Titel
10
|
USA's næste præsident
I dette forløb har fokus været på det amerikanske præsidentvalg, herunder de to præsidentkandidater, de to store amerikanske partier samt det amerikanske politiske system, herunder valgmetode, Kongressen og Højesteret. Derudover er spørgsmålet om vælgeradfærd i en amerikansk kontekst blevet undersøgt, samt den stigende polarisering og mediernes rolle heri. Eleverne har endvidere arbejdet med den ulighed, der præger det amerikanske samfund på flere parametre, bl.a. økonomi, sundhed og uddannelse.
Følgende faglige mål har været i fokus:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
̶ Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
̶ Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode (til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser)
̶ Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶ Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Følgende kernestofområder er blevet behandlet:
Sociologi
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik
- Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- Magt- og demokratiopfattelser
Økonomi
- Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
Metode
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- Komparativ metode og casestudier
- Statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Følgende arbejdsformer har været i fokus i forløbet:
Klassedialog, gruppearbejde, brainstorm, debattræning, mundtlige fremlæggelser, analysearbejde, udarbejdelse af løsningsforslag, træning i figur- og tabellæsning
|