Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Sebastian Slot
|
Hold
|
2024 MA/1 (3gMA/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Integralregning
Fagligt stof:
- Konsolidering af differentialregning fra B-niveauet.
- Lidt mere om grænseværdier og kontinuitet.
- Lidt mere om sammensatte funktioner
- Bevis for diff. produktregel og kædereglen.
- Stamfunktioner
- Regneregler for ubestemte og bestemte integraler
- Integralregnings hovedsætning og arealberegning (inkl. bevis).
- Kurvelængde.
Gruppeprojekt om:
- Middelsummer
- Volumen af omdrejningslegeme inkl bevis med middelsummer
Fokus på bevisførelse i store dele af emnet.
Litteratur:
Systime plus A3: Kapitel 1
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2700
Mat A3 STX om middelsummer og volumen af omdrejningslegeme. (supplerende)
https://matstxa3.systime.dk/?id=739
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vektorfunktioner
Fagligt stof:
- Definition af vektorfunktion
- Skæringspunkter og dobbeltpunkter
- Differentiation af vektorfunktioner
- Tangenter
- Hastigheds- og accelerationsvektor
- Cirklens parameterfremstilling
Supplerende:
- Bevis for kurvelængde af en vektorfunktion (lavet senere på året)
https://matstxa3.systime.dk/?id=743
Hovedsagligt arbejdet individuelt med opgaveløsning og fokus på anvendelse i forløbet.
Litteratur:
Systime plus A3 kapitel 3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Differentialligninger
Fagligt stof:
- Definition af en differentialligning
- Tangentligninger
- Linjeelementer og hældningsfelter
- lineære differentialligninger af 1. orden inkl. beviser.
- Logistiske differentialligninger og analyse af løsningen.
- Separable differentialligninger
Forekomst af differentialligninger og fremlæggelser i matrixgrupper om disse.
Fokus på beviser og sammenhængen mellem integralregning, differentialregning og differentialligninger.
Litteratur:
Systime plus A3 kapitel 2
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2701
Mat STX a3 kapitel 5.7 uden beviset.
https://matstxa3.systime.dk/?id=655
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forberedelsesmateriale
Individuelt arbejde med forberedelsesmaterialet.
Materiale: Udmeldt af ministeriet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Funktioner af to variable
Fagligt stof:
- Definition af en funktion af to variable
- niveaukurver og snitfunktioner
- Partielle afledte, gradient og tangentplan.
- Bevis for tangentplanens ligning.
- Stationære punkter.
Udvidelse af funktionsbegrebet med fokus på progression af det faglige indhold fra elevernes første 2 år.
Litteratur:
Systime plus A3 kapitel 4
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2703
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Normalfordelingen
Fagligt stof:
- Normalfordelingen, tæthedsfunktionen og fordelingsfunktionen.
- Vurdering af, om data er normalfordelt (QQ-plot).
- Kobling mellem integralregningen og sandsynligheder i normalfordelingen.
- Analyse af tæthedsfunktionen. Monotoniforhold og symmetri omkring x=µ inkl beviser for dette. (egen note på onenote)
Litteratur:
Systime plus A2 kapitel 4.6
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Mundtlighed og eksamenstræning
Opsamling
Mundtlighed og bevisførelse.
Beviser fra det gennemgåede kernestof.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102321",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102321",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102321"
}