Holdet 2024 la/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Rødkilde Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Christopher Vassaux Noe
Hold 2024 la/3 (3gla/3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Romerne og det latinske sprog
Titel 2 Phaedrus og fabelgenren
Titel 3 Catul og romernes seksualitet
Titel 4 3. Romersk filosofi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Romerne og det latinske sprog

Forløbsbeskrivelse:
Forløbet introducerer eleverne til basal grammatik, hvor der øves i oplæsning, genkendelse af enkeltformer, navigation i grammatikbog, og hvor der introduceres til overordnede linjer i romersk historie og til grundlæggende samfundsforhold.

Forløbsmateriale:
Tortzen, C. G. og B. Christensen (1999). Ludus – introduktion til latin. Gyldendal. Kapitel 1-6.

Herunder følgende originale latinske tekster:
”Catos sytten råd til sin søn” (Dicta Catonis) fra kapitel 5 (læst statarisk)
”For lidt og for meget” (Florus VIII) fra kapitel 5 (læst statarisk)
Juleevangeliet (Evangelium secundum Lucam) fra kapitel 8 er desuden læst kursorisk i forbindelse med juleafslutning d. 17. december 2024.

Omfang af latinsk tekst: 2,5 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Phaedrus og fabelgenren

Forløbsbeskrivelse:
Forløbet om Phaedrus introducerer eleverne til fabelgenren gennem et udvalg af Phaedrus’ fabler. Forløbet fokuserer på Phaedrus’ typologisering og samfundskritik. Derfor introducerer forløbet også til det romerske samfund og kejserriget. Tematiske fokusområder er: Social ulighed, slaveriet, kejseren og enevældig magt.

Baggrundsmateriale:
Jørgensen, K. B & Louise Jensen. Latin Her & Nu, kapitel 5: ”Phaedrus og fablerne”, s. 59-62. Praxis, 2021.
https://lex.dk/sociale_forhold_i_Romerriget (Sociale forhold i Romerriget)
https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=157 (Slaveri)
https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=137 (To nye borgerkrige (49-27 f.v.t.))
https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=123 (Kejsere og barbarer)
https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=139 (Det julisk-claudiske dynasti: Augustus (27 f.v.t.-14 e.v.t.))
https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=140 (Det julisk-claudiske dynasti: Tiberius, Caligula, Claudius og Nero (14-68))


Latinsk originaltekst:
”Frøen, der pustede sig op” i Tortzen, C. G. Ludus – introduktion til latin (læst statarisk)
”De to muldyr og røverne” i Tortzen, C.G. Florilegium – et romersk litteraturudvalg (læst statarisk)
”Æslet og den gamle hyrde” i Tortzen, C.G. Florilegium – et romersk litteraturudvalg (læst kursorisk)

Omfang af latinsk tekst: 3,0 sider

Ekstemporaltekster og perspektivering:
Seneca, Epistulae morales, nr. 47. Oversat af Kell Commerau Madsen & Hans Gregersen.
Phaedrus, fabel 7 ”Løven, ulven og ræven”. Oversat af Carsten Weber-Nielsen. Museum Tusculanums Forlag, 2012.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Catul og romernes seksualitet

Forløbsbeskrivelse:
Forløbet rammesættes af en introduktion til romernes seksualitet, hvor eleverne har fået en forståelse for romernes køns- og seksualmoral. Catuldigtene er læst med henblik på at få en forståelse for Catuls forhold til Lesbia samt hans syn på sin egen otiumdyrkelse, sådan som disse temaer udfoldes i en række af hans digte. Nogle af digtene er læst statarisk, mens andre er læst i oversættelse. For at få en grundigere forståelse af Catuls liv har eleverne desuden læst om neoterikerne og otium-dyrkelsen. Undervejs i forløbet har eleverne trænet oversættelsesvurdering og har også selv prøvet at lave enten tekstnære eller frie oversættelser af et Catuldigt.

Forløbsmateriale:

Latinsk materiale, statarisk læst:
Catul 5 (Lad os leve livet)
Catul 7 (Hvor mange kys?) (inkl. paralleloversættelse)
Catul 13 (Middagsinvitation)

Latinsk materiale, kursorisk læst (inkl. paralleloversættelse):
Catul 58 (Min Lesbia, Lesbia du ved)
Catul 70 (Min kvinde siger)
Catul 85 (Jeg hader og elsker)

Omfang af latinsk tekst: 4,0 sider

Baggrundsmateriale:
Lund, A. A. I seng med romerne – køn og sex i det antikke Rom. s. 109-20
Lund, A. A. ”Romernes underliv i ny oversættelse.” Kronik, Berlingske Tidende, 19. november 2005.
”Baggrundstekst Catul” (Fra Latin Her & Nu, kap. 6)
Jensen, M. S. Lyre og bog. Syddansk Universitetsforlag, 2004. s. 20; 22-24
Om neoterikerne: ”Den neoteriske revolution – de moderne” (fra oldportalen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 3. Romersk filosofi

Forløbet er læst efter Latinbogen af Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen, kapitel 3 "Filosofi".

Forløbet introducerer til den romerske filosofi gennem de to retninger epikuræismen og stoicismen. Fokus er lagt på stoicismen og forløbets primære latinske tekst er Senecas brev 56.

Statarisk læst:
Seneca brev 56, stk. 1, 2 og 3

Kursorisk læst:
Martial 10.47

Omfang af latinsk originaltekst: 2,5 normalsider

Supplerende stof:
Epikurs brev til Menoikeus
Seneca brev 1
Baggrundstekst om epikuræisme og stoicisme efter Latinbogen, kapitel 3:  https://latinbogen.systime.dk/?id=135
Freja Bondgaard: "Dødsforskrækkede mandemænd", Weekendavisen, 24. oktober 2023.


OVERSIGT OVER GENNEMGÅET GRAMMATIK:
Morfologi:
1) Substantivers og adjektivers deklination, herunder adjektivernes 1/2. deklination og 3. deklination.
2) Pronominers bøjning i køn, tal og kasus
3) Verbers personendelser i aktiv og passiv
4) Følgende verbalmodi: Indikativ, konjunktiv, imperativ, infinitiv, participium
5) Følgende verbaltider: præsens, præteritum, perfektum, futurum

Syntaks:
1) Sætningsanalyse med almindeligt forekommende led
2) Sætninger med infinitiv, herunder som del af verballed med modalverbum
3) Akkusativ med infinitiv (a.c.i)
4) Genitiviske underled: Possessiv genitiv (ejefald) og deskriptiv genitiv
5) Adverbialled, herunder instrumentalis
6) Adjektivers tilknytning til substantiver (som subjektsprædikat, attribut eller frit prædikat - participier analyseres morfologisk, men kobles enkelt til substantivet uden yderligere analyse heraf)
6) Hoved- og ledsætninger



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer