Titel
2
|
Billeder på flade og kunsthistorie
BILLEDER PÅ FLADE OG KUNSTHISTORIE
Fokus i dette forløb har været på praktisk, analytisk og teoretisk arbejde med billeder på flade indenfor motivkredsene "det religiøse", "objekter i kunsten" og "landskab/natur".
Der er blevet arbejdet med visuelle værker, fænomener og kulturer med kunsthistorisk spredning: før 1800 (gotik, renæssance, barok), efter 1800 (romantik, impressionisme, kubisme, ekspressionisme) og samtidskunst/kunst fra de seneste 10 år.
Analytisk er der blevet arbejdet med form (særligt lys, farver, komposition og rum), indhold/betydning og kontekst.
Idéerne og strategierne bag visuelle udformninger (med henvisning til gengivelsesstrategierne "øjet", "følelsen", "tanken") har været i fokus.
Både figurative og abstrakte motiver har været en del af forløbet.
Æstetiske og innovative processer har været en væsentlig del af det praktiske arbejde med udførelsen af et klimaværk/maleri, hvor inspirationen dels er kommet fra AI-genererede billeder. Det paradoksale i at energiforbrugende AI er blevet anvendt i forbindelse med klimakunst er blevet diskuteret.
KERNESTOF
Praktiske og teoretiske øvelser:
- Skraveringsøvelser: fra sort til hvid med og uden glidende overgang samt afprøvning af forskellige teknikker der giver henholdsvis et 2-dimensionelt og et 3-dimensionelt udtryk (blyant på papir)
- Naturalistisk gengivelse af objekt eller stilleben med fokus på rumskabende lys (blyant på papir, gengivelse i naturligt lys)
- Claire obscure-gengivelse af objekt (hvid farveblyant på sort kardus, gengivelse i mørklagt rum med stearinlys som lyskilde)
- Registrering af lys/skygge og farver i det samme motiv på forskellige tidspunkter af døgnet inspireret af impressionismen (foto)
- Øvelse i farveblanding: Ittens farvecirkel, valører, jordfarver (akryl på papir)
- Øvelse i farvekontraster: Farvelægning af Erik A. Frandsen-skitser (akryl på papir)
- Øvelse i præcis farvegengivelse: kopiér en 12.-del af Emil Noldes ekspressionistiske maleri "Excited People" (1913) så præcist som muligt (akryl på papir)
- Impressionistisk gengivelse af motiv fra Vejle Fjord med "øjet" som gengivelsesstrategi (akvarel på papir)
- Ekspressionistisk gengivelse af motiv fra Vejle Fjord med "følelsen" som gengivelsesstrategi (akvarel på papir)
- Øvelse med fokus på rum: indtegning af orthogonaler og forsvindingspunkt i billeder fra renæssancen.
- Øvelse med fokus på rum: "Idéen om et glas".
Det samme glas tegnes fra forskellige vinkler i 4-5 tegninger, der klippes i stykker og sættes sammen igen for at illustrere analytiske og syntetisk kubisme samt simultanperspektiv (blyant, tusch, kridt, kul på hvidt, sort og gråt karduspapir).
- Øvelser med fokus på komposition: "Black Square Problem".
Illustration af forskellige begreber som f.eks. "orden", "spænding" og "forøgelse" gennem en komposition af 4 sorte kvadrater (blyant/tusch på papir og collage af sort og hvidt papir)
- Længerevarende praktisk opgave:
Eleverne skal lave et klimaværk med "tanken" som gengivelsesstrategi.
Proces:
Inspirationen til værket skal komme fra et antal AI-generede billeder, der skabes ved at udvalgte sætninger fra avisartikler om emnet iltsvind og fiskedød i Vejle Fjord sættes ind i et AI-image-generatorprogram (https://www.canva.com/ai-image-generator/). Der skal laves et antal skitser med inddragelse af elementer fra det genererede billedmateriale og derefter et færdigt værk (akryl på lærred, 40x40/40x50 eller 60x60 cm.)
Benspænd: farverne skal blandes af primærfarverne samt sort/hvid, og der skal laves et antal skitser og farve-/maleteknikprøver inspireret af værker, der findes på Rødkilde Gymnasiums vægge (blyant, tusch, akryl på papir)
Værket analyseres med fokus på form, indhold og kontekst. Analysen præsenteres mundtligt og perspektiveres til andre værker indenfor motivkredsen "landskab/natur".
Kunst og visuelle fænomener, tekster, film, m.v.:
- "How to use a kneaded eraser" (video: https://www.youtube.com/watch?v=EfAwE5ei8Do)
- "Pencil Drawing Techniques" (video: https://www.youtube.com/watch?v=DaxL4gYwUrU)
- "Fra kubisme til impressionisme", s. 124-135 i Billedkunst. Metode, kronologi, tema (Systime, 2006)
- "Landskabet i malerkunsten 1600-1900", s. 19-26 i Temaer i Kunsten, Grundbog til billedkunst (Det ny forlag, 2014)
- "Formalanalysen for 2-dimensioneller billeder" + "Analyseskema for formalanalyse", s. 234-236 og s. 242 i Temaer i kunsten (Det ny forlag, 2013)
- "Betydningsanalysen for 2-dimenstionlle billeder" + "Analyseskema for betydningsanalysen", s. 237-238 i Temaer i Kunsten, Grundbog til billedkunst (Det ny forlag, 2014)
- "Socialanalysen for 2-dimensionelle billeder" + "Analyseskema for socialanalysen", s. 238-241 i Temaer i Kunsten, Grundbog til billedkunst (Det ny forlag, 2014)
- Udvalgte værker og visuelle fænomener fra gotik, renæssance, barok, romantik, impressionisme, ekspressionisme, kubisme, samtidskunst
- Værker af Erik A. Frandsen: https://erikafrandsen.dk/collections/prints
- Malerier, der hænger på Rødkilde Gymnasium (valgt med fokus på illustration af forskellige maleteknikker)
SUPPLERENDE STOF
- Uddrag af romanen Lys (Eva Figes, 1983)
- Deltagelse i Vejle Fjordfestival (akvarelmaleri på havnen)
|