Holdet 2024 Ps/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Karen Møller Tyrsted
Hold 2024 Ps/3 (3gPs/3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 TEMA 1: Udfordringer i ungdomslivet
Titel 2 TEMA 2 - Retspsyk - veje ind og ud af kriminalitet
Titel 3 TEMA 3: Kærlighed, forelskelse og parforhold

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 TEMA 1: Udfordringer i ungdomslivet

TEMA 1: Udfordringer i ungdomslivet: Præstationspres, sociale medier og stress

Formålet med dette tematiske forløb er, at eleverne tilegner sig psykologifaglig viden om oplevelsen af præstationspres, perfektionisme, utilstrækkelighed og medfølgende stress hos unge - samt den påvirkning det kan have på deres mentale trivsel, mestringsoplevelse og motivation. Der undersøges hvordan forklaringerne herpå kan søges på flere forskellige niveauer:
- som produkt af individuelle faktorer (f.eks. opvækst, opdragelse og personlighed)
- som produkt af gruppepsykologiske faktorer (f.eks. social sammenligningsteori, skolekultur, sociale medier)
- som produkt af samfundsmæssige tendenser (f.eks. senmoderniteten v. Giddens, Ziehe, Erikson, Gergen, Bourdieu, Rosa, Petersen, de Botton)
Eleverne  skal kende til perspektivernes metodiske styrker og svagheder.

Temaet sætter af i en undersøgelse af ungdom og identitetsdannelse i det senmoderne (til dels kendt stof fra c-niveau 23/24) og kommer omkring nyere perspektiver af bl.a. Brinkmann og Hjortkjær.
Sociale medier trækkes ind, idet de spiller en betydelig rolle i de unges identitetsdannelsesproces. De har skabt nye betingelser for interaktion, selvfremstilling og nærvær, som fordrer en reflekteret tilgang af de unge.
Desuden undersøges kort hvilken betydning perfektionspres har for unges motivationstyper, læring og strategier i  forhold til undervisningen i skolen.
Eleverne skal kunne skelne mellem forskellige typer af stress, identificere adfærdsmæssige, indre og ydre reaktioner/faktorer og kende håndteringsstrategier (bl.a. coping, forklaringsstile og self-efficacy).

Ekskursion: Deltagelse i Hearts and Minds, Folkeuniversitetet Aarhus.
(oplæg med fokus på læring, hukommelse, skærmes betydning og personlighed)
Skriftligt arbejde: Eleverne har udarbejdet en synopsis i temaet.

Kernestof i forløbet:
Udviklingspsykologi: Omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens, samt betydningen af arv, miljø og kultur.
Socialpsykologi: gruppepsykologiske processer og social indflydelse.
Kognition og læring: Perceptionen og tænkningens betydning for menneskets forståelse af omverdenen: motivation, mindset.
Personlighed og identitet: individuelle forskelle i livsstil og håndteringen af udfordringer
Psykologisk metode: inddrages løbende. Her særligt kvalitativ vs. kvantitativ.

Der arbejdes med samtlige af de faglige mål.

Link til udførlig oversigt over læst materiale:
https://docs.google.com/document/d/1l8lIoM9B-iPy05kLMBE9-ViFyhc3763F/edit#heading=h.tqt4hqp9u5nf


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis til tema 1 05-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 TEMA 2 - Retspsyk - veje ind og ud af kriminalitet

TEMA 2: Retspsykologi - veje ind i og ud af kriminalitet

I dette forløb undersøger vi mulige årsager til, at nogle bliver kriminelle. Der arbejdes med forskellige teorier og perspektiver, som tilbyder samfundsmæssige, gruppepsykologiske og individualpsykologiske årsagsforklaringer (bl.a. Farrington, Merton, Baron Cohen, Hirschi, Block, Lombroso og Niederhoffer, Sutherland, neuropsykologiske forklaringer og udviklingspsykologiske forklaringer med fokus på risikofaktorer). Afslutningsvis inddrages eksistentiel psykologi og tankerne om den situationsbetingede frihed. Eleverne skal kunne skelne mellem og forholde sig kritisk reflekteret til de forskellige tilganges forklaringsværdi og deres metodiske baggrund.
Dertil kommer en afklaring af begrebet ondskab, hvor teorier og forsøg fra socialpsykologi trækkes ind (bl.a. Milgram, Zimbardo, Sherif).
Der reflekteres over formål og effekt af straf samt udfordringerne med at komme ud af kriminalitet. Afslutningsvis vendes blikket kort mod vidner  for at undersøge, hvordan hukommelsen er påvirkelig og således kan skabe tvivl om vidneforklaringers sandhedsværdi og anvendelighed i retslige processer.
Der udarbejdes en feltrapport med afsæt i hypoteser fra Loftus og Palmers forsøg eller Aschs konformitetsforsøg.

Kernestofområder i forløbet
Udviklingspsykologi: Omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens, samt betydningen af arv, miljø og kultur.
Socialpsykologi: gruppepsykologiske processer og social indflydelse, diskrimination, fordomme og stereotyper.
Kognition og læring: Perceptionen og tænkningens betydning for menneskets forståelse af omverdenen,  kognitiv dissonans, moralsk frakobling
Personlighed og identitet: individuelle forskelle i livsstil og håndteringen af udfordringer
Psykologisk metode: feltarbejde, eksperiment i fokus.
Supplerende stof: retspsykologi.

Der arbejdes med samtlige af de faglige mål.

Ekskursion: Besøg i retten i Kolding - overværelse af en straffesag om vold.
Besøg: Besøg af forsvarsadvokat, Peter Gerken (karrierelæring)
Skriftligt arbejde: Der udarbejdes synopsis i forløbet.

Link til udførlig oversigt over læst materiale: https://docs.google.com/document/d/1l8lIoM9B-iPy05kLMBE9-ViFyhc3763F/edit#heading=h.tz99nu538pzb
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Svar på dokument 7. Farvel til bandelivet 11-12-2024
Synopsis 2 17-02-2025
Feltrapport 05-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 TEMA 3: Kærlighed, forelskelse og parforhold

TEMA 3: Kærlighed, forelskelse og parforhold

I dette tematiske forløb introduceres til forskellige teorier om kærlighed, forelskelse og om, hvorfor og hvordan mennesker indgår i kærlighedsrelationer. I denne indkredsning bringes eleverne til at reflektere over forskellige psykologiske perspektivers muligheder og begrænsninger.

Der arbejdes således med udviklingspsykologiske  perspektiver om tilknytning (Ainsworth, Shaver og Hassan), personlighedspsykologiske perspektiver (big 5 og risikovillighed), evolutionære perspektiver (seksuel selektion, forældreinvesteringsteori, Clark og Hattfield, Buss) neuropsykologisk/kemisk perspektiv (Fischer, Marazziti ). Dertil kommer inddelinger i forskellige kærlighedskomponenter og typer (Sternberg), perspektiver om social attraktion og socialpsykologiske dynamikker i partnervalg (Girards begærstrekant). Med blik for,  at den kulturelle og historiske kontekst øver indflydelse på forståelsen af kærlighed og parforhold, arbejdes der med socialkonstruktionistiske perspektiver (sprog, diskurser), det rene forhold (Giddens) og betydningen af SoMe/netdating for kærlighedens vilkår i det senmoderne.

Kernestofområder i forløbet
Udviklingspsykologi: Sammenhæng mellem tilknytningsmønstre og parforhold, evolutionspsykologiske undersøgelser og partnervalg
Socialpsykologi: social indflydelse på partnervalg: social attraktion,
Kognition og læring: Kognitive skemaer/diskurser om køn og kærlighed
Personlighed og identitet: Big 5 og det rene forhold som personligt narrativ
Psykologisk metode: Inddrages løbende.
Supplerende stof: neuropsykologi - det kemiske perspektiv.

Der arbejdes med samtlige af de faglige mål.

Skriftligt arbejde: processkrivning synopsis.

Link til udførlig oversigt over læst materiale: https://docs.google.com/document/d/1l8lIoM9B-iPy05kLMBE9-ViFyhc3763F/edit#heading=h.esgbn14vtchk

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Processkrivning - synopsis 05-05-2025
Synopsis 3 + mundtlig besvarelse 09-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer