Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Signe Kjempenes
|
Hold
|
2023 Ke/x (1x Ke, 2x Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
F1 Indledende kemi
Eleverne introduceres til kemi med udgangspunkt i noget de kender, nemlig at olie og vand ikke kan blandes.
Der er også introduktion til at arbejde sikkert og hensigtsmæssigt i laboratoriet.
Kernestof
* Fysiske og kemiskee egenskaber
* Afstemning af reaktionsskemaer
* Det periodiske system
* Atomets opbygning
* Blandbarhed (hydrofil/hydrofob)
* Emulgatorer
* Sikkerhed og faremærkning.
Forsøg:
* Mayo
* Reaktion mellem dihydrogen og dioxygen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
F2 Lakrids
Eleverne starter forløbet med at lave lave lakridser og bliver i den forbindelse introduceret til ioner med fokus på ammoniumklorid.
De "opretter" en lakridsfabik og udsættes for sabotage i form af mistroiske forbrugere undervejs.
Af kernestoffer dækkes:
* Ioner (enatomige og fleratomige) inklusiv navngivning
* Fældningsreaktioner
* Mængdeberegning herunder ækvivalente mængder.
* Formel stofmængdekoncentration
* Aktuel koncentration
* Fældningstitrering
Forsøg:
* Fremstilling af lakrids i food science
* Påvisning af salmiak i lakrids
* Hvor meget salmiak er der i lakrids? (Eleverne har selv udarbejdet øvelsesvejledningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
F3 Kroppens kemi
Molekyler introduceres. Det forsøget i vidt muligt omfang at koble alle nye begreber til noget, som de kender fra biologiundervisningen og deres egen krop.
Hydrofile og hydrofobegrupper introduceres gennem eksempel med membraner i kroppen.
Kernestof:
* Molekyler
* Intermolekylære kræfter herunder påvirkning af smelte- og kogepunkt
* Blandbarhed
* Hydrofile og hydrofobe grupper
* Transport af polære og upolære molekyler i kroppen
Forsøg:
* Blandbarhed - eleverne har selv opstillet hypoteser, som de undersøgte i foodscience. Fokus: Variabelkontrol
* Ekstraktion af DNA fra hindbær.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
F4 Hvorfor er havet surt?
Elevere har arbejdet induktivt med at tilegne sig viden omkring syrer og baser.
Forløbet er forsøgt vinklet biologisk for at snakke bl.a. om, hvilken betydning forsuring af havet har.
Kernestof:
Definition af syrer og baser
Definition af en syre og basereaktion
Korresponderende syre-basepar
Forskel på svage og stærke syrer og baser
pH-værdi
Vands selvionisering
pH-indikatorer
pH-titrering
Forsøg:
Eleverne har selv designet sine forsøg i dette forløb med nedenstående udganspunker:
1) Find en måde at undersøge indikatorer på.
2) Vi har en flaske med saltsyre uden påskrevet koncentration. Hvordan kan I finde koncentrationen?
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
F5 Alkohol
Som optakt til studietur til Bruxelles har eleverne arbejdet med alkohol. På studieturen besøgte vi et bryggeri, hvor eleverne så, hvordan ølbrygningen traditionelt har fundet sted.
Redoxreaktioner introduceres som eksempel på forbrænding af alkohol.
Kernestof:
Alkaner, alkener og alkyner. Herunder kemiske og fysiske egenskaber
Cykliske alkaner
aromater
Navngivning
Alkoholer herunder type (primær, sekundær og tertiær)
Navngivning
Redoxreaktioner
Spændingsrækken
Oxidationstal
Forbrænding af alkohol som eksempel på redoxreaktion
Isomeri: kæde-, stillings og funktionsisomeri. Geometrisk isomeri og spejlbilledisomeri.
Forsøg:
Alkoholgæring
Spændingsrækken
Mangans oxidationstal
Primære, sekundære og tertiære alkoholer (Lavet som demoforsøg)
Eleverne har arbejdet med rapportskrivning med fokus på de formalier, som en god rapport kræver.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
F6 Hovedpinepiller
Eleverne har arbejdet med hovedpinepiller som overskrift med fokus på, hvordan vi kunne tjene flest muligt penge på at producere vores egne hovedpinepiller, altså optimering af syntesen.
Kernestof:
Estere
Homogene ligevægte
Le Chateliers princip
Reaktionshastighed
Tyndtlagschromatografi
Forsøg:
Indgreb i en ligevægt
Reaktionshastighed - reaktion mellem thiosulfat og syre
Syntese af acetylsalicylsyre
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
F7 Mad og drikke
Det tematiske forløb har haft fokus på farvestoffer og carbohydrater.
Kernestof:
* Spektrofotometri
* makromolekyler
Eleverne har arbejdet med:
* Konjugerede dobbeltbindinger
* Chromofore og auxochrome grupper
* Azofarvestoffer
* Spektrofotometri og Lambert Beers Lov
* Carbohydrater (mono- di- og polysakkarider)
* Sukker og sødestoffer.
Forsøg:
* Ponceau 4R i rød væske
* Carbohydrater
* Frugtflæsk
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
F7 Syrer og baser
Forløbet er startet i et samarbejde med matematik.
I kemi var fokus på forskellen på stærke og svage syrer samt koncentrerede og ikke koncentrerede syrer.
Kernestof:
* pH-beregninger af sure og basiske opløsninger
* Syre-basetitreringer
* Faremærkning og sikkerhed
Supplerende:
* Puffersystemer
* Bjerrumdiagrammer
Forsøg:
* Fortyndinger
* Demo: pH-værdier af forskellige syrer med samme koncentration
* Ethansyreindhold i eddikesyre
* Forsuring af vandets betydning for muslinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
F9 Aminer og proteiner
Forløbet bygger op til en forståelse af proteiners struktur og egenskaber.
Kernestof:
* Aminer (primære, sekundære og tertiære)
* Fysiske og kemiske egenskaber for aminer
* Aminosyrer
* Strukturniveauer for proteiner
* Strukturproteiner
Forsøg:
* Fremstilling af mozarella (Fokus på pH-ændringer og opløselighed)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Opsamling
Eleverne arbejder med at lave deres egen øvelsesvejledning til at finde massen af natriumhydrogencarbonat, samt stofmængde og volumen af kuldioxid.
Forsøg:
* Bestemmelse af massen af natriumhydrogencarbonat i C-vitamin. (Egen øvelsesvejledning)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102103",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102103",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102103"
}