Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Pia Grønne
|
Hold
|
2024 de/2 (3gde/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion teori & metode og opstart historie
Beskrivelse af forløb
1) Præsentation af fagets hovedområder, design som problemløsning og designprocessens stadier, herunder præsentation af designprocessens 4 faser (4C/IFUUS) og afprøvning af metoder fra de forskellige faser i små afgrænsede opgaver
Collect/indsamle (åbne)
Comprehend/forstå (lukke)
Conceptualize/udtænke & udvikle (åbne)
Create/skabe (lukke)
2) Opstart på designhistorien (historicisme og jugendstil)
3) Praktiske opgaver:
Redesign af bestik i historicistisk stil + redesign af valgfrit produktdesign i jugendstil med fokus på den ydre dimension, formen (Gaudí)
LITTERATUR:
Busk og Yde: ”Design og arkitekturbogen” (ibog), kapitel 1: Metode + 1a Genstandsfelter + 1b Form, funktion og kommunikation.
Ida Engholm, ”Design gennem 200 år” (Nordisk Forlag 2001)
- Historicisme: s. 19-21
- Art Nouveau/jugendstil: s. 30-33
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
2
|
Bænk til Rødkilde
Først arbejdes med de designhistoriske perioder historicisme, jugendstil, funktionalisme, organisk modernisme og postmodernisme samt analyse af produktdesign. Til dette formål anvendes stoledesign som eksempler på forskellige perioders stilhistoriske udtryk og som analyseobjekt.
(Se ppt om metode og arkitekturhistorie: "Designhistorie produktdesign elev")
Dernæst arbejder eleverne med at designe en bænk til Rødkilde.
LITTERATUR:
Ida Engholm, ”Design gennem 200 år”:
- s. 19-21 (Historicisme)
- s. 30-33 (Art Nouveau/jugendstil)
- s. 37-43 (Funktionalisme)
- s. 75-77 (Organisk modernisme)
- s. 114-119 (Postmodernisme)
Busk og Yde: ”Design og arkitekturbogen” (ibog):
- kap. 1, 1.d (6c modellen)
- kap 2.a, 2.b og 2.c (Metode)
Dokumentar: "Danmarks næste klassiker"
PRAKTISK PROJEKT: Bænk til Rødkilde
(Se ppt med projektbeskrivelse: "Projekt: En bænk til Rødkilde elev")
Brief: ”I skal designe et stedsspecifikt møbel: en bænk der er designet specifikt til Rødkilde.
Krav:
1) I skal vælge et specifikt sted på Rødkilde – det kan både være udenfor og indenfor – og have en idé om bænkens funktion.
2) Bænken skal forholde sig bevidst til Rødkildes arkitektur – enten som en forlængelse af Rødkildes rene linjer og rensede udtryk eller som en modsætning til den.
3) Bænken skal rumme mindst én kontrast, der både kan komme til udtryk i former, farver eller materialer.
4) Den skal være praktisk hvad angår slid og rengøring (og vejr hvis udendørsbænk) – overvej både form og materiale i den henseende.”
Ekskursion til Trapholt museum.
Arne Jacobsens sommerhus "Kubeflex)
Udstillinge "Feel me"
Den faste stoleudstilling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Kommunikationsdesign: Logo til Rødkilde
Først arbejdes med de designhistoriske perioder nyklassicisme, modernisme og postmodernisme (minimalisme og maksimalisme)
Dernæst arbejdes med teori og analyse, hvor fokus er på typografier, bogstavet, farver og komposition. Desuden inddrages minervamodellens segmentlære
Efterfølgende arbejder eleverne med at designe et nyt logo til Rødkilde
DESIGNBRIEF
Du skal designe et logo til Rødkilde Gymnasium.
Logoet skal:
• være enkelt
• være genkendeligt og let at afkode
• forene et geometrisk og et organisk formsprog
• rumme et visuelt udtryk, der indfanger noget af det særlige ved Rødkilde Gymnasium
• evt. pege i retning af gymnasiets bæredygtige profil
• evt. udtrykke noget stedsspecifikt
• evt. inddrage elementer af det gamle og det nye logo
• undgå symboler, der er clichéer (f.eks. ingen genbrugstegn og den slags)
Litteratur:
Kim Pedersen & Henrik Birkvig, ”Grundbog i grafisk design” (Grafisk Litteratur 2012)
s. 28 + 29 + 34-37 + 68-69 + 74-77 + 88 + 90-91 + 93-94
Lærerproduceret materiale om Minerva-modellen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Arkitektur Pavillon til Rødkilde
BESKRIVELSE AF FORLØB
I arkitekturforløbet arbejdes kort med perioderne antikken, modernismen/funktionalismen, dekonstruktivismen og nymodernismen.
Desuden arbejdes med analyse af arkitektur.
(Se ppt om metode og arkitekturhistorie: "Arkitekturforløb metode og historie")
LITTERATUR
- Metode
"Design og arkitekturbogen, Kap 4 (a + b+ c)
- Designhistorie
Antikken: : https://dac.dk/viden/artikler/antikken/
Modernismen: https://dac.dk/viden/artikler/modernismen/
Nymodernismen: : https://dac.dk/viden/artikler/nymodernismen/
Dekonstruktion: https://dac.dk/viden/artikler/dekonstruktion/
- Dokumentar: BIG time – historien om Bjarke Ingels
https://www.dr.dk/tv/se/big-conspiracy-bjarke-ingels/-/dokumania-big-time-historien-om-bjarke-ingels
PRAKTISK PROJEKT
Pavillon til Rødkilde
(se ppt "Pavillon praktisk opgave" med opgavebeskrivelse)
Der skal bygges en pavillon på Rødkildes grund. Du skal selv afgrænse briefet
Hvor på grunden skal pavillonen stilles?
Hvilken funktion skal pavillonen have?
Hvilke linjer / former skal pavillonen have? Skal den referere til:
a) Modernistisk stil (enkel, rationel, vertikal og horisontalt orienteret, geometriske grundformer)
b) Dekonstruktivistisk stil (asymmetrisk, diagonalt orienteret, dynamisk, irrationel)
c) Nymodernistisk stil (organisk, enkel, én skulpturel form)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
Eleverne arbejder individuelt med eksamensprojekt ud fra følgende punkter:
1) Titel (dit emne)
2) Præsentation af emnet (kort redegørelse for begreb / designer / periode eller andet)
3) Inddragelse af mindst to professionelle værker fra mindst 2 af de 3 hovedområder (kommunikationsdesign, produktdesign, arkitektur) hvor analyse af form og funktion relateres til det selvvalgte emne.
4) Inddragelse af mindst 2 egne projekter, hvor refleksioner fra designprocessen SKAL indgå og relateres til emnet.
Du skal ikke fremlægge hele processen, men koncentrere dig om de punkter, der har særlig relevans for dit emne.
5) Kort opsummering hvor de vigtigste pointer knyttet til det selvvalgte emne highlightes
6) En oversigt over anvendt litteratur - hvilke kilder har du brugt til belysning af emnet?
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102333",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102333",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102333"
}