Holdet 2024 as/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Astronomi C
Lærer(e) Kirsten Kragbak
Hold 2024 as/2 (3gas/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion
Titel 2 Himlen set fra Dk og Solsystemet
Titel 3 Stjerner, introduktion, opbygning og udvikling
Titel 4 FUT
Titel 5 Exoplaneter og astrobiologi
Titel 6 Mælkevejen og andre galakser
Titel 7 Verdensbilledet i forvandling
Titel 8 Sorte huller
Titel 9 Big Bang
Titel 10 Det mørke Univers
Titel 11 Forberedelse til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion

Herunder Det kosmiske zoom og afstandsstigen
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Himlen set fra Dk og Solsystemet

Systimes ibog Astronomi: https://astronomi.systime.dk/
Kap 2: Himlen set fra Danmark,  36 sider
Kap 3: Solsystemet, 53,5 sider
Stikord:
Hvad er lys, tilbage til fortiden, Jorden, Solen, Månen, deres indbyrdes bevægelse og heraf afledte fænomener, find vej på stjernehimlen (vi brugte hjemmesiden: Heavens-above https://astronomi.systime.dk/)
Solsystemet (gruppearbejde med mundtlig fremlæggelser)
Besøg på Sirius observatoriet en aften.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne orientere sig på stjernehimlen og kunne identificere planeter og udvalgte stjernebilleder”
Eleverne skal kunne forklare elementære astronomiske fænomener med udgangspunkt i fænomener som dag og
nat, Månens faser, formørkelser, planeternes bevægelse samt årstidernes skiften”
”Eleverne skal have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer”
”Eleverne skal kunne udvælge og strukturere relevante og centrale astronomiske elementer og kunne formidle astronomiske emner til en udvalgt målgruppe”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Stjerner, introduktion, opbygning og udvikling

Systimes ibog astronomi :https://astronomi.systime.dk/
Kap 4: Introduktion til stjernerne , 30,3 sider
Kap 5: Stjernes opbygning og udvikling, 38,7 sider
Stikord:
Stjernerne, hvad kan vi se og måle?, en stjernes spektrum, observationer af stjerner, størrelsesklasser, Hertzsprung-Russel diagrammet, afstandsbestemmelse vha. stjerner, en sol i forandring, hvad kendetegner en stjerne?, overblik over stjerneudviklingen, stjernedannelse, hovedserien, kæmpestjerner, stjernernes endeligt.
Eleverne har arbejdet med billeder fra FUT

Faglige mål:
”Eleverne skal have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer” [
”Eleverne skal kunne bearbejde en elementær astronomisk tekst og gøre rede for de benyttede faglige begreber og
den faglige argumentation”
Eleverne skal kunne gøre rede for det moderne astronomiske verdensbillede” [
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Exoplaneter og astrobiologi

Systimes ibo astronomi :https://astronomi.systime.dk/
Kap 6 Exoplanterer og astrobiologi,  31,5 sider

Stikord:
Dannelse og opbygning, observationer af exoplaneter, exoplaneters opbygning, forskellige typer exoplaneter, astrobiologi.
Livestremet foredrag om fremtidens rumfart.

Faglige mål:
”Eleverne skal kunne gøre rede for det moderne astronomiske verdensbillede”
”Eleverne skal kunne indhente, bearbejde og fortolke astronomiske data”
”Eleverne skal have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer”
”Eleverne skal kunne søge information om et astronomisk emne fra forskellige kilder og vurdere pålideligheden”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Mælkevejen og andre galakser

Systimes ibog astronomi :https://astronomi.systime.dk/
Kap 7 og 8: Mælkevejen og de andre galakser, 16 sider + 11,5 sider

Stikord: Mælkevejens opbygning og bevægelse, rotationskurver, det sorte hul i centrum, den lokale hob og storskalastruktur, galakseformer, udvikling, dannelse og sammenstød.

Faglige mål:
have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Verdensbilledet i forvandling

Systimes ibog astronomi :https://astronomi.systime.dk/
Kap 12: Verdensbilledets forvandling, 16,7 normalsider + info fra nettet

Stikord:
Forløbet blev afviklet på en blokdag, hvor eleverne arbejdede i grupper med hver deres periode eller person i den historiske udvikling af verdensbilledet. Derefter lavede de gruppevis mundtlige fremlæggelser for klassen. Til sidst så vi filmen: Den bevægede jord.

Faglige mål:
kunne gøre rede for markante skift i det astronomiske verdensbillede.
kunne udvælge og strukturere relevante og centrale astronomiske elementer og kunne formidle astronomiske emner til en
udvalgt målgruppe
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Sorte huller

Systimes ibog astronomi :https://astronomi.systime.dk/
Kap 9: Sorte huller, 17,9sider

Stikord:
Hvad er et sort hul, dannelse, hvordan observerer man sorte huller, forskel på store og små sorte huller, eksisterer de for evigt?, sammenstød mellem sorte hullder.

Faglige mål:
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
kunne gøre rede for det moderne astronomiske verdensbillede
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Big Bang

Systimes ibog astronomi :https://astronomi.systime.dk/
Kap 10 Big Bang, 24,5 sider

Stikord:
Hvad kan vi se og måle, Universets udvidelse, Big Bang teorien

Faglige mål:
kunne gøre rede for det moderne astronomiske verdensbillede
have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer
̶ kunne bearbejde en elementær astronomisk tekst og gøre rede for de benyttede faglige begreber og den faglige
argumentation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Det mørke Univers

Systimes ibog astronomi :https://astronomi.systime.dk/
Kap Det mørke Univers, 19,6 sider

Stikord:
Mørkt stof, mørk energi, en teori for hele Universet, Universets historie.
Vi så videoen: https://www.youtube.com/watch?v=BGHJd1r8ofQ&t=631s

Faglige mål:
kunne gøre rede for det moderne astronomiske verdensbillede
have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer
kunne bearbejde en elementær astronomisk tekst og gøre rede for de benyttede faglige begreber og den faglige
argumentation
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forberedelse til eksamen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer