Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
|
Lærer(e)
|
Marie Søgaard Thellesen
|
|
Hold
|
2023 Ty/e (1eTy, 2eTy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Musik
Lille musikforløb.
Tre sange med opgaver med grammatisk fokus.
Pointe: I skal læse tysk, og her er sange ofte mere overskuelige end en lang tekst. Sange har ikke så mange ord, at lytte til sange er en meget effektiv måde at lære et sprog på - både med hensyn til udtale og ordforråd.
“Mein erstes Lied”, Madsen. Grammatisk fokus: verber: bøjning samt verbets tider
“Ultraleicht”, Andreas Bourani. Grammatisk fokus: præpositioner
“Wenn wir alt sind”, Soolo. Grammatisk fokus: ordstilling. Kommunikativt fokus:
meine Meinung ausdrücken.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Identität
Identität
Forløb med fokus på forskellige former for identitet:
- Digitales Leben, Jugend, Vorteile und Nachteile in Verbindung mit sozialen Medien
- Multikulturelles Deutschland, Flüchtlinge, Integration
Tekster
- Selfies für mehr Selbstbewusstsein (video)
https://daserste.ndr.de/extra3/sendungen/extra8420-ardplayer_image-550dd138-8897-499f-8a60-0a6c775bbebb_theme-daserste.html
- Ich poste also bin ich (musikvideo)
https://www.youtube.com/watch?v=NtfCveD4fyE
- Die vernetzte Jugend (video)
https://www.dw.com/de/die-vernetzte-jugend/video-16113506
- Film: Willkommen bei den Hartmanns
- Omran Fadel: Ich starre zurück (Fllüchtlinge im Wandel)
- Aris Alanyali: Ich lausche Istanbul
- Fler/Bushido: Das alles ist Deutschland (musikvideo)
https://www.youtube.com/watch?v=SapMxGokXMc
- Gliglish (samtale, øvning af udtale)
- Diverse skriftlige og mundtlige øvelser i tilknytning til ovenstående materiale
Grammatik
- Sætningsanalyse, kasus
- Den bestemte og ubestemte artikel
- Sein, haben, werden
- Kongruens
- De svage/regelmæssige verber
- Ordstilling: hovedsætninger og ledsætninger
- Præpositioner med akkusativ, præpositioner med dativ
- Personlige pronominer
Træning af faglige mål
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk
- udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd
- analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk
- anvende relevante lytte og læsestrategier samt mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
Svarende til i alt ca. 40 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Perfektum_Mundtlig_Was hast du in den Winterferien gemacht MT.docx
-
Hallo. Jeg skal være jeres vikar i foråret til Anja kommer igen. Jeg glæder mig meget til at møde jer :-) Wir fangen mit dem Thema "Identität" an. Zu Hause sollst du eine kleine Präsentation vorbereiten "Wer bin ich?" (natürlich auf Deutsch). Bis bal
-
Digitales Leben Lektion 2.docx
-
Hausaufgaben: Hvis du ikke blev færdig med arbejdsspørgsmålene til videoen om selfies tirsdag, skal du lave dem hjemme :-)
-
Digitales Leben Bildbeschreibung.docx
-
Hausaufgaben:
-
Generation Selfie Aufgaben Fra Auf uns.pdf
-
Wir besprechen die Aufgaben vom Montag "Ich poste, also bin ich"
-
Digitales Leben Lektion 4 Die vernetzte Jugend Aufgaben.docx
-
Hausaufgaben: Se videon Die vernetzte Jugend 2 gange hjemme, så du ved, hvad der sker og hvad det sådan nogenlunde handler om
-
Wir sehen den letzten Teil des Filmes "Willkommen bei den Hartmanns" und arbeiten mit dem Film
-
Asylanträge in Deutschland
-
Willkommen bei den Hartmanns arbejdsspørgsmål før dobbeltcirkler.docx
-
Gruppe 2 og gruppe 5 mangler at sætte deres tekst om personerne ind
-
Øv flashcards hjemme (15 min) Quizlet
-
Stil feedback 1eTy Ret disse sætninger.docx
-
Flüchtlinge 1g Im Wandel.pdf
-
Was hast du in den Ferien gemacht.docx
-
Wir arbeiten weiter mit dem Gedicht und der Situation der Flüchtlinge
-
Free AI Language Teacher · Gliglish · 🇺🇸 🇬🇧 🇦🇺 🇫🇷 🇩🇪 🇭🇺 🇮🇹 🇧🇷 🇵🇹 🇪🇸 🇲🇽
-
Tjek op på hjemme, hvad for noget tysk grammatik, du synes du har rimelig styr på, og hvad du mangler at forstå. Skriv ind i elevfeedback hjemme, hvilke grammatiske emner, du gerne vil arbejde mere med
-
Grammatik-kompendium 1g 2024 MT.docx
-
Lav følgende opgaver hjemme fra grammatikkompendiet, hvis du ikke nåede det i torsdags.
-
Iris Alanyali Ich lausche Istanbul.docx
-
Lav 2.2 færdig hjemme og øv dig på at kunne der-die-das-die-remsen udenad + læs på Ich lausche Istanbul-teksten (i alt 25 min)
-
Fler feat. Bushido: Das alles ist Deutschland (Musikvideo)
-
3. Sein, haben og werden: Lav de tre første sætninger af hver opgave
-
Fler (Ft. Bushido) – Das alles ist Deutschland
-
Grammatikopgave 4: svage/regelmæssige verber: opgave 1,2,3. Lav 5 sætninger af hver opgave hjemme. Vi arbejder videre med sangen
-
Das alles ist Deutschland Fler und Bishido 1eTy.docx
-
Samtale-lektion: Program
-
flygtninge billede A.jpeg
-
Mundtlig prøve for de af jer, der ikke var der i mandags. 10 Minuten in Gruppen auf Deutsch :-) Vi samler op på grammatikopgaverne fra i sidste uge
-
Er det i dag, at halvdelen af holdet kan "der, die, das" udenad? Tjek op på hjemme, hvad du ved om ordstilling på tysk. Vi arbejder med det. Og I får tid til at begynde på/skrive næste stil :-)
-
Lektie: Skriv en sætning på tysk i elevfeedback. Sætningen skal indeholde en ledsætning (husk at placere det personbøjede verbum til slut)
-
Sidste tysktime i 1g :-)
-
Tysk i sommerperioden 2024.docx
-
Responsark for skriftlige afleveringer i tysk 1g.docx
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Deutscher Aufsatz Mein Leben in 20 Jahren
|
11-03-2024
|
|
Mündliches Gespräch
|
29-04-2024
|
|
Prüfung
|
29-04-2024
|
|
Deutscher Aufsatz
|
16-05-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Märchen - EKSAMEN
Forløb om Märchen (Volksmärchen und Kunstmärchen)
Tekster
Volksmärchen:
- Rotkäppchen (Brüder Grimm)
- Die Sterntaler (Brüder Grimm)
Supplerende stof:
Erich Fromm: Beispiel einer psychologischen Analyse vom Rotkäppchen
Kunstmärchen
- Die Fabel vom guten Mensch (Kurt Schwitters)
- Der hilflose Knabe (Bertolt Brecht)
- Lola rennt (Film)
Viden om
- folkeeventyr og kunsteventyr
- eventyr-ordforråd
- Brødrene Grimm
- eventyr-kendetegn (Märchen-Merkmale) og begreber
- aktantmodellen
Eleverne skal
- have et ordforråd til at tale om emnet
- kunne bruge fagspecifikke begreber
- kunne analysere og tale om ovenstående eventyr
Grammatik:
Pronominer
Werden, bleiben, wollen
Omfang ca. 50 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Quizlet
-
Herzlich Willkommen zurück. Hoffentlich war es schön in den Ferien :-) Zu Hause sollst du eine kurze Präsentation über deine Ferien vorbereiten (auf Deutsch natürlich, ungefähr eine Minute - prøv lige at tage tid hjemme, så du faktisk kan sige noget
-
Eventyr vokabeln.docx
-
Wir arbeiten weiter mit Märchen + Grammatik
-
Frederik und Mary.avif
-
Lav Grammatik: Pronominer opgave 2 færdig hjemme. Skriv 10 vigtige kendetegn på tysk om eventyr (se dokumentet, som I læste i timen). Husk at gå i gang med det frivillige projekt, hvis du ikke har lavet noget i denne uge endnu :-)
-
Märchen-Merkmale 2eTy.docx
-
Brüder Grimm Rotkäppchen.pdf
-
Mappe i Drev: Märchen
-
Hausaufgabe: Zu Hause sollst du den Film sehen:
-
Rotkäppchen tegneserie.pdf
-
Skriv 10 stikord ned hjemme og øv dig på at genfortælle Rotkäppchen ud fra disse (tal frit + på tysk)
-
Rotkäppchen billede A.pdf
-
Erich Fromm Beispiel einer psychologischen Interpretation von Rotkäppchen.pdf
-
Grammatik hjemmeopgave: Undersøg forskellen på, hvad verberne betyder: werden, bleiben og wollen.
-
De elever, der stadig ikke har lavet noget i deres motivations-dokument i drev, skal til at i gang!
-
Minlæring
-
Brüder Grimm Die Sterntaler.pdf
-
Zu Hause sollst du 5 Informationen über die Brüder Grimm finden und in Elevfeedback auf Deutsch schreiben (hjemme skal du finde 5 informationer om brødrene Grimm og skrive dem i Elevfeedback på tysk)
-
Die Sterntaler: Zu Hause sollst du die Fragen beantworten, wenn du in der Stunde am Dienstag nicht fertig geworden bist
-
Analyse vom Kunstmärchen Die Fabel vom guten Menschen.doc
-
Zu Hause sollst du "Die Fabel vom guten Menschen" lesen und verstehen (schwierige Wörter im Wörterbuch nachschlagen)
-
Volksmärchen und Kunstmärchen 2eTy.docx
-
Analyse vom Kunstmärchen Die Fabel vom guten Menschen 2eTy.doc
-
Analyse vom Kunstmärchen Der hilflose Knabe.doc
-
Zu Hause sollst du "Der hilflose Knabe" lesen und verstehen (schwierige Wörter im Wörterbuch nachschlagen). Jeg ved den er lidt svær, men brug 25 min på det og se, hvad du kan få ud af den ;-)
-
Märchen-mappe i Drev
-
Wir sehen den Film "Lola rennt"
-
Wir werden mit dem Film Lola rennt arbeiten
-
Lola rennt Aufgaben Analyse.docx
-
Zu Hause sollst du 5 Sätze über den Film "Lola rennt" vorbereiten und du sollst die Sätze auswendig sagen können (Hjemmeopgave: Forbered 5 sætninger om Lola rennt, som du kan sige udenad)
-
Grammatik-kompendium 2g MT.docx
-
Märchen dobbeltcirkler.docx
-
Prüfung Märchen
-
Link til mappe i Drev med alle fælles dokumenter
-
Arbejd-selv mens MT taler med grupperne:
-
Samtale med MT i grupper (på tysk)
-
1 11.45-12.00
-
Märchen Zusammenfassung.docx
-
Zusammenfassung des Themas "Märchen"
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Die DDR - vor und nach der Wende - EKSAMEN
Læringsmål for DDR-forløb
Viden om
- Murens opførsel d. 13. august 1961
- Livet i DDR-staten
- DDR-systemet og politisk ideologi
- Stasi, overvågning og kontrol
- Murens fald d. 9. november 1989
- Die Wende og tiden efter murens fald
- Ostalgie
- Opgør med DDR-fortiden
Tekster
- Der 13. August 1961
- Das Leben der Anderen (film)
- Mario Röllig https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=p170
- Thea Adlung https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=c751
Baggrundstekster
- Eingemauert! Die innerdeutsche Grenze (filmklip)
- Das Ministerium für Staatssicherheit + Bespitzelungmethoden der Stasi
- DDR https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=p123
https://niemalsvergessen.systime.dk/
Eleverne skal
- have et ordforråd til at tale om emnet
- kunne bruge fagspecifikke begreber
- kunne tale om de historiske aspekter
- kunne tale om ovenstående tekster
Omfang ca. 50 sider
Grammatik:
Modalverber
Præpositioner + A/D
Stærktbøjede/uregelmæssige verber
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Deutscher Aufsatz: DDR
|
24-11-2024
|
|
Prüfung: DDR
|
25-11-2024
|
|
Samtale med MT i grupper: DDR
|
28-11-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Persönlichkeiten und Kultur in Österreich -EKSAMEN
Persönlichkeiten und Kultur in Österreich
Læringsmål - eleverne skal kunne sige noget om:
- Østrig, Wien (beliggenhed, natur, historisk: Doppelmonarchie, Habsburger, Anschluss)
- Forskellige store personligheder i Wien (Klimt, Schiele, Hundertwasser, Mozart m.fl.)
- Forskellige tendenser indenfor kunst og kultur i Wien og Østrig
- Centrale temaer og problemstillinger i forbindelse med Wien og Østrig
Tekster fra Sternstunden in Österreich (Praxis)
- Film: Erik und Erika
- Die Stille der Gletcher Teil 1, 2, 3 (Ulrike Schmitzer, S. 37)
- Alma Mahler-Werfel Teil 1 + 2 (Biographie, S. 79)
- Auffe aufn Berg (Jägermeister DJ Alex & Matty Valentino)
Desuden Matrixarbejde med
Grammatik:
Genitiv
Adjektiver (kort)
Relative pronominer
Omfang ca. 50 sider
D. 27/3 Foredrag ved Moritz Schramm om det tyske valg m.m.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I timen skal I se filmen "En som Erika", som vi skal arbejde med i det nye forløb om Østrig. Filmen er bestilt på MitCFU. Log ind med jeres unilogin, så skulle den ligge der til 2eTy :-) Filmen er 87 min, så I burde kunne nå det i timen. Ellers må I
-
Tysk-østrigsk biografisk drama fra 2018. Erika Schinegger har altid været noget særligt. Ved hendes fødsel må jordemoderen kigge længere end normalt, inden hun siger "pige". Faren er skuffet, fordi han ønskede sig en søn. Moren er bare glad for et su
-
Prøve: Amela, Elias, Elmedin, Emil Q, Julie, Magnus D, Yasin.
-
Medbring grammatikkompendium. Vi samler op på opgaverne med de stærkbøjede verber. Du skal have lavet opgave 1,3,5,7,9 hjemme, hvis du ikke nåede det i timen (s. 10-14 i kompendiet)
-
Erik _ Erika (Aufgaben zum Film) 2024.docx
-
Karaktersamtaler
-
Amela, Emil Q, Yasin prøve
-
Erik und Erika: Zu Hause sollst du mindestens eine Reflextionsfrage vorbereiten
-
Frohes neues Jahr :-) Wir fangen mit dem neuen Thema über Österreich an. Zu Hause sollst du Stichwörter/Informationen aufschreiben: Was weiss ich über Österreich, österreichische Kultur und welche Personen aus Österreich kenne ich?
-
Die Stille der Gletcher, Teil 1 + medbring grammatikkompendium
-
Læs Teil 1 hjemme igen og brug 20 min på at besvare de spørgsmål, som du ikke fik lavet i timen. Vi samler op på den
-
Die Stille der Gletcher, Teil 2
-
Vi samler op på del 2, spørgsmål og beskrivelse af mindst 1 billede pr. person (Schneeballschlacht, Mann mit Tirolerhut, Schneekanone, Bergkristall) fælles på klassen. Derefter opdeling i grammatikhold igen
-
Die Stille der Gletcher, Teil 3. Husk at lave opgave 6 s. 41 og opgave 8 s. 42 hjemme, så vi kan samle op på det i timen
-
Die Stille der Gletscher 2e Teil 3 + Analyse und Interpretation.docx
-
Wir machen Präsentationen über berühmte Personen
-
Responsark for skriftlige afleveringer i tysk 1g.docx
-
Das Buch "Sternstunden in Österreich" mitbringen, bitte :-) Keine Hausaufgaben. Wir werden mit verschiedenen Künstlern arbeiten
-
Das Buch "Sternstunden in Österreich" mitbringen, bitte :-)
-
Zu Hause sollst du das Video ansehen. Auf "Elevfeedback" sollst du 3 Sätze schreiben und diese Frage beantworten: Wovon handelt das Lied?
-
Bruges i timen: Was sind die 17 Ziele? - Ziele für Nachhaltige Entwicklung - Agenda 2030 der UN
-
Undersøg hjemme, hvordan det er gået i det tyske valg søndag, så du kan sige et par sætninger om det på tysk.
-
Das Buch "Sternstunden in Österreich" mitbringen, bitte
-
Mød op i F03. Aflever jeres telefon til min kollega Anette. I går samlet ned i festsalen. Ha' et godt foredrag. Jeg glæder mig til at høre om det
-
Afsnit
-
Medbring bog og grammatikkompendium
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Krimi - EKSAMEN
Forløb med fokus på krimigenren
Læringsmål - eleverne skal kunne sige noget om:
- Krimi-Merkmale
- Genretræk
- Ordforråd
- Tekstlæsning
- Analyse og fortolkning samt præsentation af tekster
Tekster:
- Mord im Hotel (Systime)
- Liebfrauenmorgen (Jan Flieger)
- Film: Tatort: Borowski und der brennende Mann
- Mein 5. Mord (Milena Moser)
Grammatik:
Sammensatte verber
Infinitiv
Omfang ca. 50 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ingen lektier!!! Nyd weekenden :-) Wir arbeiten weiter mit der Alma Mahler-Werfel-Biographie und Grammatik
-
Grammatik-kompendium 2g MT.docx
-
Zu Hause sollst du Teil 2 (Alma Mahler-Werfel) lesen (s. 83-84)
-
Medbring grammatikkompendium
-
Alma Mahler 2eTy Arbeitsfragen.docx
-
Zusammenfassung des Themas "Österreich"
-
Prüfung - uden hjælpemidler. I skal lave den elektronisk, så oplad din computer hjemmefra eller husk oplader!!! Husk hørebøffer
-
Minlæring
-
Opgaver til den resterende del af timen, hvor du ikke taler med MT:
-
Gespräch in Gruppen mit MT
-
Gespräch mit MT März 2025 - Österreich
-
Krimi - wir fangen mit dem neuen Thema an ;-) + Grammatik
-
Der Krimi Kompendium 2eTy MT 2025.docx
-
Krimi
-
Krimi-Merkmale 2eTy.docx Wir arbeiten mit dem Text "Mord im Hotel" weiter. Das Kompendium mitbringen bitte
-
1) I skal læse del 1 af Mord im Hotel færdig og lave opgaverne Lückentext og Kreuze die richtige Antwort an. 2) Når I har lavet opgaverne, finder I en anden gruppe og gennemgår opgaverne med hinanden. 3) Herefter læser I del 2 højt. Kan I løse krimig
-
🇩🇪 Filmvisning torsdag d. 27.03. for Rødkildes tyskelever! 🇩🇪✨
-
Mord im Hotel
-
Wir besprechen "Mord im Hotel". Så husk at lave ALLE opgaver færdige! Wir werden den Film "Borowski oder der brennende Mann" sehen
-
Zu Hause sollst du den Text Liebfrauenmorgen lesen (Seite 32-33 im Kompendium). Det er teksten til næste stil. Så har du mulighed for at få opklaret, hvis der er noget du ikke forstår. Vi arbejder ikke som sådan med den i timen. Vi taler bare kort om
-
Mord im Hotel 2eTy.docx
-
Wir werden den letzten Teil des Filmes "Borowski oder der brennende Mann" sehen
-
Wir werden mit Borowski weiterarbeiten + Grammatikkompendium mitbringen
-
Wir besprechen die Aufgaben. Krimikompendium + Grammatikkompendium mitbringen
-
Borowski und der brennende Mann 2eTy.docx
-
Ihr sollt den Text "Mein 5. Mord" lesen und verstehen und die Arbeitsfragen machen, Seite 22-31 im Krimi-kompendium
-
Prüfung (Vorbereitung: Krimi, Mord im Hotel, Liebfrauenmorgen, Borowski und der brennende Mann + grammatik)
-
Samtale med MT i grupper: Thema Krimi
-
Imens laver I screening i minlæring: Minlæring
-
Vi samler op på Mein 5. Mord og Krimi-forløbet. I får 20 min i timen til at lave minlæring færdig!
-
Zusammenfassung Krimi
-
Mein 5 Mord 2eTy.docx
-
Google Drive: Sign-in
-
Link til drev-mappen
-
Vi taler om eksamen. Lektie: Du skal bruge 30 min hjemme på at lave 4 lister med stikord på tysk til de fire emner: Märchen, DDR, Österreich, Krimi. Hvad kan du tale om? Se link til drev-mappen
-
Sprechen! Einfach sprechen 2025.pptx
-
Vedhæftet er en ekstemporaltekst, som den kan se ud til eksamen (her storby-tema). Læs den igennem hjemme og brug 30 min på at se, hvor meget du forstår. Ekstemporaltekst eksempel.pdf
-
Vi mødes og siger hej. Herefter arbejde i grupper med de 4 emner, faste vendinger, struktur på eksamen m.m.. MT skal også lige ud at spille rundbold med 3g i løbet af lektionen ;-) Vi slutter af sammen. Her kan I stille spørgsmål til MT
-
Sidste tysklektion i år ;-)
-
Tysk-fortsaettersprog-B-stx-august-2017-ua.pdf
-
Søgeresultater på Filmstriben - Lola
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102163",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102163",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102163"
}