Holdet 2023 Id/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Christian Ørts Ottosen
Hold 2023 Id/x (2x Id, 3x Id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Softball
Titel 2 Pickleball
Titel 3 Hiphop
Titel 4 Træningsprojekt
Titel 5 Fodbold
Titel 6 Volleyball
Titel 7 Floorball
Titel 8 Rytmegymnastik
Titel 9 Les Lanciers

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Softball

Eleverne skal skifte bekendtskab med Softball, hvor de praktisk skal afprøve et dette slagspil, som ikke er en naturlig del af den dansk/europæiske idrætskultur. De skal praktisk kunne mestre de grundlæggende egenskaber: Batting og pitching, samt udvide forståelse for spilles taktiske egenskaber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Pickleball

- Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob & flugtning/smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball
- Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning og dropshot (både i for- og baghånd)
- Rimelig beherskelse af serv, returnering og smash i forhåndssiden
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hiphop

Formålet med hiphop-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig foreviste koreografier, og så skal du selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans og breakdance. I forløbet kommer du til at arbejde med hiphop i form af koreografier, freezes, battles, poses og body-rolls, så det kræver mod, samarbejde, kreativitet og rytme.

Hvad skal eleverne kunne?

Kropsbeherskelse, herunder:
- Balance i freezes
- Styrke til at udføre freezes
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude)
- Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls

Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi.
- En vis grad af freestyle/improvisation.

Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken og holde et flow.

Forløbsprøven: I mindre grupper skal eleverne lave deres egen hiphop-koreografi (15 x 8 taktslag), som fremvises for resten af klassen i sidste lektion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Træningsprojekt

Træningsprojektsforløbet havde til formål at træne eleverne i at planlægge og fuldføre eget træningsprogram. Eleverne kunne vælge at arbejde hen mod forbedringer i enten 1) Kondition/udholdenhed 2) Styrketræning 3) fysiske krav til politiskolens optagelsesprøve

Teorien omhandlede bl.a.:
- ATP-dannelse
- Aerob træning
- Anaerob træning
- Styrketræning
- Superkompensationsprincippet
- Fysiologiske adaptioner ved hhv. styrketræning og konditionstræning

Kapitel 2 "Menneskets fysiologi" + Kapitel 3 "Træningslære" + Kapitel 20 "Træningsprojekt" danner grundlag for pensum under træningsforløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Fodbold

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Volleyball

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Floorball

Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball.

- Aflevering til makker 5-10 meter væk.
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand.
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo.
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser.
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden.
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander.
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser.
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre.





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Rytmegymnastik

Dette forløb bygger videre på opvarmningsprogrammerne fra 1.g.

- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Les Lanciers

I de 5 Les Lanciers-ture er det vigtigt, at eleverne får forståelse for trin, rytme og udtryk. Et godt kendskab til musikken er en stor hjælp til at finde ud af hvilken formation, hvilke trin samt hvilken dansefatning, der skal laves.

Eleven skal kunne flg.:
- Udføre de forskellige trin såsom forskellige chassétrin samt gåtrin i takt til musikken
- Opøve musikforståelse så du kan høre, hvornår sekvenser starter og slutter
- Kunne føre eller blive ført af en partner
- Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
- Kunne huske de forskellige danse udenad, så du kan danse med passende udtryk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer