X - Rødkilde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Rødkilde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 En/l - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Malene Kjær Jensen, Nanett Juliane Sørensen
Hold
2023 En/l (
1l En
,
2l En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Fairy tales (Grundforløb)
Titel 2
The American Dream
Titel 3
Fantasy Fiction
Titel 4
Tilladte hjælpemidler til 1.g årsprøve
Titel 5
Artificial Life
Titel 6
US presidential election 🗳️
Titel 7
Murderous Minds
Titel 8
Aspects of India
Titel 9
Multicultural Britain
Titel 10
Eksamen: Lærebøger og hjælpemidler
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Fairy tales (Grundforløb)
Dette forløb fungerer som indkøring til engelsk i gymnasiet og understøtter engelskundervisningen i hele grundforløbsperioden. Hovedfokus er på at skabe et trygt miljø hvor eleverne kan møde hinanden, undervisningen og teksterene på deres eget niveau, og herigennem give lyst til at deltage mundtligt. Fagligt er der fokus på de basale analytiske redskaber i den nykritiske metode med blandt andet setting, personkarakteristik og fortællertyper. Tematisk arbejdes der med eventyrtræk og eventyr som litterær genre generet med inddragelse af traditionelle og nyfortolkninger af eventyr samt film.
Indhold
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
The American Dream
Dette emne har taget udgangspunkt i tidlig amerikansk identitet, med løsrivelsen, og med dannelsen af den nye nation. Vi har diskuteret baggrunden for den store immigration til landet på baggrund af filmen Far and Away sammen med ideen om ”The Fontier” og hvordan denne historiske periode har præget amerikanernes menneske- og samfundssyn om at alt er muligt hvis bare man arbejder for det.
Slutteligt trak vi konceptet The American Dream op til nutiden med artiklen "Downsizing The American Dream" som konkluderer, at drømmen nu ikke handler om at bevæge sig opad i samfundet, men i højere grad om at holde fast i det man har.
Indhold
Kernestof:
The StarSpangled Banner, Francis Scott Key, 1814 .pdf
Declaration of Independence excerpt 1776.pdf
The New Colossus - Emma Lazarus 1883 .doc
The Frontier Heritage - Edward N. Kearny 1984.docx
Ron Howard: Far and Away (film), 1992
Downsizing the American Dream 2011.pdf
Supplerende stof:
American Progress 1872.pptx
Ireland in the 1800s.docx
Afl. 3 Today's American Dream.docx
Podcast: Made in America - Når USA forandrer Danmark - Nationalmuseet
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Fantasy Fiction
Emnet tog udgangspunkt i de elementer som kapitlet ”What is Fantasy?” behandler. Disse blev herefter behandlet i alle kerneteksterne, og eleverne udarbejdede deres egen ”fantasy-dictionary”. Ud over at kigge på fantasy-elementer, havde emnet fokus på ”fortolkninger” dels med oversættelse, hvor eleverne kiggede kritisk på den danske oversættelse af første kapitel af ”Harry Potter and the Philosopher’s Stone” med efterfølgende diskussion af de udfordringer som oversætteren har stået overfor, og dels med adaption fra bog til film. Vi har desuden diskuteret hvorfor mange mennesker finder fantasy så fascinerende at læse, og hvorfor andre mener at fantasy er en genre der henvender sig til børn og ikke bør anses som ”seriøs” litteratur.
Slutteligt læste vi hele romanen "Coraline" (2002) af Neil Gaiman, hvor fokus især lå på fantasy features men også overlappende genrer som horror.
Indhold
Kernestof:
What is Fantasy (fra Entering Worlds of Fantasy).pdf
Harry Potter and the Philosopher's stone chapter 1 - J. K. Rowling 1997.pdf
Narnia - The Lion the Witch and the Wardrobe - C. S. Lewis 1950.docx
Alice's adventures in wonderland chap 1 - Lewis Carol 1865.docx
Alice's Adventures in Wonderland chap 7 - Lewis Carol 1865.docx
Alice in Wonderland - film, Instr: Tim Burton, 2010, Disney Studios. (film)
Coraline (roman), Niel Gayman, 2002: Coraline.pdf
Coraline – filmInstr: Henry Selick, 2009, United International Pictures (film)
Supplerende stof:
C S Lewis.pptx
LEWIS CAROL.pptx
Harry Potter and the Philosopher's Stone |Opening Scene|
London Can Take It
Alice In Wonderland Full Audio Book Online - Storynory - Free Audio Stories for kids
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvtillid
Initiativ
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Tilladte hjælpemidler til 1.g årsprøve
Tilladte hjælpemidler til 1.g årsprøve
https://minlaering.dk/dashboard
(Engram)
https://www.merriam-webster.com/
(Merriam-Webster, engelsk/engelsk ordbog)
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
(Oxford Learners Dictionary engelsk/engelsk ordbog)
https://www.ordbogen.com/da/#/
(ordbogen.com)
https://abc.ordbogen.com
(abc-ordbogen)
https://www.thesaurus.com/
(synonymordbog)
PS: alle dokumenter som du mener du får brug for fra Lectio eller Drev skal være downloaded og gemt på din computers harddisk inden prøven.
Du må lytte til musik i høretelefoner men playlisten skal være downloadet til computeren.
Du må gerne gå hvis du er færdig før tid, men du må ikke taget dine ting med dig før prøven officielt er afsluttet.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Artificial Life
I dette forløb har arbejder vi med mennesket møde med teknologi. Vi har både fokus på internettets virkning og landskab, science fiction fortællinger om AI og cyborgs. Senere i forløbet vil vi kigge på deepfakes og andre internet elementer i forbindelse med det amerikanske præsidentvalg.
Indhold
Kernestof:
Shira Ovide. "Yes to Tech Optimism. And Pessimism" (2020) https://technologyandsociety.systime.dk/?id=179#c1071
Welcome to the Internet, Bo Burnham
Laura DeNardis: After the Internet (2020) https://technologyandsociety.systime.dk/?id=176#c1109
Brian Aldiss, supertoys_last_all_summer_long.pdf (1969)
Alex Garland, Ex Machina (2015), Film
Vox + Netflix Explained: "Designer-DNA" (2018)
Manuel Velasquez, Claire Andre, Thomas Shanks, S.J., and Michael J. Meyer: Thinking Ethically (2015). https://technologyandsociety.systime.dk/?id=174#c1141
Supplerende stof:
Student presentation: Sources task I.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Artificial Life assignment
18-09-2024
Assignment 1
09-10-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
US presidential election 🗳️
I dette forløb arbejder vi med det amerikanske præsidentvalg 2024. Vi har kigget på kandidaterne og deres vælgere, sammenlignet det amerikanske system med det danske, analyseret en tale af Donald Trump og en af Kamala Harris samt evalueret resultaterne.
Indhold
Kernestof:
Excerpt from: "Donald Trump Rally On 9/18/24 In Uniondale"
President Harris' Acceptance Speech, August 22, 2024 Harris' speech.docx
Results from exit polls, NBC & BBC: https://www.nbcnews.com/politics/2024-elections/exit-pollshttps://www.bbc.com/news/articles/c0lp48ldgyeo
Lærerens PPT om the election
Supplerende stof:
Tech and Public Debate (intro chapter + task) https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=202
Fællesmøde: oplæg af Derek Beach om valget
Read the excerpt from the book Invisible Child by Andrea Elliot (Non-fiction). Focus on topic, language, and intention.
Præpositioner i MinLæring: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=294218
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Murderous Minds
I dette forløb har vi arbejdet med 'Murderous Minds', primært i fiktion og true crime. Vi har snakket om, hvorfor true crime drager, hvorfor nogle bliver seriemordere, obsession, terror vs. horror og mord på tv.
Indhold
Kernestof:
Jim Fallon, TED, "Exploring the Mind of a Killer". https://www.ted.com/talks/jim_fallon_exploring_the_mind_of_a_killer?fbclid=IwAR1ir2aovaGzwAFPVTZmlcEogWio4ObSlkZuqrMS2B7emV7nwl1mFQ00R6Y
"New Podcast Highlights Serial Killers, Helps Solve Cold Cases". https://spectrumlocalnews.com/nc/charlotte/news/2020/09/29/new-podcast-highlights-serial-killers--helps-solve-unsolved-crimes
Wisecrack on Youtube, "The Bizarre Appeal of True Crime" https://www.youtube.com/watch?v=arBSkZMKPWY
Sean Spence, "Bad or Mad?" (2004) https://widercontexts.systime.dk/?id=216
Edgar Allen Poe, "The Tell-Tale Heart" (1843). https://poemuseum.org/the-tell-tale-heart/
Nick Cave & Kylie Minogue, "Where the Wild Roses Grow", Lyrics and music video (1996). https://www.youtube.com/watch?v=lDpnjE1LUvE
Two excerpts from "Killing Eve": https://www.youtube.com/watch?v=4utDk2QB_wc, https://www.youtube.com/watch?v=maTCDeWZnJE
Supplerende stof:
Intro to the Criminal Minds episode "Outfoxed". https://www.youtube.com/watch?v=KAC861pj3ho
The trailer for the Netflix true crime documentary "Don't f**ck with cats! Hunting an internet killer". https://www.youtube.com/watch?v=x41SMm-9-i4
Excerpt from "Mindhunter" on Netflix
Pronomener: https://gettingstarted.systime.dk/?id=168
Pronomener: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=304150
Grammatik Genvejen 24-25.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Aspects of India
I dette forløb har vi arbejdet med det britiske imperium og Indien som tidligere koloni. Vi har læst 'The White Man's Burden' som eksempel på den koloniale mentalitet, kigget på Indiens historie i forbindelse med England, diskuteret Lingua Franca, Partition, caste og Indien i dag. Vi sluttede forløbet af med at se The White Tiger.
Indhold
Kernestof:
Rudyard Kipling, "The White Man's Burden". + intro https://technologyandsociety.systime.dk/?id=145
George Orwell, "Shooting an Elephant". https://www.orwellfoundation.com/the-orwell-foundation/orwell/essays-and-other-works/shooting-an-elephant/
Jeremy Paxman for the BBC: Empire – Episode 1: A Taste for Power (first 28 minutes). https://www.youtube.com/watch?v=5Cc4LaSRiSc
Englishes and Lingua Franca: Short history of the English language from Open University. https://www.youtube.com/watch?v=5JojjsE6Ox0
Listen to David Crystal on English as a Global Language (4 mins) and New Englishes (2 mins)
Kachru's model: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=166#c381
Khushwant Singh, "Karma". https://worldsofenglish.systime.dk/?id=77
Yashica Dutt. "Indian Matchmaking Exposes the Easy Acceptance of Caste". The Atlantic. https://www.theatlantic.com/culture/archive/2020/08/netflix-indian-matchmaking-and-the-shadow-of-caste/614863/
“India’s caste system: what you need to know”. https://www.youtube.com/watch?v=DbtTw8rel6g
Haimanti Roy for TED-Ed, "Why was India split into two countries?". https://www.youtube.com/watch?v=DrcCTgwbsjc
Johnny Harris "How this border transformed a subcontinent / India & Pakistan". https://www.youtube.com/watch?v=r5Ps1TZXAN8
The Dutiful Daughter - Saadat Hasan Manto.docx
"The White Tiger" Film. Directed by Ramon Bahrani (2021)
Supplerende stof:
"The difference between the UK, Great Britain & England". https://www.youtube.com/watch?v=rNu8XDBSn10
Research The British Raj & The East India Company. Source suggestions BBC & Britannica: https://www.bbc.co.uk/bitesize/articles/zx8sf82, https://www.britannica.com/event/British-raj
Go to IDEA: International Dialects of English Archive http://www.dialectsarchive.com/globalmap
English as a Lingua Franca (ELF)” definition and discussion: https://www.thoughtco.com/english-as-a-lingua-franca-elf-1690578
The trailer for "Indian Matchmaking" on Netflix: https://www.youtube.com/watch?v=aZS2KbLAy5Y
“Why Am I An Untouchable?”. HuffPost. https://www.youtube.com/watch?v=1J4dKnYYIYk
Student presentations on India today: India's film industry, Social Issues (gender, LGBTQ+ rights, caste, etc.), Technology, Environmental challenges, Cultural diversity (language religions, festivals, globalization and traditional practices), Politi
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Multicultural Britain
I forløbet om Belonging in Britain (Multicultural Britain) har vi bygget på vores viden fra vores fokus på Storbritannien og Indian. Vi har undersøgt begrebet multiculturalism som del af britisk kultur (og diskussioner herom), snakket om sprog (Multicultural London English) og særligt gennem litteratur, poesi og kortfilm af Britisk/Indisk/Pakistanske forfattere og skabere snakket om belonging.
Indhold
Kernestof:
Riz Ahmed, "Where You From?" written and performed. https://www.youtube.com/watch?v=1DmabQguml4
Huma Qureshi Foreign Parts Short Story.pdf (2021)
Robert Booth, "Four in 10 think British culture is undermined by multiculturalism" (Excerpt). https://www.theguardian.com/uk-news/2018/sep/17/four-in-10-people-think-multiculturalism-undermines-british-culture-immigration
Lucy Pasha-Robinson, "British Culture Wouldn't Exist Without Multiculturalism - It's Time To Take This Tired Debate Off The Table". (2018) HuffPost. https://www.huffingtonpost.co.uk/entry/multiculturalism-immigration_uk_5b9fbdeee4b046313fbd728f
Larry Elliot, "Brexit is a rejection of globalisation" (2016) https://worldsofenglish.systime.dk/?id=280
Boris Johnson: Speech on the EU Referendum, May 9, 2016, https://dividedkingdom.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145
Excerpt from "Assembly" (p. 42)
Brian Bilston, "Refugees". https://www.up.edu/garaventa/files/fildg%20files/refugees.pdf
Riz Ahmed. "The Long Goodbye" Short film. https://www.youtube.com/watch?v=Lzz50xENH4g
John Agard: Listen Mr. Oxford Don + Mr and Mrs Xenophobia
Supplerende stof:
Timeline: The history of immigration and diversity in Britain: https://everyoneishere.systime.dk/?id=135
FLIRT https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=150
Lærerens Powerpoint om Multiculturalism
Multicultural London English (MLE) with examples from Little Simz and Stormzy (https://www.youtube.com/watch?v=K7xzmkpwNoA, https://www.youtube.com/watch?v=dFOErVWlsxg)
Who voted what?: https://dividedkingdom.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140#c289
Theresa May Resignation Speech. https://www.youtube.com/watch?v=U5hB8mDsQHw
modalverber: https://app.minlaering.dk/bog/6/kapitel/14854/sektion/26488
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Eksamen: Lærebøger og hjælpemidler
The English Handbook
https://theenglishhandbook.systime.dk
ENGRAM/MinLæring
https://www.minlaering.dk
Getting Started
https://gettingstarted.systime.dk/?id=1
Ordbøger:
Ordbogen.com
ABC ordbogen
https://abc.ordbogen.com/gyldendal/english/workshop
Merriam-Webster (dictionary and thesaurus)
https://www.merriam-webster.com
Urban dictionary (til slang)
https://www.urbandictionary.com
Oxford Learners Dictionary (engelsk-engelsk ordbog)
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.thesaurus.com/
(synonymordbog)
Offline hjælpemidler:
Egne noter og grammatikopslagsværker fx Grammatik genvejen
Husk: Studienet er ikke tilladt, hverken online eller downloadet materiale
PS: alle dokumenter som du mener, du får brug for fra Lectio, OneDrive, Drev og lign. skal være downloaded og gemt på din computers harddisk inden prøven.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102074", "T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102074", "H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102074" }