Holdet 2023 Ke/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Signe Kjempenes
Hold 2023 Ke/x (1x Ke, 2x Ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 F1 Indledende kemi
Titel 2 F2 Lakrids
Titel 3 F3 Kroppens kemi
Titel 4 F4 Hvorfor er havet surt?
Titel 5 F5 Alkohol
Titel 6 F6 Hovedpinepiller
Titel 7 F7 Mad og drikke
Titel 8 F7 Syrer og baser
Titel 9 F9 Aminer og proteiner
Titel 10 Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 F1 Indledende kemi

Eleverne introduceres til kemi med udgangspunkt i noget de kender, nemlig at olie og vand ikke kan blandes.
Der er også introduktion til at arbejde sikkert og hensigtsmæssigt i laboratoriet.

Kernestof
* Fysiske og kemiskee egenskaber
* Afstemning af reaktionsskemaer
* Det periodiske system
* Atomets opbygning
* Blandbarhed (hydrofil/hydrofob)
* Emulgatorer
* Sikkerhed og faremærkning.

Forsøg:
* Mayo
* Reaktion mellem dihydrogen og dioxygen
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 F2 Lakrids

Eleverne starter forløbet med at lave lave lakridser og bliver i den forbindelse introduceret til ioner med fokus på ammoniumklorid.
De "opretter" en lakridsfabik og udsættes for sabotage i form af mistroiske forbrugere undervejs.

Af kernestoffer dækkes:
* Ioner (enatomige og fleratomige) inklusiv navngivning
* Fældningsreaktioner
* Mængdeberegning herunder ækvivalente mængder.
* Formel stofmængdekoncentration
* Aktuel koncentration
* Fældningstitrering

Forsøg:
* Fremstilling af lakrids i food science
* Påvisning af salmiak i lakrids
* Hvor meget salmiak er der i lakrids? (Eleverne har selv udarbejdet øvelsesvejledningen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 F3 Kroppens kemi

Molekyler introduceres. Det forsøget i vidt muligt omfang at koble alle nye begreber til noget, som de kender fra biologiundervisningen og deres egen krop.
Hydrofile og hydrofobegrupper introduceres gennem eksempel med membraner i kroppen.

Kernestof:
* Molekyler
* Intermolekylære kræfter herunder påvirkning af smelte- og kogepunkt
* Blandbarhed
* Hydrofile og hydrofobe grupper
* Transport af polære og upolære molekyler i kroppen

Forsøg:
* Blandbarhed - eleverne har selv opstillet hypoteser, som de undersøgte i foodscience. Fokus: Variabelkontrol
* Ekstraktion af DNA fra hindbær.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 F4 Hvorfor er havet surt?

Elevere har arbejdet induktivt med at tilegne sig viden omkring syrer og baser.
Forløbet er forsøgt vinklet biologisk for at snakke bl.a. om, hvilken betydning forsuring af havet har.

Kernestof:
Definition af syrer og baser
Definition af en syre og basereaktion
Korresponderende syre-basepar
Forskel på svage og stærke syrer og baser
pH-værdi
Vands selvionisering
pH-indikatorer
pH-titrering


Forsøg:
Eleverne har selv designet sine forsøg i dette forløb med nedenstående udganspunker:
1) Find en måde at undersøge indikatorer på.
2) Vi har en flaske med saltsyre uden påskrevet koncentration. Hvordan kan I finde koncentrationen?
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 F5 Alkohol

Som optakt til studietur til Bruxelles har eleverne arbejdet med alkohol. På studieturen besøgte vi et bryggeri, hvor eleverne så, hvordan ølbrygningen traditionelt har fundet sted.
Redoxreaktioner introduceres som eksempel på forbrænding af alkohol.

Kernestof:
Alkaner, alkener og alkyner. Herunder kemiske og fysiske egenskaber
Cykliske alkaner
aromater
Navngivning

Alkoholer herunder type (primær, sekundær og tertiær)
Navngivning

Redoxreaktioner
Spændingsrækken
Oxidationstal
Forbrænding af alkohol som eksempel på redoxreaktion
Isomeri: kæde-, stillings og funktionsisomeri. Geometrisk isomeri og spejlbilledisomeri.

Forsøg:
Alkoholgæring
Spændingsrækken
Mangans oxidationstal
Primære, sekundære og tertiære alkoholer (Lavet som demoforsøg)

Eleverne har arbejdet med rapportskrivning med fokus på de formalier, som en god rapport kræver.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 F6 Hovedpinepiller

Eleverne har arbejdet med hovedpinepiller som overskrift med fokus på, hvordan vi kunne tjene flest muligt penge på at producere vores egne hovedpinepiller, altså optimering af syntesen.

Kernestof:
Estere
Homogene ligevægte
Le Chateliers princip
Reaktionshastighed
Tyndtlagschromatografi

Forsøg:
Indgreb i en ligevægt
Reaktionshastighed - reaktion mellem thiosulfat og syre
Syntese af acetylsalicylsyre


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 F7 Mad og drikke

Det tematiske forløb har haft fokus på farvestoffer og carbohydrater.

Kernestof:
* Spektrofotometri
* makromolekyler

Eleverne har arbejdet med:
* Konjugerede dobbeltbindinger
* Chromofore og auxochrome grupper
* Azofarvestoffer
* Spektrofotometri og Lambert Beers Lov
* Carbohydrater (mono- di- og polysakkarider)
* Sukker og sødestoffer.

Forsøg:
* Ponceau 4R i rød væske
* Carbohydrater
* Frugtflæsk
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 F7 Syrer og baser

Forløbet er startet i et samarbejde med matematik.
I kemi var fokus på forskellen på stærke og svage syrer samt koncentrerede og ikke koncentrerede syrer.

Kernestof:
* pH-beregninger af sure og basiske opløsninger
* Syre-basetitreringer
* Faremærkning og sikkerhed

Supplerende:
* Puffersystemer
* Bjerrumdiagrammer

Forsøg:
* Fortyndinger
* Demo: pH-værdier af forskellige syrer med samme koncentration
* Ethansyreindhold i eddikesyre
* Forsuring af vandets betydning for muslinger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 F9 Aminer og proteiner

Forløbet bygger op til en forståelse af proteiners struktur og egenskaber.

Kernestof:
* Aminer (primære, sekundære og tertiære)
* Fysiske og kemiske egenskaber for aminer
* Aminosyrer
* Strukturniveauer for proteiner
* Strukturproteiner


Forsøg:
* Fremstilling af mozarella (Fokus på pH-ændringer og opløselighed)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Opsamling

Eleverne arbejder med at lave deres egen øvelsesvejledning til at finde massen af natriumhydrogencarbonat, samt stofmængde og volumen af kuldioxid.

Forsøg:
* Bestemmelse af massen af natriumhydrogencarbonat i C-vitamin. (Egen øvelsesvejledning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer