Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Kirsten Kragbak
|
Hold
|
2024 Fy/3 (3gFy/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mekanisk energi
Opsamling på mekanisk energi fra fyC
Vi har anvendt Orbit B STX i-bog fra Systime, kap 2.9, 12,1 sider
Emnet omfatter emnerne hastighed, kinetisk energi, potentiel energi og mekanisk energi.
Eleverne har lavet eksperiment med det frie fald, hvor de har anvendt LoggerPro og afleveret rapport over eksperimentet.
Desuden har eleverne repeteret resten af afsnittet om energi og afleveret et referat.
Faglige mål:
kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og
sammenhænge
̶ ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
̶ ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og
præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
̶ kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere
matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Elektricitet
Vi har anvendt Orbit B STX i-bog fra Systime, kap 6, 59,9 sider
Vi har arbejdet med emnerne: elektrisk strøm, spænding, Ohms lov, elektrisk effekt, transport af elektrisk energi, elektriske spændingskilder, resistivitet, kobling af resistorer, halvledere.
Eleverne har lavet eksperimenter med karakteristikker og resistivitet og afleveret rapporter.
Desuden har eleverne arbejdet med termoresistor, som de har brugt til at måle deres håndtemperatur med.
Faglige mål:
̶ kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og
sammenhænge
̶ ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
̶ ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og
præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
̶ kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere
matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysik afl 1
|
23-08-2024
|
Fysik afl 2
|
27-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Elektromagnetisk stråling
Vi har anvendt Orbit B STX, Systime, kap 7; 21,4 sider
Vi har arbejdet med emnerne: felter, elektromagnetiske bølger, det elektromagnetiske spektrum, den fotoelektriske effekt og fotoner, radiobølger, microbølger, infrarød stråling, ultraviolet stråling og røntgenstråling.
Eleverne har lavet gruppefremlæggelser om de forskellige typer elektromagnetisk stråling.
Faglige mål:
kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og
sammenhænge
̶ ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
̶ ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og
præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
̶ kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere
matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Noter til prøven
|
09-10-2024
|
Fysik afl 3
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bohrs atommodel
Vi har anvendt Orbit B STX i-bog, Systime, kap8, 38,5 sider
Vi har arbejdet med: den historiske baggrund for Bohrs atommodel, Bohrs postulater, hydrogenatomet, atomernes fingeraftryk, røntgenspektret.
Eleverne har været i lab og lave tre små eksperimenter med emmissionsspektre og afleveret rapport.
Faglige mål:
gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og
sammenhænge
̶ ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
̶ ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og
præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
̶ kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere
matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mekanik
Vi har anvendt Orbit B STX i-bog, Systime, kap 10, 92,1 sider
Vi har arbejdet med emnerne: stedfunktion, hastighedsfunktion, acceleration, bevægelse med konstant hastighed og med konstant acceleration, kræfter og bevægelse, Newtons love, frit fald, lodret kast, arbejde, mekansik energi, ydre kræfters arbejde, tryk og opdrift.
Eleverne har lavet eksperiment med et frie fald og afleveret rapport.
Vi har sammen lavet eksperiment med trykket i en væskesøjle.
Faglige mål:
kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og
sammenhænge
̶ ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
̶ ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og
præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
̶ kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere
matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
̶ gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysik afl 4
|
29-11-2024
|
Fysik afl 5
|
13-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kernefysik
Vi har arbejdet med Orbit B STX i-bog, Systime, kap 11, 69,7 sider
Vi har arbejdet med emnerne: atomer, atomkerner, atomernes opbygning, kernehenfald, henfaldsloven, aktivitet, strålingens udbredelse, ioniserende strålings biologiske virkning, kerneenergi
Foredrag: kvanteoptik
Eleverne har lavet eksperimenterne: Absorption af gammastråling i bly og afleveret rapporter.
Vi har desuden lavet: halveringstid for Ba-137
Faglige mål:
kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og
sammenhænge
̶ ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere
matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysik afl 6
|
07-02-2025
|
Fysik afl 7
|
06-03-2025
|
Projekt ny
|
06-03-2025
|
Fysik afl 8
|
04-04-2025
|
Noter til prøven i kernefysik
|
28-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Projekt
Blokdag med tre moduler
Eleverne skal arbejde i grupper i lab med Fablerobotter. Der er fokus på sensorer.
Der skal afleveres en grupperapport.
Faglige mål:
ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og
præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
̶ kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere
matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
̶ kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Projekt: Unbreakable
Undervisningsforløb fra LIFE:
https://undervisning.life.dk/ub
Hvor eleverne på egen hånd i grupper på to undersøger muligheder og udfordringer ifm kvantecomputere og sikker kommunikation.
I forløbet skal eleverne eksperimentere sig frem til viden om emnet og de skal også spille et spil, hvor de lærer om sikkerhed og nøgler.
Faglige mål:
kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og
sammenhænge
̶ ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
̶ ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og
præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
̶ kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere
matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
̶ kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
̶ gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eksamensforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102338",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102338",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309102338"
}