Holdet 2023 Ty/jz/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Anna Katrine Aarup
Hold 2023 Ty/jz/1 (1jzTy/1, 2jzTy/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tysk grundforløb
Titel 2 Digitales Leben
Titel 3 Du gehörst dazu!
Titel 4 Reisen
Titel 5 Das Unheimliche und das Böse
Titel 6 Vergangenheitsbewältigung der NS-Zeit
Titel 7 Das Leben in der DDR
Titel 8 Das multikulturelle Deutschland

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tysk grundforløb

TYSK GRUNDFORLØB 2022 (bilag)
Omfang: 8 moduler á 90 minutter

Diverse temaer, tekster og arbejdsopgaver, der er tænkt som introduktion til, hvordan man arbejder i tysk i studieretningsforløbet, samt grundlæggende grammatik. Materialet gav mulighed for at plukke og skære efter behov.
Skønsmæssigt omfang: ca. 10% af det samlede omfang

1. modul: ”Emmas Tag” - præsentere sig og fortælle om sin dag.
Gloseopgaver, mundtlige opgaver, udtaleøvelse

2. modul: Hobbys und erwachsen werden
Lytteøvelse, kommunikative øvelser, billedbeskrivelse, fortælle om interesser, hobby og holdninger om at ”blive voksen”, ordbogsøvelse

3. modul: Farben und Berlin
Felix Gruber: Berlin ist eine große Stadt (2009)
Gloseøvelse farver, personbeskrivelse, arbejde med adjektiver, lave og præsentere Berlin-illustrationer

4. modul: ”Zu dir” und Freundschaft
Lea „Zu dir“ (2018)
Lave mindmap, sortere i ordklasser, kombinere billeder og ord, oversætte ord, skrive kort historie, fortælle om temaer, danne sætninger

5. modul: 7 Personen, 7 Städte
Gruppearbejde: beskrive personer (billedbeskrivelse) og finde informationer om byer samt deres væsentligste seværdigheder. Præsentere i nye grupper eller foran klassen.

6. modul: ”Veronika aus München” – valg at uddannelse
Lytteøvelse med tekst, rigtige og falske udsagn om teksten, forbinde sætninger korrekt (grammatisk og indholdsmæssigt), diskutere valg af uddannelse og give råd

7. modul: Nachhaltigkeit
Lytteøvelse med tavlenoter, kombinere temaer / verdensmål med billeder
Die Jugendumweltkonferenz, rigtige om falske udsagn om teksten
Kombinere titler med korte tekster (om verdensmål)
Kombinere udsagn med de rigtige begrundelser.
I grupper producere poster om tildelt verdensmål

8. modul: Spilopsamling
Opsamling på forløbet, kombineret med hygge
Evaluering af tysk grundforløb 2022
Præsentation af tysk i studieretningsforløbet.

GRAMMATIK
Hjælpeverberne sein, haben og werden i præsens, præteritum og perfektum
Svage / regelmæssige verber, bøjning i person og tid.
Træning i sætningsanalyse: finde verballed, subjekt, objekt, indirekte objekt og subjektsprædikat.
Substantiver og artikler: substantivernes køn, bestemt og ubestemt artikel
Personlige pronominer, funktion og bøjning.


Skønsmæssigt omfang: ca. 5% af det samlede omfang
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Digitales Leben

DIGITALES LEBEN

I dette forløb har vi haft fokus på de fordele og ulemper, der er forbundet med et digitalt liv, og hvordan vi påvirkes på godt og ondt af at være online hele tiden. I denne forbindelse har vi særligt fokusseret på, hvilken betydning den digitale verden har for vores hverdag og for vores relationer.

Formålet med forløbet har samlet set været at få eleverne til at reflektere over deres eget (for)brug af sociale medier og at kunne formulere sig mundtligt og skriftligt herom på tysk.


Kernestof:
1) "Ich poste, also bin ich" (2022) (Lied). Link: https://www.youtube.com/watch?v=NtfCveD4fyE

2) Video: Extra 3 NDR, "Selfies für mehr Selbstbewusstsein" (2014). Link: https://www.youtube.com/watch?v=lbO4g6NiGes

3) Behrmann, Anabell: "Hallo Smartphone, mir ist langweilig", Hamburger Abendblatt (08.12.18)

4) Tim Bendzko: „Programmiert“ (2013) + Video, Link: https://www.youtube.com/results?search_query=tim+bendzko+programmiert

5) Film: "Nackt. Das Netz vergisst nie", Jan Martin Scharf (2017) (0:00-16:00) (MitCFU)


Grammatik:
- De regelmæssige verbers bøjning
- Forskellen på finitte og infinitte verber ifm. hjælpeverberne haben, sein og werden og dannelsen af perfektum
- Ordstilling (hoved- og ledsætninger)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Du gehörst dazu!

DU GEHÖRST DAZU!

Dette forløb har fokuseret på begrebet 'værdi' som et mellemmenneskeligt fænomen. Det, at vi eksempelvis allesammen er med til at give hinanden værdi, og at vi har værdi uafhængigt af køn, religion, kultur, sociale eller personlige forskelle. I forløbet er der blevet arbejdet med undertemaer som Unsicherheit, Selbstliebe, Akzeptanz, Verantwortung og Mitmenschlichkeit. 


Kernestof:
1) Kummer: "Wieviel ist dein Outfit wert?" (2019) + Video. Link: https://www.youtube.com/watch?v=MmA551qiMT8

2) "Neue Heimat – Wie sich Mayars Familie in Deutschland einlebt", Checkeins, Neuneinhalb (07.01.2017)

3) "Felinas neue Heimat", Grenzgenial (2023). Link: https://www.grenzgenial.dk/de/schlagzeile/felinas-neue-heimat

4) Lisa Altmeier: "Transgender und Transsexualität – Wie Felis Geschlechtsanpassung wahr wurde", Bayerischer Rundfunk (BR) (2015)

5) Florian Weyand: "Man wird glücklich - oder man lebt nicht mehr lange", WB (2019)


Grammatik:
- Bøjningen af den bestemte og ubestemte artikel
- Verbernes tider: præsens og perfektum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Reisen

REISEN

Dette forløb har fokus på emnet 'rejse' i bred forstand. Forløbet handler ikke kun om at rejse ud og opleve verdenen, men også om at finde sin egen identitet. Hvad sker der, når man tager ud og oplever noget nyt? Forløbet kobler således elevernes egne rejseerfaringer med den store (og formentlig kommende) dannelsesrejse.

Kernestof:
1) Mareike Enghusen, "Wie man fünf Jahre lang reist, ohne einen Cent auszugeben", ZEIT.de (2015)

2) Martin Suter, "Ferienplanung" (2005)

Derudover har eleverne i grupper á 3 selv skulle planlægge en rejse. Dette mundede ud i forskellige rejseplakater. Derefter lavede vi fernisering og eleverne fremlagde på egen hånd på tysk i matrixgrupper for hinanden.


Grammatik:
- Modalverber (i simpel og sammensat tid). Fokus på modalverbernes bøjning + placering i hoved- og ledsætninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Das Unheimliche und das Böse

Forløbet har fokus på ’das Unheimliche’ og ’das Böse’.

I forløbet har vi arbejdet med begrebet ’das Unheimliche’:
Vi har set på det uhyggelige som noget underbevidst og/eller undertrykt, der gemmer sig dybt inde i mennesket. Vi har set på eksempler og talt om, hvordan det underbevidste kan vise sig på forskellige måder. Som en del af forløbet arbejder vi bl.a. med 'kælderen' som tematisk omdrejningspunkt og som et konkret fysisk sted, hvor det underbevidste kan få frit løb.    

Dernæst har vi beskæftiget os med ’das Böse’ med fokus på, at onde tanker også kan føre til onde handlinger, og således manifestere sig i noget ydre. Noget, der rent faktisk finder sted. Her minder det uhyggelige om noget fra en krimi med gerningsmænd og mordere, som er drevet af skadelige tanker og kræfter. Her er der som oftest et offer og en gerningsmand samt et motiv. Denne del af forløbet kredser således om følgende spørgsmål:

• Hvad får os til at begå ondskabsfulde handlinger?
• Hvorfor begår tilsyneladende almindelige mennesker grusomme handlinger?
• Har vi et valg?
• Hvad påvirker vores handlinger?

