Holdet 2024 Bk/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst B
Lærer(e) Trine Aasø Rasmussen
Hold 2024 Bk/2 (3gBk/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion
Titel 2 Billeder på flade og kunsthistorie
Titel 3 Skulptur og kroppen i kunsten
Titel 4 Kørners Kunstkonkurrence 2025: STOF
Titel 5 Kuratering + Museologi og formidling
Titel 6 Eksamensprojekt
Titel 7 Arkitektur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion

INTRODUKTION
Der introduceres overordnet til billedkunst på b-niveau, herunder portfolio (elektronisk og fysisk).
Begrebet æstetik diskuteres, og fagbegreber, der relaterer til formalanalyse af billeder på flade, repeteres.


KERNESTOF

Praktiske og teoretiske øvelser:

- En samarbejdsøvelse med udgangspunkt i værker fra det såkaldte "Museum of bad art" sætter fokus på forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang ved at eleverne skal rangordne udvalgte værker ud fra forskellige kriterier (analytiske og subjektive).

- Formalanalyse af Thomas Lundbye, En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Roskilde Fjord (1842-43)


Kunst og visuelle fænomener, tekster, film, m.v.:

- "Æstetik", s. 257-259 i TAP, Teori til Analyse & Praksis i Billedkunst (Praxis, 2021)
- "Formalanalyse for 2-dimensionelle billeder", s. 234-236 i Temaer i Kunsten, Grundbog til billedkunst (Det ny forlag, 2014)
- "Analyse i billedkunstundersøgelser", s. 15-19 i TAP, Teori til Analyse & Praksis i Billedkunst (Praxis, 2021)



SUPPLERENDE STOF

- Udvalgte værker fra "Museum of Bad Art" (https://museumofbadart.org/)
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Billeder på flade og kunsthistorie

BILLEDER PÅ FLADE OG KUNSTHISTORIE
Fokus i dette forløb har været på praktisk, analytisk og teoretisk arbejde med billeder på flade indenfor motivkredsene "det religiøse", "objekter i kunsten" og "landskab/natur".
Der er blevet arbejdet med visuelle værker, fænomener og kulturer med kunsthistorisk spredning: før 1800 (gotik, renæssance, barok), efter 1800 (romantik, impressionisme, kubisme, ekspressionisme) og samtidskunst/kunst fra de seneste 10 år.
Analytisk er der blevet arbejdet med form (særligt lys, farver, komposition og rum), indhold/betydning og kontekst.
Idéerne og strategierne bag visuelle udformninger (med henvisning til gengivelsesstrategierne "øjet", "følelsen", "tanken") har været i fokus.
Både figurative og abstrakte motiver har været en del af forløbet.
Æstetiske og innovative processer har været en væsentlig del af det praktiske arbejde med udførelsen af et klimaværk/maleri, hvor inspirationen dels er kommet fra AI-genererede billeder. Det paradoksale i at energiforbrugende AI er blevet anvendt i forbindelse med klimakunst er blevet diskuteret.


KERNESTOF

Praktiske og teoretiske øvelser:

- Skraveringsøvelser: fra sort til hvid med og uden glidende overgang samt afprøvning af forskellige teknikker der giver henholdsvis et 2-dimensionelt og et 3-dimensionelt udtryk (blyant på papir)
- Naturalistisk gengivelse af objekt eller stilleben med fokus på rumskabende lys (blyant på papir, gengivelse i naturligt lys)
- Claire obscure-gengivelse af objekt (hvid farveblyant på sort kardus, gengivelse i mørklagt rum med stearinlys som lyskilde)
- Registrering af lys/skygge og farver i det samme motiv på forskellige tidspunkter af døgnet inspireret af impressionismen (foto)
- Øvelse i farveblanding: Ittens farvecirkel, valører, jordfarver (akryl på papir)
- Øvelse i farvekontraster: Farvelægning af Erik A. Frandsen-skitser (akryl på papir)
- Øvelse i præcis farvegengivelse: kopiér en 12.-del af Emil Noldes ekspressionistiske maleri "Excited People" (1913) så præcist som muligt (akryl på papir)
- Impressionistisk gengivelse af motiv fra Vejle Fjord med "øjet" som gengivelsesstrategi (akvarel på papir)
- Ekspressionistisk gengivelse af motiv fra Vejle Fjord med "følelsen" som gengivelsesstrategi (akvarel på papir)
- Øvelse med fokus på rum: indtegning af orthogonaler og forsvindingspunkt i billeder fra renæssancen.
- Øvelse med fokus på rum: "Idéen om et glas".
Det samme glas tegnes fra forskellige vinkler i 4-5 tegninger, der klippes i stykker og sættes sammen igen for at illustrere analytiske og syntetisk kubisme samt simultanperspektiv (blyant, tusch, kridt, kul på hvidt, sort og gråt karduspapir).
- Øvelser med fokus på komposition: "Black Square Problem".
Illustration af forskellige begreber som f.eks. "orden", "spænding" og "forøgelse" gennem en komposition af 4 sorte kvadrater (blyant/tusch på papir og collage af sort og hvidt papir)

- Længerevarende praktisk opgave:
Eleverne skal lave et klimaværk med "tanken" som gengivelsesstrategi.
Proces:
Inspirationen til værket skal komme fra et antal AI-generede billeder, der skabes ved at udvalgte sætninger fra avisartikler om emnet iltsvind og fiskedød i Vejle Fjord sættes ind i et AI-image-generatorprogram (https://www.canva.com/ai-image-generator/). Der skal laves et antal skitser med inddragelse af elementer fra det genererede billedmateriale og derefter et færdigt værk (akryl på lærred, 40x40/40x50 eller 60x60 cm.)
Benspænd: farverne skal blandes af primærfarverne samt sort/hvid, og der skal laves et antal skitser og farve-/maleteknikprøver inspireret af værker, der findes på Rødkilde Gymnasiums vægge (blyant, tusch, akryl på papir)
Værket analyseres med fokus på form, indhold og kontekst. Analysen præsenteres mundtligt og perspektiveres til andre værker indenfor motivkredsen "landskab/natur".


Kunst og visuelle fænomener, tekster, film, m.v.:

- "How to use a kneaded eraser" (video: https://www.youtube.com/watch?v=EfAwE5ei8Do)
- "Pencil Drawing Techniques" (video: https://www.youtube.com/watch?v=DaxL4gYwUrU)
- "Fra kubisme til impressionisme", s. 124-135 i Billedkunst. Metode, kronologi, tema (Systime, 2006)
- "Landskabet i malerkunsten 1600-1900", s. 19-26 i Temaer i Kunsten, Grundbog til billedkunst (Det ny forlag, 2014)
- "Formalanalysen for 2-dimensioneller billeder" + "Analyseskema for formalanalyse", s. 234-236 og s. 242 i Temaer i kunsten (Det ny forlag, 2013)
- "Betydningsanalysen for 2-dimenstionlle billeder" + "Analyseskema for betydningsanalysen", s. 237-238 i Temaer i Kunsten, Grundbog til billedkunst (Det ny forlag, 2014)
- "Socialanalysen for 2-dimensionelle billeder" + "Analyseskema for socialanalysen", s. 238-241 i Temaer i Kunsten, Grundbog til billedkunst (Det ny forlag, 2014)
- Udvalgte værker og visuelle fænomener fra gotik, renæssance, barok, romantik, impressionisme, ekspressionisme, kubisme, samtidskunst
- Værker af Erik A. Frandsen: https://erikafrandsen.dk/collections/prints
- Malerier, der hænger på Rødkilde Gymnasium (valgt med fokus på illustration af forskellige maleteknikker)


