Holdet 2024 ps/1/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Karen Møller Tyrsted
Hold 2024 ps/1/1 (3gps1/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til psykologi
Titel 2 Mennesket - et socialt væsen på godt og ondt
Titel 3 Hvilken betydning har barndommen?
Titel 4 Udfordringer i ungdomslivet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til psykologi

Psykologifaget præsenteres som videnskabelig disciplin. Der er fokus på fagets metoder og teoripluralismen (psykoanalytisk psykologi, adfærdspsykologi (behaviorismen), eksistenspsykologi, kognitiv psykologi, postmoderne psykologi).

ca. 12 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Mennesket - et socialt væsen på godt og ondt

Målet er at opnå en forståelse for, at et mennesket står i et relationsforhold til andre mennesker og at vores tænkning, adfærd og erfaring udvikles og påvirkes i et samspil med disse andre - og i specifikke sociale og kulturelle kontekster.
Fokus er på gruppepsykologiske processer, gruppetyper, identitet, roller, normer, holdninger, fordomme og stereotyper, konformitet, mobning og lydighed, kulturelle forskelle og konflikt, samt socialpsykologiske aspekter af ondskabens psykologi.


Ca. 80 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hvilken betydning har barndommen?

Med afsæt i forskellige teorier undersøger vi, i hvilket omfang påvirkninger i den tidlige opvækst er konstituerende for menneskets personlighed og videre udviklingspotentiale. Inddragelse af miljø, omsorg og opdragelse som faktorer, der er særligt afgørende. Der er allerede så småt taget hul på menneskets udviklingspotentialer eller mangel på samme i arbejdet med de forskellige skoler (intro forløb). I dette forløb fokuseres der primært på den tidlige udvikling hos barnet med særligt fokus på den moderne spædbarnspsykologi. Der arbejdes med Erikson, Stern, Harlow, Bowlby og Ainsworth. Fokus på at kunne sammenholde teorierne - hvordan de placerer sig i forlængelse af hinanden og i modsætning til hinanden. Styrker og svagheder ved teorierne og deres metoder. Der fokuseres desuden på omsorgssvigt og tilknytningsforstyrrelser; risiko- og resiliensfaktorer og konsekvenser på sigt.
Perspektiver om personlighed og køn.
Kognition indarbejdes løbende.
Casemateriale øver kompetencer i at kunne applikere feltets teorier og begreber (bl.a. dokumentarudsendelsen "Er du mors lille dreng?").

ca. 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Udfordringer i ungdomslivet

UDFORDRINGER I UNGDOMSLIVET

Formålet med dette tematiske forløb er at indkredse hvilke faktorer, der spiller ind på identitetsdannelsen for unge i det senmoderne samfund; med blik for udfordringer og muligheder. Eleverne tilegner sig viden om, hvordan identitetsprocessen og de udfordringer, der kan ligge heri, kan søges forklaret på flere forskellige niveauer:
- som produkt af individuelle faktorer (f.eks. opvækst, opdragelse og personlighed og kognitive forklaringsstile)
- som produkt af gruppepsykologiske faktorer (f.eks. social sammenligningsteori, sociale medier)
- som produkt af samfundsmæssige og kulturelle tendenser (f.eks. senmoderniteten v. Giddens, Ziehe, Gergen, Bourdieu)

Sociale medier trækkes ind, idet de spiller en betydelig rolle i de unges identitetsdannelsesproces. De har skabt nye betingelser for interaktion, selvfremstilling og nærvær, som fordrer en reflekteret tilgang af de unge.

Afslutningsvis arbejdes med forskellige typer af stress og coping. Desuden også konsekvenser for motivation og læring.


Ca. 35-40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer