Holdet 2023 Ty/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Marie Søgaard Thellesen
Hold 2023 Ty/e (1eTy, 2eTy)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Musik
Titel 2 Identität
Titel 3 Märchen - EKSAMEN
Titel 4 Die DDR - vor und nach der Wende - EKSAMEN
Titel 5 Persönlichkeiten und Kultur in Österreich -EKSAMEN
Titel 6 Krimi - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Musik

Lille musikforløb.
Tre sange med opgaver med grammatisk fokus.
Pointe: I skal læse tysk, og her er sange ofte mere overskuelige end en lang tekst. Sange har ikke så mange ord, at lytte til sange er en meget effektiv måde at lære et sprog på - både med hensyn til udtale og ordforråd.
“Mein erstes Lied”, Madsen. Grammatisk fokus: verber: bøjning samt verbets tider
“Ultraleicht”, Andreas Bourani. Grammatisk fokus: præpositioner
“Wenn wir alt sind”, Soolo. Grammatisk fokus: ordstilling. Kommunikativt fokus:
meine Meinung ausdrücken.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Identität

Identität

Forløb med fokus på forskellige former for identitet:
- Digitales Leben, Jugend, Vorteile und Nachteile in Verbindung mit sozialen Medien
- Multikulturelles Deutschland, Flüchtlinge, Integration

Tekster
- Selfies für mehr Selbstbewusstsein (video)
https://daserste.ndr.de/extra3/sendungen/extra8420-ardplayer_image-550dd138-8897-499f-8a60-0a6c775bbebb_theme-daserste.html
- Ich poste also bin ich (musikvideo)
https://www.youtube.com/watch?v=NtfCveD4fyE
- Die vernetzte Jugend (video)
https://www.dw.com/de/die-vernetzte-jugend/video-16113506
- Film: Willkommen bei den Hartmanns
- Omran Fadel: Ich starre zurück (Fllüchtlinge im Wandel)
- Aris Alanyali: Ich lausche Istanbul
- Fler/Bushido: Das alles ist Deutschland (musikvideo)
https://www.youtube.com/watch?v=SapMxGokXMc

- Gliglish (samtale, øvning af udtale)
- Diverse skriftlige og mundtlige øvelser i tilknytning til ovenstående materiale

Grammatik
- Sætningsanalyse, kasus
- Den bestemte og ubestemte artikel
- Sein, haben, werden
- Kongruens
- De svage/regelmæssige verber
- Ordstilling: hovedsætninger og ledsætninger
- Præpositioner med akkusativ, præpositioner med dativ
- Personlige pronominer

Træning af faglige mål
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk
- udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd
- analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk
- anvende relevante lytte og læsestrategier samt mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier

Svarende til i alt ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Deutscher Aufsatz Mein Leben in 20 Jahren 11-03-2024
Mündliches Gespräch 29-04-2024
Prüfung 29-04-2024
Deutscher Aufsatz 16-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Märchen - EKSAMEN

Forløb om Märchen (Volksmärchen und Kunstmärchen)

Tekster
Volksmärchen:
- Rotkäppchen (Brüder Grimm)
- Die Sterntaler (Brüder Grimm)

Supplerende stof:
Erich Fromm: Beispiel einer psychologischen Analyse vom Rotkäppchen

Kunstmärchen
- Die Fabel vom guten Mensch (Kurt Schwitters)
- Der hilflose Knabe (Bertolt Brecht)
- Lola rennt (Film)

Viden om
- folkeeventyr og kunsteventyr
- eventyr-ordforråd
- Brødrene Grimm
- eventyr-kendetegn (Märchen-Merkmale) og begreber
- aktantmodellen

Eleverne skal
- have et ordforråd til at tale om emnet
- kunne bruge fagspecifikke begreber
- kunne analysere og tale om ovenstående eventyr

Grammatik:
Pronominer
Werden, bleiben, wollen

Omfang ca. 50 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Die DDR - vor und nach der Wende - EKSAMEN

Læringsmål for DDR-forløb

Viden om
- Murens opførsel d. 13. august 1961
- Livet i DDR-staten
- DDR-systemet og politisk ideologi
- Stasi, overvågning og kontrol
- Murens fald d. 9. november 1989
- Die Wende og tiden efter murens fald
- Ostalgie
- Opgør med DDR-fortiden

Tekster
- Der 13. August 1961
- Das Leben der Anderen (film)
- Mario Röllig https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=p170
- Thea Adlung https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=c751

Baggrundstekster
- Eingemauert! Die innerdeutsche Grenze (filmklip)
- Das Ministerium für Staatssicherheit + Bespitzelungmethoden der Stasi
- DDR https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=p123

https://niemalsvergessen.systime.dk/

Eleverne skal
- have et ordforråd til at tale om emnet
- kunne bruge fagspecifikke begreber
- kunne tale om de historiske aspekter
- kunne tale om ovenstående tekster

Omfang ca. 50 sider

Grammatik:
Modalverber
Præpositioner + A/D
Stærktbøjede/uregelmæssige verber
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Deutscher Aufsatz: DDR 24-11-2024
Prüfung: DDR 25-11-2024
Samtale med MT i grupper: DDR 28-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Persönlichkeiten und Kultur in Österreich -EKSAMEN

Persönlichkeiten und Kultur in Österreich

Læringsmål - eleverne skal kunne sige noget om:
- Østrig, Wien (beliggenhed, natur, historisk: Doppelmonarchie, Habsburger, Anschluss)
- Forskellige store personligheder i Wien (Klimt, Schiele, Hundertwasser, Mozart m.fl.)
- Forskellige tendenser indenfor kunst og kultur i Wien og Østrig
- Centrale temaer og problemstillinger i forbindelse med Wien og Østrig

Tekster fra Sternstunden in Österreich (Praxis)
- Film: Erik und Erika
- Die Stille der Gletcher Teil 1, 2, 3 (Ulrike Schmitzer, S. 37)
- Alma Mahler-Werfel Teil 1 + 2 (Biographie, S. 79)
- Auffe aufn Berg (Jägermeister DJ Alex & Matty Valentino)

Desuden Matrixarbejde med

Grammatik:
Genitiv
Adjektiver (kort)
Relative pronominer

Omfang ca. 50 sider

D. 27/3 Foredrag ved Moritz Schramm om det tyske valg m.m.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Krimi - EKSAMEN

Forløb med fokus på krimigenren

Læringsmål - eleverne skal kunne sige noget om:
- Krimi-Merkmale
- Genretræk
- Ordforråd
- Tekstlæsning
- Analyse og fortolkning samt præsentation af tekster

Tekster:
- Mord im Hotel (Systime)
- Liebfrauenmorgen (Jan Flieger)
- Film: Tatort: Borowski und der brennende Mann
- Mein 5. Mord (Milena Moser)

Grammatik:
Sammensatte verber
Infinitiv

Omfang ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer