Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Lil Dochedahl Sørensen
|
Hold
|
2024 dr/2 (3gdr/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til Drama
De første par timer arbejdes med introduktion til Drama som gymnasiefag, hvor der arbejdet med praktiske øvelser.
Eleverne introduceres til den refleksive del af faget og hvordan man løbende skal reflektere over arbejdet i timerne samt egen læring.
Introduktion til Dramatavlen - som er en digital tavle, hvor arbejdet i timerne lægges op: https://sites.google.com/d/1eA-VD5mgD_YCPztUXd6OvOTd2c1XFlx5/p/1XeX01mQJ-vWYAXzzLOFB7CGNJgi5Htmq/edit
Fokus:
- Forventninger til drama
- Drama som et fag der kobler teori og praksis
- Lær hinanden at kende øvelser
- Tillidsøvelser
- Livshistorier
- Koncentration
- Tænk ud af boksen
- Kort introduktion til hvordan man udtrykker sig med kroppen: kroppen, gestik mimik, stemmen, blikretning, placering i rummet i forhold til ting og andre personer, status i forhold til medspillerne, retninger og planer, volume, tempo, flow/rytme, energi
- Statuen
- Kreativ impuls, og opsætning af en lille visning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skuespillerens værktøjer - introduktion til Drama
Dette forløb har fokus på de fysiske redskaber skuespilleren har ,og hvordan man arbejder med det fysiske udtryk bevidst kan udtrykke og spille noget specifikt.
Derudover introduceres det, hvordan vi altid arbejder med refleksion over det vi laver og egen læring.
Oprettelse af digitale "Personlig logbog" til refleksioner samt mappe til fagligeforløb.
Der var fokus på:
- fysiske udtryk med fokus på ekspressive udtryk
- gestik
- mimik
- blikretning
- status
- kraften
- tempoet
- rummet
- flowet
- afstande
- retninger
- planer
- volumen
- rytme
- energi
- status
- skuespillernes intention
- udtryksniveau
Afsluttende skriftlig refleksion, som gemmes i elevernes egne digitale logbogsmappe.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Naturalismen og Stanislavskij
Teoretisk og prasktisk gennemgang af Naturalismen og Staniskavskij.
Vi periodisere fra ca. 1870-begyndelsen af 1900 tallet.
Fokus i den teoretiske undervisningen har været:
- Tidsmæssig placering
- Temaer
- Kukkassescenen
- Den 4 væg
- Den lukkede stuedekoration
- Regibemærkninger
- Teaterbelysningen
- Kostumer
- Arrangement
- Undertekst
- De 3 enheder
- Retrospektive teknik
- Replikindividualisme
- Psykologisk spillestil
- Målgruppe
- Konstantin Stanislavskij (1863-1938)
- Skuespillerens indre og ydre teknik
- Henrik Ibsen
Øvelserne har arbejdet med:
- Motivation
- Intention
- De givne omstændigheder
- Det magiske hvis
- Stemningserindring
Derudover ses uddrag af DR's TV teater version af "Et dukkehjem" fra 1974 og det samme uddrag fra Mungo Parks forestilling fra 2002.
Eleverne arbejder afslutningsvis med en iscenesættelse af begyndelsen af Et Dukkehjem.
Forløbet afsluttes med elevernes personlige logbogsrefleksioner over forløbet og egen læring.
LITTERATUR TIL TEATERHISTORIEN:
Kompendium: Naturalismen - 1870_erne til begyndelsen af 1900-tallet
Kompendiet består af uddrag fra Karan Sørensens: "Dramatik en grundbog, Systime, 2013.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Teaterhistorisk overblik - lærerfordrag
En kort introduktion til teaterhistorien fra Græsk teater til Naturalisme.
Foredraget indeholder informationer om de forskellige perioders teaterkonventioner, for at vise hvordan teatret har udviklet sig gennemtiden, hvordan samfundet påvirker teateret samt kontinuitet og brug gennem teaterhistorien.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Episk teater og Brecht
Teoretisk og praktisk gennemgang af baggrunden for det episketeater, hvorefter der zoomes ind på Brecht og hans teater, samt hvordan det er et brud med det naturalistiske teater.
FOKUS:
- Brechts teater
- Re-teatralisering
- Tidsperiode
- Årsagerne til Brecht og hans Episk teaters opståen
- Brechts mål
- Episk teater som genre
- Montage dramaturgien
- Temaer
- Hvem var målgruppen?
- Krav til publikum
- Spillestilen
- Verfremdung-effekter
- Scenografien
- Kostumerne, rekvisitter, lys
• Forhold til tid, sted og miljø
Eleverne arbejdede kort med en iscenesættelse af Kisten.
Afslutningsvis lavede eleverne personlige logbogsrefleksioner over forløbet og egen læring.
LITTERATUR:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Reflekterende samtidsteater og Christian Lollike
Forløber introduceres med hvordan politisk teater har udviklet sig fra at være agiterende politisk teater til at være reflekterende teater, hvor politik bringes ind i teatret.
Derefter zoomes der ind på Christian Lollike og hvordan han arbejder med doku-teater og klassikere, hvordan han er samfundsdebattør og hans holdning til teatrets rolle i 2025.
Forløbet har bestået af en blanding mellem øvelser og teori.
Fokus i undervisningen har været:
• Baggrund for perioden
• Nye tendens
• Dramatikernes formål med at gå i kødet på virkeligheden
• Baggrunden for forestillingerne
• Tema
• Bringer politik ind i teatret med er ikke politisk teater
• Spillestil - ekspressivt
• Teatralske virkemidler
• Karaktererne/typer
• Kostumer
• Brug af rekvisitter
• Sprog
• Dialogerne
• Publikums “rolle”
• Publikums inddragelse
• Scene
• Scenografi
• Anvendelse af dramaturgi
• Christian Lollike som dramatiker og hvad han mener teatrets rolle er
Forestilling:
• "16:29" af Mungopark: https://www.mungopark.dk/forestilling/1629-2/
• "SUFISURF" af Teatret gruppe 38 https://www.gruppe38.dk/program/sufi-surf/
• "Jeppe på Bjerget" af Christian Lolllike på Århus Teater https://www.aarhusteater.dk/det-sker/forestillinger/aktuelt/jeppe-paa-bjerget
Afslutningsvis lavede eleverne personlige logbogsrefleksioner over forløbet og egen læring.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jette Mortensen og Lotte Thulstrup: Teater i det nye årtusinde, Frydenlund, 2012; sider: 33-44
-
Interview med Andreas Garfield
-
Aarhus teater Kulissens podcast: "Teatrets roll - med Christian Lollike",2024
-
Aarhus Teater: "Lektor Janek Szatkowski om Christian Lollikes værker"
-
Øvelse: Dom over skrig af Christian Lollike
-
Jette Mortensen og Lotte Thulstrup, Teater i det nye årtusinde, Frydenlund, 2012 (Dom over Skrig).pdf
-
Sørensen, Karen: Dramatik en grundbog, Systime, iBog; sider: 268, 274, 305
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Teatertur Sufi Surf
Teatertur til Vejleteater med efterfølgende forestillingsanalyse.
"SUFISURF" af Teatret gruppe 38
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Eksamensprojektet
I selvvalgte eksamensgrupper arbejdes med selvvalgt eksamensprojekt.
Eleverne skal have særligt fokus på:
- Udvalg og bearbejdning af scener fra eksisterende manuskripter
- Genre
- Scene
- Scenografi
- Arrangement: hvordan står skuespillerne i forhold til scenografi og de øvrige skuespillere på scenen
- Roller/karakter/figur arbejde
- Replik arbejde fx. impuls - reaktion, tydelig tale, stemmen mm.
- Spillestil, gestik, mimik, tempo, volume, bevægelser, dans mm
- Underteksten
- Rekvisitter
- Kostumer
- Lys
- Lyd
- Dramaturgi
- Publikum
- Tema
Budskab
Overgange mellem sceneren
Start og slutning
Forløber afsluttes med afholdelse af en Teatercafé, hvor forældre, skolen og venner inviteres.
Efter teatercaféen laves den afsluttende lpersonlige logbogsrefleksioner over forløbet og egen læring.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Teatertur: Jeppe på bjerget
Teatertur til Aarhus teater med efterfølgende bearbejdelse af forestillinge med fokus på virkemidler, som anvendes i det reflekterende samtidsteater, som Christian Lollike bruger i forbindelse med opsætning af klassikere.
Fokus:
- scenografi
- kostume
- spillestil
- iscenesættelse
- nutidsrelevans
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102335",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102335",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102335"
}