Holdet 2023 MU/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Marie Søgaard Thellesen
Hold 2023 MU/c (2cMU, 3cMU)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sang og sammenspil
Titel 2 Musiklære
Titel 3 Soul
Titel 4 Barokmusik
Titel 5 Sangskrivning
Titel 6 Sang og sammenspil forår 2024
Titel 7 Skriftlig musik
Titel 8 SRO
Titel 9 Sang og sammenspil efterår
Titel 10 Emne 1: Fra romantik til filmmusik
Titel 11 Musiklære, skriftlig musik, M1 og M2
Titel 12 Studieretningstur KBH
Titel 13 Emne 2: Jazz
Titel 14 Sang og sammenspil frem mod eksamen
Titel 15 Skriftlig musik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sang og sammenspil

Stemmetræning
Opvarmningsøvelser

Enstemmige sange
- I morgen er der også en dag (Andreas Odbjerg)
- Sensommervise

Flerstemmige sange
- I want it that way (Backstreet boys)
- When you're gone (Bryan Adams og Melanie C)

Rotation (sang, synth, el-klaver, guitar, bas, trommer)
- Shape of you (Ed Sheeran)

Stairway Åben Scene tirsdag d. 26/9
Sammenspil
Life Is a Highway (Rascal Flatts)
Drunk in the Morning (Lukas Graham)

Kor med 3aMU
Lean on me (Bill Withers)
Fever
Alle skuffer over tid (Minds of 99)

Frokostkoncert onsdag d. 4/10
Life Is a Highway (Rascal Flatts)
Drunk in the Morning (Lukas Graham)
Californication (Red Hot Chili Peppers)

Spil Dansk Jam torsdag d. 2/11 på Værket med andre ungdomsuddannelser
Drunk in the Morning (Lukas Graham)
Alle skuffer over tid (Minds of 99)
m.fl.

Vinterbal 19/1-24
Drunk in the morning
Oasis Dont look back in anger
Californication
Perfect
Vamos ala Playa
Life is a highway
Another love
This love
Somewhere only we know
Smells like teen spirit
Esbjerg i torden og regn

frokostkoncert d. 23/1-24

Faglige mål:
- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere
musikalske udtryk
- udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af enog flerstemmige sange og satser
- samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Musiklære

Musiklære

Fokus på

- Treklange
- Firklange
- Harmonisk analyse

- Funktionsharmonisk analyse (parallelfunktioner, bidominanter, vekseldominant, dominantkæder)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Soul

Soul-forløb

Soulbogen (Jensen og Hammer) s. 16-21, 23-30, 40-41, 46, 50-51, 57-58, 68-71, 80-81, 82-83, 88-98, 101, 117-119

Gruppeoplæg om forskellige historiske og samfundsmæssige aspekter

Fokus på:
- Soulmusikkens rødder
- Sydstatssoul
- Motown

Analyse af følgende numre (med fokus på enkelte parametre eller gennemanalyseret)

SYDSTATSSOUL
♫ Sam and Dave: Soul Man
♫ Wilson Picket: Mustang Sally
♫ Aretha Franklin: Respect
♫ James Brown: Say it loud, I´m black and I´m proud

MOTOWNSOUL
♫ Diana Ross and the Supremes: Baby Love
♫ The Temptations: My girl

Opsamling
Sammenligning af Sydstatssoul og Motownsoul

Evaluering

Sang og sammenspil
- Worksong: Take this hammer
- Spirituals: When Israel was in Egypts land, Amazing Grace, Oh Happy Day
- Blues: I got the blues so bad
- Mustang Sally (Wilson Pickett)

Faglige mål:
- anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske
repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
- demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Barokmusik

Barokmusik - intro til studietur til Paris

Tekst:
Baroktiden (Jørgen Floris: "Musikoplevelse II", Nyt nordisk forlag, Arnold Busk s. 72-74)

Generelt om baroktiden

Arbejde med komponister og udvalgte værker

Lully
Cavalli
Campra

Faglige mål:
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
- anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske
repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Sang og sammenspil forår 2024

Sang og sammenspil

Diverse opvarmnings og stemme-øvelser

Enstemmige sange
- Det levende ord (Mads Langer)

2-stemmige sange
- Titanium (Sia)
- Leaving on a jetplane (John Denver)
- Say something (Christina Aguilera and A Big World)

3-stemmige sange
- Kun et kys herfra (Elisabeth)

Arrangement i Bygningen d. 18/1 i forbindelse med Quasar, indledende runder: Oplæg med Patina og sangskriver Esben Svane

Spille til vinterbal (3x 45 min) d. 19/1

Spille til Frokostkoncert d. 23/1

Nørremarkskirken: Koncert med Camilla Dayyani (klassisk møder rytmisk og jazz, nordisk møder iransk og mellemøstlig musik) d. 1/2

Forårskoncert torsdag d. 2/5
- Valby Bakke (Peter Sommer)
- Drenge og Piger (Hans Philip)
- Forget her (Jeff Buckley)
- Ghost town (Kanye West)

Rotation + SDS inden sammenspil
- Real gone (Sheryl Crow)

Kor med 3aMU (4-stemmigt arrangement)
Blame it on the boogie (Jackson 5)

Optræden til Translokation fredag d. 24/5

Faglige mål:
- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere
musikalske udtryk
- udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af enog flerstemmige sange og satser
- samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Skriftlig musik

Træning af M1 og M2
samt teknik
Musescore-program
Funktionstegn m.m

M1
Akkordlæsning
Funktionsharmonik
Harmonisk analyse

M2
Flydekor
Melodirytmefordobling
Takt og betoningsmønstre
Bas
Grundrytme, gennemgangstoner, kromatisk, dobbelt bevægelse
Groove
Trommer
Fire groove typer (beatmarkerende standard, liftet standard, halvtempo, liftet halvtempo)

Sange:
- Sunny
- Tears in heaven
- Don't go breaking my heart
- As long as you love me
- Joanna
- And I love her
- She loves you
- September
- Don't look for love
- Ain't no mountain

Bastarden s. 1-19, 31-14

Årsprøve i skriftlig musik

Tilladte hjælpemidler
• Musescore
• Bøger
o Bastarden (Thomas Hammer, Lindhardt og Ringhof)
o Nøgle til musikken (Johannes Grønager, Systime)
• Noter


E-bog
Nøgle til musikken (Johannes Grønager, Systime)
https://noegletilmusikken.systime.dk/


Links til anvendte hjemmesider:
https://www.musikipedia.dk/interaktiv-kvintcirkel
https://www.musikipedia.dk/skalaopslag
https://www.musikipedia.dk/intervalopslag
https://www.musikipedia.dk/toneopslag
https://www.musikipedia.dk/akkordopslag
https://www.musikipedia.dk/funktioner-i-funktionsanalyse/gymnasiepensum
https://www.musikipedia.dk/musikordbog-engelsk

Faglige mål:
- udfærdige en teoretisk konsistent, nodebaseret, skriftlig sats digitalt
- anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske
repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Don't look for love kor + korsvar 11-03-2024
Prøve musescore 21-03-2024
Gennemgangsbas 02-04-2024
Groovetyper, halvtempo og lifts 18-04-2024
Totaktsgroove 24-04-2024
Ain't no mountain groove, bas og trommer 07-05-2024
Prøve 2g 13-05-2024
Sunny groove, bas, trommer 21-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 SRO

SRO-forløb om "Black lives matter" i engelsk og musik

SRO-forløb på baggrund af Soul-forløb i efteråret

Eleverne vælger selv aktuelle numre med fokus på forskellige aspekter af "Black lives matter"

SRO årsprøve d. 5/4 2024

Musikfaglige mål:
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
- demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- opsøge, bearbejde og kritisk anvende fagrelevant kildemateriale
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Sang og sammenspil efterår

SANG

- Sensommervise
- Gi' os lyset tilbage
- Joanna
- Stjerneregn af sne (Mads Langer)
- Mistletoe (Justin Bieber)

Sangaflevering med selvvalgt nummer

2/3-stemmige
- Forevigt (Volbeat)

SAMMENSPIL

Optræden til Stairway Åben Scene 30/9
- Sailorsong (tiktok)
- Bad Guy (Billie Elish)
- Forget her (Jeff Buckley)
- Summers Over Interlude (Drake)
- Baglæns (Ella Augusta)

ELEVforestilling d. 11-12/11-2024 (3 forestillinger)
- Forget her (Jeff Buckley)
- Toxic (Alex og Sierra)
- Take me to church (Hozier)
- Uden dig (Ukendt kunstner)
- Labour (Paris Paloma)
- Family Line (Conan Gray)
- Hotel California (Eagles)
- Money for nothing (Dire Straits)
- Colors (Black Pumas)
- Escape (Rupert Holmes)
- Good times Bad times (Led Zeppelin)

29/10
- Foredrag og koncert med Lauritz fra Fyr og Flamme

17/11
Klimadag: Ny tekst og sammenspil/optræden til fælles afslutning med
- Kongenshave (TopGunn)

Optræden til julefrokostkoncert d. 18/12
- Last X-mas (George Michael)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Emne 1: Fra romantik til filmmusik

Fra romantik til filmmusik

Forløb om klassisk musik fra romantikken og i film
- Viden om symfoniorkesteret
- Viden om romantikken
- Fokus på Leitmotiv og Wagner
- Filmmusik, konventioner og betydning
- Filmmusikbegreber

Analyse af
Moldau (Smetana)
Nacht und Träume (Schubert)
Darth Vater
Filmklip fra Lord of the Rings LOTR

Link:
https://www.musikipedia.dk/instrumenter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Musiklære, skriftlig musik, M1 og M2

Forløb med fokus på disciplinerne i M1 samt arrangement af pop/rock-nummer M2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Studieretningstur KBH

Studieretningstur til KBH: Onsdag d. 20/11 til fredag d. 22/11

Indhold

Musikmuseet, Rosenørnsalle
Vor Frue Kirke (Drengekorets 100-års jubilæumsudstilling)
Rundvisning i DR-byen
Billy Elliot, Operaen, store scene
Ragnarok, Rockmuseet, Roskilde
Tivoli
Fællesspisning i Nyhavn
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Emne 2: Jazz

Forløb om jazz-musik i første halvdel af 1900-tallet (primært New-Orleans og swing)

Historisk gennemgang
Fremlæggelser om historiske aspekter, samfund, kultur i USA i år 1920-1940
Litteratur: Jazzbogen af Bjarne Mørup, Systime, s. 8-14, 17-26
Oplæg: s. 27-32, 38, 39-41, 42-43, 46-47, 49, 51-52, 53, 55-58
https://da.wikipedia.org/wiki/Jazz

Auditiv analyse af
- Mills Brothers, Count Basie: Tiny Bubbles

Grundig analyse (form, arrangement, harmonik, melodik) af følgende numre
- Joe Olivers Creole Jazz Band: Dippermouth Blues (1923 - New Orleans jazz)
- Louis Armstrong: West End (1928 - Chicago)
- Duke Ellington: Take the A-train (ca. 1940 - swing)

Aflevering med perspektiverende (nyere) numre/cross over med jazz

Praktisk arbejde: Sammenspil med impro
Caravan (Duke Ellington)

Sang: St. Louis Blues (med impro)

Jazzkoncert på Platform K, Horsens
Uffe Steen trio + Vestbo Trio
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Sang og sammenspil frem mod eksamen

Diverse sange

Sammenspil:
"Se op" (Landsstævnesangen 2025, David Sommer)
Toxic (...)
Caravan (Duke Ellington) i forbindelse med jazz-emne
"Die with a smile" (Bruno Mars, Lady Gaga"

Øvning af solonumre

Optræden til
- Forårskoncert d. 1/5

Jazzkoncert på Platform K, Horsens
med Uffe Steen trio og Vestbo Trio
d. 31/3-25
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Skriftlig musik

Diverse øvelser, prøver og afleveringer M1 og M2

Fokus på
Harmonisk analyse (funktionsharmonik og modalharmonik)
Melodisk analyse
Groove analyse

Eksamensregler skriftlig musik A-niveau
• M1: Det anbefales, at man bruger 1 time på opgaven
• M1 og M2 afleveres til slut i pdf. Musescore fil må gerne afleveres som ekstramateriale

Tilladte hjælpemidler
• Tangentinstrument (midikeyboard)
• Musescore
• Bøger
o Bastarden (Thomas Hammer, Lindhardt og Ringhof)
o Nøgle til musikken (Johannes Grønager, Systime)
• Noter


E-bog
Nøgle til musikken (Johannes Grønager, Systime)
https://noegletilmusikken.systime.dk/

Links til anvendte hjemmesider:
https://www.musikipedia.dk/interaktiv-kvintcirkel
https://www.musikipedia.dk/skalaopslag
https://www.musikipedia.dk/intervalopslag
https://www.musikipedia.dk/toneopslag
https://www.musikipedia.dk/akkordopslag
https://www.musikipedia.dk/funktioner-i-funktionsanalyse/alle
https://www.musikipedia.dk/funktioner-i-funktionsanalyse/gymnasiepensum
https://www.musikipedia.dk/trinanalyse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer