Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Christina Beck Nielsen
|
Hold
|
2023 Ty/d (1d Ty, 2d Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktionsforløb til grammatik
Forløbets indhold og fokus:
Dette forløb har været en videreførelse af forløbet fra AP, idet eleverne har trænet den tyske basisgrammatik.
Faglige mål:
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
Kernestof:
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation
Anvendt materiale:
Forskellige grammatikbøger samt Minlæring
- Sætningsanalyse
- Kasussystemet
- Verbernes tider (nutid + datid)
- Verballeddets ordstilling i hovedsætninger (nutid, datid, førnutid og førdatid)
- Substantivers bøjning
- Substantivers køn
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, træning i anvendelse af grammatikbøger, ordbøger, Minlæring etc., skriftligt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Anderssein
Forløbets indhold og fokus:
I dette forløb har vi arbejdet med temaerne 'familie' og 'anderssein' i forbindelse med værklæsning af drejebogen Jenseits der Stille, som vi efterfølgende har set filmatiseringen af.
Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, eleverne er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
Kernestof:
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af
ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
Anvendt materiale:
Jenseits der Stille, Drehbuch (del 1), Maja Mølholm, Tyskforlaget 2000
Jenseits der Stille, (Film), Caroline Link, 1998
Grammatik:
Sætningsanalyse
Kasussystemet
Verbernes tider (nutid + datid)
Verballeddets ordstilling i hovedsætninger (nutid, datid, førnutid og førdatid)
Substantivers bøjning
Substantivers køn
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, træning i anvendelse af grammatikbøger, ordbøger, Minlæring etc., skriftligt arbejde, mundtlige præsentationer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Minlæring
-
I dag skal I dele jeres fremtidsberetninger om Isi og Ossi med klassen.
-
Jenseits der Stille - Manus i Word-format.docx
-
Læs scene 4, 5, 6 og 7, så indholdet er forstået.
-
Jenseits der Stille - i Word-format.docx
-
Ordstillingsopgaver 1.g.docx
-
Szene 9Kongruens, analyse, bisætningsordstilling, dativobjekt.
-
Færdiggør oversættelsen af scene 9.
-
Lav fem hovedsætninger og fem ledsætninger, som opsummerer handlingsforløbet i filmen.
-
Gloseleg til Jenseits der Stille.docx Øv bøjningerne af de fem verber fra sidste gang. Jeg har vedhæftet alle ark på denne lektion, så øv glosemesterens retteark igennem. I bliver prøvet i det i dag.
-
Gloseleg - opfølgende time.docx
-
Modalverber (ekstraopgaver).docx Szene 17 und 21Kongruens, analyse, præposition med dativ, genitiv, sætningsramme ved modalverbum + infinitiv, bisætningsordstilling.
-
Modalverber (ekstraopgaver).docx
-
Genitivopgaver 1.g.docx
-
I dag skal I skrive jeres rollespil færdige og øve dem. I anden halvdel af lektionen fremfører I dem i klassen.
-
OVERSÆTTELSER - Jenseits der Stille.docx
-
Minlæring - Genitiv (opgave 1, 2, 3 og 4)
-
Minlæring - Modalverber (opgave 1 og 2)
-
Opgaver til det relative pronomen - 1.g.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DIE MODERNE FAMILIE
Forløbets indhold og fokus:
I dette forløb har vi arbejdet med temaet 'familie' i en moderne kontekst. Vi har brugt begreber fra i-bogen 'Dein Deutschland'. Forløbet har fungeret som et overgangsforløb mellem 1. og 2.g.
Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet eleverne benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, eleverne er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en
kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede
lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af
ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
Anvendt materiale:
1) Mutter, Vater und der Kleine, Hertha Müller i: 'Dein Deutschland', Taber og Graverholt, Systime 2013
2) Mit 18 Papa und Alleinerziehend, Funk TRU Doku, Drive Beta 2020 på: https://www.youtube.com/watch?v=Owbt4z6_bAE
3) Wohin mit mir?, fra: Tobias Schmitz, Stern nr. 22, 23.5.2024
4) Mein Vater, der Unbekannte, fra: Marissa Kurz, Die Zeit 02.03.2014 (Tysk fortsætter A stx, 19. maj 2017)
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, træning i anvendelse af grammatikbøger, ordbøger, Minlæring etc., skriftligt arbejde, mundtlige præsentationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
KRIMINALGESCHICHTEN (eksamen)
Forløbets indhold og fokus:
I dette forløb har vi arbejdet med den tyske krimigenre og de forskellige undergenrer, som præsenteres i i-bogen ”Dein Deutschland” af Taber og Graverholt. Teksterne i forløbet har alle haft forskellige gerningsmænd, forskellige motiver og forskellige fremgangsmåder for mordene, men fællestrækket er, at mord synes at være løsningen på trivielle hverdagsproblemer og ægteskabelige udfordringer.
Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet eleverne benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, eleverne er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en
kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede
lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af
ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
Anvendt materiale:
1) Die Ehefrau, Ferdinand von Schirach, Kaffee und Zigaretten, Ferdinand von Schirach, Luchterhand 2019
2) Mein fünfter Mord, Milena Moser 1991 i: Dein Deutschland, Taber og Graverholt, Systime 2013
3) Liebfrauenmorgen, Jan Flieger 2010 i: Dein Deutschland, Taber og Graverholt, Systime 2013
4) Auf den Spuren einer tödlichen Eifersucht - Tödliche Schüsse (Folge 1: S29/E01, 15.05.2024) på: https://www.ardmediathek.de/video/ard-crime-time/die-spuren-einer-toedlichen-eifersucht/hr-fernsehen/MzEzNmRiOWQtOGQwYy00NmViLThhOTctODg1Y2E4ODg1MmUy
Baggrundstekster:
1) Der Krimi - Einige Informationen, Erik Christophersen i: Dein Deutschland, Taber og Graverholt, Systime 2013
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, træning i anvendelse af grammatikbøger, ordbøger, Minlæring etc., skriftligt arbejde, mundtlige præsentationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
FREUNDSCHAFT UND LIEBE (eksamen)
Forløbets indhold og fokus:
I dette forløb har vi arbejdet med menneskelige relationer, og gennem analyse og fortolkning har vi dykket ned i temaer som fx venskaber, kærlighed til både det samme og det modsatte køn, søskendeforhold og familiære bånd. I dette forløb indgår en tekst fra før 1945.
Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet eleverne benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, eleverne er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945. I mindst ét af emnerne skal indgå tysksproget tekst fra før 1945
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en
kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede
lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af
ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
Anvendt materiale:
1) Die Prinzen, Gabi und Klaus, 1991
2) Ein Date, Heike Faller, Christine Meffert und Nicola Meier, Leben lernen, ZEITmagazin 2013
3) Bitte nicht umarmen!, Djamilia Prange de Oliveira, Die Zeit, 2017
4) Der Tod meines Bruders, Susanne Hänsgen, 1986
5) Dieses bescheuerte Herz, Marc Rothemund, 2017 (film)
6) Ein Jüngling liebt ein Mädchen, Heinrich Heine, 1822 i: Los geht's!, Mette Hermann, Gyldendal 2019
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, træning i anvendelse af grammatikbøger, ordbøger, Minlæring etc., skriftligt arbejde, mundtlige præsentationer
Grammatik:
Relative pronominer
Genitivkonstruktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Freundschaft, Liebe und Familie - Gloseøvelse.docx
-
Husk at medbringe grammatikopgaverne om genitiv
-
Gabi und Klaus - oversættelse og sætningsanalyse.docx
-
Ein Date.docx
-
Sørg for at få læst teksten 'Ein Date' til i dag. Den ligger på lektionen fra i tirsdags.
-
Wo steht Marius am Anfang der Geschichte?Wie alt ist Marius im November 2012?Wo ist Marius’ Mutter an diesem Wochenende?Was macht Marius’ Schwester an diesem Wochenende?Was denkt Marius über seine sexuelle Orientierung?Mit wem läuft Marius am Abend d
-
Bitte nicht umarmen!.pdf
-
Sørg for at have styr på jeres svar til tekstspørgsmålene om Ein Date. Hvis man ikke var der sidste gang, skal man forberede følgende tekstspørgsmål, som vi skal bruge i en mundtlighedsrundkreds.
-
Bitte nicht umarmen! - opgaver til teksten.docx
-
Bitte nicht umarmen - rød, gul, grøn.docx
-
Bitte nicht umarmen - rød, gul, grøn.docx Færdiggør jeres spørgsmål (rød, gul, grøn) om "Bitte nicht umarmen". Hvis man var fraværende, skal man vælge en af opgaverne under vedhæftede dokument og besvare spørgsmålene. Grønne spørgsmål er enkelt formu
-
Die Familie Müller.docx
-
Ein Jüngling liebt ein Mädchen - 2024.docx
-
Dieses bescheuerte Herz - Aufgaben zum Film 2024.docx
-
Afsnit
-
Der Tod meines Bruders - 2024.docx
-
Der Tod meines Burders (efter læsning).docx
-
Husk at medbringe jeres tekster med oversættelse og noter
-
Der Tod meines Bruders - mundtligt arbejde.docx
-
DDR 2025.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
DIE DDR (eksamen)
Forløbets indhold og fokus:
I dette forløb har vi arbejdet med den politiske situation i Østtyskland fra 1961 til 1989. Der er blevet lagt særlig vægt på Stasis rolle under det østtyske regime, samt de personlige konsekvenser for borgerne grundet regimets magt. Eleverne har gennem arbejdet med både fiktive og non-fiktive tekster, film og lydoptagelser fået et kendskab til især de mørke sider af delingen af Tyskland.
Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
Anvendt materiale:
1) Der Traum, Peter Abraham, i: Wahnsinn!, Abraham og Gorschenek, Gyldendal 1991 (novelle)
2) Es ist fünfzehn Uhr, Christa Moog 1988 i: Kurzgeschichten - einmal anders, 1998 (novelle)
3) Ballon, Michael Herbig 2018 (film)
4) Das Stasigefängnis, Hohenschönhausen - Die Geschichte von Mario Röllig i: Niemals vergessen, Nielsen, Thellesen og Peters, Systime 2016 (personlig erindring)
Baggrundstekster:
1) Das Ministerium für Staatssicherheit (Die Stasi) i: Literatur um die Jahrtausendwende, Kaleidoscope, 1999 (faktatekst)
2) Die Stasi på: https://slowgerman.com/2019/05/16/sg-183-die-stasi/ (podcast)
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, træning i anvendelse af grammatikbøger, ordbøger, Minlæring etc., skriftligt arbejde, mundtlige præsentationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
MIGRANTENLITERATUR (eksamen)
Forløbets indhold og fokus:
I dette forløb har vi arbejdet med Tyskland som et multikulturelt samfund. Vi har i den forbindelse haft fokus på årsager, konsekvenser samt forskellige oplevelser af kulturmødet. Nøgleord fra forløbet er bl.a. fordomme, identitet og integration.
Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
Anvendt materiale:
1) Almanya - Willkommen in Deutschland, Yasemin Samdereli (film), 2011
2) Ausländer, Abdullah Zeytunlu i: Deutsche Wunder, L&R, 2009
3) Über die Heimat I, Nevfel Cumart i: Hier ist meine Heimat, Systime, 2010
4) Über die Heimat II, Nevfel Cumart i: Hier ist meine Heimat, Systime, 2010
5) Es wird immer etwas Fremdes bleiben i: Hier ist meine Heimat, Systime, 2010 (prøveeksamen)
Baggrundstekster:
1) Integrationstheorie i: Dein Deutschland, Taber og Graverholt, Systime 2013
2) Identitätstheorie i: Dein Deutschland, Taber og Graverholt, Systime 2013
3) Deutschland als Einwanderungsland - Kirsten Blume i: Hier ist meine Heimat, Systime, 2010
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, træning i anvendelse af grammatikbøger, ordbøger, Minlæring etc., skriftligt arbejde, mundtlige præsentationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102159",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102159",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102159"
}