Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Astronomi C
|
Lærer(e)
|
Kirsten Kragbak
|
Hold
|
2024 as/2 (3gas/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Herunder Det kosmiske zoom og afstandsstigen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Himlen set fra Dk og Solsystemet
Systimes ibog Astronomi: https://astronomi.systime.dk/
Kap 2: Himlen set fra Danmark, 36 sider
Kap 3: Solsystemet, 53,5 sider
Stikord:
Hvad er lys, tilbage til fortiden, Jorden, Solen, Månen, deres indbyrdes bevægelse og heraf afledte fænomener, find vej på stjernehimlen (vi brugte hjemmesiden: Heavens-above https://astronomi.systime.dk/)
Solsystemet (gruppearbejde med mundtlig fremlæggelser)
Besøg på Sirius observatoriet en aften.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne orientere sig på stjernehimlen og kunne identificere planeter og udvalgte stjernebilleder”
Eleverne skal kunne forklare elementære astronomiske fænomener med udgangspunkt i fænomener som dag og
nat, Månens faser, formørkelser, planeternes bevægelse samt årstidernes skiften”
”Eleverne skal have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer”
”Eleverne skal kunne udvælge og strukturere relevante og centrale astronomiske elementer og kunne formidle astronomiske emner til en udvalgt målgruppe”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Stjerner, introduktion, opbygning og udvikling
Systimes ibog astronomi :https://astronomi.systime.dk/
Kap 4: Introduktion til stjernerne , 30,3 sider
Kap 5: Stjernes opbygning og udvikling, 38,7 sider
Stikord:
Stjernerne, hvad kan vi se og måle?, en stjernes spektrum, observationer af stjerner, størrelsesklasser, Hertzsprung-Russel diagrammet, afstandsbestemmelse vha. stjerner, en sol i forandring, hvad kendetegner en stjerne?, overblik over stjerneudviklingen, stjernedannelse, hovedserien, kæmpestjerner, stjernernes endeligt.
Eleverne har arbejdet med billeder fra FUT
Faglige mål:
”Eleverne skal have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer” [
”Eleverne skal kunne bearbejde en elementær astronomisk tekst og gøre rede for de benyttede faglige begreber og
den faglige argumentation”
Eleverne skal kunne gøre rede for det moderne astronomiske verdensbillede” [
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
FUT
Det fjernstyrede teleskop i Australien
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Exoplaneter og astrobiologi
Systimes ibo astronomi :https://astronomi.systime.dk/
Kap 6 Exoplanterer og astrobiologi, 31,5 sider
Stikord:
Dannelse og opbygning, observationer af exoplaneter, exoplaneters opbygning, forskellige typer exoplaneter, astrobiologi.
Livestremet foredrag om fremtidens rumfart.
Faglige mål:
”Eleverne skal kunne gøre rede for det moderne astronomiske verdensbillede”
”Eleverne skal kunne indhente, bearbejde og fortolke astronomiske data”
”Eleverne skal have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer”
”Eleverne skal kunne søge information om et astronomisk emne fra forskellige kilder og vurdere pålideligheden”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mælkevejen og andre galakser
Systimes ibog astronomi :https://astronomi.systime.dk/
Kap 7 og 8: Mælkevejen og de andre galakser, 16 sider + 11,5 sider
Stikord: Mælkevejens opbygning og bevægelse, rotationskurver, det sorte hul i centrum, den lokale hob og storskalastruktur, galakseformer, udvikling, dannelse og sammenstød.
Faglige mål:
have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Verdensbilledet i forvandling
Systimes ibog astronomi :https://astronomi.systime.dk/
Kap 12: Verdensbilledets forvandling, 16,7 normalsider + info fra nettet
Stikord:
Forløbet blev afviklet på en blokdag, hvor eleverne arbejdede i grupper med hver deres periode eller person i den historiske udvikling af verdensbilledet. Derefter lavede de gruppevis mundtlige fremlæggelser for klassen. Til sidst så vi filmen: Den bevægede jord.
Faglige mål:
kunne gøre rede for markante skift i det astronomiske verdensbillede.
kunne udvælge og strukturere relevante og centrale astronomiske elementer og kunne formidle astronomiske emner til en
udvalgt målgruppe
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sorte huller
Systimes ibog astronomi :https://astronomi.systime.dk/
Kap 9: Sorte huller, 17,9sider
Stikord:
Hvad er et sort hul, dannelse, hvordan observerer man sorte huller, forskel på store og små sorte huller, eksisterer de for evigt?, sammenstød mellem sorte hullder.
Faglige mål:
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
kunne gøre rede for det moderne astronomiske verdensbillede
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Big Bang
Systimes ibog astronomi :https://astronomi.systime.dk/
Kap 10 Big Bang, 24,5 sider
Stikord:
Hvad kan vi se og måle, Universets udvidelse, Big Bang teorien
Faglige mål:
kunne gøre rede for det moderne astronomiske verdensbillede
have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer
̶ kunne bearbejde en elementær astronomisk tekst og gøre rede for de benyttede faglige begreber og den faglige
argumentation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Det mørke Univers
Systimes ibog astronomi :https://astronomi.systime.dk/
Kap Det mørke Univers, 19,6 sider
Stikord:
Mørkt stof, mørk energi, en teori for hele Universet, Universets historie.
Vi så videoen: https://www.youtube.com/watch?v=BGHJd1r8ofQ&t=631s
Faglige mål:
kunne gøre rede for det moderne astronomiske verdensbillede
have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer
kunne bearbejde en elementær astronomisk tekst og gøre rede for de benyttede faglige begreber og den faglige
argumentation
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forberedelse til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102328",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102328",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102328"
}