Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Aske Graakjær Krogsgaard
|
Hold
|
2023 Fy/l (1l Fy, 2l Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den nære astronomi
Delemner:
- Dag/nat
- Månens faser
- Årstiderne
- Solsystemets opbygning
- Formørkelser
- Tidevand
Materiale:
- I-fysik B (https://ifysikb.systime.dk/?id=240)
-- Afsnit 4.2
-- Afnist 4.3
-- Afsnit 4.5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Delemner:
- Energiomdannelse
- Energiformer herunder særligt
-- Kinetisk energi
-- Potentiel energi
-- Mekanisk energi
-- Termisk energi
- Tilstandsformer
-- Smeltning og fordampning
- Termodynamikkens 1. og 2. hovedsætninger
- Varmeledning
- Effekt
- Nyttevirkning
Materiale:
- I-fysik B
-- Afsnit 1.1 til og med 1.8
-- Afsnit 1.10
Forsøg:
- Bevarelse af mekanisk energi (5/12)
- Bestemmelse af vands specifikke varmekapacitet (17/1)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger - lyd
Delemner:
- Grundlæggende bølgebegreber
-- Amplitude, periode, frekvens, bølgelængde, udbredelseshastighed
-- Transversale og longitudinale bølger
- Mekaniske bølger
- Interferens
- Stående bølger, resonans og overtoner
- Doppler-effekten
- Lydstyrke og decibelskalaen
Materiale:
Kapitel 2 i i-Fysik B (https://ifysikb.systime.dk/?id=215) undtagen afsnit 2.8 og 2.10
Forsøg:
- Stående bølger på en streng (2/2)
- Doppler-effekten (27/2)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bølger - lys
Delemner:
- Elektromagnetiske bølger
- Det elektromagnetiske spektrum
- Brydning og Snells lov
- Diffraktion og gitterligningen
- Fotoner
- Absorption og emission
- Den fotoelektriske effekt
Materiale:
- Kapitel 3 i i-Fysik B (https://ifysikb.systime.dk/?id=226) undtagen afsnit 3.4, 3.7 og 3.8
Forsøg:
- Brydning og totalrefleksion (5/3)
- Diffraktion (5/4)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kosmologi
Delemner:
- Rødforskydning
- Hubbles lov
- Universets udvidelse
- Big bang teorien
- Universets udviklingshistorie
Materiale:
- Kapitel 5 i i-Fysik B afsnit 5.2 og 5.3 (https://ifysikb.systime.dk/?id=247) dog ikke afsnittene om størrelsesklasser og Cepheide-metoden.
Forsøg:
- Parallakse (13/5)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mekanik
Delemner:
Dynamik:
- Kræfter
- Kræfter som vektorer og addition af kræfter
- Newtons love
- Gravitationsloven
- Gnidningskræfter
- Arbejde
- Vægtstangsprincippet
Kinematik:
- Hastighed og acceleration
- Bevægelsesligningerne for bevægelse med konstant acceleration (dvs. s(t), v(t) og a(t))
Materialer:
- Kapitel 9 i I-Fysik B (kun afsnit 9.1, 9,2 og 9.3)
https://ifysikb.systime.dk/?id=133
- Kapitel 10 i I-Fysik B (kun afsnit 10.1, 10.2, 10.3, 10.4 og 10.5)
https://ifysikb.systime.dk/?id=134
i afsnit 10.3 er afsnittene om "Fjederkræfter" og "Stokes' lov" ikke inkluderet.
- Afsnit 10.14 i Orbit B om vægtstangsprincippet
https://orbitbstx.systime.dk/?id=549
Forsøg: (Ingen rapportforsøg i dette emne)
- Måling af g vha. lod og newtonmeter (22/8)
- Måling af g vha. Galileos skrå plan (28/8)
- Måling af gnidningskoefficient (5/9)
- Undersøgelse af frit fald med og uden luftmodstand (16/9)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej 2l, velkommen til 2.g! Jeg håber, I har haft en dejlig ferie! Vi starter med emnet: mekanik
-
Sidste gang snakkede vi om Newtons love. Det kan læses som repetetion, hvis man har lyst.
-
Lektie: Læs om kræfter i to dimensioner. Læs afsnittet "Opløsning af en kraft" inklusiv eksempel 1019 + afsnittet "Newtons 2.lov i to dimensioner" inklusiv eksempel 1020.
-
Øvelsesvejledning-Galileos skrå plan forsøg.docx
-
Sidst snakkede vi om gnidningskraften. Det kan man læse om her: 10.3 Eksempler på kræfter
-
GnidningsmodstandForsøgsVejledning.docx
-
Som nævnt i torsdags bevæger vi os lidt videre. Vi har indtil videre snakket om, hvad der sætter bevægelse i gang (kræfter), og nu vil vi til at kigge nærmere på selve bevægelsen, der følger.
-
Vi tog sidst hul på kinematikken.
-
Vi arbejder videre med (t,s)-, (t,v)- og (t,a)-diagrammerne samt bevægelsesligningerne s(t), v(t) og a(t). Man kan repetere det her: 9.3 Konstant hastighed og konstant acceleration
-
Undersøgelse af frit fald.docx
-
Sidst snakkede vi om arbejde. Det kan man læse om her: 10.4 Kraft og arbejde.
-
Sidste gang snakkede vi igen om arbejde. Det kan man repetere her: 10.4 Kraft og arbejde. Den lille udledning vi lavede i starten af timen, er det, de i bogen kalder "Arbejdssætningen".
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Gasser og væsker
Delemner:
- Tryk som kraft pr. areal
- Tryk i en væskesøjle
- Opdrift, Arkimedes' lov og densitet
- Idealgasloven
-- Herunder Boyle-Mariottes lov
-- Gay-Lussacs lov
-- Avogradros lov
- Hydraulik
Materialer:
- Kapitel 11 i I-Fysik B (kun afsnit 11.1, 11.2, 11.3 og 11.4)
https://ifysikb.systime.dk/?id=135
Forsøg:
- Undersøgelse af idealgasloven ved eget forsøgsdesign (8/10 og 11/10)
-- Hertil rapport
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kvantemekanik
Delemner:
- Historisk om ideen om atomet
- Rutherfords atommodel
- Bohrs atommodel
- De Broglies partikelbølger
- Partikel-bølge-dualitet
- Isotoper og radioaktivitet
- Henfaldsloven og aktivitet
- Halveringstykkelse
- Fission og fusion
- Massedefekt, Q-værdi og bindingsenergi
Materialer:
- Kapitel 7 i I-Fysik B afsnit 7.1, 7.2, 7.3, 7.4, 7.5 og 7.7
https://ifysikb.systime.dk/?id=131
i 7.2 ikke afsnittet om "Kvarker og anti-kvarker"
i 7.7 ikke afsnittet om "Kvarker"
- Kapitel 8 i I-Fysik B afsnit 8.1, 8.2, 8.3, 8.4, 8.5, 8.7
- Kapitel 7.2 i Orbit A STX
https://orbitastx.systime.dk/?id=727
Her kun afsnittene "de Broglie-bølgelængden", "Københavnerfortolkningen" og "Partikel-bølge-dualitet"
- Kapitel 12.5 i FysikABbogen
https://fysikabbogen.systime.dk/?id=554
Forsøg:
- Modelforsøg om Rutherfords atommodel (1/11)
- Måling af Balmer-serien i brintspektret (13/11 og 16/11 for nogle (åbent hus))
- Måling af halveringstykkelse (10/12)
- Måling af havleringstid (22/1)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie: Lav opgave 9.38 og 9.42 færdige - brug kun op til 25 min. på det. 9.2.2 Opdrift | En verden af fysik B
-
RutherfordVejledning.docx
-
Sidst tog vi hul på et nyt emne: Kvantemekanik. Vi snakkede om idéen om atomet fra Demokrit (ca.400 f.kr.) til Niels Bohr (1913). Man kan læse om nogle af de tidligere atommodeller blandt andet Rutherfords model, som vi kiggede nærmere på sidste gang
-
Sidst snakkede vi om Bohrs atommodel. Den kan man læse om her: 7.1 Bohrs atommodel | i-Fysik B
-
Opgave 16.20, 16.22 og 16.23
-
Lektie: Tag, hvis I har, en fysisk lommeregner med.
-
Sidst snakkede vi om dobbeltspalteeksperimentet. Det kan man med fordel repetere, ved at se denne lille video: Double Slit Experiment explained! by Jim Al-Khalili
-
Klimadagen workshop katalog elever
-
16.2 Kvantemekanik | En verden af fysik A
-
Vi skal i dag og det næste stykke tid snakke om radioaktivitet. Læs enten forud for denne time eller som repetition efterfølgende dette afsnit om isotoper: 7.2 Atomkerner | i-Fysik B (kun afsnittene "Nukleoner og nuklider", "Isotoper" og "Kernekortet
-
https://people.physics.anu.edu.au/~ecs103/chart/
-
Vi skal i dag snakke videre om kernehenfald og begynde at kigge lidt nærmere på, hvorfor kerner henfalder. Det relevante læsning findes her: 7.2 Atomkerner | i-Fysik B (kun afsnittet "Bundne nukleoner").
-
Vi skal i dag lave en lille øvelse. Man kan læse forsøgsvejledningen, men ellers er der ingen læsning til dette modul.
-
Hej 2l, jeg håber, I har haft en god ferie. Så er vi på den igen. Det, vi skal snakke om i dag, kan findes her: 7.3 Kerneomdannelser | i-Fysik B.
-
Vi starter med et lille hængeparti fra i går. Vi sluttede timen i går med at begynde på nedenstående opgave. Kig på den hjemme og se om I kan komme i mål.
-
I går snakkede vi om Q-værdi, og i dag skal vi snakke om det meget nært beslægtede begreb bindingsenergi. Det er beskrevet her: 7.4 Massedefekt og bindingsenergi | i-Fysik B.
-
Vi snakkede sidst om Q-værdier for forskellige henfaldstyper. Der findes en oversigt i bogen, hvor man kan se, hvordan man udregner Q-værdien for de forskellige henfaldstyper her: 8.2 Radioaktive henfald | i-Fysik B. En udledning af formlerne kan fin
-
I dag skal i laboratoriet. Emnet for dagens modul er henfaldsloven og aktivitet. Det kan man læse om hhv. her: 8.4 Henfaldsloven | i-Fysik B og her: 8.5 Aktivitet | i-Fysik B.
-
Afsnit
-
Vi skal i dag snakke om kernekraft. Bastian og Bertram giver os en introduktion til hhv. fusion og fission (sidste i kontekst af atombomben), men hvis man gerne vil læse lidt om det selv også, enten inden eller efter modulet, så kan man finde det her
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
El og kredsløb
Delemner:
- Ladning, strømstyrke, spænding og modstand
- Vekselspædning (AC) og jævnspænding (DC)
- Ohms lov og resistivitet
- Modstande i serie- og parallelforbindelse samt erstatningsmodstand
- Kirchhoffs love
- Effekt og Joules lov
- Elforsyning, eltransport og transformation
- Kondensatorer
- Sensorer
- Superledere
Materialer:
- Kapitel 6 i I-Fysik B afsnit 6.1, 6.2, 6.3, 6.4, 6.6, 6.7, 6.10, 6.11
https://ifysikb.systime.dk/?id=130
Forsøg:
- Ohms lov (30/1)
- Måling af op- og afladningskurve for kondensator (4/2)
- Aktionspotentialer i regnorm (6/2)
- Måling af Joules lov (28/2)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Innovationsforløb og repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi fortsætter i dag med at undersøge kinematik med robotterne. Hvis man gerne vil repetere findes det relevante læsning i kapitel 9: 9. Kinematik | i-Fysik B. I kan konsultere studieplanen for mekanik for at se, hvilke afsnit vi har arbejdet med. Læs
-
Undersøgelse af bevægelse med Fable robot.docx
-
Vi arbejder videre med robotterne. Nu vil vi bruge dem til at repetere gnidning: 10.3 Eksempler på kræfter | i-Fysik B.
-
Øvelsesvejledning Coulombs gnidningslov.docx
-
Tryk og opdrift og afstandskvadratloven.docx
-
Opgave 6.49 - 6.51
-
Vi skal i dag snakke om superledere: 6.10 Superledere | i-Fysik B
-
6.10 Superledere | i-Fysik B
-
Bestemmelse af gaskonstanten.docx
-
Vi starter med at regne færdig på jeres målinger af gaskonstanten fra sidst, så medbring jeres måleresultater fra sidst.
-
EksamensspørgsmålUdenBilag.docx
-
Vi repeterer selvvalgte forsøg.
-
Vi skal i dag lige kigge lidt på fusion og fission igen. Lektie: Læs: 7.4 Massedefekt og bindingsenergi | i-Fysik B.
-
Der er selvfølgelig ingen lektier til i dag, men her er blot et link til det vi snakkede om sidste gang: 7.5 Grundstoffernes historie | i-Fysik B
-
I dag kigger vi nærmere på kinematik. Kig på kapitel 9: 9. Kinematik | i-Fysik B. Vi har været igennem afsnit 9.1, 9.2 og 9.3. Kig det igennem og læs op på det, I synes er uklart.
-
Vi kigger i dag videre på kinematikken. Vi vil i dag fokusere på bevægelsesligningerne for bevægelse med konstant acceleration. Det findes her: 9.3 Konstant hastighed og konstant acceleration | i-Fysik B.
-
7.1.4 Bevægelse med konstant acceleration | En verden af fysik B
-
Vi går i dag i lab og repeterer forsøg. Kig på den vedhæftede liste over forsøg og udvælg i hvert fald 2, som I kunne tænke jer at gentage. Alle forsøg.docx De forsøg, der ikke er markeret med grønt, er sorteret fra, og dem ville I altså ikke kunne t
-
Brintspektret - Øvelsesvejledning.docx
-
Vi skriver dispositioner i dag. Kig på de emner, som I synes er svære hjemme. Så kan jeg hjælpe jer med dispositionerne i timen. Der vil også være mulighed for at gå i lab og lave flere forsøg.
-
LoggerPro manual.docx
-
Dagsorden for i dag:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102083",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102083",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102083"
}