Holdet 2022 SA/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Laura Josefine Sodborg, Pia Stæger-Holst Thulstrup
Hold 2022 SA/k (1k SA, 2k SA, 3k SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 GF 2022 - køn og ligestilling
Titel 2 Partier og vælgere
Titel 3 Økonomi og velfærd
Titel 4 Sundhed i Danmark
Titel 5 Ulighed i Danmark
Titel 6 Demokrati, magt og medier
Titel 7 Køn og økonomi
Titel 8 EU
Titel 9 International Politik
Titel 10 USA's næste præsident
Titel 11 Sociologiske samtidsdiagnoser
Titel 12 Makroøkonomiske sammenhænge
Titel 13 Anvendte i-bøger
Titel 14 Globaliseringsperspektiver

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 GF 2022 - køn og ligestilling

Grundforløbet 2022 havde fokus på køn og ligestilling belyst fra et politisk, økonomisk og sociologisk perspektiv.

Den anvendte i-bog er:
"Samfundsfag på tværs" af Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge
Heri blev følgende afsnit læst:
- Frit valg af seksuel identitet : https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=138
- Det senmoderne samfund: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p139
- Formbarhed og frisættelse: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p140
- Kvalitativ metode: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=c954
- Er kønnet frisat i det senmoderne samfund? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=137
- Biologisk determinisme: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p142
- Kønnet som socialt skabt: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p144
- Politikernes holdninger til køn og ligestilling: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=153
- Hvad er politik? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p157
- Hvad er et parti? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p158
- Befolkningens holdninger til ligestilling: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p161
- Hvad mener de politiske partier? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p160
- Hvorfor det voksende fokus på seksuelle krænkelser? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=146
- #Metoo: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=147
- Identitetspolitikken på fremmarch: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=148
- Identitetspolitik og demokrati: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=149
- #MeToo og demokratisk deltagelse: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=150
- Hvorfor er der ikke ligeløn i Danmark?: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=154
- Hvad er ligestilling? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=163
- Ligeløn i DK https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=164
- Hvorfor er der et løngab mellem mænd og kvinder? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=165 (undtagen afsnit 3 om Barselsorlovens betydning)
- Hvorfor er det kønsopdelte arbejdsmarked et problem for samfundsøkonomien? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=155
- Velfærd, marked og stat: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p167
- Gender crossover: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p168
- En kvalitativ undersøgelse: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=c454

Følgende supplerende materiale indgik:
Artikel: "Debat: Du kan godt vænne dig til den ammende mand. Det bliver måske mig", Politiken 11.juni 2022
Dokumentar: "Et helt menneske", DR, 06.06.2022, 29 min.: https://www.dr.dk/drtv/se/et-helt-menneske_-nu-er-jeg-en-pige_317739
Sofie Lindes tale ved "Zulu Comedy Galla" 2020: https://nyheder.tv2.dk/video/SGhpODJEUUxLZzkzeHNZV0N3b2NkYVJGVGZ1VkhYdlE


Følgende faglige mål blev berørt:
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Økonomi og velfærd

Forløbet tager udgangspunkt i elevernes privatøkonomi for derefter at kigge på samfundsøkonomien og forståelse for de knappe ressourcer. Vi arbejdede med det økonomiske kredsløb og økonomiske politikker. Og endelig kiggede vi på forskellige velfærdsmodeller med særlig fokus på den danske velfærdsmodel og de udfordringer, som velfærdssamfundet står overfor.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sundhed i Danmark

Forløbet omhandler sundhedspolitik i Danmark og er et Citizen Science projekt i samarbejde med SDU. I forløbet skal eleverne tilegne sig viden om det danske sundhedsvæsen og forskellige problemstillinger indenfor sundhed i Danmark. I den forbindelse skal de arbejde med 5 forskellige forskningsprojekter indenfor sundhed, hvor de i et samarbejde med forskerne skal være med til at formidle via en planche.
I forløbet kommer vi ind på både politiske, økonomiske og sociologiske aspekter af sundhed.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Ulighed i Danmark

Forløbet undersøger begrebet ulighed med både sociologiske, politiske og økonomiske briller.
Der inddrages forskellige ulighedsmål, ideologiske forskelle, teorier om ulighed, sociale konsekvenser af ulighed, ulighed i sundhed og etnicitet
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Demokrati, magt og medier

Forløbet har fokus på forskellige former for magt og hvordan det kommer til udtryk i demokratiet. Mediernes magt og rolle i et demokrati undersøges.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Køn og økonomi

Forløbet har fokus på køn, økonomi og det danske arbejdsmarked. Vi vil arbejde med begreber som horisontal og vertikal arbejdsfordeling og undersøge det kønsskæve uddannelsessystem og konsekvenser heraf.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 EU

Forløbet lægger op til det kommende Europaparlamentsvalg, hvor vi både arbejder med forståelse for EU som politisk institution og forståelse for integration i EU.  og kigger på, hvor magten er placeret i EU. Vi zoomer ind på temaer som EU's klimapolitik, landbrugspolitik og Ukraine ind i EU. Og endelig arbejder vi partigrupperingerne i Parlamentet og konsekvenserne af et muligt højredrejet Parlament.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 International Politik

Forløbet har omhandlet centrale teoretiske retninger inden for international politik i form af realisme, liberalisme og konstruktivisme. I den forbindelse har der også været arbejdet med aktørbegrebet samt forskellige former for magt. Ligeledes er der i forløbet blevet rettet fokus mod internationale organisationer som FN og NATO, samt forskellige typer af konflikter. Endelig har eleverne også stiftet bekendtskab med forskellige former for udenrigspolitisk adfærd, herunder forskellige mål og midler samt Danmarks udenrigspolitik gennem tiden.

Følgende faglige mål har været i fokus:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ Formulere præcise faglige problemstillinger, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog

Følgende kernestofområder er blevet berørt:
International politik
̶ Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
̶ Mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik

Sociologi:
- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur

Politik:
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng

Metode
̶ Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
̶ Komparativ metode og casestudier
- Statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Følgende arbejdsformer har været i fokus:
Klassedialog, brainstorm, gruppearbejde, analysearbejde, underviseroplæg, begrebsleg, tegneøvelser, debattræning, podcast, artikellæsning, træning af de små spørgeord, kvantitative undersøgelser/analyser
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 USA's næste præsident

I dette forløb har fokus været på det amerikanske præsidentvalg, herunder de to præsidentkandidater, de to store amerikanske partier samt det amerikanske politiske system, herunder valgmetode, Kongressen og Højesteret. Derudover er spørgsmålet om vælgeradfærd i en amerikansk kontekst blevet undersøgt, samt den stigende polarisering og mediernes rolle heri. Eleverne har endvidere arbejdet med den ulighed, der præger det amerikanske samfund på flere parametre, bl.a. økonomi, sundhed og uddannelse.

Følgende faglige mål har været i fokus:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
̶ Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
̶ Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode (til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser)
̶ Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶ Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Følgende kernestofområder er blevet behandlet:
Sociologi
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Politik
- Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- Magt- og demokratiopfattelser

Økonomi
- Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf

Metode
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- Komparativ metode og casestudier
- Statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Følgende arbejdsformer har været i fokus i forløbet:
Klassedialog, gruppearbejde, brainstorm, debattræning, mundtlige fremlæggelser, analysearbejde, udarbejdelse af løsningsforslag, træning i figur- og tabellæsning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Sociologiske samtidsdiagnoser

I forløbet er der blevet fokuseret på forskellige sociologiske perspektiver på samtiden. Det senmoderne samfund og dets tilhørende udfordringer har således været afsæt for undersøgelse med udgangspunkt i forskellige sociologers (kritiske) blik. I forløbet er der blevet arbejdet med Anthony Giddens, Axel Honneth, Charles Taylor, Ulrich Beck, Zygmunt Bauman, Richard Sennett, Alain Ehrenberg, Shoshana Zuboff og Hartmut Rosa, der alle præsenterer forskellige analyser af det senmoderne samfund og endvidere retter blikket mod forskellige tilhørende udfordringer for individet og for samfundet som hele. Forløbet er blevet afsluttet med et kortere projektarbejde omkring integration og kulturelle mønstre, hvorfor eleverne udover det listede kernestof og supplerende stof selvstændigt har sat sig ind i forskelligt grundbogsstof samt indsamlet egen empiri og udført mindre undersøgelser inden for dette underemne.

Følgende faglige mål er blevet berørt:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Følgende kernestofområder har været i fokus i forløbet:
Sociologi
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Metode
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Makroøkonomiske sammenhænge

I forløbet har fokus været på at forstå de makroøkonomiske sammenhænge. Der er således blevet arbejdet med forskellige økonomiske mål og forskellige makroøkonomiske styringsmuligheder, herunder finanspolitik, pengepolitik, strukturpolitik, valutapolitik og indkomstpolitik. Derudover er der blevet arbejdet med at forstå forholdet mellem udbud og efterspørgsel, mens også forskellige økonomiske systemer og det økonomiske kredsløb er blevet behandlet. Endvidere er der blevet arbejdet med de to økonomiske skoler keynesianisme og neoliberalisme/monetarisme, mens også forskellige teorier om international handel er blevet behandlet.

Følgende faglige mål har været i fokus i forløbet:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Følgende kernestofområder har været i fokus i forløbet:
Økonomi
- Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- Makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

Politik
- Politiske ideologier, (skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd)
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Metode
- Kvantitativ metode
- Statistiske mål

Følgende arbejdsformer har været i fokus:
Klassedialog, gruppearbejde, underviseroplæg, debattræning, højtlæsning, hurtigskrivning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Anvendte i-bøger

Liste over anvendte i-bøger i undervisningen:

Anvendt i 1.g og 2.g med Pia:
- Peter Munk Christiansen og Asbjørn Sonne Nørgaard: Demokrati, magt og politik i Danmark - 3. udg.
https://demokratimagtogpolitik.systime.dk/?id=1
- Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op. Systime I-bogssystem. 2019.
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=494
- Carlsen, Maria Berg: Sådan skriver du i samfundsfag https://xn--sdanskriverduisamfundsfag-cfc.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
- Engsted, Jesper og Rasmus Tranegaard Andersen: Sygt sund. https://sygtsund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
- Rasmussen Jesper Hjarsbæk: Politikkens kernestof: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
- Jensby, Jakob Glenstrup og Peter Brøndum: Ulighedens mange ansigter, https://ulighedensmangeansigter.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
- Jensby, Jakob Glenstrup, Anders Ellegaard Pedersen og Peter Brøndum: Politikbogen: https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
- Jacobsen, Benny og Ove Outzen: Demokratiets udfordringer. https://demokratietsudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
- Hansen, Anna-Storr, Kia Ditlevsen og Tine Studstrup: Køn og ligestilling: https://xn--knogligestilling-lxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
- Frederiksen, Lars: EU’s udfordringer https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
- Fischer-Nielsen, Bent og Kenneth Thue Nielsen: Vælgeradfærd og statistik https://xn--vlgeradfrdogstatistik-f3bh.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
- EU på kryds og tværs: https://www.eu.dk/-/media/sites/euobeta/publikationer/eu-p-kryds-og-tvrs.pdf  --> SKAL DOWNLOADES
- Metodebogen: https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
- Excel I samfundsfag: https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/startside?authuser=0
Herunder følgende YouTube videoer:
● lektion 2 - vækstberegning: https://youtu.be/0USwcBdEv2w
● lektion 4 - fremskrivning https://youtu.be/7Z9c9y7NACk
● lektion 5 - indekstal: https://youtu.be/Pb6JG9gFtcQ
● lektion 6 - andelsberegning: https://youtu.be/UA3dw3xkkks
● lektion 7 - lineær regression https://youtu.be/YZ-90tOnmCQ
● Lektion 8 - statistisk usikkerhed: https://youtu.be/-NtwglHKPHI

Anvendt i 3.g med Laura:
- International PolitikNU: https://ip-nu.systime.dk/?id=1
- International Politiks Kernestof: https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk
- IP-bogen: https://ipbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk
- USA's udfordringer: https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk
- Sociologi-bogen: https://sociologibogen.ibog.forlagetcolumbus.dk
- Ærkedansker - perkerdansker: https://xn--rkedanskerperkerdansker-78b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
- Økonomiens kernestof: https://xn--konomienskernestof-f4b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
- ØkonomiNU: https://oekonominu.systime.dk/?id=1946
- Økonomibogen: https://xn--konomibogen-fgb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
- Knæk koden - skriftlig eksamen i samfundsfag: https://knaekkoden.systime.dk
- Sådan skriver du i samfundsfag: https://xn--sdanskriverduisamfundsfag-cfc.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
- Excel i samfundsfag: https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/startside
- Den lille hjælper i samfundsfag: https://denlillehjælpertilsamfundsfag.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Globaliseringsperspektiver

I dette korte globaliseringsforløb har eleverne stiftet bekendtskab med forskellige vinkler på globaliseringen - herunder et økonomisk, politisk og kulturelt perspektiv. Endvidere har eleverne undersøgt formålet med forskellige globale organisationer, herunder NATO, FN og WTO.

Følgende faglige mål er blevet berørt:
International politik
- Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- Globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Økonomi
- Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer