Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Malene Hedegård Petersen
|
Hold
|
2024 bi/3 (3gbi/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Celler og mikroorganismer
Kernestof:
Cellebiologi: overordnet opbygning og funktion af pro- og eukaryote celler og membranprocesser
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer.
Biokemiske processer: respiration og gæring.
Supplerende stof:
Bioteknologi
Emner:
Pro- og eukaryoter (opbygning), cellemembraner (opbygning, transport = passiv/aktiv, diffusion/faciliteret/osmose, endo-/exocytose), gram positiv/negativ, virus (opbygning og formering) og mikroorganismer (typer, vækst, vækstfaktorer og produktion, dvs. IKKE gensplejsning), respiration og gæring.
Øvelser:
Diffusion og cellestørrelse
Optimering af vækstbetingelser for gær (temperatur og sukkermængde)
Pensum:
Sider læst i iBogs-udgave svarende til følgende sider i den trykte version af:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen, Poul Paludan-Müller: Biologi i udvikling 2. udgave, Nucleus:
s. 9-10, 14-18, 21-27, 33, 36-41 og 48-49.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Kost og sundhed
Kernestof:
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner.
Enzymer: overordnet opbygning og funktion.
Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion (fordøjelsen).
Supplerende stof:
Sundhed, sygdom og medicin.
Emner:
Kulhydrater, fedt og protein (energiindhold, opbygning, kilder, overordnet brug i kroppen og åreforkalkning ift fedt.), mineraler, vitaminer og vand, fordøjelsen (inkl.opbygning, funktion, enzymer og nedbrydningen af kosten), enzymer (overordnet opbygning og funktion, reaktionshastighed, pH, temperatur, industriel produktion og laktase som ex.), blodsukker, glykæmisk indeks og diabetes.
Øvelser:
Nedbrydning af stivelse ved hjælp af spyt (Enzymreaktion som funktion af temperatur)
Pensum:
Sider læst i iBogs-udgaver svarende til følgende sider i de trykte versioner af:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen, Poul Paludan-Müller: Biologi i udvikling, Nucleus:
s. 75-79, 90-94.
2. udgave af samme bog:
s. 19-21, 64-84.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport: Nedbrydning af stivelse vha spyt
|
19-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Hjerte, lunger og blodkredsløb
Kernestof:
Biokemiske processer: respiration og gæring
Fysiologi: et udvalgt organsystems opbygning og funktion (hjerte, lunger og blodkredsløb).
Supplerende stof:
Sundhed, sygdom og medicin
Emner:
Kondition (bl.a. kondital), respiration, energibalance, energiforbrug ved fysisk aktivitet, motion (vaner og anbefalinger), gæring, blodkredsløbet, lungerne og hjertet (opbygning og funktion af alle tre, samt puls, slagvolumen, maksimal puls og blodprop i hjertet) og blodkarnet (blodet, vener/arterier, kapillærer, veneklapper mm).
Øvelser:
Blodtryk
Pensum:
Sider læst i iBogs-udgaven svarende til følgende sider i den trykte version af:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen, Poul Paludan-Müller: Biologi i udvikling, 2. udgave, Nucleus:
s. 85-103.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. På opdagelse i generne
Kernestof:
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA.
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutationer.
Emner:
DNA (opbygning, baseparringsprincippet), det centrale dogme, proteinsyntesen (transskription og translation, den genetiske kode), kromosomer (opbygning, søsterkromatider), replikation, di-/haploid, mitose og meiose (IKKE navne på trin), karyotype, autosomer/kønskromosomer, mutationer (kromosomtals-, kromosom- og genmutationer), genetiske egenskaber, nedarvningsprincipper (allel, geno-/fænotype, homo-/heterozygot, dominant/recessiv), Mendels 1. lov, krydsningsskemaer og stamtræer (autosomale) og blodtyper (genetik og antistoffer).
IKKE kønsbundet nedarvning.
Øvelser:
Blodtypebestemmelse
Pensum:
Sider læst i iBogs-udgaven svarende til følgende sider i den trykte version af:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen, Poul Paludan-Müller: Biologi i udvikling, 2. udgave, Nucleus:
s. 117-142 (pånær afsnit om ufuldstændig dominans).
Biologibogen:
Om blodtyper (iBog).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Sex, hormoner og ønskebørn
Kernestof:
Genetik og molekylærbiolog: mutation
Fysiologi: forplantning og hormonel regulering
Supplerende stof:
Sundhed, sygdom og medicin
Emner:
Pubertet, hormoner (overordnede kønshormoner), feedbackmekanismer, mandens kønsorganer (opbygning og sædcelledannelse), kvindens kønsorganer (opbygning), menstruationscyklus, samleje og befrugtning, fosterudvikling (inkl. hormoner), barnløshed, kunstig befrugtning, prævention og kønssygdomme (gruppeoplæg).
Øvelser:
Undersøgelse af ornesædcellers aktivitet
Pensum:
Sider læst i iBogs-udgaven svarende til følgende sider i den trykte version af:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen, Poul Paludan-Müller: Biologi i udvikling, 2. udgave, Nucleus:
s. 153-194 (s. 166-175 som individuelle gruppeoplæg).
1. udgave af samme bog:
s. 143-145.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Evolution og biodiversitet
Kernestof:
Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer (Variation og selektion).
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø og biodiversitet.
Supplerende stof:
Bæredygtighed
Miljøbeskyttelse
Emner:
Evolutionens mekanismer (Darwin, evolutionsteorien, variation, artsbegrebet, artsdannelse, population, konkurrence og selektion) og biodiversitet (definition, etiske begreber og biodiversitet i havet).
Øvelser:
Survival of the fittest
Pensum:
Sider læst i iBogs-udgaven svarende til følgende sider i den trykte version af:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen, Poul Paludan-Müller: Biologi i udvikling, 2. udgave, Nucleus:
s. 197-200, 203-206.
Biologibogen (iBog):
Menneskelig påvirkning, Naturen udvikler sig, Biodiversitet, Natur eller kultur?, Naturforvaltning.
Dokumentar:
Our planet: Coastal seas
https://www.youtube.com/watch?v=r9PeYPHdpNo&feature=youtu.be
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7. Marinøkologi
Kernestof:
Biokemiske processer: fotosyntese og respiration
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme og C-kredsløb.
Supplerende stof:
Bæredygtighed
Miljøbeskyttelse
Emner:
Økosystemer (definition), biotiske og abiotiske faktorer, organisk og uorganisk stof, primærproducenter i havet, fødekæde/fødenet, producenter/konsumenter, græsnings- og nedbryderfødekæder, auto- og heterotrof, planteæder/rovdyr, trofiske niveauer, fotosyntese og respiration, BPP = NPP + R, energistrøm gennem energipyramide (varmetab osv), begrænsende faktorer, nedbrydning, eutrofiering, C-kredsløb, forsuring, springlag, årstidsvariation og feltundersøgelse (biodiversitet).
Øvelser:
Påvisning af fotosyntese og ånding i vandpest
Biotopundersøgelse
Feltundersøgelse: Biodiversitet omkring Vejle fjord (Valgfri naturtype).
Pensum:
WWF Opdag Havet (Se links)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
8. Repetition/Eksamenstræning
Kernestof:
Makromolekyler: opbygning af lipider
Fysiologi: åndedrætssystem og blodkredsløb
Genetik og molekylærbiologi: mitose og meiose
Emner:
Repetition af opbygning af lipider (ift cellemembraner, vitaminer og myelinskeder ex), åndedrætssystemet og blodkredsløbet (ift diffusion og røde blodceller ex) samt celledeling (mitose og meiose ift ukønnet formering og kromosomfejl osv).
Derudover eksamenstræning med eksempler på eksamensopgaver (efter den nye reform).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kernestof gennemgået i NV
Kernestof:
Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
Emner:
Pro- og eukaryote celler (opbygning), membranprocesser (diffusion og osmose), DNA (opbygning og baseparring), genotype og fænotype, punktmutation, PCR og gelelektroforese (inkl. ekstraktion af DNA fra kindceller).
Øvelser:
Mikroskopi af celler
Osmose i kartofler
Fremstilling af DNA-profil (Gelelektroforese)
Pensum:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen, Poul Paludan-Müller: Biologi i udvikling, Nucleus:
s. 14-16 + 18-20 (sammenskrevet) og s. 171-172 + 201-207 (sammenskrevet).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102331",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102331",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102331"
}