SUPPLERENDE STOF

- Uddrag af romanen Lys (Eva Figes, 1983)
- Deltagelse i Vejle Fjordfestival (akvarelmaleri på havnen)
Indhold
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Skulptur og kroppen i kunsten

SKULPTUR OG KROPPEN I KUNSTEN
Der fokuseres på motivkredsen "Menneskekroppen" og introduceres til "klassisk æstetik", "det udvidede kunstbegreb", "performativitet" og "relationel æstetik og åbne værker".
Der arbejdes praktisk med forskellige måder at gengive menneskekroppen på, og 2-dimensionelle skitser omsættes til 3-dimensionel skulptur (både figurativ og abstrakt).
To forskellige croquis workshops sætter fokus på forskellige måder at gengive menneskekroppen på - både i en klassisk og en senmoderne kontekst.


KERNESTOF

Praktiske og teoretiske øvelser:

- Iagttagelsestegning: Gengivelse af Polykléts Spydbæreren (blyant på papir)
- Skitser af påklædt menneske i dynamiske positurer (kul på kardus)
- Et stort antal croquis-skitser fra workshops på Vejle Kunstmuseum og "Pærfekt Croquis" (blyant og farveblyant på papir)
- Efterbehandling af croquis-skitse: dynamisk figur i rum (akvarel på papir)
- Abstrakt skulptur (sølvpapir på sokkel af karton) samt processen: fotos af elevernes gengivelse af skulpturelle begrebspar formet med deres egne kroppe og skitser, der viser gradvis abstraktion fra den figurative krop.
Der vælges en mulig placering på Rødkilde Gymnasiums grund (foto af skulpturen sammen med skalafigur indsættes i et foto af den specifikke placering på skolens grund)
- Lerskitser: Abstrakte skulpturer der visualiserer skulpturelle begreber og kontraster (rødler)
- Figurativ eller abstrakt skulptur, der gengiver elementer af menneskekroppen (inspirereret af egen croquis-tegning) og rummer kontrast mellem organisk og geometrisk form (rødler, evt. patineret med sort skocreme og grafitpulver)

- Mundtlig aflevering: Sammenlignende skulpturanalyse af 2 selvvalgte skulpturer med fokus på menneskekroppen samt perspektivering til egen skulptur.

- Eleverne laver research på kunstnere, der arbejder med menneskekroppen som motiv (foreslået i kapitlet "Klassisk æstetik" i TAP-bogen) og laver en mundtlig præsentation af et udvalgt værk med fokus på hvordan det henholdsvis følger, bryder og kommenterer klassisk æstetik.

- Eleverne vælger et værk fra teksten "Tendenser i samtidskunsten", som de fordyber sig i og laver en kort mundtlig præsentation af.


Kunst og visuelle fænomener, tekster, film, m.v.:

- "Kroppen i kunsten" (Billedkunstbogen, Columbus: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=166)
- "Tendenser i samtidskunsten" (s. 11-19) og "Samtidskunstens strategier og udtryksformer" (s. 23-37) i For Øjeblikket 1 (L&R Uddannelse, 2009)
- Formalanalyse af skulptur, s. 241 i "Temaer i kunsten" (Det Ny Forlag, 2014)
- Metodeafsnittet (form, indhold, kontekst) i "Billedkunstbogen" (Columbus, 2019: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=161)
- Værker til perspektivering:
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=166#c550
- "Michelangelo Superstar" (dramatiseret dokumentarfilm, kan ses på CFU)
- "Klassisk æstetik", s. 147-153 i TAP, Teori til Analyse & Praksis i Billedkunst (Praxis, 2021)
- Lærer-intro til futurismen
- ‘Statues are of dead blokes. This is a living woman kicking arse’: how we made the fourth plinth’s Alison Lapper Pregnant
https://www.theguardian.com/culture/2024/feb/05/statues-are-of-dead-blokes-this-is-a-living-woman-kicking-arse-how-we-made-the-fourth-plinths-alison-lapper-pregnant
- Udvalgte værker og visuelle fænomener fra gotik, renæssance, barok, romantik, impressionisme, ekspressionisme, kubisme, samtidskunst
- Video og artikel om værket "Camping" af Flemming Jarle, der står placeret i Klimaparken ved Rødkilde Gymnasium  (https://www.facebook.com/vejlekommune/videos/nyt-kunstv%C3%A6rk-i-klimaparken/290973126575674/?locale=da_DK + https://ugeavisen.dk/ugeavisenvejle/saadan-ser-den-ud-vejles-nye-skulptur-til-580-000-kroner-flemming-har-lavet-den-og-den-hedder-camping)
- Udvalgte værker og visuelle fænomener og kulturer fra før 1800 (forhistorisk tid, antik, renæssance, barok), efter 1800 (nyklassicisme, modernisme) og  samtidskunst/kunst fra de seneste 10 år - med kroppen som motiv.


SUPPLERENDE STOF

- "Pærfekt croquis", croquis workshop arrangeret af Muskelsvind-fonden med fokus på den uperfekte krop og problemstillinger forbundet med samtidens perfekthedskultur (https://www.paerfekt.dk/paerfekt-croquis-gaester-trekantsomraadet/)
- Croquis-workshop på Vejle Kunstmuseum, klassisk tegning omgivet af gipsafstøbninger af klassiske skulpturer
- Skulptur-ekskursion i det nære lokalområde (Willy Ørskov-skulptur, Topologos, Glasbjerget, Havobservatoriet, Camping)

Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kørners Kunstkonkurrence 2025: STOF

KØRNERS KUNSTKONKURRENCE 2025: STOF
Der arbejdes i dette forløb med æstetiske processer i udformningen af værker, der deltager i Kørners Kunstkonkurrence 2025: STOF.


KERNESTOF

Praktiske og teoretiske øvelser:

Med udgangspunkt i kunstkonkurrencens inspirationsmateriale udformer eleverne et værk, der indsendes til deltagelse i konkurrencen.
Produktkrav:
- et antal skitser
- færdigt værk
- værktekst til eget værk

- Eleverne kuraterer i fællesskab deres værker på Rødkilde Gymnasium


Kunst og visuelle fænomener, tekster, film, m.v.:

- PowerPoint-introduktion til Kørners Kunstkonkurrence 2025: STOF: https://kunstogdesign.net/koerners-kunstkonkurrence-2025/
- "Things Matter", artikel om tekstilkunstner Randi Samsonsens kunstprojekt på Trapholt (https://trapholt.dk/things-matter/) + dele af videoen (00:00-19:50 + 22:37-28:28)

Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kuratering + Museologi og formidling

KURATERING + MUSEOLOGI OG FORMIDLING
Eleverne deltager i en workshop på Vejle Kunstmuseum i forbindelse med museets planlægning af en ny udstilling under temaet Frugtbar hvor de indgår i idéudvikling ift. værkvalg, undertemaer og ophængningsprincipper for udstillingen.
Derudover er der ekskursioner til Trapholt Museum for Moderne Kunst og Design, hvor vi ses særudstillingen "Feel Me", og til Horsens Kunstmuseum hvor vi ser særudstillingen "SIGNA - Den Sjette Sorg" og museets jubilæumsudstilling.
I forbindelse med ekskursionerne er der fokus på udstillingernes kuraterings-principper, og under besøget på Horsens Kunstmuseum får eleverne et kig bag kulisserne gennem mødet med museets håndværker, der har stået for opbygningen af særudstillingen, og som viser museets magasiner frem og fortæller om museets ansvarsområde.


KERNESTOF

Praktiske og teoretiske øvelser:

- Kuraterings-workshop på Vejle Kunstmuseum
- Kurateringsøvelse på Horsens Kunstmuseum med selvvalgte værker
- Kuratering af elevernes egne værker til Kørners Kunstkonkurrence 2025: STOF


Kunst og visuelle fænomener, tekster, film, m.v.:

- "Kurateringen af en udstilling" (s. 209-219 i Temaer i Kunsten)
- "Skriften på væggen - formidlingstekster på kunstmuseer (artikel af Nana Legh-Smith, ArtMatter, 1. marts 2019:
https://artmatter.dk/journal/skriften-paa-vaeggen-formidlingstekster-paa-kunstmuseer-interview/)
- Bjørn Nørgaards Menneskemuren (1982)
- Udvalgte værker fra udstillingen "Feel Me"
- Selvvalgte værker fra Horsens Museums jubilæumsudstilling


SUPPLERENDE STOF

- Ekskursion til Trapholt og udstillingen "Feel Me".
- Ekskursion til Horsens Kunstmuseum og udstillingen "SIGNA - Den Sjette Sorg"
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksamensprojekt

EKSAMENSPROJEKT
Eleverne vælger deres individuelle emne for eksamensprojektet og udvikler på det i en vekslen mellem individuel og fælles brainstorm, skitsering i forskellige medier, læsning af teorier der relaterer til emnet/emnerne, research og analyse af relevante værker, udformning af eget værk i et selvvalgt materiale.

KERNESTOF

Praktiske og teoretiske øvelser:

- Fælles og individuel brainstorm over mulige emner og overordnede begreber for eksamensprojektet
- Skitsering af selvvalgte begreber og emner (blyant på papir)
- Æstetiske undersøgelser (skitsering af samme emne på forskellige måder i forskellige selvvalgte materialer og udtryksformer)
- Selvstyret eksperimenterende arbejde med projektet
- Eget værk
- Skriftlig præsentation af eksamensprojektets idé, proces, inspirationsmateriale, teori og analyse


Kunst og visuelle fænomener, tekster, film, m.v.:
- Selvvalgte teori-kapitler fra TAP, Teori til Analyse & Praksis i Billedkunst (Praxis, 2021)
- Selvvalgte værker og visuelle fænomener, der passer til elevens praksis og udvalgte teori(er)



Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Arkitektur

ARKITEKTUR
Klassiske, modernistiske og postmoderne arkitekturelementer præsenteres.
Der fokuseres særligt på dansk museumsarkitektur (herunder museer vi har besøgt på ekskursioner). Enkelte eksempler på udenlandsk museumsarkitektur inddrages.
Begrebet genius loci/stedets ånd berøres .
Den teoretiske viden kobles med praksis i en arkitekturøvelse, hvor eleverne skal lave en kunstpavillon til udstilling af klimakunst, placeret i Klimaparken ved Rødkilde Gymnasium.


KERNESTOF

Praktiske og teoretiske øvelser:

- Øvelse i at identificere dominerende kompositionsformer og linjer i facade og grundplan fra renæssancen og barokken (tusch på transparent)
- Kunstpavillon til klimakunst:
3-dimensionel skitse
3-dimensionel model
fotos af facade og andre sider af pavillonen
Grundplan
visualisering af placeringen i Klimaparken ved Rødkilde Gymnasium
- Analyse og præsentation af HeArt Herning Kunstmuseum eller Arken

Kunst og visuelle fænomener, tekster, film, m.v.:

- "Moderne dansk museumsarkitektur", s. 179-188 i Temaer i Kunsten
- "Stedets ånd og fænomenologi", s. 241-245 i TAP, Teori til Analyse & Praksis i Billedkunst (Praxis, 2021)
- Udvalgte eksempler på arkitektur fra antikken, renæssancen, barokken, nyklassicismen, modernismen, postmodernismen og nymodernismen.
- Udvalgte eksempler på museumsarkitektur


SUPPLERENDE STOF:

- "Bygningen tager form", artikel af Ane Brahm Lauritsen i Arkitektur - værd at kigge efter (Forlaget Forum, 1996) = frivillig læsning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer