Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Hans Henning Bork Sørensen
|
Hold
|
2023 Ma/x (1x Ma, 2x Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eksponentielle funktioner
Undervisningsmaterialer:
plus B1 stx
o 2.2 Potenser og rødder
2.2.1 Det udvidede potensbegreb
2.2.2 Regneregler for kvadratrødder
o 3. Eksponentielle funktioner
o 3.1 Regneforskrift og graf for en eksponentiel funktion
o 3.2 Ligninger med eksponentielle funktioner
o 3.3 Fordoblingskonstant, halveringskonstant og vækstegenskab
o 3.4 To-punkts-formel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tal og ligninger
Tal og ligninger
Undervisningsmaterialer:
plus B1 stx
o 2.1 Grundlæggende regneregler
2.1.1 Brøker
2.1.2 Kvadratsætninger
2.1.3 Reduktion
2.1.4 Talmængder
o 2.3 Procentregning
o 2.4 Ligninger med en ubekendt
2.4.1 Andengradsligningen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Deskriptiv statistik
Undervisningsmaterialer:
plus B1 stx
o 7. Deskriptiv statistik
o 7.1 Ugrupperede observationer
o 7.2 Grupperede observationer
o 7.3 Stikprøver
o 7.4 Hvad har vi lært om deskriptiv statistik?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Regning med vektorer
Undervisningsmaterialer:
Carstensen, Frandsen & Lorenzen: ”MAT B1 stx”, iBog, Systime, 2023
o 7.1 Vektorer
o 7.2 Vektoraddition
o 7.3 Vektorsubtraktion og multiplikation med tal
o 7.4 Vektorers koordinater
o 7.5 Stedvektor og vektorlængde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Andengradsligningen
Undervisningsmaterialer:
plus B1 stx
2.4.1 Andengradsligningen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Potensfunktioner
Undervisningsmaterialer:
plus B1 stx
o 4. Potensfunktioner
o 4.1 Regneforskrift og graf for en potensfunktion
o 4.2 Potensfunktion - forskrift ud fra to punkter
o 4.3 Omvendt proportionalitet
o 4.4 Eksponentiel og potensregression
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Retvinklede trekanter
Undervisningsmaterialer:
plus B1 stx
o 6.1 Grundlæggende om trekanter
o 6.2 Ensvinklede trekanter
o 6.3 Pythagoras' sætning
MAT B1 stx:
o 8.1 Sinus og cosinus
o 8.2 Tangens
o 8.3 Den retvinklede trekant
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Tal og penge
Undervisningsmaterialer:
plus B1 stx
o 2.5 Indekstal
o 3.5 Lån og renter
3.5.1 Annuitetsopsparing- og lån
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Polynomier
Undervisningsmaterialer:
plus B1 stx
o 5.1 Polynomier generelt
o 5.2 Andengradspolynomiet
o 5.3 Mere om parablen
o 5.4 Faktorisering
Øvrigt:
I forløbet er der lagt særlig vægt på matematikkens deduktive side, bl.a. har eleverne afleveret videoer med bevisgennemgang.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Vektorer og trigonometri
Undervisningsmaterialer:
MAT B1 stx:
o 8.4 Retningsvinkel og polære koordinater
o 9.1 Skalarprodukt
o 9.2 Vinkel mellem vektorer
o 9.3 Cosinusrelationerne
o 9.4 Projektion
o 9.5 Tværvektor
o 9.6 Determinant
o 9.7 Arealformler og sinusrelationerne
o 9.8 De fem trekantstilfælde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Differentialregning
Undervisningsmaterialer:
Jan Agentoft Nielsen: ”Differentialregning - Til B-niveau”, Matematiklærerforeningen, 2020.
o Del 1 og 2.
Dalby, Madsen, Overgaard & Studsgaard: ”plus A2 stx”, iBog, Systime, 2024
o 3.4.1 Sammensat funktion
plus B2 stx
o 3.4 Ligning for tangent
o 3.5 Afledet funktion
o 3.6 Monotoniforhold og anvendelse af differentialregning
o 3.6.2 Optimering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Sandsynlighedsregning og statistisk test
Undervisningsmaterialer:
Thomas Jensen, m.fl.: ”Matema10k for hf og stx C-niveau”, Frydenlund, 2022
o Kapitel 18: Sandsynlighedsregning
o 18.1 Kombinatorik
o 18.2 Uafhængige hændelser og sandsynlighed
o 18.3 Mere kombinatorik og sandsynlighed
18.3.1 Binomialkoefficienter
Thomas Jensen, m.fl.: ” Matema10k for hf og stx B-niveau”, Frydenlund, 2023
o Kapitel 6: Sandsynligheder og statistik
o 6.1 Stokastiske variable, sandsynligheder, fordelinger
6.1.1 Middeltal og middelværdi
6.1.2 Spredning
o 6.2 Binomialfordeling
6.2.1 Hvad er en binomialfordeling?
6.2.2 Middelværdi for binomialfordelinger
6.2.3 Spredning for binomialfordelinger
o 6.3 Binomialtest
6.3.1 Signifikansniveau, accceptområde, kritisk område
6.3.2 Fejl af type 1 og type 2
Jette H. Vestergaard: ”Chi-i-anden test i Biologi A”, EMU, 2024, side 3-8, 15-19
o 1. Hvornår anvendes Goodness-Of-Fit testet?
o 2. Teori og beregninger - Eksempel 1
o 7. Appendiks om Type1 og Type 2 fejl
o Opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Logaritmefunktioner
Undervisningsmaterialer:
Dalby, Madsen, Overgaard & Studsgaard: ”plus B2 stx”, iBog, Systime, 2023
o 1. Logaritmefunktioner
o 1.1 Definition af logaritmefunktioner
o 1.2 Regneregler for logaritmer
Bjørn Grøn m.fl.: Projekt 4.5 En eksperimentel og teoretisk undersøgelse af pH-skalaen, LR Uddannelse, 6 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Geometri
Undervisningsmaterialer:
plus B1 stx
o 6.9 Rette linjer
6.9.1 Parameterfremstilling
6.9.2 Linjens ligning
6.9.3 Vinklen mellem linjer
6.9.4 Afstand mellem punkt og linje
6.9.5 Skæring mellem linjer
o 6.10 Cirklen
6.10.1 Tangent til cirkel
6.10.2 Skæring mellem cirkel og linje
Antal lektioner: 8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Trigonmetriske funktioner
Undervisningsmaterialer:
plus B2 stx
o 2.1 Sinus, cosinus og tangens som funktioner
o 2.2 Den harmoniske svingning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Sidste forløb
Undervisningsmaterialer:
plus B2 stx
o 3.2 Bestemmelse af differentialkvotienter
o 3.3 Regneregler for differentiation
3.3.2 Beviser for udvalgte regneregler
o 4.5.2 Konfidensinterval for andel
Antal lektioner: 10 (23/4-16/5)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102110",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102110",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102110"
}