Holdet 2022 SP/lxz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Therese Lundbæk
Hold 2022 SP/lxz (1lxzSP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begyndersystemet aprende

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begyndersystemet aprende


Eleverne har i perioden september-oktober været igennem et grundforløb på otte moduler (foruden de 35 moduler med begyndersystemet), hvor de er blevet præsenteret for det spansktalende område foruden Spanien, træning af udtale på spansk, basalt ordforråd, at præsentere sig selv og har lært om kongruens mellem subjekt og verber og det implicitte subjekt på spansk.

Begyndersystemet aprende.dk (Ole Loumann).
Introduktion til verber i præsens,  kongruens mellem substantiver og adjektiver i køn og tal, pronominer, tal, farver, vigtige uregelmæssige verber, diftongerende verber, refleksive verber, nær fremtid og gerundium.


Læringsmål for 1.g:
Eleverne skal kunne:
- udtale bogstaver og ord på spansk, herunder lægge trykket korrekt
- bøje regelmæssige verber i præsens uden hjælpemidler
- bøje centrale, uregelmæssige verber i præsens uden hjælpemidler (ir, ser, tener, estar)
- foretage en simpel sætningsanalyse
- substantivernes artikler i en- og flertal, bestemt og ubestemt form
- bøje adjektiver og placere dem korrekt
- kende de refleksive og diftongerende verber
- bøje verber i nær fremtid og gerundium
- formulere simple sætninger på skrift med brug af verber, substantiver og adjektiver
- besvare simple spørgsmål og formulere simple sætninger mundtligt
- anvende elektroniske ordbøger korrekt, herunder kunne skelne mellem ordklasser
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lille test 24-01-2023
1 aflevering spansk 24-01-2023
2. aflevering spansk 12-03-2023
3. aflevering spansk 30-04-2023
4. aflevering i spansk 09-05-2023
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer