Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Kirsten Sørensen
|
Hold
|
2023 Ty/k (1k Ty, 2k Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb i tysk 2023
TYSK GRUNDFORLØB 2023 (bilag)
Omfang: 8 moduler á 90 minutter
Diverse temaer, tekster og arbejdsopgaver, der er tænkt som introduktion til, hvordan man arbejder i tysk i studieretningsforløbet, samt grundlæggende grammatik. Materialet gav mulighed for at plukke og skære efter behov.
Skønsmæssigt omfang: ca. 20% af det samlede omfang i 1.g
1. modul: ”Emmas Tag” - præsentere sig og fortælle om sin dag.
Gloseopgaver, mundtlige opgaver, udtaleøvelse
2. modul: Hobbys und erwachsen werden
Lytteøvelse, kommunikative øvelser, billedbeskrivelse, fortælle om interesser, hobby og holdninger om at ”blive voksen”, ordbogsøvelse
3. modul: Farben und Berlin
Felix Gruber: Berlin ist eine große Stadt (2009)
Gloseøvelse farver, personbeskrivelse, arbejde med adjektiver, lave og præsentere Berlin-illustrationer
4. modul: ”Zu dir” und Freundschaft
Lea „Zu dir“ (2018)
Lave mindmap, sortere i ordklasser, kombinere billeder og ord, oversætte ord, skrive kort historie, fortælle om temaer, danne sætninger
5. modul: 7 Personen, 7 Städte
Gruppearbejde: beskrive personer (billedbeskrivelse) og finde informationer om byer samt deres væsentligste seværdigheder. Præsentere i nye grupper eller foran klassen.
6. modul: ”Veronika aus München” – valg at uddannelse
Lytteøvelse med tekst, rigtige og falske udsagn om teksten, forbinde sætninger korrekt (grammatisk og indholdsmæssigt), diskutere valg af uddannelse og give råd
7. modul: Nachhaltigkeit
Lytteøvelse med tavlenoter, kombinere temaer / verdensmål med billeder
Die Jugendumweltkonferenz, rigtige om falske udsagn om teksten
Kombinere titler med korte tekster (om verdensmål)
Kombinere udsagn med de rigtige begrundelser.
I grupper producere poster om tildelt verdensmål
8. modul: Spilopsamling
Opsamling på forløbet, kombineret med hygge
Evaluering af tysk grundforløb 2022
Præsentation af tysk i studieretningsforløbet.
GRAMMATIK
Hjælpeverberne sein, haben og werden i præsens, præteritum og perfektum
Svage / regelmæssige verber, bøjning i person og tid.
Træning i sætningsanalyse: finde verballed, subjekt, objekt, indirekte objekt og subjektsprædikat.
Substantiver og artikler: substantivernes køn, bestemt og ubestemt artikel
Personlige pronominer, funktion og bøjning.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Familie
Emnet skal introducere eleverne til tysk på gymnasialt niveau med hensyn til tekstlæsning og elementær grammatik. Der læses en række kortere tekster af forskellig genre med temaet "Familie und Anderssein" . Der lægges fokus på opbygning af et basalt ordforråd og træning af mundtlig sprogfærdighed.
Kernestof:
-Hohler: Eine kurze Geschichte (Winell et al: Einblicke in die Deutsche Literatur)
-Müller: Märchen vom kleinen Klaus (Winell et al: Einblicke in die Deutsche Literatur)
-Norman (Møller: Wie man lebt - Menschen untereinander, systime, 2005) s.30-31
-Thomas (Møller: Wie man lebt - Menschen untereinander, systime, 2005) s.32
-Daniel Erk: So leben wir (1) Friderike (Taber/Graverholt: Dein Deutschland, systime, 2017)
-Seck-Agthe: Mein Bruder hat grüne Haare (Braagaard: Weitblick, Gyldendal) s.48-50
-Liebe Frau Doktor Peirano (kopi)
-Wortmann: Das Wunder von Bern (2003) (film)
Arbejdsformer: klasseundervisning, delehold, pararbejde, gruppesamtaler, individuelt arbejde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Digitales Leben
Dette forløb fokuserer på den nutidige digitale verden og beskæftiger sig med fordele og ulemper ved et digitalt liv samt hvordan vi påvirkes af at være online hele tiden og hvad det betyder for vores hverdag og vores relationer.
Kernestof:
-Dennis Metz: Gefällt mir (Hermann: Los geht’s, Gyldendal, 2018)
-Selfies für mehr Selbstbewusstsein https://www.youtube.com/watch?v=lbO4g6NiGes&t=56s
-Internet ist eigentlich Pflicht
Kira Bruck: Gefållt mir: so geht social media (Kate Fuchs: Auf uns, Gyldendal, 2016) (uddrag)
-Liebe jetzt: Staffel 1, Folge 02: ”Ja, nein, vielleicht“ (11. Maj 2020) https://www.zdf.de/serien/liebe-jetzt/ja-nein-vielleicht-100.html
Arbejdsformer: klasseundervisning, delehold, pararbejde, gruppesamtaler, individuelt arbejde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Krimis EKSAMEN
Dette emne behandler forskellige eksempler på krimigenren fra den klassiske krimi til moderne tendenser - die klassische Detektiverzählung, der Thriller, der soziale Krimi, die authentische, wirkliche Krimigeschichte, die ganz offene Form, die zufällige Lösung, der humoristische Krimi, der Femikrimi. (20%)
Kernestof:
-Definition und Merkmale des Krimis (Helle Egendal: Merkmale des Krimis, ”Gattungen”, Gyldendal 2017 (uddrag))
-Gattung und Untergattungen (Erik Christophersen: Der Krimi - Einige Informationen fra Taber/Graverholt: Dein Deutschland, systime, 2013 (uddrag))
-Heine: Telefonseelsorge (Quist/Marott: Ein- und Reinfälle, Tyskforlaget, 2010)
-Jan Flieger: Abschied ohne Zeugen (uddrag) (Taber/Graverholt: Dein Deutschland, systime, 2013)
-Hermann Bauer: Mord im Hotel (Taber/Graverholt: Dein Deutschland, systime, 2013)
-Jürgen Benvenuti: Gnadenfrist (1997) (uddrag) (Arnvig/Kyrsting: Vorwärtsträumen, Gyldendal Uddannelse, 2000)
-Natascha Kampusch (Tatsachen)
-Hatte Wolfgang Priklopil einen Auftrag? https://www.youtube.com/watch?v=0KkQ6n7R6oo
-Tatort: Borowski und der brennende Mann (2013)
Supplerende materiale:
-Josef Fritzl wird in ein normales Gefängnis verlegt (2024) https://www.youtube.com/watch?v=kN9CqgBjpJo
Arbejdsformer: klasseundervisning, delehold, pararbejde, gruppesamtaler, individuelt arbejde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Das Dritte Reich EKSAMEN
Teksterne i dette forløb behandler Det Tredje Rige med særlig fokus på ideologi og livsbetingelser i Det Tredje Rige samt de menneskelige konsekvenser heraf. (20%)
Kernestof:
-Das Dritte Reich (Tatsachen)
-Klaus Kordon: Hände hoch, Tschibaba (uddrag)
-Freydank: Spielzeugland (2009) (kortfilm + manuskript) https://www.youtube.com/watch?v=PwrySjp4J9Q
-Der Giftpilz (1938)
-Adolf Hitler: Über Jugenderziehung (1939) (uddrag)
-Dennis Gansel: Napola – Elite für den Führer (2004) Einleitung + Film
-Rede von Bundeskanzlerin Merkel zum zehnjährigen Bestehen der Stiftung Auschwitz-Birkenau am 6. Dezember 2019 in Auschwitz (gekürzt)
Arbejdsformer: klasseundervisning, delehold, pararbejde, gruppesamtaler, individuelt arbejde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Vor und nach der Wende EKSAMEN
Dette emne består af fiktive og non-fiktive tekster, der tager udgangspunkt i Tysklands deling efter Anden Verdenskrig og behandler livsbetingelserne i DDR før og efter Murens Fald. (20%)
Kernestof:
-Deutschlands Geschichte im Überblick (uddrag) (Lillesøe/Præstekjær: Neue Zeiten - neue Töne, Munksgaard, 1994)
-Die Wende in der DDR (kopi)
-König: Weggehen oder dableiben (Wagner: sind wir ein Volk? Forlaget Sprogbøger)
-Die Stasi (kopi)
-Die Bespitzelungsmethoden der Stasi (Häckert/Hansen: Literatur um die Jahrtausendwende, Kaleidoscope, 1999) 30
-Gedenkstätte Hohenschönhausen
-Das Leben der Anderen (2006) (film)
-Das Leben der Anderen (2006) (Einleitung und DRAMATIS PERSONAE)
-Das Leben der Anderen sc.1-10 (M.Steen Larsen m.fl: Das Leben der Anderen, Tyskforlaget, 2007)
-Waldmann: Plötzlich ist alles ganz anders (Andersen/Husum: Berlin – Hauptstadt und Metropole, Munksgaard, 1992)
-Was das denn wirklich dein System? (Wagner: Sind wir ein Volk? Forlaget Sprogbøger)
Supplerende materiale:
-Die Simpleshow erklärt den Mauerfall: https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo
-Weltthema: 30 Jahre Mauerfall (2019) https://www.youtube.com/watch?v=jsD0-vJS1Ws (0:00-3:22)
Arbejdsformer: klasseundervisning, delehold, pararbejde, gruppesamtaler, individuelt arbejde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Multikulturelles Deutschland EKSAMEN
Dette forløb fokuserer på Tyskland som et multikulturelt samfund, herunder årsager, konsekvenser samt forskellige oplevelser af kulturmødet. Der fokuseres bl.a. på generationer, identitet og integration. (20%)
Kernestof:
-Deutschland als Einwanderungsland (uddrag) (Kirsten Blume/Mette Hermann: Hier ist meine Heimat. Deutsch-türkisches Leben, Tyskforlaget 2010 + Almanya Willkommen in Deutschland, Goethe-Institut Dänemark)
-Das multikulturelle Deutschland: Integration und Identität (Taber/Graverholt: Dein Deutschland, systime, 2013) (uddrag)
-Erdal Sezer: Es wird immer etwas Fremdes bleiben (Kirsten Blume/Mette Hermann: Hier ist meine Heimat. Deutsch-türkisches Leben, Tyskforlaget 2010)
-Özlem Topcu: Eine Familie-zwei Welten (Kirsten Blume/Mette Hermann: Hier ist meine Heimat. Deutsch-türkisches Leben, Tyskforlaget 2010)
-Ute Schröder: Eine Frage der Ehre (uddrag) (Møller: Wie man lebt - Menschen untereinander, systime, 2005)
-Canan Büyrü: „Macht der Kulturen“ (2006) (uddrag) (Blume/Hermann. Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget, 2010)
-Samdereli: „Almanya – Willkommen in Deutschland" (2011) (film) + (introduktion)
Supplerende materiale:
-Mein Weg nach Deutschland - 1. Im Bus
https://www.goethe.de/prj/mwd/de/deutschueben/miniserie/imbus/wer.cfm
Indhold
Arbejdsformer: klasseundervisning, delehold, pararbejde, gruppesamtaler, individuelt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102162",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102162",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102162"
}