Holdet 2023 En/l - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Malene Kjær Jensen, Nanett Juliane Sørensen
Hold 2023 En/l (1l En, 2l En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fairy tales (Grundforløb)
Titel 2 The American Dream
Titel 3 Fantasy Fiction
Titel 4 Tilladte hjælpemidler til 1.g årsprøve
Titel 5 Artificial Life
Titel 6 US presidential election 🗳️
Titel 7 Murderous Minds
Titel 8 Aspects of India
Titel 9 Multicultural Britain
Titel 10 Eksamen: Lærebøger og hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fairy tales (Grundforløb)

Dette forløb fungerer som indkøring til engelsk i gymnasiet og understøtter engelskundervisningen i hele grundforløbsperioden. Hovedfokus er på at skabe et trygt miljø hvor eleverne kan møde hinanden, undervisningen og teksterene på deres eget niveau, og herigennem give lyst til at deltage mundtligt. Fagligt er der fokus på de basale analytiske redskaber i den nykritiske metode med blandt andet setting, personkarakteristik og fortællertyper. Tematisk arbejdes der med eventyrtræk og eventyr som litterær genre generet med inddragelse af traditionelle og nyfortolkninger af eventyr samt film.
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 The American Dream

Dette emne har taget udgangspunkt i tidlig amerikansk identitet, med løsrivelsen, og med dannelsen af den nye nation. Vi har diskuteret baggrunden for den store immigration til landet på baggrund af filmen Far and Away sammen med ideen om ”The Fontier” og hvordan denne historiske periode har præget amerikanernes menneske- og samfundssyn om at alt er muligt hvis bare man arbejder for det.
Slutteligt trak vi konceptet The American Dream op til nutiden med artiklen "Downsizing The American Dream" som konkluderer, at drømmen nu ikke handler om at bevæge sig opad i samfundet, men i højere grad om at holde fast i det man har.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Fantasy Fiction

Emnet tog udgangspunkt i de elementer som kapitlet ”What is Fantasy?” behandler. Disse blev herefter behandlet i alle kerneteksterne, og eleverne udarbejdede deres egen ”fantasy-dictionary”. Ud over at kigge på fantasy-elementer, havde emnet fokus på ”fortolkninger” dels med oversættelse, hvor eleverne kiggede kritisk på den danske oversættelse af første kapitel af ”Harry Potter and the Philosopher’s Stone” med efterfølgende diskussion af de udfordringer som oversætteren har stået overfor, og dels med adaption fra bog til film. Vi har desuden diskuteret hvorfor mange mennesker finder fantasy så fascinerende at læse, og hvorfor andre mener at fantasy er en genre der henvender sig til børn og ikke bør anses som ”seriøs” litteratur.
Slutteligt læste vi hele romanen "Coraline" (2002) af Neil Gaiman, hvor fokus især lå på fantasy features men også overlappende genrer som horror.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tilladte hjælpemidler til 1.g årsprøve

Tilladte hjælpemidler til 1.g årsprøve


https://minlaering.dk/dashboard (Engram)
https://www.merriam-webster.com/ (Merriam-Webster, engelsk/engelsk ordbog)

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ (Oxford Learners Dictionary engelsk/engelsk ordbog)
https://www.ordbogen.com/da/#/ (ordbogen.com)
https://abc.ordbogen.com (abc-ordbogen)
https://www.thesaurus.com/ (synonymordbog)


PS: alle dokumenter som du mener du får brug for fra Lectio eller Drev skal være downloaded og gemt på din computers harddisk inden prøven.

Du må lytte til musik i høretelefoner men playlisten skal være downloadet til computeren.

Du må gerne gå hvis du er færdig før tid, men du må ikke taget dine ting med dig før prøven officielt er afsluttet.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Artificial Life

I dette forløb har arbejder vi med mennesket møde med teknologi. Vi har både fokus på internettets virkning og landskab, science fiction fortællinger om AI og cyborgs. Senere i forløbet vil vi kigge på deepfakes og andre internet elementer i forbindelse med det amerikanske præsidentvalg.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Artificial Life assignment 18-09-2024
Assignment 1 09-10-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Murderous Minds

I dette forløb har vi arbejdet med 'Murderous Minds', primært i fiktion og true crime. Vi har snakket om, hvorfor true crime drager, hvorfor nogle bliver seriemordere, obsession, terror vs. horror og mord på tv.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Aspects of India

I dette forløb har vi arbejdet med det britiske imperium og Indien som tidligere koloni. Vi har læst 'The White Man's Burden' som eksempel på den koloniale mentalitet, kigget på Indiens historie i forbindelse med England, diskuteret Lingua Franca, Partition, caste og Indien i dag. Vi sluttede forløbet af med at se The White Tiger.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Multicultural Britain

I forløbet om Belonging in Britain (Multicultural Britain) har vi bygget på vores viden fra vores fokus på Storbritannien og Indian. Vi har undersøgt begrebet multiculturalism som del af britisk kultur (og diskussioner herom), snakket om sprog (Multicultural London English) og særligt gennem litteratur, poesi og kortfilm af Britisk/Indisk/Pakistanske forfattere og skabere snakket om belonging.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Eksamen: Lærebøger og hjælpemidler

The English Handbook
https://theenglishhandbook.systime.dk

ENGRAM/MinLæring
https://www.minlaering.dk

Getting Started
https://gettingstarted.systime.dk/?id=1

Ordbøger:

Ordbogen.com

ABC ordbogen
https://abc.ordbogen.com/gyldendal/english/workshop

Merriam-Webster (dictionary and thesaurus)
https://www.merriam-webster.com

Urban dictionary (til slang)
https://www.urbandictionary.com

Oxford Learners Dictionary (engelsk-engelsk ordbog)
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

https://www.thesaurus.com/ (synonymordbog)

Offline hjælpemidler:
Egne noter og grammatikopslagsværker fx Grammatik genvejen

Husk: Studienet er ikke tilladt, hverken online eller downloadet materiale

PS: alle dokumenter som du mener, du får brug for fra Lectio, OneDrive, Drev og lign. skal være downloaded og gemt på din computers harddisk inden prøven.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer