Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Malene Kjær Jensen
|
Hold
|
2023 En/e (1e En, 2e En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fairy tales (Grundforløb)
Dette forløb fungerer som indkøring til engelsk i gymnasiet og understøtter engelskundervisningen i hele grundforløbsperioden. Hovedfokus er på at skabe et trygt miljø hvor eleverne kan møde hinanden, undervisningen og teksterene på deres eget niveau, og herigennem give lyst til at deltage mundtligt. Fagligt er der fokus på de basale analytiske redskaber i den nykritiske metode med blandt andet setting, personkarakteristik og fortællertyper. Tematisk arbejdes der med eventyrtræk og eventyr som litterær genre generet med inddragelse af traditionelle og nyfortolkninger af eventyr samt film.
(Ns. læst i forløbet: 10)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The American Dream (EKSAMEN)
Dette emne har taget udgangspunkt i tidlig amerikansk identitet, med løsrivelsen, og med dannelsen af den nye nation. Vi har diskuteret baggrunden for den store immigration til landet på baggrund af filmen Far and Away sammen med ideen om ”The Fontier” og hvordan denne historiske periode har præget amerikanernes menneske- og samfundssyn om at alt er muligt hvis bare man arbejder for det.
Slutteligt trak vi konceptet The American Dream op til nutiden med artiklen "Downsizing The American Dream" som konkluderer, at drømmen nu ikke handler om at bevæge sig opad i samfundet, men i højere grad om at holde fast i det man har.
(Ns. læst i forløbet: 20)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fantasy Fiction (EKSAMEN)
Emnet tog udgangspunkt i de elementer som kapitlet ”What is Fantasy?” behandler. Disse blev herefter behandlet i alle kerneteksterne, og eleverne udarbejdede deres egen ”fantasy-dictionary”. Ud over at kigge på fantasy-elementer, havde emnet fokus på ”fortolkninger” dels med oversættelse, hvor eleverne kiggede kritisk på den danske oversættelse af første kapitel af ”Harry Potter and the Philosopher’s Stone” med efterfølgende diskussion af de udfordringer som oversætteren har stået overfor, og dels med adaption fra bog til film. Vi har desuden diskuteret hvorfor mange mennesker finder fantasy så fascinerende at læse, og hvorfor andre mener at fantasy er en genre der henvender sig til børn og ikke bør anses som ”seriøs” litteratur.
Slutteligt læste vi hele romanen "Coraline" (2002) af Neil Gaiman, hvor fokus især lå på fantasy features men også overlappende genrer som horror.
(Ns. læst i forløbet: 240)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Climate Action (EKSAMEN)
Under dette emne arbejdes der med emnet klimaforandringer og de problemer og problematikker der følger med fænomenet. Emnet beskæftiger sig med forskellige under-emer indefor klimaforandringer herunder forbrug, psykologiske/etiske bekymringer, mediernes behandling af emnet, klimaaktivisme samt fremtidsudsigter. Emnet består hovedsageligt af non-fiktionstekster som bruges eksamensforberedende på at øve analyse af denne type tekster. Slutteligt bruges filmen "Don't Look Up" som en form for opsamling på alle underemnerne og med formål at øve diskussion af de kritikker som filmen rejser.
(Ns. læst i forløbet: 30)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
The American Presidential Election 2024 (EKSAMEN)
Emnet dækker det amerikanske præsidentvalg i 2024 med fokus på valgkampen mellem de to kandidater samt den politiske splittelse i USA. Emnet dækker desuden det amerikanske valgsystem, svingstater, lobbyisme mm.
Emnet har fagligt fokuseret på retorisk analyse af forskellige taler af de to præsidentkandidater, samt deres partiprogrammer hvortil den retoriske pentagon samt appelformer og retoriske virkemidler indarbejdes.
(Ns. læst i forløbet: 25)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
From Empire to Multicultural Nation (EKSAMEN)
Emnet forholder sig til historiske, kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger i forhold til British imperialisme og kolonisme med særligt fokus på Indien. Emnet belyser de værdier som imperiet stod for og måden hvorpå det dominerede en stor del af verden. Derudover behandles delingen efter imperiets ophør af Indien og den post-koloniale arv som Storbritannien stadig kæmper med i dag med særligt fokus på immigranternes identitetsfølelse.
Fagligt fokus er på digt- og fiktionsanalyse herunder særligt på symboler og metaforer.
(Ns. læst i forløbet: 30)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102070",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102070",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102070"
}