Holdet 2024 de/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Trine Aasø Rasmussen
Hold 2024 de/3 (3gde/3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion og miniprojekt (produktdesign)
Titel 2 Designhistorie
Titel 3 Kommunikationsdesign, tøjspild og bæredygtighed
Titel 4 Akitektur og Tiny House
Titel 5 Eksamenspræsentation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion og miniprojekt (produktdesign)

I dette indledende forløb introduceres der til faget Design & Arkitektur - herunder fagets genstandsfelter (produktdesign, kommunikationsdesign, arkitektur), de primære designparametre (form, funktion, kommunikation) og de supplerende designparametre, den iterative designproces, portfolio og eksamensform.
Fagets metode afprøves i et kort projekt, hvor et hverdagsproblem løses i grupper.

Praktiske og teoretiske øvelser:
• Afprøvning og sammenlignende analyse af eksempler på produktdesign:
○ 2 citruspressere (Funktion Classic glas-citruspresser vs. Juicy Salif, Phillipe Starck, 1990)
○ 2 termokander (termokande fra Rotpunkt vs. Pingo serveringskande af John Sebastian for Stelton).
I analysearbejdet fokuseres der særligt på kropslige erfaringer med produktdesign.
Forholdet mellem form og funktion vurderes og forholdet mellem primære og supplerende designparametre belyses.
• Mini-projekt: Løs et (design)problem i din hverdag med (re)design
Eleverne identificerer et problem i hverdagen og designer sig til en løsning. 6C-modellens faser (collect, comprehend, conceptualize, create + collaborate, communicate) introduceres og anvendes i dette miniprojekt.  
Der udarbejdes en proces-planche, der dokumenterer/visualiserer designprocessen:
- fotos og beskrivelse af problemet
- research, der undersøger eksisterende designløsninger
- imageboard, der illustrerer aspekter af problemet og designløsning (med fokus på designparametre)
- idéudvikling via brainstorm, mindmap og rollefordeling
- skitsering (idégenererende, undersøgende, kommunikerende)
- evt. mock-ups
- definition af hovedgreb
- rentegning af designløsningen
Mundtlig præsentation af mini-projektet i grupper - understøttet af en projektplanche, der er bygget op omkring 6C-modellen.

Litteratur m.v.:
• "10 ting du ikke vidste om indkøbsvognen" (artikel af Christian Mohr Boisen, Samvirke 16/4 2024: https://samvirke.dk/artikler/10-ting-du-ikke-vidste-om-indkoebsvognen)
• Et eksempel på en designproces: ABC Nightline - IDEO Shopping Cart
• Kap. 1: Designprocessen, "Metode": 1.a) Genstandsfelter, 1.b) Form, funktion og kommunikation, 1.c) Kruseduller, diamanter og bølger, 1.d) 6C-modellen (i Design og arkitekturbogen (iBog) af Katrine Busk og Janne Yde: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=197 - de følgende litteraturhenvisninger er til denne bog, med mindre andet er anført)
• "Metodeartikler:
1.1 Research (https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145)
1.2. Idégenerering (https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144)
1.3. Skitsering (https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=143)
1.4. Modellering (https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=141)
• Mr. Waite tester Juicy Salif : https://www.youtube.com/watch?v=J__8lbSsB-Q
• Mr. Waite tester Hot Bertha: Mr Waite tests the Hot Bertaa Kettle by Philippe Starck
• Besøg af samfundsfagselever, der fortæller om deres arbejde med at designe (og vinde) samfcup samt videreudvikle deres design i samarbejde med investor.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Designhistorie

Der introduceres til designhistoriske perioder med udgangspunkt i den industrielle revolution og overgangen fra håndværksbaseret til industriel produktion og den efterfølgende udvikling af designhistorien med nedslag i udvalgte stilarter.
(Der er ikke tale om et sammenhængende forløb men løbende arbejde med designhistorie i forbindelse med de andre forløb.)

Praktiske og teoretiske øvelser:

• Lave designhistorisk tidslinje
• Praktisk øvelse: redesign af funktionalistisk møbel
Skænk fra Øresundsserien (Børge Mogensen, 1955) redesignes i stilarterne historicisme, art nouveau og postmodernisme (blyant/tusch på transparent papir)

Litteratur m.v.:

• Den industrielle revolution og historicismen:
○ ”Den industrielle revolution - fra håndværk til begyndende masseproduktion” (s. 13-18, Design gennem 200 år, Gyldendal 2001)
○ "Historicisme og rationalisering - stilblanding og mekanisering”(s. 19-26, Design gennem 200 år, Gyldendal 2001)
○ Klip fra Modern Times (film af Charlie Chaplin, 1936):
https://www.youtube.com/watch?v=DfGs2Y5WJ14 https://www.youtube.com/watch?v=PxEud-DqJ64
○ Eksempler på produktdesign, kommunikationsdesign og arkitektur i historicistisk stil

• Art Nouveau
○ "Art Nouveau" (s. 30-34, Design gennem 200 år, Gyldendal 2001)
○ "Major town-houses of the architect Victor Horta (Major Town Houses of the Architect Victor Horta  ... (UNESCO/NHK)
○ Eksempler på produktdesign, kommunikationsdesign og arkitektur i art nouveau-stil

• Modernisme/Funktionalisme
○ "1900-1970 - Modernisme" (s. 97-109 i Design og Arkitektur Grundbog til c-niveau af Jesper Bek, Lindhardt og Ringhof, 2017)
○ Le Corbusier, Villa Savoye (1929-31): Real-time Walkthrough -Villa Savoye-
○ Eksempler på produktdesign, kommunikationsdesign og arkitektur i modernistisk/funktionalistisk stil.
• Postmodernisme/
○ "Efter modernismen" (s. 118-132 i Design og Arkitektur Grundbog til c-niveau af Jesper Bek, Lindhardt og Ringhof, 2017)
○ Eksempler på produktdesign, kommunikationsdesign og arkitektur i stilarter efter modernismen (postmoderne, dekonstruktivisme, ny pragmatisme, nymodernisme)

• Ekskursion til Trapholt Museum for moderne kunst og design med fokus på møbeldesign og Arne Jacobsens Kubeflex samt ekskursion til Kolding Designskole
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kommunikationsdesign, tøjspild og bæredygtighed

Der arbejdes med kommunikationsdesign - med særlig fokus på typografi, komposition, farve og kontraster - eksemplificeret ved bl.a. logoer, reklamer og plakater.
Omdrejningspunktet for det praktiske arbejde med kommunikationsdesign er indledningsvist emnet "Tøjspild".

Praktiske og teoretiske øvelser:

• Praktisk opgave: Informativ plakat for Tøj-Tirsdag (en del af "Fem Fede Dage" på Rødkilde Gymnasium).
Processen skal rumme:
- Miniskitser med fokus på komposition og farve (blyant/tusch)
- Større skitser (selvvalgt medie)
- Rentegning (selvvalgt medie)
• SoMe-opslag, der reklamerer for Tøj-Tirsdag
• Øvelse: valg af typografi til forskellige afsendere/professioner
• Sammenlignende analyse af Rødkilde Gymnasiums gamle og nye logo
• Analyse af UngEnergis plakat for FemFedeDage 2025
• Øvelse: Genkender du logoet? (identificere diverse logoer ud fra brudstykker)
• Grundig analyse af 1 logo
• 20 selvfundne logoer (hvoraf nogle skal udtrykke bæredygtighed)
• Projekt: Design et logo til Rødkilde Gymnasium
Logoet skal indeholde bomærke der passer til navnetrækket i Rødkilde Gymnasiums nye logo, være enkelt, iøjnefaldende og genkendeligt.
Processen skal rumme:
- Brainstorm og research/fotodokumentation: Hvad er Rødkilde for dig?
- Blyantskitser, der illustrerer brainstorm og research (figurative og abstrakte)
- Inspiration fra andre logoer og videre skitsering
- Rentegning
- Tekstiltryk
· Research: undersøg dine egne tøjvaner (med fokus på forbrug, genbrug, m.v.)
• "Tøjchallenge": anvend det samme outfit så længe som muligt og beskriv oplevelsen.
• Analyse af tøjreklamer (Hennes & Mauritz, Nature Footwear, United Colors of Benetton) m. anvendelse af AIDA-modellen.

Litteratur m.v.:

• "Kommunikationsdesign", fra Design og Arkitektur (Grundbog til c-niveau af Jesper Bek, Lindhardt og Ringhof, 2017)
• "Typografi" (s. 28-45), "Farve" (s. 68-71), "Visuel komposition" (s. 74-77), "Stil og grafisk udtryk" (s. 78-101) i Grundbog i grafisk design af Kim Pedersen og Henrik Birkvig, Grafisk Litteratur, 1994
• Temaartikel: "Plakater råber" (https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163)
• Temaartikel 2.7: "Cradle to cradle"
• Video-præsentation af Minerva-modellen: https://www.youtube.com/watch?v=0UwMgPLkWMA  
• Peter Behrens AEG-logo + stilhistorisk udvikling
• Oplæg om Biodesign v. designer Shanice Otersen fra Spinderihallerne/FabLab.
• Undersøgelse og præsentation af Index Design to Improve Life-projekter med særlig fokus på tøjspildsproblematikker:
○ Coelicolor: https://theindexproject.org/award/winnersandfinalists/project-coelicolor-body
○ Algiknit: https://theindexproject.org/award/winnersandfinalists/algiknit
○ Space-hippie: https://theindexproject.org/award/winnersandfinalists/space-hippie
○ Planet Positive Textiles: https://theindexproject.org/award/winnersandfinalists/planet-positive-textiles
○ ARCHIVE – Inspiring Waste Sorting Solution. https://theindexproject.org/award/nominees/8266
• FNs Verdensmål (https://www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene) med fokus på piktogrammernes kommunikation
• ”Kampen mod tøjspild er i gang” (Helena Munk-Andersen, Samvirke, 8/2-2021: https://samvirke.dk/artikler/kampen-mod-toejspild-er-i-gang)
• Patagonia - "Don't buy this jacket campaign" (https://blog.yorksj.ac.uk/jovanalleshi/patagonia-sustainability/)
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Akitektur og Tiny House

Der introduceres til arkitektur med særlig fokus på boligtypen Tiny House, stilhistorie efter 1970 og bæredygtighed.


Praktiske og teoretiske øvelser:

• Projekt: Tiny House
Der designes med fokus på forholdet mellem menneske, arkitektur og omgivelser. Tiny House skal kunne anvendes som helårs studiebolig (on- eller off-grid), det skal være max. 30 m2 (evt. med hems), placeret i eller omkring Vejle, evt. mobilt, designet med fokus på form og/eller funktion samt bæredygtighed med hensyntagen til fænomenologiske og genius loci-overvejelser.
Processen skal rumme:
○ Inspiration fra andre tiny houses (form, funktion, bæredygtighed)
○ Målgruppeovervejelser
○ Materialeovervejelser (ift. placering/genius logi - stedets ånd)
○ Skitsering (håndtegninger og 3D-computermodelleing i programmet Inkscape)
○ Målfast model og skalafigur (målestoksforhold 1:20)

Litteratur m.v.:
• Kap. 4: Arkitektur, "Metode": 4a) Form, 4b) Funktion, 4c) Kommunikation
https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132  
• Temaartikel 4.3: "Tiny House - og andre små huse" (https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=173)
• Living in a Tiny House Stinks (Sometimes)
• Temartikel 4.6: "Bæredygtige byggematerialer"
https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=202
• "Byggerier uden CO2" fra DR-serien "Vi bygger det væk" ( https://www.dr.dk/drtv/se/vi-bygger-det-vaek_-byggerier-uden-co2_83171))
• Tekst om miljømæssig, social og økonomisk bæredygtighed (https://dac.dk/wp-content/uploads/2017/10/Hvad-er-b%C3%A6redygtighed.pdf
• Samarbejde med KlimaLab i Spinderihallerne Vejle
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Eksamenspræsentation

Eleverne arbejder med udarbejdelsen af deres individuelle eksamenspræsentation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer