Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Randi Fuglsang Thise
|
Hold
|
2024 Ke/2 (3gKe/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
F1 Farvede organiske forbindelser
Kernestof:
* Sammenhængen mellem stråling, lys og farver: bølgelængde, det elektromagnetiske spektrum, absorption, refleksion og transmission
* Farvede organiske forbindelser: konjugerede dobbeltbindinger, azofarvestoffers struktur
* Spektrofotometri: metoden, absorbans, absorptionsspektrum, standardkurve, Lambert-Beers lov
Elevforsøg
Hvilken farve er der i din drink? (IBSE)
Overskrifter til kernestof fra "Videre med kemi" af Lone Als til kernestof:
Farvede forbindelser
Farver og komplementærfarver
Lys kan excitere elektroner
Farvede organiske forbindelser
Azofarvestoffer
Spektrofotometri
Et absorptionsspektrum
Anvendelse af spektrofotometri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
F2 Adskillelse af stoffer
Kernestof:
* Grundlæggende fysiske og kemiske principper i adskillelse af stoffer: ekstraktion, fastfase-ekstraktion og væske-væske-ekstraktion
* Kromatografiske metoder: stationær fase og mobil fase, absorption og adsorption, papirkromatografi og tyndtlagskromatografi (TLC ), retentionsfaktor
Elevforsøg
Er der virkelig iod i køkkensalt? (IBSE)
TLC af peberfrugter
Overskrifter til kernestof fra "I gang med kemi" af Lone Als
Redoxreaktioner - når elektroner flyttes
Ionbinding og iongitter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
F3 Kemiske ligevægte
Kernestof:
Homogene og heterogene ligevægte
Reversible og irreversible reaktioner
Ligevægtsloven: reaktionsbrøk, ligevægtskonstant, ligevægtskoncentrationer
Indgreb i kemiske ligevægte: faktorer, Le Chateliers princip
Elevforsøg:
Forskydning af en kemisk ligevægt
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
F4 Syre-basereaktioner
Kernestof:
* syre-base-reaktioner: Forskellen på en sur, en neutral og en basisk opløsning mht. de aktuelle stofmængdekoncentrationer af oxonium og hydroxid
* vands selvionisering: Vands styrkekonstant
* pH- og pOH-begrebet: aktuelle stofmængdekoncentration af oxonium, aktuelle stofmængdekoncentration af hydroxid
* syrers og basers styrke: styrkekonstanter Ks og Kb, Styrkeeksponenter pKs og pKb
*syre-base-titreringer: potentiometrisk titrering og en kolorimetrisk titrering, Titreringskurver og tilhørende beregninger for titrering af hhv. en stærk syre og en ikke-stærk syre med en stærk base
* bjerrumdiagram
Elevforsøg:
En svag eller stærk syre i mad (IBSE)
Bjerrumdiagram for syre-base-indikatoren bromthymolblåt
Overskrifter til kernestof fra "Videre med kemi" af Lone Als:
Beregning af pH for en stærk base
Beregning af pH for en opløsning af en ikke-stærk syre
Beregning af pH for en opløsning af en stærk syre
Sammenhæng mellem pH og pOH
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
F5 AI laver Redox
Kernestof:
* Redoxreaktioner: oxidation og reduktion, delreaktioner, afstemning
* Spændingsrækken
* Oxidationstal
* Alkoholer: primær, sekundær, tertiær, oxidation til aldehyd, keton og carboxylsyre
Elevforsøg:
AI oxiderer alkoholer (IBSE)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
F6 Carboxylsyrer og estere
Forløbet har taget udgangspunkt i, hvordan man kan optimere produktionen af acetylsalicylsyre. Følgende kernestof er dækket:
Estere (og andre funktionelle grupper)
Ligevægte herunder indgreb og LeChateliers princip
TLC og smeltepunkt
Spektrofotometri
Forsøg:
• Esterdannelse - fremstilling af dufte
• Syntese og renhedsbestemmelse af acetylsalicylsyre
• Acetylsalicylsyre i en kodimagnyl
(Lambert Beers lov)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
F7 Kulhydrater, proteiner og fedtstoffer
Forløbet afrunder organiskkemi med fokus på fedtstoffer, carbonhydrider og proteiner
Kernestof:
* Fedtstoffer: Den kemiske opbygning af triglycerider, phospholipider, forskellen på mono- og polyumættede fedtsyrer, forskellen på cis- og trans-fedtsyrer
* Kulhydrater: saccharider, aldoser og ketoser, monosaccharider, di- og polysaccharider
* Isomeri: kædeisomerer, stillingsisomerer og funktionsisomerer, cis- og trans-isomeri (E og Z), spejlbilledisomerer (D og L-isomeri)
Elevforsøg:
Fremstilling af fedtsyremethylestere (FAME) (Forsøg på AAU Esbjerg)
Saccharider (Fehling)
Overskrifter til kernestof fra "Videre med kemi" af Lone Als til kernestof:
Tema: gaskromatografi
Strukturisomeri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
F8 Reaktionshastigheder og reaktioner
Forløbet er opsamling på alle reaktionstyper og reaktionshastighed med supplering af substitution, addition og elimination
Elevforsøg:
Faktorer der påvirker reaktionshastigheden (metaller, metalioner og syrer)
Reaktionshastighed (Reaktion mellem thiosulfat og syre)
Reaktionstyper for carbonhydrider (alkaner og alkener)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
F9 Alt om aminosyrer
Ekstra forløb om aminosyrer
Elevforsøg:
Identifikation af ukendt aminosyre (syre-basetitrering)
Mozarella (foodlab)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
F9 Sjov og repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102319",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102319",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102319"
}