Holdet 2022 MA/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e) Mikkel Hoffmann Clausen
Hold 2022 MA/k (1k MA, 2k MA, 3k MA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Lineære funktioner
Titel 2 Vektorer og geometri
Titel 3 Grundlæggende regneregler
Titel 4 Eksponentielle funktioner
Titel 5 Potensfunktioner
Titel 6 Deskriptiv statistik
Titel 7 Polynomier
Titel 8 Logaritmefunktioner
Titel 9 Trigonometriske funktioner og den harmoniske sving
Titel 10 Euklids elementer og Matematisk argumentation
Titel 11 Differentialregning
Titel 12 Integralregning
Titel 13 Sandsynlighedsregning, statistik og hypotesetest
Titel 14 Differentialligninger
Titel 15 Vektorfunktioner
Titel 16 Funktioner af to variable

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Lineære funktioner

Vigtigste fokuspunkter

• Lineære funktioner
-       Stykkevis lineære funktioner
• Funktionsbegrebet som en maskine
• De fire repræsentationsformer
• Grundlæggende regneregler
• Introduktion til CAS
• Introduktion til bevisførelse
• Regression
• Vurdering af regressionsmodeller


Faglige mål

- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
- oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse

Kernestof
- regningsarternes hierarki, simpel symbolmanipulation, ligefrem og omvendt proportionalitet, ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder brug af matematiske værktøjsprogrammer
- funktionsbegrebet. Karakteristiske egenskaber og grafisk forløb ved lineære funktioner

Beviser
- formler til beregning af a og b for lineære funktioner

Materiale

- Dalby (m.fl.) : Plus B1 stx, i-bog, Systime
Kap 1.1-1.5, 1.7-1.9, 2.1 og 2.4

Antal sider
- 72
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Vektorer og geometri

Vigtigste fokuspunkter:

- Retvinklede trekanter

- Grundlæggende vektorbegreber

- Skalarprodukt

- Vektorprojektion og vinkel

- Determinant

- Vilkårlige trekanter

- Rette linjer

- Cirklen

Gennemgåede beviser:
- Ortogonale vektorer https://plusstxa1.systime.dk/?id=1296#c11165
- Vektorprojektion https://plusstxa1.systime.dk/?id=1318#c11187
- Cosinusrelationerne https://plusstxa1.systime.dk/?id=1339#c12199
- Ligning for ret linje https://plusstxa1.systime.dk/?id=1306#c11319
- Afstand mellem punkt og linje https://plusstxa1.systime.dk/?id=1308#c11333
- Vinkel mellem vektorer
      - https://matstxa1.systime.dk/?id=214#c6868
      - https://matstxa1.systime.dk/?id=216#c1939

Litteratur:

Dalby (m.fl.) : Plus A1 stx, i-bog, Systime

Kap 6.1 til 6.10

Antal sider: 60
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Eksponentielle funktioner

Vigtigste fokuspunkter:

- Regneforskrift og graf

- Ligninger med eksponentielle funktioner

- Fordobling og halvering

- Vækstegenskab

- To-punkts-formler


Litteratur:

Dalby (m.fl.) : Plus A1 stx, i-bog, Systime

Kap 3.1 til 3.4

Antal sider: 20
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Potensfunktioner

Vigtigste fokuspunkter
- Regneforskrift og graf for en potensfunktion
- Vækstegenskab
- To-punkts-formel
- Omvendt proportionalitet
- Eksponentiel og potensregression

Sætninger der er bevist
- To-punkts-formel (https://plusstxb1.systime.dk/?id=c9947)

Faglige mål
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser


Kernestof
– overslagsregning, regningsarternes hierarki, simpel symbolmanipulation, ligefrem og omvendt proportionalitet, det udvidede
potensbegreb, ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer, tilnærmet og eksakt værdi samt absolut værdi
- karakteristiske egenskaber og grafisk forløb for potensunktioner

Materiale
Dalby (m.fl.): Plus A1 stx (i-bog), Systime, kap 4

Antal sider: 10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Deskriptiv statistik

Vigtigste fokuspunkter
- Statistiske deskriptorer for ugrupperede og grupperede observatiober. Herunder middelværdi, spredning og varians.
- Grafisk præsentation af observationssæt: histogram, boksplot og sumkurve
- Stikprøver: Estimat af middelværdi og spredning ud fra stikprøve, systematiske fejl, skjulte variable

Faglige mål
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet

Kernestof
– simple statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer

Materiale
Dalby (m.fl.): Plus A1 stx (i-bog), Systime, kap. 7

Antal sider: 25
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Polynomier

Vigtigste fokuspunkter
- Generelt om polynomier
- Regneforskrift og graf for andengradspolynomiet
- Rødder, toppunkt og symmetriakse
- Faktorisering af andengradspolynomier
- Parallelforskydning af graf
- Polynomiel regression
- Optimering med andengradspolynomier


Sætninger der er bevist:
- Parablens symmetriakse (https://plusstxb1.systime.dk/?id=c10718)

Faglige mål
– anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne
– analysere matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning
– gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser


Kernestof
- karakteristiske egenskaber og grafisk forløb for polynomier


Materiale
Dalby (m.fl.): Plus A1 stx (i-bog), Systime, kap. 5

Antal sider: 15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer




Titel 11 Differentialregning

Vigtigste fokuspunkter:

- Grænseværdier og kontinuerte funktioner

- Differentialkvotient

- Bestemmelse af differentialkvotient

- Regneregler for differentiation

- Differentiation af kendte funktioner

- Ligning for tangent

- Monotoniforhold

- Væksthastighed

- Projekt om Optimering

Vigtigste beviser:
- Differentialkvotienten for andengradspolynomiet https://plusstxa2.systime.dk/?id=2711#c25027

- Differentialkvotienten for kvadratrodsfunktionen https://plusstxa2.systime.dk/?id=2711#c25020

- Differentiation af sin(x)
https://matstxa2.systime.dk/?id=625#c4482

- Differentiation - produkt af to funktioner
https://plusstxa2.systime.dk/?id=2710#c24988

Litteratur:

Dalby (m.fl.) : Plus A2 stx, i-bog, Systime

Kap. 3.1 til 3.11 (undtaget kapitel 3.8.2)

Antal sider: 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Integralregning

Vigtigste fokuspunkter:

- Stamfunktion og ubestemt integral

- Areal og bestemt integral

- Omdrejningslegemer og kurvelængde


Gennemgåede beviser:
- Integralregningens hovedsætning del 1
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2721#c25549

- Integralregningens hovedsætning del 2
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2721#c25534

- Bestemmelse af kurvelængde
https://matstxa3.systime.dk/?id=734#c4815

Materiale:

Dalby (m.fl.) : Plus A3 stx, i-bog, Systime

Kap 1

Antal sider: 30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Sandsynlighedsregning, statistik og hypotesetest

Vigtigste fokuspunkter:

- Deskriptiv statistik og stikprøver

- Grundlæggende sandsynlighedsregning og kombinatorik

- Binomialfordelingen

- Hypotesetest med binomialfordelingen og konfidensinterval

- Normalfordelingen

- Undersøgelse af normalfordelingens monotoniforhold

- Lineær regression- residualspredning og konfidensinterval for hældning

Litteratur:
Dalby (m.fl.) : Plus A1 stx, i-bog, Systime

Kap. 7.1 til 7.4

Dalby (m.fl.) : Plus A2 stx, i-bog, Systime

Kap 4.1 til 4.7

Undersøgelse af normalfordelingens monotoniforhold: (se tilknyttede dokument)


Antal sider: 81
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Differentialligninger

Vigtigste fokuspunkter:

- Introduktion til differentialligninger

- Tangentligninger og linjeelementer

- Lineære differentialligninger af 1. orden

- Logistisk differentialligning

- Seperable differentialligninger

- Projekt og modellering med differentialligninger

Gennemgåede beviser:
- Løsningsformler for lineære differentialligninger
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2728#c25664
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2727#c25642
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2726#c25615

- Løsningformel for logistisk differentialligning
Se tilknyttet dokument.

- Løsningformel for separabel differentialligning
https://matstxa3.systime.dk/?id=735#c4838

Faglige mål:
- anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af
datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt
fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
– anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet og forskellige metoder til løsning af differentialligninger
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en
mere kompleks problemstilling

Litteratur:

Dalby (m.fl.) : Plus A3 stx, i-bog, Systime

Kap. 2.1 til 2.5

Antal sider: 37
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Vektorfunktioner

Vigtigste fokuspunkter:

- Definition af vektorfunktioner

- Skæringspunkter og dobbeltpunkter

- Differentiation af vektorfunktioner, hastighed og acceleration

- Undersøgelse af cirkelbevægelse

- Længde af en parameterkurve


Gennemgåede beviser
Længde af parameterkurve
- https://matstxa3.systime.dk/?id=743#c5119

Undersøgelse af cirkelbevægelse
- Se dokument i OneNote


Faglige mål:
- opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og
flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning
med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable
- anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved
opbygningen af matematisk teori

Litteratur:

Dalby (m.fl.) : Plus A3 stx, i-bog, Systime, kap 3.1 til 3.3

Forberedelsesmateriale om vektorfunktioner

Antal sider: 30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Funktioner af to variable

Vigtigste fokuspunkter

- Introduktion til funktioner af to variable

- Niveaukurver og snit

- Partielle afledede

- Tangentplan og gradient

- Stationære punkter og ekstrema


Gennemgåede beviser
- Ligning for tangentplan
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2782#c26694

- Beregning af koefficienter med mindste kvadraters metode
Se dokument i OneNote

Faglige mål:
- opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og
flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning
med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved
opbygningen af matematisk teori

Dalby (m.fl.) : Plus A3 stx, i-bog, Systime

Kap. 4.1 til 4.4

Antal sider: 19
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer