Holdet 2023 Ma/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Cecilie Bastiansen Lynggaard, John Vibe Grevsen
Hold 2023 Ma/d (1d Ma, 2d Ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tal og ligninger
Titel 2 Eksponentielle funktioner
Titel 3 Vektorer og geometri i planen 1
Titel 4 1. Vektorer fortsat
Titel 5 2. Trigonometriske funktioner
Titel 6 3. Logaritmefunktioner
Titel 7 4. Potensfunktioner
Titel 8 5. Polynomier
Titel 9 6. Differentialregning
Titel 10 7. Deskriptiv statistik
Titel 11 8. Sandsynlighedsregning og binomialfordeling
Titel 12 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tal og ligninger

Grundlæggende regneregler:
- Repetition: Led, faktorer og regneregler for parenteser.
- Skjulte parenteser.
- Numerisk værdi.

Kvadratsætninger.
Reduktion.
Talmængder, herunder intervaller.

Potenser og rødder:
- Definition af potens.
- Potensregneregler.
- Det udvidede potensbegreb.
- Lidt om rødder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Eksponentielle funktioner

Eksponentielle funktioner:
Regneforskrift og graf for en eksponentiel funktion.
Ligninger med eksponentielle funktioner.
Logaritmer: lidt om titals-logaritmen og den naturlige logaritme.
Fordoblingskonstant og halveringskonstant - inkl. bevis.
Vækstegenskab.
Beregning af forskrift ud fra to punkter på grafen - inkl. bevis.

Rente og renteformlen.
Eksponentiel regression.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Vektorer og geometri i planen 1

Grundlæggende om trekanter
Ensvinklede trekanter
Pythagoras' sætning

Grundlæggende vektorbegreber
- Regning med vektorer
- En vektors koordinater
- En vektors længde og afstandsformlen

Retvinklede trekanter
- Beregning i en retvinklet trekant

Skalarprodukt
- Vektorprojektion og vinkel, inkl. bevis for vektorprojektion

Determinant

Vilkårlige trekanter
- De fem trekantstilfælde
- Arealformlen + bevis (kun tilfældet, hvor højden falder indenfor trekanten)
- Sinusrelationerne + bevis
- Cosinusrelationerne (ikke bevis)

Rette linjer
- Parameterfremstilling
- Linjens ligning
- Vinklen mellem linjer
- Afstand mellem punkt og linje (ikke bevis)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 1. Vektorer fortsat

Stikord
Cirklens ligning, punkt på cirkel, tegne cirklen, omskrivning af cirklens ligning, tangent til cirklen, skæring mellem cirkel og linje


Kernestof
- Vektorer: linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af
plangeometriske problemer


Faglige mål
- opstille plangeometriske modeller og løse plangeometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske
figurer i et koordinatsystem samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål
- gennemføre matematiske beviser
- kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling


Beviser
- Cirklens ligning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 2. Trigonometriske funktioner

Stikord
Sinus og cosinus, tangens, periodiske, harmonisk svingning, amplityde, svingninger, periode.
Modellering af solskinstimer i Danmark.


Kernestof
- grafisk håndtering af simple trigonometriske funktioner og deres egenskaber i et matematisk værktøjsprogram
- matematisk modellering med anvendelse af sinusfunktionen (harmonisk svingning)


Faglige mål
- anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning


Beviser
-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 3. Logaritmefunktioner

Stikord:
Den naturlige logaritme, 10-tals-logaritmen, definitionsmængde, værdimængde, regneregler for logaritmefunktioner, tegne på semilogaritmisk papir, regnestokken (historisk)


Kernestof og supplerende stof
- karakteristiske egenskaber og det grafiske forløb af logaritmefunktioner
- matematikhistoriske perspektiv


Faglige mål
- gennemføre matematiske beviser
- demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske udvikling
- kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
- oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse



Beviser
- beviser for udvalgte logaritmeregneregler
- logaritmisk transformation af en eksponentiel ligning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 4. Potensfunktioner

Stikord
Forskrift og graf for en potensfunktion, omvendt proportionalitet, sammenligning med andre topunktsformler, potensregneregler


Kernestof
- omvendt proportionalitet
- det udvidede potensbegreb
- karakteristiske egenskaber ved potensfunktioner og deres grafiske forløb

Faglige mål
– gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling


Beviser
- vækstegenskaben for en potensfunktion
- forskriften for en potensfunktion ud fra to punkter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 5. Polynomier

Stikord
Polynomier, n'te-gradsplynomium, rødder, diskriminanten, monotoni, ekstrema, betydningen af a, b, c og d for parablen, toppunkt, symmetriakse, løsning til andengradsligningen, polynomiel regression (kort ekskursion til Fjordenhus), faktorisering af andengradspolynomiet


Kernestof
- ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske
værktøjsprogrammer
- regression
- funktionsbegrebet, stykkevist defineret funktion, karakteristiske egenskaber ved polynomier og deres grafiske forløb.
- monotoniforhold, ekstrema


Faglige mål
– Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling


Beviser
- løsning af andengradsligning
- symmetriaksen for parablen
- toppunkt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 6. Differentialregning

Stikord
Differentialregning, sekant, tangent, differenskvotienten, differentialkvotienten, tretrinsreglen, afledt funktion, væksthastighed, monotoniforhold, optimering.

Kernestof
- definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion.
- monotoniforhold, ekstrema og optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient

Faglige mål
- gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
- demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

Beviser
- Tretrinsreglen for hhv. f(x)=x^2, f(x)=ax^2+bx+c, f(x)=ax+b og f(x)=k

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 7. Deskriptiv statistik

Stikord
Ugrupperede observationer, hyppighed, kumuleret, frekvens, variationsbredde, median, kvartiler, outlier, varians, middelværdi, spredning,
Grupperede observationer, boxplot, histogram, sumkurve, fraktiler,
Stikprøve, population, numerisk variabel, kategorisk variabel, statistisk usikkerhed, skjulte variable, systematiske fejl.


Kernestof
- simple statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer


Faglige mål
- anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

Beviser
Ingen beviser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 8. Sandsynlighedsregning og binomialfordeling

Stikord
sandsynlighed, sandsynlighedstabel, sandsynlighedsfelt, udfaldsrum, hændelse, komplementær hændelse, symmetrisk sandsynlighedsfelt, kombinatorik, fakultet, tælletræ, multiplikationsprincippet, additionsprincippet, kombinationer, permutationer, pascals trekant, sandsynligheder med kombinationer, stokastisk variable, sandsynlighedsfordeling, søjlediagram, middelværdi, varians og spredning, normale eller exceptionelle udfald,
Binomialfordeling, antalsparameter, sandsynlighedsparameter, sandsynlighedsfunktion, middelværdi, spredning, stolpediagram, succes, fiasko,
Hypotesetest, nulhypotese, alternative hypotese, signifikansniveau, dobbeltsidet, vestresidet, højresidet, konfidensinterval, usikkerheden.
Regression, regressionslinje, residualplot, residualspredning,

Kernestof
- kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling samt anvendelse af normalfordelingsapproksimation hertil, konfidensinterval og hypotesetest i binomialfordelingen
- anvendelse af lineær, eksponentiel, potens og polynomiel regression, herunder usikkerhedsbetragtning og residualplot

Faglige mål
- anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modellen og have blik for, hvilke svar der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
- anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
- beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
-  kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

Beviser
- ræsonnement af kombinationer ud fra eksempel
- ræsonnement af binomialfordelingen ud fra et eksempel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer