Holdet 2024 TY/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Christina Beck Nielsen
Hold 2024 TY/3g (3gTY/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 DEUTSCHLAND IN DEN 50'ERN
Titel 2 AUSGEGRENZT
Titel 3 KINDHEIT UND JUGEND IN DER DDR
Titel 4 GRAUSAM UND GRUSELIG

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 DEUTSCHLAND IN DEN 50'ERN

Forløbets indhold og fokus:
I forløbet har vores fokus været på tiden efter 2.Verdenskrig. Følgende fokuspunkter har været en del af forløbet: Nachkriegszeit/Hunger und Elend, Kriegsgefangenschaft, Vergangenheitsbewältigung/Auschwitzprozesse/Entnazifizierung, Braune Babys, Wirtschaftswunder, Deutschland geteilt/Sozialismus vs. Kapitalismus


Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945


Kernestof:
udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.


Anvendt materiale:
1) Was ich nie gesagt habe, Susanne Abel, dtv Verlagsgesellschaft, 2023 (roman i uddrag)
2) Schicksalhafte Jahre, Elaine Winter, „Modehaus Haynbach. Schicksalhafte Jahre“, Lübbe, 2020 (roman i uddrag)
3) Deutsches Haus, Annette Hess, Ullstein Verlag, 2018 (roman i uddrag)
4) Stay away from Gretchen . Eine unmögliche Liebe, Susanne Abel, dtv Verlagsgesellschaft, 2023 (roman i uddrag)
5) Im Labyrinth des Schweigens - Giulio Ricciarelli, 2014 (film)
6) In Zeiten des abnehmenden Lichts, Eugen Ruge, Rowohlt Taschenbuch Verlag, 2015 (roman i uddrag)

Baggrundstekster:
1) Wolfszeit: Deutschland und die Deutschen 1945 – 1955, Harald Jähner, Rowohlt Verlag, 2019
2) Deutschland Stunde Null på: https://www.youtube.com/watch?v=Aux3Rgis8u4


Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, træning i anvendelse af grammatikbøger, ordbøger, Minlæring etc., skriftligt arbejde, mundtlige præsentationer


Forløbet dækker cirka 25% af det samlede årsværk.




Eleverne har arbejdet med følgende hjemmesider i undervisningen (disse må også anvendes til skriftlig eksamen):
https://www.openthesaurus.de/synonyme/Suchwort
https://www.duden.de/
https://www.minlaering.dk/
https://abc.ordbogen.com/
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://allesinallem.systime.dk/?id=129
https://allesinallem2.systime.dk/
https://kurzgesagt.ibog.forlagetcolumbus.dk/
https://wiegehts.systime.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 AUSGEGRENZT

Forløbets indhold og fokus:
I dette forløb har vi arbejdet med temaet 'ausgegrenzt'. Vi har haft fokus på identitetsdannelse og identitetskrise samt de menneskelige konsekvenser, det kan have at føle sig som en outsider. Årsagerne til dette kan være mange, og teksterne har således beskæftiget sig med temaer som race, religion, seksualitet, herkomst, fysisk og psykisk handikap, misbrug, mobning, etc..


Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Kernestof:
udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.


Anvendt materiale:
1) Benjamin Lebert 'Crazy', Verlag Kiepenheuer und Witsch, (uddrag fra roman), 1999
2) Franz Kafka, ”Die Verwandlung” (i uddrag), 1915, på: https://www.projekt-gutenberg.org/kafka/verwandl/verwandl.html (kapitlerne 1, 2, 3, 4, 5, 37, 38, 39)
3) Christiane V. Felscherinow und Sonja Vukovic, “Christiane F. - Mein zweites Leben”, 2013, i: Aussenseiter, Helle Birk, Gyldendal 2018
4) Hannu Salonen, Verbrechen nach Ferdinand von Schirach, Staffel: 1, Episode: 3 'Grün', 2013
5) Stefan Zweig, ”Anton”, 1939 i: Zeitbilder, Helle Birk, Systime 2007
6) Max Frisch ”Der Andorranische Jude” ,1950 på: https://is.muni.cz/el/1421/podzim2006/NJII_112/um/Frisch_-_Der_andorranische_Jude_-_zu_Andorra.pdf
7) Angela Wittmann, ”Und dann kam Lilli”, 2017, i: Brigitte, 19.7.2017
8) Linus Giese, Ich bin Linus (uddrag fra skriftlig eksamen: Tysk fortsættersprog A, stx, 27. maj 2024), 2020

Baggrundstekster:
Corbeyran und Horne, Die Verwandlung als Graphic Novel, Knesebeck 2014

Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, træning i anvendelse af grammatikbøger, ordbøger, Minlæring etc., skriftligt arbejde, mundtlige præsentationer


Forløbet dækker cirka 25% af det samlede årsværk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 KINDHEIT UND JUGEND IN DER DDR

Forløbets indhold og fokus:
Dette forløb bygger oven på de forløb, eleverne har haft om DDR i 2.g. Da eleverne har gået på forskellige tyskhold, samles forløbet under overskriften 'Die DDR aus der Sicht eines Kindes'. Eleverne kan, foruden kernestoffet, anvende tildligere studerede tekster inden for emnet 'DDR' som perspektiverende tekster til den mundtlige eksamen.

I forløbet her har vi beskæftiget os med DDR-litteratur, hvor jeg-fortælleren tænker tilbage på sin barndom i DDR. Det billede, der derfor bliver fremstillet af samfundet, er præget af naivitet, uvidenhed og til tider misforståelser.


Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Kernestof:
udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.


Anvendt materiale:
1) Thomas Brussig, ”Helden wie wir”, Fischer Taschenbuch Verlag 1998 (s.78-84)
2) Claudia Rusch, ”Die Stasi hinter der Küchenspüle”, Meine freie deutsche Jugend, Systime 2004
3) Claudia Rusch, ”Die Schwedenfähre, Mauer mit Banane og Die Direktorin, Meine freie deutsche Jugend, Systime 2004 (eleverne har læst forskellige tekster i et gruppeprojekt)
4) Michael G. Fritz, Der Besuch,  i: Braagaard, Weitblick - moderne Kurzprosa, Gyldendal 1991
5) Günter Görlich, ”Spuck vor ihr aus”, i: Bruun Hansen og Wikkelsø Pedersen, Meine Zeit, Systime 1993
6) Norbert Lechner, Zwischen uns die Mauer, Alpenrepublik 2019


Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, træning i anvendelse af grammatikbøger, ordbøger, Minlæring etc., skriftligt arbejde, mundtlige præsentationer


Forløbet dækker cirka 25% af det samlede årsværk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 GRAUSAM UND GRUSELIG

Forløbets indhold og fokus:
Forløbet er en litteraturhistorisk gennemgang af "Das Unheimliche" som tema i litteraturen. Vi har arbejdet med romantikkens behandling af temaet samt nutidens fremstilling heraf med både det forargelige, det groteske og det psykologiske thriller-aspekt.

Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Kernestof:
udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.


Anvendt materiale:
1) E.T.A. Hoffmann, ”Der Sandmann”, 1816 (i uddrag) på: https://www.reclam.de/data/media/978-3-15-019237-5.pdf
2) Erlkönig, Goethe 1782 på: https://www.projekt-gutenberg.org/goethe/gedichte/chap126.html
3) Stein um Stein, Rammstein, 2004 (sang)
4) Ferdinand Von Schirach, ”Einsam”, 2010 i: Schuld, Wikkelsø og Aggedam, Tyskforlaget 2013
5) Unser Haus, Vincent Sauer und Philipp Böhm, 2020 i: Metamorphosen 26 - Horror, Magazin für Literatur und Kultur, Verbrecher Verlag, 2. marts 2020
6) Sara Pasino: "Häusliche Gewalt in der Schweiz: Das Leid hinter den Zahlen", Swissinfo.ch, 29 November, 2023  (Artikel)
- https://www.swissinfo.ch/ger/wirtschaft/haeusliche-gewalt-in-der-schweiz--das-leid-hinter-den-zahlen/49011062


Baggrundsmateriale:
Freuds psykoanalyse og Das Unheimliche fra blandt andet Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje, Systime 2018 og Gerd von Buchwald Lütken, Johannes Fibiger og Sine Dalsgaard Kristensen, Litteraturens Huse, Systime 2010

Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, træning i anvendelse af grammatikbøger, ordbøger, Minlæring etc., skriftligt arbejde, mundtlige præsentationer


Forløbet dækker cirka 25% af det samlede årsværk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer