Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Signe Kjempenes
|
Hold
|
2023 MA/2022l (2lMA, 3lMA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
F0 Grundforløb
Kernestof:
Lineære sammenhænge
Lineær regression
Materiale:
Plus A1 stx 1.1 til 1.5 og 1.7 til 1.9
Beviser:
* Topunktsformlen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
F5 Potensfunktioner
Logaritmer - Herunder et historisk perspektiv med regnestok.
Omvendtproportionalitet
Topunktsformel
Vækstegenskab
Potensregression
Tangenthældninger i GeoGebra. Kan vi sige noget om f' ud fra vores kendskab til værdien af a-værdien.
Funktionsbegrebet (Sum, differens, produkt, kvotient og sammensattefunktioner)
Plus A1: 4.1-4.4
Faglige mål:
• Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
• håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
Beviser:
* Topunktsformel
* Vækstegenskab
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
F1 Vektorregning 1
VI har arbejdet med vektorer som bevægelse af robotter.
Regning med vektorer
Tværvektorer
Koordinater for en vektor
Længden af en vektor
Afstandsformlen.
Plus B2 Sektion 6.4
Beviser:
* Regneregler (sum, differens, gange en konstant på)
* Længden af en vektor
* Afstandsformlen
Faglige mål:
* operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
* • kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
F2 Eksponentielle funktioner
Forskrift og betydning af konstanter
Topunktsformler
Fordoblingstid
Vækstegenskab
Samlet procentvis vækst
Potensregneregner
Regression og residualer
Annuitetsopsparing
Annuitetslån
Projekt med autentisk talmateriale omkring coronasmitte i Danmark.
Materiale:
Plus A1 stx kapitel 3
Faglige mål:
• oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
• håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
• Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
• anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
• demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
Beviser:
* Vækstegenskab
* Betydning af b
* Topunktsformel
* Fordoblings og halveringstid
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
F4 Polynomier
Generelt om polynomier
Betydning af konstanterne
Polynomielregression og besøg ved Fjorden Hus
Andengradsligninger og løsningsformlen
Nulreglen
Toppunkt
Optimering
Monotoni og f' er introduceret som en "knap" i GeoGebra, der giver tangenthældninger.
Plus A1 stx 5.1-5.3 og 5.6-5.7
Faglige mål:
• anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller
• operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
• beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
• kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig
Beviser:
* Løsningsformel til andengradsligningen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
F3 Geometri og vektorer 3
Trekanter generelt
Pythagoras og Euklid
Cosinus og Sinus
Beregninger i retvinklede trekanter
Sinusrelationerne
Skalarprodukt
Vinkel mellem vektorer
Determinant
Plus A1:
Sektion 6.1-6.3 og 6.5-6.7
Faglige mål:
• demonstrere viden om fagets metoder og identitet
• opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål
Beviser:
* Projektionsformlen
* Areal af parallelogram
* Areal af en trekant vha sinus
* Sinusrelationerne
* Pythagoras sætning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
F6 Funktioner og intro til differentialregning
Funktionsbegrebet
Stykkevist definerede funktioner
Grænseværdier
Kontinuitet
Materiale:
Plus A1 stx: 1.6
Plus A2 stx 3.1
Faglige mål:
• oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
• anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
F7 Differentialregning
f' introduceret.
Projekt om optimering af bygningers overfladeareal inklusiv virksomhedsbesøg.
Monotoniforhold og kobling til f'
Optimering
Produktreglen
Tangentens ligning
Tretrinsreglen
Materiale fra A2:
Sektion 3.1, - 3.3, 3.7, 3.8 og 3.10
Faglige mål:
• håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
• anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
• demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
Beviser:
* Produktreglen
* Tangentens ligning
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
F8 Deskriptiv statistik
Eleverne har arbejdet selvstændigt med materialet. Forløbet afsluttes med fremlæggelser af elevernes arbejde.
Eleverne indsamlede selv det statistiske materiale i forbindelse med studieturen.
Materiale fra Plus A1 stx
Sektion 7.1-7.2
• anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
• beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
• kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
F9 Vektorregning 3 - analytisk plangeometri
Parameterfremstilling
Linjens ligning
Vinkel mellem linjer
Afstand
Skæring mellem linjer
Cirklen herunder tangenter.
Materiale:
Plus A1 stx 6.9 og 6.10
Faglige mål:
• opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable
• anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
Beviser:
* Parameterfremstilling for en linje
* normalform for linje
* Afstand mellem linje og punkt
* Skæring mellem linjer
* Cirklen
Materiale fra plus A1 stx
6.9 og 6.10
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
F10 Sandsynlighedsregning
Eleverne arbejder med Pascals trekant og herunder trekanttal og induktionsbeviset for formlen.
Kombinationer og permutationer
Stokastisk variabel
Binomialfordeling
Hypotesetest herunder simulering af denne
Konfidensintervaller.
Eleverne har selv opstillet hypoteser, som er undersøgt på gymnasiet.
Faglige mål:
• anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
• anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar, der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
Beviser:
* Binomial sandsynlighed
* Formlen for trekant tal
Materiale fra plus A2 stx:
4.1-4.5
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
F11 Lineærprogrammering
Eleverne har arbejdet med lineærprogrammering herunder sætningen for niveaulinjer.
Der har været fokus på at arbejde med uligheder og at forstå disse.
Eleverne har arbejdet selvstændigt ud fra forberedelse fra HF-B niveau fra 2018 for at træne arbejdsformen med forberedelsesmaterialer.
Faglige mål:
• anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
F12 SRO - Michaelis Menten
Eleverne skriver SRO i matematik og biotek om enzymkinetik.
I den forbindelse er der i matematik arbejdet med Michaelis Menten funktionen herunder omskrivningen af ligningen til et lineveawer Burk plot.
Eleverne har også arbejdet med matematiske metoder herunder skelnen mellem at arbejde i og med matematik
Faglige mål:
• demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling
• demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
• kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
F13 Funktioner 2 vol 2
Eleverne har arbejdet med begrebet omvendt funktion og injektiv funktion.10-tals logaritmen er brugt som eksempel på en omvendt funktion til potensfunktionen.
Eleverne har transformeret eksponentielle og potensfunktioner.
Der er arbejdet med begrebet matematisk modellering.
Trigonometriske funktioner herunder den hamoniske svingning.
Materiale fra plus A2 stx:
1.1, 1.4 og 1.5
2.1, 2.2 og 2.3
3.6
Faglige mål:
• oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
• operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
Beviser :
* differentialkvotienter forx^2, e^x, e^(kx), a^x og x^a, x>0.
* argumenter for afledte funktioner for sin(x) og cos(x)
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
F14 Vektorfunktioner
Eleverne er introduceret til vektorfunktioner, hvor udgangspunktet var at kunne beskrive en kurve i et koordinatsystem, som ikke kunne være grafen for en funktion.
Eleverne har arbejdet med:
Materiale:
Plus A3 stx
sektion 3.1-3.3
Note om krumning af vektorfunktioner
https://matstxa3.systime.dk/?id=743#c5118
Faglige mål:
* ...problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable
• operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
Beviser
* Skæringspunkter
* Dobbeltpunkter
* Hastighedsvektor
* Accelerationsvektor
* Tangenter til banekurver
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Årsprøvetræning
Eleverne arbejder selvstændigt med spørgsmålene til spørgsmålene, der er opgivet til årsprøven.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
F15 Integralregning
Bestemte og ubestemte integraler.
Integration ved substitution (Både bestemt og ubestemt).
Arealer af punktmængder, volumener af omdrejningslegemer og kurvelængder.
Eleverne har arbejdet induktivt frem mod anvendeligheden af integralregning som arealberegner og har flere gange lavet små argumenter.
Materiale:
Plus A3 stx kapitel 1
https://matstxa3.systime.dk/?id=734
Faglige mål
• anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet og forskellige metoder til løsning af differentialligninger
• håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
Beviser:
* Integralregningens hovedsætning
* Udvalgte regneregler for bestemte integraler
* Kurvelængde
Beviset for kurvelængde er fra https://matstxa3.systime.dk/?id=734
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
F16 Differentialligninger
- Linjeelementer
- Hældningsfelter
- Lineære differentialligninger af 1. orden
- Logistiske differentialligning
- Separable differentialligninger
Eleverne har desuden arbejdet med projektet "Salt i beholdere".
Materiale:
Kapitel 2 i plus A3 (undtagen 2.6.2, projekt med differentialligninger i fysik)
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2701
Faglige mål:
• anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet og forskellige metoder til løsning af differentialligninger
• demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
• beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
Beviser:
* Løsningen til lineære 1. ordens differentialligninger
* Løsning til separable differentialligninger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
F17 Vektorfunktioner 2
- Polære koordinater
- Cirkelbevægelse
- Cirklens parameterfremstilling
Materiale:
Plus A3 kapitel 3.4
Plus A1 kapitel 6.5.1
https://matstxa3.systime.dk/?id=743#c5118
Faglige mål:
• kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
• opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Tilladte hjælpemidler til eksamen
Til skriftlig eksamen må I naturligvis tilgå matematikbøgerne, men I skal bruge de direkte links, så I ikke kommer til at besøge websider, der ikke er tilladt:
Direkte links til de 3 matematikbøger findes her:
https://plusstxa1.systime.dk
https://plusstxa2.systime.dk
https://plusstxa3.systime.dk
Gå gerne ind på bøgerne inden, så I ikke skal logge ind med Nem-ID for at åbne bøgerne.
GeoGebra tilgås online via linket:
https://www.geogebra.org/classic?lang=da
Sørg for at have jeres noter downloadet, hvis I har noget liggende i Google Drev og sørg for at åbne OneNote-noterne i app'en og slå synkronisering fra. Sørg for at have GeoGebra downloadet på jeres computer. Det er jeres eget ansvar at sørge for at jeres computer og værktøjer fungerer.
HUSK at aflevere i pdf til eksamen.
Til første delprøve får I udleveret en ren formelsamling. Husk at anvende og aflevere bilaget, hvis der er sådan et.
I skal selv medbringe skriveredskab, lineal og lign. til eksamen.
Held og lykke! Jeg hepper på jer :)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
F18 Forberedelsesmateriale
Eleverne har arbejdet med forberedelsesmaterialet omhandlende betinget sandsynlighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
F19 Normalfordeling og konfidensintervaller
Tæthedsfunktion
Fordelingsfunktion
Standardnormalfordeling
Undersøgelse af om fordelingen er normal
Lineær regression
Variation af residualer
Regression og konfidensinterval for hældning.
Materiale:
Plus A2 Kapitel 4.6 og 4.7
Note om monotoni for tæthedsfunktionen
Skabelon til konfidensinterval for hældning: https://www.geogebra.org/m/nKJpKryR
Faglige mål:
• håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
• anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar, der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
• anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
Beviser:
*Monotoni og symmetri for normalfordelingen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
F20 Funktioner af to variable
Kort om vektorer i 3D
Udregne punkter i det tredimensionelle koordinatsystem
Snitkurver og niveaukurver
Partielle afledede
Tangentplan
Gradient
Stationære punkter
Mindste kvadraters metode
Materiale:
Plus A3 Kapitel 4
Note om mindste kvadraters metode
Faglige mål:
• beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
• kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
• håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
Beviser:
* Mindste kvadraters metode
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Eksamensforberedelse
Materiale:
Lærernote om det maksimale antal rødder til et n'tegrads polynomium
Vi forbereder os på eksamen, hvad enten den så er skriftlig, mundtlig eller begge dele :-)
Bevis:
* Det maksimale antal rødder til et n'tegrads polynomium
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102187",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102187",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102187"
}