blev berørt:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3jSA skr.prøve på skolen - opg.7 02-04-2025
3jSA - opg.8 - fuld stud.ex. - IP 27-04-2025
3jSA - opg.9 - synopsis videoafl - IP 11-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer