Titel
2
|
AUSGEGRENZT
Forløbets indhold og fokus:
I dette forløb har vi arbejdet med temaet 'ausgegrenzt'. Vi har haft fokus på identitetsdannelse og identitetskrise samt de menneskelige konsekvenser, det kan have at føle sig som en outsider. Årsagerne til dette kan være mange, og teksterne har således beskæftiget sig med temaer som race, religion, seksualitet, herkomst, fysisk og psykisk handikap, misbrug, mobning, etc..
Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
Anvendt materiale:
1) Benjamin Lebert 'Crazy', Verlag Kiepenheuer und Witsch, (uddrag fra roman), 1999
2) Franz Kafka, ”Die Verwandlung” (i uddrag), 1915, på: https://www.projekt-gutenberg.org/kafka/verwandl/verwandl.html (kapitlerne 1, 2, 3, 4, 5, 37, 38, 39)
3) Christiane V. Felscherinow und Sonja Vukovic, “Christiane F. - Mein zweites Leben”, 2013, i: Aussenseiter, Helle Birk, Gyldendal 2018
4) Hannu Salonen, Verbrechen nach Ferdinand von Schirach, Staffel: 1, Episode: 3 'Grün', 2013
5) Stefan Zweig, ”Anton”, 1939 i: Zeitbilder, Helle Birk, Systime 2007
6) Max Frisch ”Der Andorranische Jude” ,1950 på: https://is.muni.cz/el/1421/podzim2006/NJII_112/um/Frisch_-_Der_andorranische_Jude_-_zu_Andorra.pdf
7) Angela Wittmann, ”Und dann kam Lilli”, 2017, i: Brigitte, 19.7.2017
8) Linus Giese, Ich bin Linus (uddrag fra skriftlig eksamen: Tysk fortsættersprog A, stx, 27. maj 2024), 2020
Baggrundstekster:
Corbeyran und Horne, Die Verwandlung als Graphic Novel, Knesebeck 2014
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, træning i anvendelse af grammatikbøger, ordbøger, Minlæring etc., skriftligt arbejde, mundtlige præsentationer
Forløbet dækker cirka 25% af det samlede årsværk.
|