Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Anette Bojstrup Kristensen
|
Hold
|
2023 Ty/jz/2 (1jzTy/2, 2jzTy/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
TYSK GRUNDFORLØB (bilag)
TYSK GRUNDFORLØB 2022 (bilag)
Omfang: 8 moduler á 90 minutter
Diverse temaer, tekster og arbejdsopgaver, der er tænkt som introduktion til, hvordan man arbejder i tysk i studieretningsforløbet, samt grundlæggende grammatik. Materialet gav mulighed for at plukke og skære efter behov.
Gloseopgaver, udtaleøvelser, lytteøvelser, billedbeskrivelse, korte skriveopgaver, diverse kommunikative øvelser, korte præsentationsopgaver og lidt Landeskunde med internetsøgning.
Præsentation af tysk i studieretningsforløbet.
Skønsmæssigt omfang: ca. 20% af det samlede omfang i 1.g
”Emmas Tag” - præsentere sig og fortælle om sin dag.
Hobbys und erwachsen werden
Farben und Berlin. Felix Gruber: Berlin ist eine große Stadt (2009)
”Zu dir” und Freundschaft. Lea „Zu dir“ (2018)
7 Personen, 7 Städte
”Veronika aus München” – valg at uddannelse
Nachhaltigkeit
Spilopsamling
Hjælpeverberne sein, haben og werden i præsens, præteritum og perfektum
Svage / regelmæssige verber, bøjning i person og tid.
Træning i sætningsanalyse: Verballed, subjekt, objekt, indirekte objekt og subjektsprædikat.
Substantiver og artikler: substantivernes køn, bestemt og ubestemt artikel
Personlige pronominer, funktion og bøjning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Die DACH-Länder kennenlernen
DIE DACH-LÄNDER KENNENLERNEN
I dette forløb har klassen arbejdet med tekster og opgaver knyttet til viden om Tyskland, Østrig og Schweiz og deres geografi. Herunder en del kreative opgaver.
KERNESTOF:
I: Norddeutsche Tiefebene: https://www.youtube.com/watch?v=ALbBE9TnBcQ&list=PL-Rzf-pvkTFMYCmSqXvMyyyj8PEZCHn9Q
II: Mittelgebirge: https://www.youtube.com/watch?v=AojQmGc-KuI&list=PL-Rzf-pvkTFMYCmSqXvMyyyj8PEZCHn9Q&index=2
III: Alpenvorland: https://www.youtube.com/watch?v=lCMRJMzmbh4&list=PL-Rzf-pvkTFMYCmSqXvMyyyj8PEZCHn9Q&index=3
IV: Alpen: https://www.youtube.com/watch?v=Ls3bOy4lS7A&list=PL-Rzf-pvkTFMYCmSqXvMyyyj8PEZCHn9Q&index=4
Schweiz - Im Herzen Europas: https://www.youtube.com/watch?v=WZj6tsoZtKQ
Österreich - Geografie, Klima & Bevölkerung: https://www.youtube.com/watch?v=mXV28BydEQc
„Zeig mir deinen Ort“: Schleswig-Holstein: „Finja aus Kiel“ (Brennpunkt Deutsch, 3-2022/23, uddrag)
Wo ist die Zukunft zu Hause? (Stadt.Land.Wandel. ARD-Themenwoche)
So lebt Emilia in der Stadt + So lebt Sünke auf dem Land
https://www.mdr.de/tweens/programm/artikel-themenwoche-stadt-land-wandel-100.html
SUPPLERENDE STOF:
„Sonjas Tag“: https://www.youtube.com/watch?v=-pfcezMLkaY
Introduce yourself in German (for absolute beginners) | Super Easy German (76)
https://www.youtube.com/watch?v=Yaelm87PTvg
Nach Hause / zu Hause: https://www.youtube.com/shorts/_hjP1YnjCbo
Deutsch lernen | Wortschatz | Tage | Tageszeiten | Temporaladverbien
https://www.youtube.com/watch?v=inm6QNWfsms
Deutsch lernen | Monate | Jahreszeiten
https://www.youtube.com/watch?v=3Br5I6JsT6w
Tokio Hotel: “An deiner Seite“: https://www.youtube.com/watch?v=jIwEoTrt6Ug
Rammstein - Sonne (lyrics) HD: https://www.youtube.com/watch?v=YtEWoavDlcM
Was soll ich ihr schenken mit Untertiteln Die Prinzen
https://www.youtube.com/watch?v=W9eHNfg-Y7c + S, V, AO, DO (og geben)
Wise Guys - Nur für Dich [TOP LYRICS]
https://www.youtube.com/watch?v=40bLwsLR0fE
NENA "Willst du mit mir gehn" Text + Video
https://www.youtube.com/watch?v=hgnULjOaPPY
Die Toten Hosen | Tage wie diese | English Subtitles & Original Lyrics
https://www.youtube.com/watch?v=5vgrZcppZLs
GRAMMATIK/SPROGARBEJDE/AKTIVITETER:
Grammatik fra grundforløbet i Minlæring:
Hjælpeverberne, svage verber, sætningsanalyse (V, S, SP, AO og DO), køn og artikler, personlige pronominer
Glosearbejde, tegne, produktion af Landeskunde-plakater, mundtlige præsentationer, skriveøvelser, lytteøvelser, ordbogstræning-.
Weihnachten in Deutschland, Österreich und der Schweiz” (lærerfremstillet spil)
AFLEVERINGER:
„Wer bist du?“
Präsentation von dir selber in Text (aflevering)
Skønsmæssigt omfang: ca. 5 % af det samlede omfang
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Wer bist du?
|
29-11-2023
|
Präsentation
|
17-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Familie - einmal anders
FAMILIE – EINMAL ANDERS
I dette forløb har holdet arbejdet med forskellige aspekter af ”Familie”, hvor familien i bred forstand adskiller sig fra normen; den klassiske kernefamilie med far, mor og børn.
KERNESTOF:
Friderike (Daniel Erk „So leben wir“, Teil 1, Fluter, Heft 49, den 20.12.2013)
Elena (Natascha Rosnani „So leben wir“, Teil 2, Fluter, Heft 49, den 20.12.2013)
Karin Heberlein: „Einfach Nina“ (Film, 2023)
Manuel Meimberg: „Familie Braun” (2016)
Ruth Keller. „Hotel Mama“: ttps://www.goethe.de/prj/dlp/de/unterrichtsmaterial/reihe/jugendliche_und/hotel_mama
+ Wohnen im Hotel Mama: Voller Kühlschrank und gewaschene Wäsche
https://www.youtube.com/watch?v=K5HCni2d4zI
SUPPLERENDE STOF:
Die außergewöhnlichsten Familien Deutschlands (virtuel time):
https://www.youtube.com/watch?v=Crqb7lglPRA
Mann, Frau, Kind – Familien in Wandel der Zeit!
https://www.youtube.com/watch?v=orLcYa9rQDY&t=14s
„Woche Sex“ - Über Liebe und Sexualität im Deutschunterricht:
Schlager-Musik: Alles nur Liebe?
Peter Maffay: „Und es war Sommer“ + Gunter Gabriel „Komm unter meiner Decke“
Sigrid & Marina: Zweimal nein, heißt einmal ja“ + G.G. Anderson: „Nein heißt ja“.
Frauen- und Männer-Bilder + Was ist OK in einer Liebesbeziehung?
34. geben nehmen - Deutsch lernen
https://www.youtube.com/watch?v=oDHJUZEaZwE
35. nehmen nimmt gibt - Deutsch lernen
https://www.youtube.com/watch?v=TOkZjiqktS4
Auf dem Markt, Einkaufen (Deutsch lernen)Lehrbuch A1/2 Kapitel 9 Übung 8
https://www.youtube.com/watch?v=pySysZ7HmBM
kaufen, einkaufen, verkaufen, ankaufen, aufkaufen I Deutsch lernen (Niveau A1, A2)
https://www.youtube.com/watch?v=p2B8eQIaCD8
setzen, sitzen, stellen, stehen, legen, liegen
https://www.youtube.com/watch?v=-lmC9Nr3VtA
Deutsch lernen | Mary hat sich verknallt. 🧡 | Vokabeln und wichtige Verben
https://www.youtube.com/watch?v=kGmLgax-dEQ
Deutsch lernen: Körperteile / Learn German: body parts
https://www.youtube.com/watch?v=6lrzsRqsr9w
Der Körper | Deutsch lernen || Learn German |
https://www.youtube.com/watch?v=WyH1JOZw3bM
Ohne Dich- Münchner Freiheit lyrics
https://www.youtube.com/watch?v=Y9x0_gdSepo
Ärzte Männer sind Schweine with lyrics
https://www.youtube.com/watch?v=mYtPAtHtlgo
Tokio Hotel - Durch den Monsun lyrics: https://www.youtube.com/watch?v=ckKCBRxN2J0
Rammstein - Ich Will (lyrics) HD: https://www.youtube.com/watch?v=cZUpgzTVbyo
GROSSSTADTGEFLÜSTER - ICH KÜNDIGE (OFFICIAL VIDEO)
https://www.youtube.com/watch?v=dCWCo4S1-to
Paula Carolina - Kein Bock (Offizielles Musikvideo)
https://www.youtube.com/watch?v=k0bbf8xSyb4
Westernhagen - Sexy (Offizielles Musikvideo)
https://www.youtube.com/watch?v=9GI6w6kChsI
Die Prinzen Gabi und Klaus: https://www.youtube.com/watch?v=qiKPhXBUZaY
GRAMMATIK/SPROGARBEJDE/AKTIVITETER:
Ordforrådstræning, udtaletræning, lytteøvelser, diktat, vendespil, quiz-og-byt-opgaver
Træning i direkte og indirekte personbeskrivelse og billedbeskrivelse:
Visuelle personoverblik, mindmaps, mundtlige øvelser, præsentationer
Skriveøvelser, efterarbejde til afleveringer, grammatikøvelser og -spil, kort test/screening i basal sætningsanalyse
De possessive pronominer, deres betydning, bøjning og brug
AFLEVERINGER:
”Elena und ihre Familie”
”Familie Braun” (paraflevering) – med efterarbejde og præsentation på klassen.
Skønsmæssigt omfang: ca. 10 % af det samlede omfang
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Die außergewöhnlichsten Familien Deutschlands
|
05-01-2024
|
Elena und ihre Familie
|
31-01-2024
|
Efterarbejde, skriveøvelse til Elena
|
20-02-2024
|
Par-aflevering, der laves i denne time
|
26-02-2024
|
Präsentation Familie Braun
|
06-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sport und Spiele
SPORT UND SPIELE
I dette forløb har holdet arbejdet tekster til temaet sport og hvilken betydning sporten har for mennesker. Emnet har været koblet til diverse grammatik-, sprog- og bevægelses-lege og -spil.
KERNESTOF:
Fra: Fluter Nr. 27 / Juni 2008. Dabei sein ist nicht alles. Das Sportheft.
Lebensläufe: So finden Menschen zum Sport:
- Fertig, los, Skifahren (Maria Riesch),
- Fertig, los, Parkour (Ben Scheffler),
- Fertig, los, Boxen (Steffen Merker)
Robin Gosens: „Ich lebe einen Traum, den viele Jungs haben“ (Auszug)
Fra: Interview von Florian Eisele, Augsburger Allgemeine, 07.04.2021 Daniel Batz: „Ich habe geträumt von Zigtausenden Leuten, vor denen ich spiele“ (Auszug)
Fra: ZEITMAGAZIN NR. 12/13. MÄRZ 2020
SUPPLERENDE STOF:
Projekt "Boxen statt Gewalt" | SPIEGEL TV:
https://www.youtube.com/watch?v=VzW18YiBkps
ParkourONE: 15 Jahre Parkour in Berlin!
https://www.youtube.com/watch?v=HeOpI-yPqv4
"Träumen lohnt sich"-Camp mit Robin Gosens
https://tv.dfb.de/video/traeumen-lohnt-sich-camp-mit-robin-gosens/30522/
GRAMMATIK/SPROGARBEJDE/AKTIVITETER:
Diverse ordforrådstræning til emnet sport, sportinterview og kommunikative øvelser til teksterne.
Ekstra træning i faste mundtlige vendinger
Diverse typer grammatikøvelser og kreative opgaver til følgende emner:
De svage verber
Sein og haben
Den bestemte og den ubestemte artikel
De personlige pronominer
Præpositioner (som adverbialled): Med akkusativ, med dativ og de dobbeltstyrende. Deres betydning og mest almindelige brug
AFLEVERINGER:
Mein Sportler oder meine Band – inklusive skriveøvelse som efterarbejde og ordforrådstræning
Daniel Batz – inklusive skriveøvelse som efterarbejde og ordforrådstræning
Skønsmæssigt omfang: ca. 15 % af det samlede omfang
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
'Mein Sportler' oder 'Meine Band'
|
20-03-2024
|
Daniel Batz
|
24-04-2024
|
Point for grammatik-tjek
|
23-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
ARBEIT-S-LEBEN (eksamen)
ARBEIT-S-LEBEN (EKSAMEN)
I dette forløb har holdet arbejdet med tekster, der på forskellig vis kredser om forholdet mellem arbejde og fritid/livet. Eleverne har læst og arbejdet med sag- og fiktionstekster om emnerne arbejde, karriere, fremtidsdrømme, fritid, work-life-balance m.m., bl.a. som springbræt til egne personlige refleksioner (karrierelæring)
KERNESTOF:
Tim Bendzko "Keine Maschine" (2016): https://genius.com/Tim-bendzko-keine-maschine-lyrics
Tim Bendzko - Keine Maschine (Offizielles Video): https://www.youtube.com/watch?v=u5Vz7obL460&list=RDu5Vz7obL460&start_radio=1
Franz Hohler: "Die Kleider des Herrn Zogg" (1981) - netlink
Die Prinzen „Millionär“ (1991): https://genius.com/Die-prinzen-millionar-lyrics
"Ich bin süchtig nach Geld", Philipp (2017)
https://www.zeit.de/arbeit/2017-08/geld-ist-geil-protokolle/komplettansicht?print
Brüder Grimm: ”Frau Holle” (1812)
https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/frau_holle
SUPPLERENDE STOF:
Ein Trickfilm von Lionel Keller. Inspiriert von „Die Kleider des Herrn Zogg“:
https://www.youtube.com/watch?v=UuHDQLBhxn0
Die Prinzen - Millionaer (Official Video) (VOD)
https://www.youtube.com/watch?v=ezQs0sB8Q0s
Clueso feat. Andreas Bourani - Willkommen Zurück (Official Video)
AYLIVA x APACHE 207 - Wunder (Official Video)
SDP x Sido x Esther Graf - Mama hat gesagt
Ski Aggu, makko - IMMER (Lyrics)
Berq - Rote Flaggen (Official Video)
ENNIO & Nina Chuba - Fühlst du gar nichts? (Live Session)
GRAMMATIK/SPROGARBEJDE/AKTIVITETER:
Fortsat træning i brug af kasus og sætningsanalyse
Repetition af werden og bleiben
Modalverberne, bøjning og den mest gængse betydning
Træning i småord, glosetræning
Diverse ordforrådsarbejde rundt om emnet og kernestoffet.
Diverse kreative opgaver, bl.a. ’Fra tekst til tegneserie’, quiz og vendespil
Diverse kommunikative opgaver
AFLEVERINGER:
Die Kleider des Herrn Zogg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Die Kleider des Herrn Zogg
|
04-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
KINDER ALS OPFER (eksamen)
KINDER ALS OPFER (EKSAMEN)
I dette forløb har holdet arbejdet med aktuelle tekster, der kredser om et overordnet tema omhandlende børn, der på en eller anden måde er kommet i klemme i de voksnes verden.
KERNESTOF:
Zwei Kinder, zwei Welten - Armut und Reichtum in Deutschland (Maria und Mario)
https://www.youtube.com/watch?v=0HiCGgap3vc
Silvio Huonder: „Tobi“ (2008, uddrag, Schweiz). I: Die Welt, in der wir leben. Tyskforlaget, 2009
Nora Fingscheidt ”Systemsprenger” (2020)
Toni Freitag: „Meine Mutter ist Alkoholikerin“ (uddrag, 2020) Fra: Fluter, 27.05.2020
https://www.fluter.de/wenn-die-eigene-mutter-alkoholikerin-ist
SUPPLERENDE STOF:
Deutschland - Ost und West (læreroplæg, ulighed i Tyskland)
JEREMIAS - Meer (Official Video)
SANTOS x Sido - Geschlossene Augen (Official Video)
Udo Lindenberg x Apache 207 – Komet (Offizielles Musikvideo)
GRAMMATIK/SPROGARBEJDE/AKTIVITETER:
Fortsat repetition af sætningsanalyse + verber: kasus og sætningsled (verballed, subjekt, subjektsprædikat, akkusativobjekt og dativobjekt, adverbialled (inkl. præpositionsforbindelser)
Repetition af de svage verber i de fire hovedtider
Repetition af diverse præpositioner, betydning, valg og kasus
Diverse kreative opgaver, bl.a. forsøg med I.A, og kommunikative øvelser
Diverse ordforrådsarbejde og mundtlighedsøvelser rundt om emnet og kernestoffet.
Præsentationsopgaver, skriftlighedstimer og eksamensrollespil
AFLEVERINGER:
Einen Kuchen backen (mundtlig video-aflevering)
Skønsmæssigt omfang: ca. 16 % af det samlede omfang
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Einen Kuchen backen
|
30-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
JUNG SEIN IN EINER DIKTATUR (eksamen)
JUNG SEIN IN EINER DIKTATUR (EKSAMEN)
I dette forløb har holdet arbejdet med tekster, der har tysk historie som tema, nærmere bestemt det tredje rige og DDR som to diktaturstater, opdragelsen af ungdommen samt et liv som ung i undertrykkende systemer og normer
KERNESTOF:
Tilde Michel „Freundschaftsringe“ (Erzählung, 1986) – I: Hermes Kurzgeschichten – einmal anders, Systime 1994
Dennis Gansel: „Napola – Elite für den Führer“ (Film, 2004)
Lars Kraume: „Das schweigende Klassenzimmer“ (2018)
Christa Moog: „Es ist 15 Uhr“ (1988, uddrag) – I: Hermes Kurzgeschichten – einmal anders, Systime
SUPPLERENDE STOF:
Hitler ”Über Jugenderziehung“ (1939). Fra: Hermann Rauschning Gespräche mit Hitler, Zürich, New York 1940, S. 23.
Die Napola-Schulen (lærerfremstillet med inspiration fra Andreas Springer NAPOLA – Eine Einführung
Von der Teilung zum Mauerfall in fünf Minuten:
https://www.stern.de/politik/deutschland/von-der-teilung-zum-mauerfall-in-fuenf-minuten-3313966.html
Stasi-Verhörszene: https://www.youtube.com/watch?v=Z3W39qnZKLw
Die Stasi – war, wer und wie (lærerfremstiling – med inspiration fra: https://www.bstu.bund.de/DE/Wissen/Bildung/Einstieg/_node.html)
Eingemauert! - Die innerdeutsche Grenze | DW Deutsch:
https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k
Zwei Diktaturen – Überblick über die deutsche Geschichte + Jugenderziehung im Nationalsozialismus und in der DDR (lærerfremstillet overblik)
Foredrag ved Moritz Schramm om det tyske valg, de tyske partier og linjer tilbage til den tyske historie
GRAMMATIK/SPROGARBEJDE/AKTIVITETER:
De svage og de stærke verbers bøjning + ordstilling
Adjektivernes bøjning: ubøjet form (SP) samt den svage, den blandede og den stærke bøjning.
Genitiv
Diverse kommunikative øvelser og kreative skriveopgaver til tekster og ordforråd
Diverse ordforrådsarbejde rundt om emnet og kernestoffet
Produktion af elevfilm i grupper med udgangspunkt i selvvalgt tekst fra forløbet
Eksamensrollespil
Weihnachten in Deutschland, Österreich und der Schweiz, Quiz
AFLEVERINGER:
Hausaufgabe ”Freundschaftringe” (fordybelsestid) – med efterfølgende skrivning i time
Jugenderziehung im Dritten Reich
Skønsmæssigt omfang: ca. 16 % af det samlede omfang
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hausaufgabe: "Freundschaftsringe"
|
11-12-2024
|
Jugenderziehung im Dritten Reich
|
29-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
GEWALT, VERBRECHEN UND KRIMINALITÄT (eksamen)
GEWALT, VERBRECHEN UND KRIMINALITÄT (EKSAMEN)
I dette forløb har holdet arbejdet med tekster, der alle involverer forskellige former for forbrydelser og brug af vold – med forskellige motiver.
KERNESTOF:
Ferdinand Schirach: ”Anatomie“ (2010) I: Larsen: „Schuld“, Tyskforlaget, 2013
Bertolt Brecht: „Die Seeräuber Jenny“ (1926) – aus dem Theaterstück „Die Dreigroschenoper“
Jürgen Benvenuti: „Gnadenfrist“ (1997). I: Arnvig/Kyrsting „Vorwärtsträumen“, Gyldendal, 1999
Jan Flieger: „Liebfrauenmorgen“ (1994). I: Taber/Graverholt „Dein Deutschland“, Systime, 2013
Detlev Buck: „Knallhart“ (Film, 2006)
SUPPLERENDE STOF:
Seeräuber-Jenny - Die Dreigroschenoper
https://www.youtube.com/watch?v=dWqRZYevms4
Hildegard Knef - Seeräuber Jenny
https://www.youtube.com/watch?v=ur1FUA26ooQ
Sebastian: Sørøver Jenny: https://www.youtube.com/watch?v=60YbPQ1apvg
Giulio Ricciarelli: ”Im Labyrinth des Schweigens” (Film, 2014)
GRAMMATIK/SPROGARBEJDE/AKTIVITETER:
De relative pronominer
Adjektivernes bøjning
AI – kreative omskrivninger, remediering
Diverse kommunikative øvelser og kreative skriveopgaver til tekster og ordforråd
Diverse ordforrådsarbejde og spil rundt om emnet og kernestoffet
AFLEVERINGER:
Gnadenfrist
Skønsmæssigt omfang: ca. 18 % af det samlede omfang
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gnadenfrist
|
30-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
REPETITION, EKSAMENSTRÆNING
TIL DEN MUNDTLIGE EKSAMEN I TYSK MÅ I SOM ELEVER I FORBEREDELSEN BRUGE:
- Egen computer med eget ansvar for, at den virker
- Alle tekster, noter og dokumenter, også dokumenter fra google drev, hvis de på eksamensdagen er downloadet til egen computer til privat offline-brug. Noter fra fx Lectio, Google Drev, Microsoft OneDrive eller andre cloud-tjenester skal altså downloades til din computer til offline brug.
- Det er tilladt at bruge netadgang til at tilgå digitale læremidler og konkret undervisningsmateriale, som ikke kan opbevares på egen computer, der har været brugt i undervisningen, og som fremgår af undervisningsbeskrivelsen.
- I må benytte internettet til at tilgå Ordbogen.com. Det anbefales dog, at I downloader ordbogen.
- Minlæring (uden at forlade Minlærings hjemmeside for at tilgå andre ressourcer og eksterne links): https://support.minlaering.dk/ovrige/ma-man-bruge-minlaering-til-eksaminer
- Før eksamensforberedelsen skal telefoner afleveres til eksaminator.
MEN:
- I må ikke kommunikere med omverdenen, bortset fra eksaminator, censor og vagter.
- I må ikke tilgå fælles klasse- eller gruppe-dokumenter eller lignende.
- I må ikke søge på internettet efter information, for at benytte informationsportaler eller interaktive programmer som fx Google Translate og ChatGPT.
- Jeres telefoner (og lignende produkter) skal være slukket. Det samme gælder alle kommunikationsprogrammer på jeres computer.
- I må ikke bruge Drev, Dropbox og Lectio til prøverne og i forberedelsestiden til mundtlige prøver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102160",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102160",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102160"
}