I denne forbindelse er eleverne blevet introduceret til krimigenrens grundlæggende træk.


Kernestof:
1) Film: Ulrich Seidl: „Im Keller“ (2014) (0:00:00-0:40:24)  

2) Kampusch, Natascha: „3096 Tage“. Berlin: Ullstein Taschenbuch (2010) (Auszug) (S. 50-52)

3) Dokumentaren: "Natascha Kampusch - for evigt indespærret: 3096 dage" (2. afsnit) (DR, 2023)

4) Ferdinand von Schirach: "Einsam" (2010). I: Helle Egendal "Gattungen", Gyldendal (2017)


Baggrundstekster:
-„Einstieg: Im Keller". I: Heidi W. Madsen & Sus Storgaard „Tyskbogen. Grundbog til niveau B og A", Systime (2019): https://tyskbogen.systime.dk/?id=135#c356   
-„Das Unheimliche und das Böse". I: Louise Ebbesen Nielsen & Marie Søgaard Thellesen „Sternstunden in Österreich“, Praxis (2023)
- „Einstieg. Freuds Psychoanalyse". I: Kate Fuchs & Mathilde Sinding "Auf uns", Systime (2020)
- „Josef Fritzl und Wolfgang Priklopil". I: Louise Ebbesen Nielsen & Marie Søgaard Thellesen „Sternstunden in Österreich“, Praxis (2023)
- ”Erik Christophersen: Der Krimi – Einige Informationen”. I: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt ”Dein Deutschland. Tysk fortsættersprog”, Systime (2013)


Grammatik:
- De personlige pronominer
- Præpositioner (AKK/DAT)

Skønsmæssigt omfang: 25 % af det samlede omfang i 2.g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Vergangenheitsbewältigung der NS-Zeit

VERGANGENHEITSBEWÄLTIGUNG DER NS-ZEIT

Forløbet har fokus på at introducere eleverne til nationalsocialismen og tiden før, under og efter 2. Verdenskrig.

Forløbets tekster fokuserer på opgøret med fortiden i moderne tid: På hvilke forskellige måder har tyskerne omgået og omgås i dag deres egen fortid? Hvordan arbejder tyskerne med begrebet (kollektiv) skyld?

I denne forbindelse spiller begreberne: ’Vergangenheitsbewältigung‘, ‚Erinnerung‘ og ‚Schuld‘ en central rolle ifm. forståelsen af den nationalsocialistiske fortid.

Kernestof:
1) Trettmann (Prod. Kitschkrieg): "Stolpersteine" (2019).
Link: https://www.youtube.com/watch?v=ErAeAJhOgG4&pp=0gcJCdgAo7VqN5tD

2) Interview: "KZ-Aufseherin: Das dunkle Geheimnis der Hilde M." (2015). Link: https://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/panorama3/KZ-Aufseherin-Das-dunkle-Geheimnis-der-Hilde-M,panoramadrei1638.html

3) "Trotzdem mein Großvater", Kurt, Kister (1989). I: "Niemals vergessen", Marie Søgaard Thellesen, Rikke Alberg Peters og Louise Ebbesen Nielsen, Systime (2016) (Ibog)

4) Film: Marco Kreuzpaintner, "Der Fall Collini" (2019)
Link: https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005416/sagen-collini

Baggrundstekster:
- Vergangenheitsbewältigung (https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=121)
- Strategier for, hvordan man omgås fortiden (https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=142)
- Haus der Träume - Staffel 2, Folge 5: "Zeitenwende" (Eleverne har her fået viden om jødernes indskrænkede rettigheder som konsekvens af nazisternes magtovertagelse)


Grammatik:
- Ordstilling i hoved- og ledsætninger
- De uregelmæssige verbers bøjning

Skønsmæssigt omfang: 23,5 % af det samlede omfang i 2.g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Das Leben in der DDR

DAS LEBEN IN DER DDR

I dette forløb har vi fokus på Tysklands deling og på livet i DDR fra 1961-1989. Det undersøges, hvilken (diktatur)stat DDR var. Særligt dykkes der ned i temaer som Berlinmuren, hverdagslivet i DDR, STASI og deres overvågningsmetoder og afslutningsvist nogle af DDR-borgernes ønske om at flygte fra DDR.  

Forløbet har således samlet set til hensigt at belyse DDR's lyse såvel som mørke sider.

Kernestof:
1) Christel Dux, "Mauerbau", LeMO Zeitzeuge (1961). Link: https://www.hdg.de/lemo/zeitzeugen/christel-dux-mauerbau.html

2) Elk Waldmann, "Plötzlich ist alles ganz anders". I: "Berlin - Hauptstadt und Metropole", Ove Rimi Andersen og Poul Husum (red.), Munksgaard (1992)

3) Drehbruch + Film: "Das Leben der Anderen", Florian Henckel von Donnersmark (2006) (Szene 1-11) (MitCFU)

4) "Mario Röllig". I: "Niemals vergessen", Marie Søgaard Theresen, Rikke Alberg Peters og Louise Ebbesen Nielsen, Systime (2016) (Ibog)
Læste kapitler + links:
"Begegnung mit der Vergangenheit": https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=170#c490
"Auferstanden aus Ruinen": https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=170#c492

5) Film: "Ballon", Michael Herbig (2018) (Filmcentralen)

Baggrundstekster:
- "Eingemauert! - Die innerdeutsche Grenze", DW Deutsch (2009). Link: https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k
- "Die Bespitzelungsmethoden der STASI", STASI-Museum, Berlin (1996). I: "Literatur um die Jahrtausendwende", Lone Hackert & Lise Hansen, Kaleidoscope (1999) (S. 30)


Grammatik:
- Genitiv
- Repition: Verbernes sammensatte tider (perfektum og pluskvamperfektum)
- Repition: De relative pronominer

Skønsmæssigt omfang: 23,5 % af det samlede omfang i 2.g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Das multikulturelle Deutschland

MULTIKULTURELLES DEUTSCHLAND

Dette forløb har fokus på Tyskland som et multikulturelt indvandringsland. Der dykkes ned i, hvordan tyrkiske gæstearbejdere fra 1960'erne emmigerede til Tyskland, og hvad det har betydet for dem og deres tysk/tyrkiske efterkommere. Forløbet har således særligt fokus på identitetsdannelse, kulturmøde, fordomme, parallelsamfund og integration, herunder med særligt fokus på begreberne: 'Assimilation', 'Pluralistische Integration', 'Segregation', Parallelwelt' og 'Anpassung' med henblik på at forstå, hvad vellykket integration er, og hvilke konsekvenser, det kan medføre, hvis integrationen ikke lykkedes.

Kernestof:
1) Erdal Sezer: "Es wird immer etwas Fremdes bleiben".  I: "Hier ist meine Heimat, Deutsch-türkisches Leben", Kirsten Blume & Mette Hermann, Tyskforlaget (2010).   

2) Film: "Almanya. Willkommen in Deutschland", Yasemin Şamdereli (2011) (MitCFU)

3) Dennis Sand: "Die Macht des Vorurteils", 2006. I: "Hier ist meine Heimat, Deutsch-türkisches Leben", Kirsten Blume & Mette Hermann, Tyskforlaget (2010).  

4) Özlem Topcu: "Eine Familie - Zwei Welten", Hamburger Abendblatt 27. Januar 2009. I: "Hier ist meine Heimat, Deutsch-türkisches Leben", Kirsten Blume & Mette Hermann, Tyskforlaget (2010).  

Baggrundstekster:
- "Wie Deutschland ein Einwanderungsland wurde", fra Goethe.de:
https://www.goethe.de/resources/files/pdf52/Almanya_Teaching_Resources.pdf


Grammatik:
- Repetition: Possessive pronominer
- Repetition: Ordstilling i hoved- og ledsætninger

Skønsmæssigt omfang: 22 % af det samlede omfang i 2.g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer