Holdet 2023 Sa/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Anne Lise Bennedsen
Hold 2023 Sa/a (1a Sa, 2a Sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 1.Grundforløbet. Køn og ligestilling.
Titel 2 Tema 4. Velfærdsmodellerne.Herunder økonomiske mål
Titel 3 Tema 2.Politiske partier og ideologier.
Titel 4 Tema 3.Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Titel 5 Tema 1. Kort repetition af ligestillingsforløbet
Titel 6 Tema 4. Velfærdsmodellerne.Herunder økonomiske mål
Titel 7 Tema 6.  Kriminalitet og årsager til kriminalitet
Titel 8 5. Demokrati som styreform og livsform.Herunder EU
Titel 9 Teorier om identitetsdannelse - bruges til SRO
Titel 10 Tema 4. Velfærdsmodellerne.Herunder økonomiske mål
Titel 11 Tema 2. Politik og ideologier
Titel 12 Repetition af EU og 1g køn og ligestilling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 1.Grundforløbet. Køn og ligestilling.

Forløbet ses her:

Fokus for forløbet vil ud over selve emnet være at eleverne løbende skal præsenteres for fagets taksonomi, hovedområder samt metodiske tilgange. Det er dermed en opfordring til at italesætte disse, når det er muligt i undervisningen.

Grundforløbet 2022 havde fokus på køn og ligestilling belyst fra et politisk, økonomisk og sociologisk perspektiv.


https://docs.google.com/document/d/1A4zPQRafiR2feUV0vtLMxpAZmIXUWObPqsWf_8fUotk/edit#heading=h.auydnoej6phs

Læs uddrag fra ligestillingsloven: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=163

Dette forløb kan trækkes under forløbet " Identitetsdannelse i det senmoderne", da det hænger sammen med ligestilling også.

I grundforløbet har vi også lidt om Hal Koch og Alf Ross om demokrati.

Se Faktaboksen her, hvor der står noget om demokrati: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=150#c356

Læs uddrag fra ligestillingsloven: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=163

Det fleksible menneske: Faktaboks: Richard Sennett og det fleksible menneske

Hvorfor er der løngab mellem mænd og kvinder? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=165#c423

For at finde ud af, hvad der mere præcist menes med ligestilling, er det vigtigt at skelne mellem formel og reel ligestilling. I Danmark er der formelt ligestilling mellem kønnene. Det er også denne opfattelse af ligestilling, der kommer til udtryk i "Ligestillingsloven". Det betyder, at der ikke må særbehandles på baggrund af køn. Arbejdsgivere må f.eks. ikke give afslag til en ansøger, fordi vedkommende har et bestemt køn og må heller ikke give højere løn til mænd end kvinder, bare fordi de er mænd. Alligevel tjener mænd mere end kvinder, også selv om de har samme job. Det er også oftere mænd, der får topposter i virksomheder. Det betyder, at der ikke er fuldstændig ligestilling mellem kønnene, men det er ikke nødvendigvis en konsekvens af manglende formel ligestilling. I stedet kan der her være tale om manglende reel ligestilling, der handler om, at der på trods af formel lighed i lovgivningen reelt ikke er de samme muligheder for kønnene. Modsætningen til ligestilling er særbehandling eller forskelsbehandling, hvor der forekommer forskellig behandling af mænd og kvinder på baggrund af deres køn.

Læs her om den moderne far
Den aktive og omsorgsfulde far er en af de manderoller, mange unge mænd i dag identificerer sig med. Det vidner den udbredte brug i reklameindustrien af fotos af far og barn om. Men ikke alle mænd har de samme muligheder for at realisere idealet om den nærværende far. Det skyldes dels, at mænd og kvinder ikke har de samme barselsrettigheder, dels at arbejdsmarkedet forskelsbehandler mandlige ansatte i fx overenskomster.

Den moderne far
https://talkon.systime.dk/?id=195

Ligestilling handlede først om kvinders rettigheder

https://talkon.systime.dk/?id=192

Uligeløn kan du læse om her

https://talkon.systime.dk/?id=144


1) Faglige mål
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.


2) Kernestof
- ligestilling mellem kønnene
- politisk meningsdannelse og medier
- politiske ideologier og magtbegreber

3) Nøglebegreber og teori
- Kønsteorier: Essentialisme vs. socialkonstruktivisme, herunder Butlers teori om diskursivt køn og kønningsprocesser. Patriarkatsteori, herunder Connells teori om hegemonisk maskulinitet, toksisk og nostalgisk maskulinitet. Det valgfrie køn
- Kønsidentitet, kønsudtryk, det biologiske og det seksuelle køn
- Kønsneutrale børnehaver med normkritisk pædagogik
- Ligestillingspolitik: Formel (lige muligheder) og reel lighed, resultatlighed, kønskvoter og måltal
- Ideologiske skillelinjer i synet på køn og ligestilling: feminisme som ideologi; liberal-, konservativ og socialistisk feminisme
- Kvinder i politik, ulighed forklaret ud fra kulturelle, institutionelle og socioøkonomiske årsager

Køn, identitet og ligestilling.

Grundforløbet er her i drev:

https://docs.google.com/document/d/1sWz4MwThzbobJBNKPVGXuicaAm0cZHQ5efjYS9pjHzk/edit?tab=t.0

Begrebsliste - disse begreber skal du kunne.

https://docs.google.com/document/d/1ZgZZ9KkiD-g1oV-9qQETzgg-q853ugllQViw0Wm59Y0/edit?tab=t.0

Fokus for forløbet vil ud over selve emnet være at eleverne løbende skal præsenteres for fagets taksonomi, hovedområder samt metodiske tilgange. Det er dermed en opfordring til at italesætte disse, når det er muligt i undervisningen.
Mulig tekst til UVB:
Grundforløbet 2025 havde fokus på køn og ligestilling belyst fra et politisk, økonomisk og sociologisk perspektiv.
Den anvendte i-bog er:
"Samfundsfag på tværs" af Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge
Heri blev følgende afsnit læst:
- Frit valg af seksuel identitet : https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=138
- Det senmoderne samfund: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p139
- Formbarhed og frisættelse: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p140
- Kvalitativ metode: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=c954

- Er kønnet frisat i det senmoderne samfund? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=137
- Biologisk determinisme: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p142
- Kønnet som socialt skabt: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p144
- Politikernes holdninger til køn og ligestilling: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=153
- Hvad er politik? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p157
- Hvad er et parti? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p158
- Befolkningens holdninger til ligestilling: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p161
- Hvad mener de politiske partier? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p160

- Hvorfor det voksende fokus på seksuelle krænkelser? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=146
- #Metoo: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=147
- #MeToo og demokratisk deltagelse: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=150
- Hvorfor er der ikke ligeløn i Danmark?: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=154
- Hvad er ligestilling? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=163
- Ligeløn i DK https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=164
- Hvorfor er der et løngab mellem mænd og kvinder? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=165 (undtagen afsnit 3 om Barselsorlovens betydning)
- Hvorfor er det kønsopdelte arbejdsmarked et problem for samfundsøkonomien? https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=155
- Velfærd, marked og stat: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p167
- Gender crossover: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=p168
- En kvalitativ undersøgelse: https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=c454

Følgende supplerende materiale indgik:
Artikel: “Bekymring om kønsidentitet og seksualitet fylder hos børn og unge”, Avisen Danmark 14.08.23
Dokumentar: "Et helt menneske", DR, 06.06.2022, 29 min.: https://www.dr.dk/drtv/se/et-helt-menneske_-nu-er-jeg-en-pige_317739
Evt.: https://www.dr.dk/sporten/ol/det-internationale-bokseforbund-ser-dem-som-maend-men-til-ol-bokser-de-mod-kvinder#!/
Udklip fra dokumentaren: “Sexisme i musikbranchen”, afsnit 1, DR1 2024
Tabeller: Befolkningens højest fuldførte uddannelse (15-69 år) efter højest fuldførte uddannelse, alder, herkomst, bopælsområde, tid og køn (2022) & Befolkningens højest fuldførte uddannelse (15-69 år) efter højest fuldførte uddannelse, tid og køn 2012-2022 & Ligestillingsindikator for løngab efter indikator og tid - DST
Artikel: “Tænketanken Dea: Jo, Tesfaye. Vores kønsopdelte uddannelsessystem er et problem”, Altinget, 24.05.24.
HUSK Stairway-artikler, hvis du afvikler dette modul (se nederst i dokumentet nedenfor).

Følgende faglige mål blev berørt:
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data

Der er 12 moduler i grundforløbet i samfundsfag. I denne plan indgår kun 11 moduler - disse kan strækkes over 12 moduler eller man  kan indlægge et Stairway-modul undervejs - beskrivelse og materiale hertil ses nederst i planen herunder.

1) Faglige mål
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

2) Kernestof
- identitetsdannelse og socialisering
- adfærd på de sociale medier
- kvalitativ metode.

3) Nøglebegreber og teori
- identitet og socialisering (internalisering af normer, dobbelt socialisering og sociale arenaer)
- 4 familietyper
- Giddens (Udlejring af sociale funktioner til ekspertsystemer, globalisering, adskillelse af tid og rum, aftraditionalisering/individualisering, øget refleksivitet, individets biografi, rene forhold, ontologisk usikkerhed og eksistentiel angst)
- Ziehe (kulturel frisættelse, formbarhed, subjektivisering, ontologisering og potensering)
- Rosa (3 typer af acceleration, fremmedgørelse og resonans)
- 3 samfundstyper (traditionelle, moderne og sen-moderne samfund) og 3 personlighedstyper (myre, snegl, kamæleon)
- kvalitativ og kvantitativ metode, udfordringer ved objektivt at måle subjektivt oplevet trivsel
- Goffman (front- og backstage, ansigtsarbejde, at tabe ansigt)


Rosas
Hartmut Rosa og højhastighedssamfundet
Den tyske sociolog Hartmut Rosa mener, at vi i dag lever i et højhastighedssamfund, hvor udviklingen konstant accelereres. Ifølge Rosa sker accelerationen inden for tre dimensioner:
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1315

Rosas begreb "resonans"
https://www.mm.dk/artikel/hartmut-rosa-hvis-du-vil-maale-resonans-hos-mennesker-saa-se-paa-gnisten-i-deres-oejne


- Præstationssamfund og perfekthedskultur
- Psykologisering/ en psykologiseret tidsalder
- Årsager til kønsforskelle i mistrivsel
- Velfærdsparadokset
- Selvansvarliggørelse
- Grænseløse/uendelige jagt efter at udfolde sig selv (Reckwitz taler om et selvudfoldelsesimperativ), der kan medføre følelse af utilstrækkelighed, skam, lavt selvværd og dårlig samvittighed
- Polarisering i ungdomslivet (De fleste trives og klarer sig godt, men en udsat gruppe oplever mistrivsel og mangelfuld tilpasning til samfundets forventninger)

Sociale medier

10.2 Zuboff og overvågningskapitalismen
Ifølge sociologen Shoshana Zuboff (1951-) forstår vi bedst de sociale mediers betydning i

https://samfundsfagtilhf.systime.dk/?id=505
Fordi skyggeteksten bygger på overvågning af din adfærd på fx sociale medier, kalder Zuboff den aktuelle form for kapitalisme overvågnings-kapitalismen. Profit handler nemlig ikke længere kun om, at grådige kapitalister tjener penge på, at du arbejder for dem. I stedet "arbejder" du for Instagram og de andre internetmedier, hver gang du deler informationer med dem fx med et klik. Det forbedrer skyggeteksten, og de kan dermed sælge bedre data til andre firmaer, som kan forudsige, hvad du vil gøre. Dette arbejde udføres altså uden, at du får løn for det
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Tema 4. Velfærdsmodellerne.Herunder økonomiske mål

Dette forløb blev startet i 1g og blev gjort færdigt i 2g.

Eleverne lærte:

Begreber for velfærdsmodeller (universel, selektiv og residual) og de velfærdsprincipper,
der gælder for staten (politisk styring, politisk bestemt udbud og pris, skattefinansiering,
omfordeling), markedet (udbud og efterspørgsel som bestemmende for pris og produktion)
og det civile samfund (frivillighed), indgår, og hvordan principperne kommer til udtryk ved
løsningen af konkrete velfærdsopgaver.

- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf.

Eleverne lærer begreber for ændringer i samspillet
mellem staten, markedet og det civile samfund, fx brugerbetaling, udlicitering, privatisering, forsikringsordninger og valgfrihed. Området kan med fordel ses i sammenhæng med
ideologier.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Tema 2.Politiske partier og ideologier.

Molins model er vigtig. Den forsøger at forklare de politiske partiers adfærd.


Molins Model er meget central. den fortæller noget om partiernes valg af standpunkt:
Partiernes valg af standpunkt.
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=205&loopRedirect=1

Kaare Strøm:

Hvilke seekings er partierne domineret af? Den norske professor Kaare Strøm (1953-) har også opstillet en teori med henblik på at kunne forudsige og forklare partiadfærd.

https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=292


Læs dette link:

https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=205
https://samfundsfagb.systime.dk/?id=159
Dette forløb blev afbrudt af et SR forløb om sundhed. Idræt og samfundsfag.

Projekt politiske partier, hvor alle elever hold oplæg om et parti.
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd.
Særlige fokuspunkter:
- Ideologier og partier
- Fordelingspolitik og værdipolitik. Få nu styr på forskellen.
- Valg, partiadfærd, vælgeradfærd (begreber og teorier)
- Demokrati, demokratiformer, menneskerettigheder og magtdeling
- Politiske beslutningsprocesser
- Det politiske system i Danmark
- Partiadfærd (Teorier + Molins model)
- Politik i Danmark og kort om ulighed i USA  pga. den residuale model.

Eleverne lærer hovedtrækkene i de tre klassiske politiske ideologier (liberalisme, konservatisme og socialisme), herunder menneskesyn og holdninger til lighed/frihed og marked/stat/civilsamfund. Desuden indgår blandingsformer som fx socialliberalisme og socialdemokratisme samt andre relevante ideologier som fx nationalisme. Ideologiernes betydning for partiers politik undersøges, og højre-venstre skalaen inddrages.
Eleverne lærer om de politiske skillelinjer ud fra teori om skillelinjer som fx Lipset og Rokkan og ud fra begreber som værdipolitisk og fordelingspolitisk skillelinje, og hvordan partierne placerer sig og bevæger sig i forhold til de to dimensioner, samt hvor nye partier opstår. Det vises, hvordan ideologier og skillelinjer kommer til udtryk i konkret politik om
værdipolitiske og fordelingspolitiske emner. Udviklingen af nye politiske skillelinjer kan
med fordel ses i sammenhæng med de samfundsmæssige ændringer de udspringer af (globalisering, ændringer i erhvervsstruktur, indvandring, senmodernitet, center-periferi).
Partiadfærd omhandler, hvordan partiernes stillingtagen afhænger ikke blot af ideologi,
men også af opinionen og af forhold til andre partier (Molins model). Eleverne lærer desuden Kaare Strøms teori om partiernes valg mellem tre typer strategier og Downs teori ud
fra rational choice. Der kan samarbejdes med historie om de ændringer, der sker i det danske partisystem (fx Jordskredsvalget i 1973) som konsekvens af ændrede samfundsmæssige
ændringer.
Eleverne anvender centrale begreber og teorier om vælgeradfærd som fx teori om den rationelle vælger fx issue voting-teori (nærheds- og retningsmodel) versus teori om den socialiserede vælger som fx klasseanalyse eller socialisering til værdier. Eleverne lærer om betydningen af socio-demografiske faktorer som køn, uddannelse mm. og begreber som classvoting, værdi- og fordelingspolitik, den politiske dagorden og kerne- og marginalvælger. Der
indgår empirisk materiale i form af tabeller fx vælgervandringstabeller og databaser som
fx surveybanken med danske vælgerundersøgelser. Vælgeradfærd er særdeles velegnet til
at opfylde faglige mål vedr. metode, herunder empirisk undersøgelse, og til samspil med
matematik.
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund,


Gruppeoplæg om de politiske partier. Hvordan agerer de på de sociale medier?
Vi har arbejdet med:
Rationelle teorier om vælgeradfærd 
(rational choice)
Egotropiske eller sociotropiske vælgere.
Downs stemmemaksimeringsmodel - medianvælgerteorien.

En kendt teori og model til at forklare politiske partiers adfærd er den såkaldte Molins model. Molins model henviser til den svenske samfundsforsker Bjørn Molin, som i 1965 fremlagde sin doktordisputats. I denne forbindelse lavede han en model, som kunne forklare et partis standpunkt i forskellige sager. Modellen er i redigeret form vist nedenfor i figur 5.1.

En anden berømt teori om partiernes adfærd kommer fra den norske professor og politolog Kaare Strøm. I en artikel fra 1990, som har navnet „A behavioral Theory of Competitive Political Parties“, retter Kaare Strøm sit fokus mod tre centrale mål, som kan være afgørende for partiernes adfærd:

At vinde stemmer (vote seeking)
At få gennemført sin politik (policy seeking)
At få del i regeringsmagten (office seeking).
Som vi her kan se, så trækker Kaare Strøm på elementer i Bjørn Molins model, da vote seeking meget ligner opinionsfaktoren, og policy seeking meget ligner interessefaktoren i Molins model, da denne faktor også omhandler at få sin ideologiske politik igennem NOTE. Kun office seeking-faktoren synes at adskille sig lidt fra Bjørn Molins parlamentariske faktor, som jo gik på at kunne samarbejde med de andre partier i Folketinget. Strøm bemærker, at det vigtige med hensyn til at få regeringsmagten (office seeking) er, at partiet gerne vil have fat i de private goder, som følger med regeringsmagten, for eksempel ministerlønninger, ministerbiler, gode pensioner eller den prestige, som ligger i at være minister NOTE. Hermed bringer Kaare Strøm en faktor ind, som kan virke stødende for nogle, nemlig at gå efter de private gevinster forbundet med en regeringspost.
Bog: Luk samfundet op kap 6 og 7. Eleverne blev inddelt i partier og alle har holdt oplæg om et parti. Eleverne har brugt forskellige hjemmesider fx www.ft.dk og www.kendditfolketing.dk
Eleverne har analyseret politikernes ageren på de sociale medier. Instagram, Facebook og Twitter.

Andre lande har derfor fulgt den danske arbejdsmarkedspolitik med stor interesse. Især har man fokuseret på følgende forhold, som kendetegner den danske arbejdsmarkedspolitik:

Lav jobbeskyttelse – lempelige fyringsregler i mange brancher
Stramme rådighedsregler
Favorable dagpengeregler – høj kompensationsgrad
Aktiv arbejdsmarkedspolitik
I Danmark er det i mange brancher rimelig let at fyre folk. I industri og håndværk kan man i mange tilfælde fyre folk uden varsel, hvis virksomhedens ordrebog er tom. Det betyder, at danske virksomheder hurtigt kan justere arbejdskraften – dvs. fyre folk – hvis der kommer en økonomisk krise. Under et opsving vil man omvendt ikke være nervøs for at ansætte nye medarbejdere – man kan jo altid fyre dem igen, hvis opsvinget var en midlertidig boble i økonomien. I Danmark er jobbeskyttelsen altså lav.

I mange central- og sydeuropæiske lande har folk lange opsigelsesvarsler, og det er generelt vanskeligt at fyre folk. Desuden har folk krav på fratrædelsesgodtgørelse. Man har altså en høj jobbeskyttelse i disse lande. Det betyder, at virksomhederne er meget forsigtige med at ansætte folk i tilfælde af et økonomisk opsving. Man kan jo ikke rigtigt slippe af med dem igen, hvis det viser sig, at opsvinget er en fuser. Så hellere lade de fastansatte arbejde over i en periode.

Arbejdsmarkedspolitikkens instrumenter kan groft inddeles i fire grupper, der tager udgangspunkt i den måde, hvorpå man påvirker arbejdsmarkedet. Det drejer sig om:

Foranstaltninger, der øger mobiliteten (bevægeligheden) og tilpasningen på arbejdsmarkedet.
Instrumenter, som sigter mod at påvirke efterspørgslen efter arbejdskraft.
Instrumenter, som sigter mod at påvirke udbuddet af arbejdskraft.
Indgreb, som ændrer på 'spillereglerne' på arbejdsmarkedet – de såkaldte institutionelle faktorer.
Debat om velfærd: https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-velfaerd-eller-skattelettelser_409830
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tema 3.Identitetsdannelse i det senmoderne samfund

Kort forløb, der repeterer teoretikere fra GF men også introducerer nye.Kernestof i spil:
Sociologi:
identitetsdannelse og socialisering
sociale og kulturelle forskelle
kvantitativ og kvalitativ metode.

Pierre Bourdieu:  Læs i linket om habitus og kapitaler, Social arv og social mobilitet:
https://sociologinu.systime.dk/?id=232#c389


Særlige fokuspunkter:
- Identitetsdannelse og socialisering (Mead, Giddens, Erikson, Honneth)
- Teorier om identitet og det senmoderne samfund (Ziehe, Giddens, Lasch, Bauman, Goffmann,  Rosa)
- Ungdommens arenaer (med fokus på familien og uddannelse)
- Konkurrencestaten
- Unges trivsel -  Sherry Turkle - alene sammen,  tager teknologien magten
- Goffman - Frontstage og backstage.
Faglige mål trænet i forløb:
– formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Særlige fokuspunkter:
- Ulighed i Danmark
- Social arv
- Social mobilitet


Faglige mål i spil:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.

Hvad skal du kunne?
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
Eleverne opnår forståelse af samspillet mellem individ og samfund set fra det enkelte individ (identitetsdannelsen) og samfundet (socialisering), herunder betydningen af socialise- ring som integrationsskabende proces. Identitetsdannelse omfatter socialisering med fokus på det enkelte individ. Dvs. en undersøgelse af de elementer, der bidrager til dannelsen af individets selvopfattelse. I arbejdet med stofområdet vil indgå hvilke faktorer, der påvirker identitetsdannelsen: Familien, institutioner, venner, uddannelse, arbejde, køn mm og hvor- dan medier, herunder sociale medier, spiller en vigtig rolle for identitetsdannelsen. Sociologiske begreber vil bl.a. være: Normer, roller, rollekonflikter, social kontrol, anerkendelse og dobbeltsocialisering. Herunder konsekvenserne af individualisering, aftraditionalisering, refleksivitet, opsplitning af tid og rum, ontologisk usikkerhed m.v.
- sociale og kulturelle forskelle
I arbejdet med sociale forskelle vil det være naturligt at inddrage forskellige klassifikationer og begreberne ulighed, social arv, social mobilitet, habitus samt økonomisk, kulturel og so- cial kapital. De kulturelle forskelle beskriver værdier og normer i forskellige grupperinger.
Hvordan opstår social arv?
Negativ social arv betyder, at forskellige former for ulighed og barrierer kan gå i arv fra forældre til børn. Eksempelvis risikerer børn, der har en utryg barndom, fordi forældrene måske er alkoholikere, arbejdsløse, psykisk syge eller kriminelle at ende i selvsamme situation som voksne. Socialforskningsinstituttet (SFI) peger i undersøgelsen ”Vidensopsamling om social arv” (se kilder) på en række belastninger, der øger risikoen for, at børn på den ene eller anden måde genskaber forældrenes sociale liv. Det kan være:
· misbrug
·vold i familien
· kriminalitet
·arbejdsløshed
·skilsmisse
· psykiske problemer.
Identitetsdannelse, arbejdes med kendetegn ved det senmoderne samfund, og der introduceres generelt til sociologi samt Giddens, Ziehe, Beck og Goffmanns begreber og forståelse af det senmoderne samfund.
I forbindelse med  


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Tema 4. Velfærdsmodellerne.Herunder økonomiske mål

Fokus er velfærdsmodellerne.

Tema 4 kobles til de økonomiske mål.

3 typer af velfærdsmodeller - gode beskrivelser til overblik.
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=319&L=10

Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf.
Der var stor fokus på de samfundsøkonomiske mål.
Økonomiske teorier. Fx Keynes.

Begreber for velfærdsmodeller (universel, selektiv og residual) og de velfærdsprincipper,
der gælder for staten (politisk styring, politisk bestemt udbud og pris, skattefinansiering,
omfordeling), markedet (udbud og efterspørgsel som bestemmende for pris og produktion)
og det civile samfund (frivillighed), indgår, og hvordan principperne kommer til udtryk ved
løsningen af konkrete velfærdsopgaver. Eleverne lærer begreber for ændringer i samspillet
mellem staten, markedet og det civile samfund, fx brugerbetaling, udlicitering, privatisering, forsikringsordninger og valgfrihed.

Husk der er stor ulighed i USA.

Ulighed måles i gini
Gini-koefficienten er en af de mest brugte måder at måle ulighed på. LÆs her:
https://ioa.systime.dk/?id=3737&L=0

Gini-koefficienten er en af de mest brugte måder at måle ulighed på. Den viser med ét tal, hvor skæv indkomstfordelingen er – beregnet ud fra den såkaldte Lorenz-kurve. Vi gennemgik nøje i afsnit 5.4, hvordan den konstrueres. Vil du have en dybere forklaring, bør du altså læse/genlæse afsnit 5.4.


Den korte version er, at gini-koefficienten er et tal mellem 0 og 1. Jo højere gini-koefficient – jo større ulighed og dvs. jo større del af samfundets samlede indkomster går til de rigeste. Hvis der er total ulighed – at én person tjener samfundets samlede indkomst – er gini-koefficienten 1. Hvis der er total lighed – alle tjener det samme – er gini-koefficienten 0. Begge dele er selvfølgelig rimeligt urealistisk!

Se videoen i dette link: Hvad forstår man ved gini-koefficenten? Og hvilke svagheder har denne må at måle fattigdom på?
Vi kigger særligt på den danske og den residuale pga. valget i USA.
…………..

Uligheden i indkomst

https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=310&L=10

Ulighed, social ulighed og klasser i det amerikanske samfund

https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=315&L=10
Ulighed i sundhed: Katrine og Sofie
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=313&L=10
3.5.3: Social Insurance Programs - medicare
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=317&L=10

Ulighed i uddannelse: Ida og Mie
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=312&L=10
Ulighed i politiske deltagelse: Ding og Sofie
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=311&L=10

Mathias og Luca
For et godt overblik før eksamen.
Typer af amerikanske velfærdsprogrammer
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=318&L=10

Sille og Austeja
3.6.2: Den sociale mobilitet er under pres, og det truer den amerikanske drøm
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=321&L=10

Læs her om: Julia og Kajanitha
3.5: Velfærdsstaten USA opsamling.
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=269&L=10

3 typer af velfærdsmodeller - gode beskrivelser til overblik.
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=319&L=10








Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Tema 6. Kriminalitet og årsager til kriminalitet

1) Faglige mål
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger


Nøglebegreber og teori

- Teorier om straffens retfærdiggørelse (konsekvens, afskrækkelse, nyttige straf (Bentham), den retfærdige straf (Kant)

- Teori om samfundets motiver for at straffe (gengældelse, befolkningens retsfølelse bruges især på højrefløjen til at tale for hårdere straffe, mest vedr. personfarlig kriminalitet; individual- og generelpræventiv afskrækkende effekt, resocialisere, inkapacitere)
- Strafformer (hård: åbne og især lukkede fængsler og mild: betingede domme, bøder, fodlænke)
- Alternative straffe (samfundstjeneste og fodlænke)
- Alternativer til straf (forebyggelse, konfliktråd og retsmægling)
- Partipolitiske skillelinjer i synet på kriminalitet og straf (værdipolitisk H-V skala, hvor SD er rykket til højre)
- Molins model
- Risikofaktorer for at begå kriminalitet, beskyttelsesfaktorer, mørketal og recidivprocent
- Bandekriminalitet (definition, kendetegn ved bandemedlemmer, exitprogrammer)
- Det danske retssystem
- civil ulydighed

Vi talte om Strafferammer
Video: Strafferammer og strafudmåling
https://ret.systime.dk/?id=154

Minimums straffe

https://ret.systime.dk/?id=155

Kernebegreber om straf
https://ret.systime.dk/?id=159


Spørgsmål, som vi har talt om:
1.Hvilke forklaringer kan der gives på kriminalitet?
2.Hvad koster det at have en person siddende i et lukket fængsel?
3.Hvordan er det danske retssystem bygget op?
4.Hvad er en retsstat?
5.Hvilke bestemmelser om retssikkerhed har vi i Danmark?
6.Hvad er den kriminelle lavalder i Danmark?
7.Hvilke typer af straffe har vi i Danmark?
8.Hvilke årsager findes der til, at samfundet straffer forbrydere?
9.Hvilke sammenhænger findes der mellem politiske ideologier og synet på retspolitikken?

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 5. Demokrati som styreform og livsform.Herunder EU

Demokrati - globale og nationale udfordringer er et forløb om demokratiets principper og udfordringer i dag.

4.2 Hvordan kan et demokrati se ud? Læs hele kap 4.2

Samfundsfag:
Demokratikriterierne (som kan bruges til at måle graden af demokrati samfundsfagligt = den deduktive metode)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=333

https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=373

https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=374

Deliberativt demokrati – kommunikativ rationalitet og det diskuterende demokrati
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=375

Deduktive metode:
https://www.youtube.com/watch?v=qSNOLROTFPc

https://pov.international/usa-er-i-alvorlig-demokratisk-krise/

Hal Kochs demokratiske samtale teori.
https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE17618899/populisten-trump-kvaeler-den-demokratiske-samtale/

Demokrati - køn og tal
https://talkon.systime.dk/?id=141

Kvinder på politiske topposter
Læs her
https://talkon.systime.dk/?id=203

Kvoter. Kvoteringer:

https://talkon.systime.dk/?id=204
I dag diskuterer man stadig, hvorfor kvinder fortsat er en minoritet i dansk politik, og hvad der skal til for at ændre det. De politiske partier klager over, at det er svært at få kvinder til at stille op som kandidater, og forskere og medier taler om en generel politikerlede, der gør det uattraktivt også for mænd at deltage i politik.

Samtidig peger flere på, at de valgte politikere også på andre parametre som klasse, hudfarve og uddannelse ikke er repræsentative for befolkningens sammensætning. Fx har ca. 60 % af folketingets politikere en universitetsgrad, mens det kun gælder for ca. 8 % af befolkningen.

Det er ikke kun i gamle demokratier som Danmark, at der ikke er kønsbalance i politik. I mange andre lande, som slås med en lav kvinderepræsentation, har man via lovgivningen indført forskellige typer af kvotering for at opnå en mere lige kønsrepræsentation. Der er forskellige modeller, som spænder lige fra love om, at hver anden kandidat på de opstillede partilister til valgene skal være en kvinde, til at der på forhånd er reserveret et vist antal sæder til kvindelige politikere. I andre lande som fx Sverige har nogle af de politiske partier selv valgt at have interne regler om at opstille lige mange mænd og kvinder.



Populisme:
Populismen i dag
https://demokrati.systime.dk/?id=196

Folket ifølge populismen.
https://demokrati.systime.dk/?id=197


Styrker elevernes generelle samfundsmæssige kompetencer ved at blive bevidst om betydningen af demokratiet og deres plads i det.
Udvikler deres studiekompetencer gennem anvendelse af viden, begreber, teori og metoder fra den samfundsvidenskabelige disciplin, herunder politisk teori.

Her i Faktaboksen kan I læse om Alf Ross og Hal Koch.

Alf Ross (1899-1979) var en af de vigtigste fortalere for det konkurrencedemokratiske ideal. Ifølge det ideal er demokrati en styreform, hvor demokrati er en måde, der giver borgerne mulighed for at få indflydelse på de politiske beslutninger, som de valgte repræsentanter træffer. Det repræsentative demokrati er et ideal, da borgerne her bliver styret af en folkevalgt elite, der efter at have konkurreret med andre eliter ved valgene, træffer beslutningerne. Den demokratiske deltagelse i konkurrencedemokratiet kan beskrives som et smalt deltagelsesbegreb, der er begrænset til selve valghandlingen. Konkurrencedemokratiets modsætning er deltagelsesdemokratiet, hvor Hal Koch (1904-1963) argumenterer for, at demokratiet ikke kun er en styreform, men også er en livsform. Demokrati er ikke noget, der er begrænset til valghandlingen, men er noget der skal praktiseres løbende igennem alle aspekter af tilværelsen. Der er her tale om et bredt deltagelsesbegreb, der dækker over aktiv deltagelse i demokratiske samtaler, foreningsliv og politiske partier. De to demokratiopfattelser tager afsæt i to forskellige opfattelser af mennesket.

Mest kendt er Hal Koch formentlig for udsagnet om, at demokrati ”ikke er et system, der skal gennemføres, men en livsform, der skal tilegnes”. Demokrati handler ikke bare om at stemme hvert fjerde år, hvorefter flertallet bestemmer over mindretallet. Demokrati handler om samtale, dialog, gensidig forståelse og respekt.

”Det udemokratiske er den ufrugtbare debat, hvor ingen har øre og sind åbent for modpartens argumenter. Hvis afgørelsen er truffet på forhånd, og modpartens synspunkter aldrig bliver én et problem, er forhandlingen virkelig blevet til tom ordskvalder og 'parlamentarisk kævl',” skrev Hal Koch.

https://samfundsfagpaatvaers.systime.dk/?id=150
Opnår en grundlæggende forståelse for demokratiets normative grundlag og historiske udvikling og bliver i stand til at anvende og diskutere grundlæggende demokratiske kernebegreber og teorier.
Bliver i stand til at forstå og forklare aktuelle og konkrete demokratiske problemstillinger (nationale og internationale) og analysere og diskutere disse fx ved hjælp af beregninger, diagrammer, tabeller og enkle modeller.
Får en større forståelse for de politiske, økonomiske og sociale forhold, som påvirker demokratiet.
Øger deres forståelse for egne og andre personers vilkår og muligheder i samfundet.


De næste tre mål
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
Eleven lærer at undersøge et politikområde (fx klima-, miljø-, social-, sundheds-, uddannelses-, rets-, trafik-,
energi-, fødevare-, arbejdsmarkeds-, medie-, forsvars- eller udlændingepolitik) således, at centrale aktører og
deres interesser er kendt og væsentlige begivenheder (fx politiske beslutninger, forlig) og udviklingstendenser er behandlet. Desuden inddrages, hvordan politikområdet er påvirket af EU og globale forhold. Et eksempel herpå kan være klimapolitik. Det kan være oplagt at tage afsæt i en konkret politisk beslutning og undersøge processen under anvendelse af begreber fra kernestoffet (magt, partiadfærd)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Teorier om identitetsdannelse - bruges til SRO

Læs herunder hvilke tekster og teorier vi har læst under SRO.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Tema 4. Velfærdsmodellerne.Herunder økonomiske mål

Dette forløb hører i forbindelse med eksamen under forløbet om velfærdsmodellerne. Dvs. forløbene kobles og kaldes samlet:

Velfærdsmodellerne herunder de økonomiske mål.

Forløbsbeskrivelse: De samfundsøkonomiske mål i en velfærdsstat
Hvad kendetegner den gode økonomi i en velfærdsstat? Hvornår er en udvikling god, og hvornår er den skidt? Sådanne spørgsmål kan man kun give meningsfulde svar på, hvis man har nogle veldefinerede mål at måle økonomien på.

I det danske velfærdsstat er der en række samfundsøkonomiske mål, vi alle kan blive enige om. Der er dog også konflikter forbundet med målene. Problemet er, at opnåelsen af ét eller flere af de samfundsøkonomiske mål som regel kun kan ske ved nedprioritering af et eller flere andre mål. Vægtning af mål indebærer, at nogle af målene prioriteres højere end andre. Det er i udgangspunktet en politisk beslutning – ikke en ren økonomisk.

De overordnede økonomiske mål kan du læse om her og det er dem, du skal have styr på til eksamen.
Læs om de økonomiske mål her:
8.4: Hvad er god økonomi?
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=404

Tre første økonomiske mål
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=456

Tre sidste økonomiske mål
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=455

Velfærdsklemmerne: Nøgleord til klemmer på velfærdsstaten
Forventningsklemmen
Omkostningsklemmen
Popularitetsklemmen
Velfærdsstaten
https://samfundsfaq.systime.dk/?id=182


Økonomisk vækst
Lav arbejdsløshed og høj beskæftigelse
Stabil inflation
Balance på de offentlige finanser
En ligelig fordeling af velstanden
Balance på betalingsbalancen
Bæredygtig udvikling
Herunder høj og lavkonjunkturer

Vi har også fokus på det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig.
udvikling, og økonomisk styring

Det økonomiske kredsløb indeholder række sektorer og de økonomiske sammenhænge imellem dem.
Eleverne lærer om de velkendte økonomiske mål (karakteristika for en god økonomi), herunder bæredygtig udvikling. Økonomisk styring nationalt og regionalt (EU) omfatter både økonomiske politikker (finanspolitik, pengepolitik, strukturpolitik) og styring af markedet (afgifter, kvoter, tilskud).
Når eleverne skal lære om samfundsøkonomiske sammenhænge kan der med fordel tages udgangspunkt i privatøkonomiske forhold. Fx kan der ved behandling af finanspolitik og skat tages udgangspunkt i en årsopgørelse. Rentens betydning for privatøkonomiske beslutninger om optagelse af lån til
køb af bolig og bil er et godt afsæt for pengepolitik, og man kan herunder inddrage renten ved forskellige låneformer. Samspillet mellem privatøkonomi og samfundsøkonomi kan illustreres ud fra en families budget, og hvordan finans- og strukturpolitiske indgreb påvirker familiens økonomi. Og omvendt
hvordan familiens privatøkonomiske beslutninger fx om at øge opsparingen eller optage lån til forbrug
vil påvirke samfundsøkonomien.


Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf.
Der var stor fokus på de samfundsøkonomiske mål.

Begreber for velfærdsmodeller (universel, selektiv og residual) og de velfærdsprincipper,
der gælder for staten (politisk styring, politisk bestemt udbud og pris, skattefinansiering,
omfordeling), markedet (udbud og efterspørgsel som bestemmende for pris og produktion)
og det civile samfund (frivillighed), indgår, og hvordan principperne kommer til udtryk ved
løsningen af konkrete velfærdsopgaver. Eleverne lærer begreber for ændringer i samspillet
mellem staten, markedet og det civile samfund, fx brugerbetaling, udlicitering, privatisering, forsikringsordninger og valgfrihed. Området kan med fordel ses i sammenhæng med
ideologier.

Eleverne lærer at anvende økonomisk teori om prisdannelse til at kunne forklare hvordan
udbud og efterspørgsel og ændringer heri bestemmer pris og mængde (markedsmekanismen) og hvordan politisk påvirkning heraf fx i form af afgifter og tilskud kan ændre pris og
mængde.  Klimapolitik, miljøpolitik, trafikpolitik og sundhedspolitik er velegnet til at eksemplificere politisk styring af markedsmekanismen.
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder
konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold

Vi kom ULTRA KORT ind på globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark omfatter, at
dansk økonomi er integreret i den europæiske og globale økonomi i form af handel, investering, kapitalbevægelser og mobil arbejdskraft, og hvilken betydning det har for centrale økonomiske mål.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Tema 2. Politik og ideologier

I dette forløb repeterede vi de poliske partier og alle fik et parti, de skulle fremlægge om.

Da vi også gjorde det i 1g, var der her særligt fokus på Molins model og vælgeradfærd samt hvad der er sket af nye "ting" i politik.

HUSK:
De politiske partier i Danmark er oftest socialliberalistiske og de er nemlig fortsat blandt andet uenige om:

hvordan velfærdsstaten skal indrettes, og hvor stor den offentlige sektor skal være
hvor meget økonomien skal reguleres, herunder også de globale markedskræfter
hvordan hensyn til miljø og økonomi skal vægtes
hvor stor indvandring der skal være, og hvem det nationale fællesskab skal omfatte.

Følgende begreber centrale: partiadfærd og vælgeradfærd, herunder hvilken rolle de store traditionelle ideologier spiller for de politiske partiers holdninger til spørgsmålene. Helt uden betydning er de ikke. Liberale partier står fortsat for mere valgfrihed og individualisme end socialistiske og socialdemokratiske partier. Og socialdemokratiske partier ønsker i reglen både en større offentlig sektor og mere omfordeling end borgerlige partier. Selv om de ideologiske uenigheder kan forekomme mindre markante end tidligere, findes de fortsat.

Politik
- ”politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd”
Eleverne lærer hovedtrækkene i de tre klassiske politiske ideologier (liberalisme, konservatisme og socialisme), herunder menneskesyn og holdninger til lighed/frihed og marked/stat/civilsamfund. Desuden
indgår blandingsformer som fx socialliberalisme og socialdemokratisme samt andre relevante ideologier som fx nationalisme. Ideologiernes betydning for partiers politik undersøges, og højre-venstre skalaen inddrages.
Eleverne lærer om de politiske skillelinjer ud fra værdipolitik og fordelingspolitik, og hvordan partierne
placerer sig og bevæger sig i forhold til de to dimensioner, samt hvor nye partier opstår. Det vises,
hvordan ideologier og skillelinjer kommer til udtryk i konkret politik om værdipolitiske og fordelingspolitiske emner.
Partiadfærd omhandler, hvordan partiernes stillingtagen afhænger ikke blot af ideologi, men også af
opinionen og af forhold til andre partier (Molins model). Desuden inddrages Kaare Strøms teori om
partiernes valg mellem tre typer strategier og Downs teori ud fra rational choice.
- ”magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene”

De politiske partier i Danmark er oftest socialliberalistiske og de er nemlig fortsat blandt andet uenige om:

hvordan velfærdsstaten skal indrettes, og hvor stor den offentlige sektor skal være
hvor meget økonomien skal reguleres, herunder også de globale markedskræfter
hvordan hensyn til miljø og økonomi skal vægtes
hvor stor indvandring der skal være, og hvem det nationale fællesskab skal omfatte.

Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd.
Særlige fokuspunkter:
- Ideologier og partier
- Fordelingspolitik og værdipolitik. Få nu styr på forskellen.
- Valg, partiadfærd, vælgeradfærd (begreber og teorier)
- Minervamodellen
- Demokrati, demokratiformer, menneskerettigheder og magtdeling
- Politiske beslutningsprocesser
- Det politiske system i Danmark
- Vælgeradfærd (Teorier + Minerva-modellen)
- Partiadfærd (Teorier + Molins model)
- Politik i Danmark og kort om ulighed i USA  pga. den residuale model.

Eleverne lærer hovedtrækkene i de tre klassiske politiske ideologier (liberalisme, konservatisme og socialisme), herunder menneskesyn og holdninger til lighed/frihed og marked/stat/civilsamfund. Desuden indgår blandingsformer som fx socialliberalisme og socialdemokratisme samt andre relevante ideologier som fx nationalisme. Ideologiernes betydning for partiers politik undersøges, og højre-venstre skalaen inddrages.
Eleverne lærer om de politiske skillelinjer ud fra teori om skillelinjer som fx Lipset og Rokkan og ud fra begreber som værdipolitisk og fordelingspolitisk skillelinje, og hvordan partierne placerer sig og bevæger sig i forhold til de to dimensioner, samt hvor nye partier opstår. Det vises, hvordan ideologier og skillelinjer kommer til udtryk i konkret politik om
værdipolitiske og fordelingspolitiske emner. Udviklingen af nye politiske skillelinjer kan
med fordel ses i sammenhæng med de samfundsmæssige ændringer de udspringer af (globalisering, ændringer i erhvervsstruktur, indvandring, senmodernitet, center-periferi).
Partiadfærd omhandler, hvordan partiernes stillingtagen afhænger ikke blot af ideologi,
men også af opinionen og af forhold til andre partier (Molins model). Eleverne lærer desuden Kaare Strøms teori om partiernes valg mellem tre typer strategier og Downs teori ud
fra rational choice. Der kan samarbejdes med historie om de ændringer, der sker i det danske partisystem (fx Jordskredsvalget i 1973) som konsekvens af ændrede samfundsmæssige
ændringer.
Eleverne anvender centrale begreber og teorier om vælgeradfærd som fx teori om den rationelle vælger fx issue voting-teori (nærheds- og retningsmodel) versus teori om den socialiserede vælger som fx klasseanalyse eller socialisering til værdier. Eleverne lærer om betydningen af socio-demografiske faktorer som køn, uddannelse mm. og begreber som classvoting, værdi- og fordelingspolitik, den politiske dagorden og kerne- og marginalvælger. Der
indgår empirisk materiale i form af tabeller fx vælgervandringstabeller og databaser som
fx surveybanken med danske vælgerundersøgelser. Vælgeradfærd er særdeles velegnet til
at opfylde faglige mål vedr. metode, herunder empirisk undersøgelse, og til samspil med
matematik.
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund,


Gruppeoplæg om de politiske partier. Hvordan agerer de på de sociale medier?
Vi har arbejdet med:
Rationelle teorier om vælgeradfærd 
(rational choice)
Egotropiske eller sociotropiske vælgere.
Downs stemmemaksimeringsmodel - medianvælgerteorien.

En kendt teori og model til at forklare politiske partiers adfærd er den såkaldte Molins model. Molins model henviser til den svenske samfundsforsker Bjørn Molin, som i 1965 fremlagde sin doktordisputats. I denne forbindelse lavede han en model, som kunne forklare et partis standpunkt i forskellige sager. Modellen er i redigeret form vist nedenfor i figur 5.1.

En anden berømt teori om partiernes adfærd kommer fra den norske professor og politolog Kaare Strøm. I en artikel fra 1990, som har navnet „A behavioral Theory of Competitive Political Parties“, retter Kaare Strøm sit fokus mod tre centrale mål, som kan være afgørende for partiernes adfærd:

At vinde stemmer (vote seeking)
At få gennemført sin politik (policy seeking)
At få del i regeringsmagten (office seeking).
Som vi her kan se, så trækker Kaare Strøm på elementer i Bjørn Molins model, da vote seeking meget ligner opinionsfaktoren, og policy seeking meget ligner interessefaktoren i Molins model, da denne faktor også omhandler at få sin ideologiske politik igennem NOTE. Kun office seeking-faktoren synes at adskille sig lidt fra Bjørn Molins parlamentariske faktor, som jo gik på at kunne samarbejde med de andre partier i Folketinget. Strøm bemærker, at det vigtige med hensyn til at få regeringsmagten (office seeking) er, at partiet gerne vil have fat i de private goder, som følger med regeringsmagten, for eksempel ministerlønninger, ministerbiler, gode pensioner eller den prestige, som ligger i at være minister NOTE. Hermed bringer Kaare Strøm en faktor ind, som kan virke stødende for nogle, nemlig at gå efter de private gevinster forbundet med en regeringspost.
Bog: Luk samfundet op kap 6 og 7. Eleverne blev inddelt i partier og alle har holdt oplæg om et parti. Eleverne har brugt forskellige hjemmesider fx www.ft.dk og www.kendditfolketing.dk
Eleverne har analyseret politikernes ageren på de sociale medier. Instagram, Facebook og Twitter.

Aktiv arbejdsmarkedspolitik
I Danmark er det i mange brancher rimelig let at fyre folk. I industri og håndværk kan man i mange tilfælde fyre folk uden varsel, hvis virksomhedens ordrebog er tom. Det betyder, at danske virksomheder hurtigt kan justere arbejdskraften – dvs. fyre folk – hvis der kommer en økonomisk krise. Under et opsving vil man omvendt ikke være nervøs for at ansætte nye medarbejdere – man kan jo altid fyre dem igen, hvis opsvinget var en midlertidig boble i økonomien. I Danmark er jobbeskyttelsen altså lav.

I mange central- og sydeuropæiske lande har folk lange opsigelsesvarsler, og det er generelt vanskeligt at fyre folk. Desuden har folk krav på fratrædelsesgodtgørelse. Man har altså en høj jobbeskyttelse i disse lande. Det betyder, at virksomhederne er meget forsigtige med at ansætte folk i tilfælde af et økonomisk opsving. Man kan jo ikke rigtigt slippe af med dem igen, hvis det viser sig, at opsvinget er en fuser. Så hellere lade de fastansatte arbejde over i en periode.

Molins model

https://samfnub.systime.dk/?id=292

EU kobles tl demokratiforløbet.

Herunder kort om EU

Her findet et godt overblik over EUs institutioner.
https://europapaavej.systime.dk/?id=103

betydningen af EU og globale forhold, samt at sammenligne samfundsmæssige problemstillinger i forskellige lande.


Du undersøger fx også konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskuterer løsninger.

Forløbet betoner vigtigheden af danske såvel som internationale forhold, et empirisk og teoretisk grundlag og vigtigheden af, at bl.a. elevernes standpunkter, handlemuligheder og almendannelse kvalificeres.

Mere konkret er målet forløbet:

Styrker elevernes generelle samfundsmæssige kompetencer ved at blive bevidst om betydningen af demokratiet og deres plads i det.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer