Holdet 2023 En/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Malene Kjær Jensen
Hold 2023 En/e (1e En, 2e En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fairy tales (Grundforløb)
Titel 2 The American Dream (EKSAMEN)
Titel 3 Fantasy Fiction (EKSAMEN)
Titel 4 Tilladte hjælpemidler til 1.g årsprøve
Titel 5 Climate Action (EKSAMEN)
Titel 6 The American Presidential Election 2024 (EKSAMEN)
Titel 7 From Empire to Multicultural Nation (EKSAMEN)
Titel 8 Tilladte hjælpemidler til terminsprøve/eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fairy tales (Grundforløb)

Dette forløb fungerer som indkøring til engelsk i gymnasiet og understøtter engelskundervisningen i hele grundforløbsperioden. Hovedfokus er på at skabe et trygt miljø hvor eleverne kan møde hinanden, undervisningen og teksterene på deres eget niveau, og herigennem give lyst til at deltage mundtligt. Fagligt er der fokus på de basale analytiske redskaber i den nykritiske metode med blandt andet setting, personkarakteristik og fortællertyper. Tematisk arbejdes der med eventyrtræk og eventyr som litterær genre generet med inddragelse af traditionelle og nyfortolkninger af eventyr samt film.
(Ns. læst i forløbet: 10)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 The American Dream (EKSAMEN)

Dette emne har taget udgangspunkt i tidlig amerikansk identitet, med løsrivelsen, og med dannelsen af den nye nation. Vi har diskuteret baggrunden for den store immigration til landet på baggrund af filmen Far and Away sammen med ideen om ”The Fontier” og hvordan denne historiske periode har præget amerikanernes menneske- og samfundssyn om at alt er muligt hvis bare man arbejder for det.
Slutteligt trak vi konceptet The American Dream op til nutiden med artiklen "Downsizing The American Dream" som konkluderer, at drømmen nu ikke handler om at bevæge sig opad i samfundet, men i højere grad om at holde fast i det man har.
(Ns. læst i forløbet: 20)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Fantasy Fiction (EKSAMEN)

Emnet tog udgangspunkt i de elementer som kapitlet ”What is Fantasy?” behandler. Disse blev herefter behandlet i alle kerneteksterne, og eleverne udarbejdede deres egen ”fantasy-dictionary”. Ud over at kigge på fantasy-elementer, havde emnet fokus på ”fortolkninger” dels med oversættelse, hvor eleverne kiggede kritisk på den danske oversættelse af første kapitel af ”Harry Potter and the Philosopher’s Stone” med efterfølgende diskussion af de udfordringer som oversætteren har stået overfor, og dels med adaption fra bog til film. Vi har desuden diskuteret hvorfor mange mennesker finder fantasy så fascinerende at læse, og hvorfor andre mener at fantasy er en genre der henvender sig til børn og ikke bør anses som ”seriøs” litteratur.
Slutteligt læste vi hele romanen "Coraline" (2002) af Neil Gaiman, hvor fokus især lå på fantasy features men også overlappende genrer som horror.
(Ns. læst i forløbet: 240)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tilladte hjælpemidler til 1.g årsprøve

Tilladte hjælpemidler til 1.g årsprøve


https://minlaering.dk/dashboard (Engram)
https://www.merriam-webster.com/ (Merriam-Webster, engelsk/engelsk ordbog)

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ (Oxford Learners Dictionary engelsk/engelsk ordbog)
https://www.ordbogen.com/da/#/ (ordbogen.com)
https://abc.ordbogen.com (abc-ordbogen)
https://www.thesaurus.com/ (synonymordbog)


PS: alle dokumenter som du mener du får brug for fra Lectio eller Drev skal være downloaded og gemt på din computers harddisk inden prøven.

Du må lytte til musik i høretelefoner men playlisten skal være downloadet til computeren.

Du må gerne gå hvis du er færdig før tid, men du må ikke taget dine ting med dig før prøven officielt er afsluttet.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Climate Action (EKSAMEN)

Under dette emne arbejdes der med emnet klimaforandringer og de problemer og problematikker der følger med fænomenet. Emnet beskæftiger sig med forskellige under-emer indefor klimaforandringer herunder forbrug, psykologiske/etiske bekymringer, mediernes behandling af emnet, klimaaktivisme samt fremtidsudsigter. Emnet består hovedsageligt af non-fiktionstekster som bruges eksamensforberedende på at øve analyse af denne type tekster. Slutteligt bruges filmen "Don't Look Up" som en form for opsamling på alle underemnerne og med formål at øve diskussion af de kritikker som filmen rejser.
(Ns. læst i forløbet: 30)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 The American Presidential Election 2024 (EKSAMEN)

Emnet dækker det amerikanske præsidentvalg i 2024 med fokus på valgkampen mellem de to kandidater samt den politiske splittelse i USA. Emnet dækker desuden det amerikanske valgsystem, svingstater, lobbyisme mm.
Emnet har fagligt fokuseret på retorisk analyse af forskellige taler af de to præsidentkandidater, samt deres partiprogrammer hvortil den retoriske pentagon samt appelformer og retoriske virkemidler indarbejdes.
(Ns. læst i forløbet: 25)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 From Empire to Multicultural Nation (EKSAMEN)

Emnet forholder sig til historiske, kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger i forhold til British imperialisme og kolonisme med særligt fokus på Indien. Emnet belyser de værdier som imperiet stod for og måden hvorpå det dominerede en stor del af verden. Derudover behandles delingen efter imperiets ophør af Indien og den post-koloniale arv som Storbritannien stadig kæmper med i dag med særligt fokus på immigranternes identitetsfølelse.
Fagligt fokus er på digt- og fiktionsanalyse herunder særligt på symboler og metaforer.
(Ns. læst i forløbet: 30)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Tilladte hjælpemidler til terminsprøve/eksamen

Dokumentet med links til de tilladte hjælpemidler nævnt herunder og en huskeseddel til terminsprøven ligger på forsiden af engelskmappen i Lectio.


Tilladte hjælpemidler til skriftlig terminsprøve i engelsk B, 2.g, Rødkilde Gymnasium, 2025

https://minlaering.dk/dashboard (Engram)

https://www.merriam-webster.com/ (Merriam-Webster, engelsk/engelsk ordbog)

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ (Oxford Learners Dictionary engelsk/engelsk ordbog)

Ordbogen.com (Gyldendal ordbog)

https://abc.ordbogen.com (abc-ordbogen)

https://www.thesaurus.com/ (synonymordbog)

https://konto.systime.dk/?id=499&redirect_url=https%3A%2F%2Fkonto.systime.dk%2Findex.php%3Fid%3D494&L=0 (Systime login)

https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=239 (The English Handbook, Systime)

Du skal have slået stave- og grammatikkontrol TIL i word. Du må IKKE bruge Editor-funktionen i microsoft, oversættelse eller andre tilføjelsesprogrammer som selv danner tekst.  



PS: alle dokumenter som du mener du får brug for fra Lectio eller Drev skal være downloaded og gemt på din computers harddisk inden prøven.
det gælder f.eks.:
- Toolbox for rhetorical analysis
- How to read a text
- engaging the reader
- Short story analysis
- Narrator types and point of view

(desuden alle dine gamle afleveringer samt feedbackdokumenterne i mappen "Feedback på afleveringer" og/eller hvad du ellers mener du kan få brug for)

HUSK AT MEDBRINGE HØRETELEFONER SÅ DU KAN LYTTE TIL LYD/VIDEO.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer