Holdet 2023 Ty/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Christina Beck Nielsen
Hold 2023 Ty/d (1d Ty, 2d Ty)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktionsforløb til grammatik
Titel 2 Anderssein
Titel 3 DIE MODERNE FAMILIE
Titel 4 KRIMINALGESCHICHTEN (eksamen)
Titel 5 FREUNDSCHAFT UND LIEBE  (eksamen)
Titel 6 DIE DDR (eksamen)
Titel 7 MIGRANTENLITERATUR (eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktionsforløb til grammatik

Forløbets indhold og fokus:
Dette forløb har været en videreførelse af forløbet fra AP, idet eleverne har trænet den tyske basisgrammatik.


Faglige mål:
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi

Kernestof:
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation


Anvendt materiale:
Forskellige grammatikbøger samt Minlæring

- Sætningsanalyse
- Kasussystemet
- Verbernes tider (nutid + datid)
- Verballeddets ordstilling i hovedsætninger (nutid, datid, førnutid og førdatid)
- Substantivers bøjning
- Substantivers køn


Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, træning i anvendelse af grammatikbøger, ordbøger, Minlæring etc., skriftligt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Anderssein

Forløbets indhold og fokus:
I dette forløb har vi arbejdet med temaerne 'familie' og 'anderssein' i forbindelse med værklæsning af drejebogen Jenseits der Stille, som vi efterfølgende har set filmatiseringen af.


Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, eleverne er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier


Kernestof:
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af
ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.


Anvendt materiale:
Jenseits der Stille, Drehbuch (del 1), Maja Mølholm, Tyskforlaget 2000
Jenseits der Stille, (Film), Caroline Link, 1998

Grammatik:
Sætningsanalyse
Kasussystemet
Verbernes tider (nutid + datid)
Verballeddets ordstilling i hovedsætninger (nutid, datid, førnutid og førdatid)
Substantivers bøjning
Substantivers køn


Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, træning i anvendelse af grammatikbøger, ordbøger, Minlæring etc., skriftligt arbejde, mundtlige præsentationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DIE MODERNE FAMILIE

Forløbets indhold og fokus:
I dette forløb har vi arbejdet med temaet 'familie' i en moderne kontekst. Vi har brugt begreber fra i-bogen 'Dein Deutschland'. Forløbet har fungeret som et overgangsforløb mellem 1. og 2.g.


Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet eleverne benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, eleverne er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Kernestof:
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en
kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede
lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af
ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.


Anvendt materiale:
1) Mutter, Vater und der Kleine, Hertha Müller i:  'Dein Deutschland', Taber og Graverholt, Systime 2013
2) Mit 18 Papa und Alleinerziehend, Funk TRU Doku, Drive Beta 2020 på: https://www.youtube.com/watch?v=Owbt4z6_bAE
3) Wohin mit mir?, fra: Tobias Schmitz, Stern nr. 22, 23.5.2024
4) Mein Vater, der Unbekannte, fra: Marissa Kurz, Die Zeit 02.03.2014 (Tysk fortsætter A stx, 19. maj 2017)


Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, træning i anvendelse af grammatikbøger, ordbøger, Minlæring etc., skriftligt arbejde, mundtlige præsentationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 KRIMINALGESCHICHTEN (eksamen)

Forløbets indhold og fokus:
I dette forløb har vi arbejdet med den tyske krimigenre og de forskellige undergenrer, som præsenteres i i-bogen ”Dein Deutschland” af Taber og Graverholt. Teksterne i forløbet har alle haft forskellige gerningsmænd, forskellige motiver og forskellige fremgangsmåder for mordene, men fællestrækket er, at mord synes at være løsningen på trivielle hverdagsproblemer og ægteskabelige udfordringer.


Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet eleverne benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, eleverne er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Kernestof:
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en
kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede
lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af
ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.


Anvendt materiale:
1) Die Ehefrau, Ferdinand von Schirach, Kaffee und Zigaretten, Ferdinand von Schirach, Luchterhand 2019
2) Mein fünfter Mord, Milena Moser 1991 i: Dein Deutschland, Taber og Graverholt, Systime 2013
3) Liebfrauenmorgen, Jan Flieger 2010 i: Dein Deutschland, Taber og Graverholt, Systime 2013
4) Auf den Spuren einer tödlichen Eifersucht - Tödliche Schüsse (Folge 1: S29/E01, 15.05.2024) på: https://www.ardmediathek.de/video/ard-crime-time/die-spuren-einer-toedlichen-eifersucht/hr-fernsehen/MzEzNmRiOWQtOGQwYy00NmViLThhOTctODg1Y2E4ODg1MmUy

Baggrundstekster:
1) Der Krimi - Einige Informationen, Erik Christophersen i: Dein Deutschland, Taber og Graverholt, Systime 2013


Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, træning i anvendelse af grammatikbøger, ordbøger, Minlæring etc., skriftligt arbejde, mundtlige præsentationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 FREUNDSCHAFT UND LIEBE (eksamen)

Forløbets indhold og fokus:
I dette forløb har vi arbejdet med menneskelige relationer, og gennem analyse og fortolkning har vi dykket ned i temaer som fx venskaber, kærlighed til både det samme og det modsatte køn, søskendeforhold og familiære bånd. I dette forløb indgår en tekst fra før 1945.


Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet eleverne benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, eleverne er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Kernestof:
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945. I mindst ét af emnerne skal indgå tysksproget tekst fra før 1945
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en
kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede
lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af
ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.


Anvendt materiale:
1) Die Prinzen, Gabi und Klaus, 1991
2) Ein Date, Heike Faller, Christine Meffert und Nicola Meier, Leben lernen, ZEITmagazin 2013
3) Bitte nicht umarmen!, Djamilia Prange de Oliveira, Die Zeit, 2017
4) Der Tod meines Bruders, Susanne Hänsgen, 1986
5) Dieses bescheuerte Herz, Marc Rothemund, 2017 (film)
6) Ein Jüngling liebt ein Mädchen, Heinrich Heine, 1822 i: Los geht's!, Mette Hermann, Gyldendal 2019


Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, træning i anvendelse af grammatikbøger, ordbøger, Minlæring etc., skriftligt arbejde, mundtlige præsentationer


Grammatik:
Relative pronominer
Genitivkonstruktioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 DIE DDR (eksamen)

Forløbets indhold og fokus:
I dette forløb har vi arbejdet med den politiske situation i Østtyskland fra 1961 til 1989. Der er blevet lagt særlig vægt på Stasis rolle under det østtyske regime, samt de personlige konsekvenser for borgerne grundet regimets magt. Eleverne har gennem arbejdet med både fiktive og non-fiktive tekster, film og lydoptagelser fået et kendskab til især de mørke sider af delingen af Tyskland.


Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Kernestof:
udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.


Anvendt materiale:
1) Der Traum, Peter Abraham, i: Wahnsinn!, Abraham og Gorschenek, Gyldendal 1991 (novelle)
2) Es ist fünfzehn Uhr, Christa Moog 1988 i: Kurzgeschichten - einmal anders, 1998 (novelle)
3) Ballon, Michael Herbig 2018 (film)
4) Das Stasigefängnis, Hohenschönhausen - Die Geschichte von Mario Röllig i: Niemals vergessen, Nielsen, Thellesen og Peters, Systime 2016 (personlig erindring)

Baggrundstekster:
1) Das Ministerium für Staatssicherheit (Die Stasi) i: Literatur um die Jahrtausendwende, Kaleidoscope, 1999 (faktatekst)
2) Die Stasi på: https://slowgerman.com/2019/05/16/sg-183-die-stasi/ (podcast)

Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, træning i anvendelse af grammatikbøger, ordbøger, Minlæring etc., skriftligt arbejde, mundtlige præsentationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 MIGRANTENLITERATUR (eksamen)

Forløbets indhold og fokus:
I dette forløb har vi arbejdet med Tyskland som et multikulturelt samfund. Vi har i den forbindelse haft fokus på årsager, konsekvenser samt forskellige oplevelser af kulturmødet. Nøgleord fra forløbet er bl.a. fordomme, identitet og integration.


Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Kernestof:
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.


Anvendt materiale:
1) Almanya - Willkommen in Deutschland, Yasemin Samdereli (film), 2011
2) Ausländer, Abdullah Zeytunlu i: Deutsche Wunder, L&R, 2009
3) Über die Heimat I, Nevfel Cumart i: Hier ist meine Heimat, Systime, 2010
4) Über die Heimat II, Nevfel Cumart i: Hier ist meine Heimat, Systime, 2010
5) Es wird immer etwas Fremdes bleiben i: Hier ist meine Heimat, Systime, 2010 (prøveeksamen)

Baggrundstekster:
1) Integrationstheorie i: Dein Deutschland, Taber og Graverholt, Systime 2013
2) Identitätstheorie i: Dein Deutschland, Taber og Graverholt, Systime 2013
3) Deutschland als Einwanderungsland - Kirsten Blume i: Hier ist meine Heimat, Systime, 2010

Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, træning i anvendelse af grammatikbøger, ordbøger, Minlæring etc., skriftligt arbejde, mundtlige præsentationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer